meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Contango

#1
Jeg er sjokkert. Klarte Jaguar etter så mange år å lage en oppdatert app? Hallelujah!
#2
i-Pace / Sv: I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe
onsdag 03. desember 2025, klokken 22:42
Har den knappene må den ha fjæringen. De annonsene jeg så på nå hadde det tydelig beskrevet i utstyrslisten. Forøvrig er matrix lysene ikke noe jeg hadde betalt for. Lysboksen er for liten.
#3
i-Pace / Sv: I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe
onsdag 03. desember 2025, klokken 21:26
Jeg tenkte ikke bare på ladehastighet men også på mangelen på å kunne sette ladegrense, batteriproblemene (både hovedbatteri og 12V), appstyringen, og det heftige forbruket.
#4
Tesla / Sv: EV Clinic om LG Batteriene i 3/Y
onsdag 03. desember 2025, klokken 12:49
Litt usikker på om det er mulig å trekke paralleller mellom alle LG batteriene. EV Clinic spesifiserer Kina produserte LG batterier, og de er vel i 3 og Y bortsett fra i USA. Disse batteriene er vel sylinderbatterier og ikke pouch. Eksvs e-Tron GT er såvidt jeg husker pouch fra Polen.
#5
i-Pace / Sv: I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe
onsdag 03. desember 2025, klokken 11:09
En stund siden vi hade i-Pace, så andre vil ha mer oppdatert info. Pass på bruktimport. Du kan se problemstillingene i andre tråder her. Jeg tviler på at selgere av i-Pace underbeskriver bilene sine. Det var mange fullutstyrte i-Pacer fra starten av, og så ble det vel etterhvert flere, mindre utstyrte biler på markedet. Mener å huske at prisene steg ganske mye. Det er sikkert varierende oppfatninger om risikoen på disse bilene, men vi solgte primært på grunn av Jaguar's  veldig uklare støtte til bilene og en betydelig risiko for at hele selskapet snart ligger på ryggen. Du er sikkert klar over at det er en veldig fin bil men en veldig dårlig elbil.
#6
Tesla / Sv: EV Clinic om LG Batteriene i 3/Y
tirsdag 02. desember 2025, klokken 18:02
Posten på X, som er linket i artikkelen, er interessant. De er veldig spesifikke, og de refererer ikke til degradering men til svikt i batterimoduler som i praksis gjør at batteriet må skrapes. Det må generelt ikke være mye degradering før en modul sier takk for seg.

Det er ikke mange uavhengige, større, "batteriklinikker", og min forståelse er også at de er anerkjente. Tror TB har besøkt de flere ganger.

Jeg synes det er to spørsmål:
1) Hvordan finner man ut om dette er representativt for disse batteriene?
2) Hvis det er representativt, hvor stort er egentlig problemet? Vil "folk" oppfatte disse batteriene som problematiske eller er 200,000+ km så mye at det er irrelevant for de fleste?

Jeg ser at denne saken blir skrevet om flere steder, og jeg tror det blir litt fokus.
#7
Tesla / EV Clinic om LG Batteriene i 3/Y
tirsdag 02. desember 2025, klokken 10:51
#8
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
mandag 01. desember 2025, klokken 12:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 01. desember 2025, klokken 10:55Hovedpoenget mitt er at bare i Norge har vi 180.000 Teslaer, og det med ukontrollerte akselereringer var en ganske ukjent ting før Volvo XC40 begynte å brase gjennom ting, selv med ganske få biler.

Ukontrollerte akseleringer har det vært snakk om i minst 40 år.

SitatMen det er noe med Teslaen som gjør at frekvensen er lavere på parkeringshus-krasj....
Hvordan vet du det?
#9
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
mandag 01. desember 2025, klokken 08:02
Sitat fra: Oddaa på søndag 30. november 2025, klokken 19:47Vel, en 2025 Q4 i min aller nærmeste familie rygget rett i en stolpe i en p-kjeller her om dagen.
Akkurat. Som de andre her inne har jeg feiget ut ift å teste grensene. Ikke at det var helt alvorlig ment heller, men et snev av sannhet var det. Skodaen reagerte voldsomt hver gang jeg rygget litt for fort forbi en garasjestolpe, og det var så ubehagelig at jeg rygger veldig forsiktig med den generelt. Man kan vel sikkert slå av greiene, men jeg har feiget ut der også.
#10
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
søndag 30. november 2025, klokken 10:49
Sitat fra: daktari på søndag 30. november 2025, klokken 10:14Så har du parkeringsbremsingen. Både BMW og ID-serien har dette, bråbremser hvis den tror du krasjer ved lukeparkering.
Den mest ulykkespreventive funksjonen jeg noensinne har opplevd. Tør ikke annet enn å krypkjøre bakover når jeg skal parkere, for når den slår inn så merkes det godt. Kan umulig være en eneste bakfanger med selvpåførte skader på VAG biler med denne funksjonen - men det er antagelig en lang kø av VAG sjåfører med nakkesleng hos helsevesenet.

Egentlig en god idé med adferdsregulerende funksjoner ift. trafikksikkerhet. Hvorfor bare mose hodet i nakkestøtten ved rask rygging? Kjør eksvs. 50V i seteputen når man kjører for fort. Da ville det nok blitt litt mer fokus på skiltgjenkjenning hos Tesla også. Win-win. Og en spenningsøkning proporsjonal med hastighet med en gang man kjører inn i et parkeringsbygg. God trening for riktig pedalbruk. Tror jeg er inne på noe revolusjonerende her nå.
#11
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
søndag 30. november 2025, klokken 09:51
Sitat fra: Driver2 på søndag 30. november 2025, klokken 02:23Begynner å lure på om det kan være lik eller liknende feil som Airbus sliter med på 320 flyene. De har uteglemt bittfeil korrigering på datasystemene i flyene. Her er nok en elbil som gir gass uten at føreren ville det. Nå skjønner politiet at det er bilen som er årsaken,ikke føreren. Fra gårsdagens BT:
Solstorm teori? Ultrarask konklusjon av politiet i Bergen? Og bilen er en...? Hverken Volvo eller Tesla ut fra bildet så langt jeg kan se. En ny skandale under oppseiling? Hvor er Motor?
#12
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
søndag 30. november 2025, klokken 09:06
Kan jo ta med denne i samme slengen også. Det er nok av historier å finne om man gjør et lite forsøk.
https://montgomerycountypolicereporter.com/two-dead-after-another-bizarre-tesla-crash/
#13
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
søndag 30. november 2025, klokken 08:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. november 2025, klokken 23:34Dersom du sitter i en Tesla Model Y så vil følgende skje om du trør på gass i stedet for brems inni en parkeringshall
1 Først vil bilen pipe hvis den ser at det kan gå gale
2 Når bilen ser at det kommer til å gå gale uten umiddelbar bremsing, så bremser bilen automatisk
3 Bilen kutter og gasspedalen i et slikt tilfelle

Er en grunn til at Model Y er blant de beste i NCAP. Dersom bilen blir i tvil så bråbremser den og, til stor fortvilelse blant eiere, men til stor jubel for amerikanske Tesla-advokater, som slipper å bli saksøkt for mur-gnagsår. Sikker på mange andre biler og vil stoppes av bilen før murveggen nås.
https://www.thestandard.com.hk/china-news/article/310046/Video-Car-vs-Construction-Tesla-loses-control-in-China-car-park-crashes-through-wall
#14
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 26. november 2025, klokken 09:10
Man kan alltid etterspørre mer informasjon, men det vet du og jeg, og alle her inne, er fåfengt. Ingen kommer til å levere noe til oss. Vi må leve med den informasjonen som er der ute. Jeg mener, som du skjønner, at du er på villspor. Men jeg er faktisk ganske nysgjerrig på hvorfor disse ulykkene skjer. Og iom at de egentlig skjer ganske ofte, så kanskje de kan skje meg også. Er det spesielle situasjoner man skal være mer på vakt på enn andre eksvs? Vanskelige spørsmål å besvare, og antagelig derfor man i økende grad bare adresserer akselerasjonen. Ref RJK's post.
Jeg er også interessert i bremseproblematikken separat og skjønner fremdeles ikke om, hvordan, og når bremsene kan kobles helt ut av software. Er det en relevant og økende risiko med økende bruk av software styrt hardware? Skulle gjerne blitt mer kompetent der.
#15
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 26. november 2025, klokken 08:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. november 2025, klokken 00:23"
Volvo says that owners of impacted models may experience unintended acceleration, no acceleration, or the loss of drive or inability to start the electric SUV."

Nei, nå skal jeg ikke skrive mer siden vi åpenbart ikke forstår hverandre. Du synes man ikke bør prøve å komme til bunns i dette fordi det er større sjanse å dø av noe annet. Jeg synes det er verdt å finne ut av ting som kan være farlig, uansett merke.
Jeg vet hva Volvo har skrevet men ikke hva bilførerne opplevde. Siden det ble en recall og håndtering av programmeringsfeilen på bremseproblemet, gjorde Volvo det samme som Toyota. De ordnet det. Du ønsker forøvrig ikke å finne ut av noe som helst. Du ønsker å få bekreftet hypotesen din. Akkurat som vaksinenekterne, Trump velgere i 2020, og han som til slutt dundret inn i pizzasjappa.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA