XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. november 2025, klokken 23:34Dersom du sitter i en Tesla Model Y så vil følgende skje om du trør på gass i stedet for brems inni en parkeringshall
1 Først vil bilen pipe hvis den ser at det kan gå gale
2 Når bilen ser at det kommer til å gå gale uten umiddelbar bremsing, så bremser bilen automatisk
3 Bilen kutter og gasspedalen i et slikt tilfelle

Er en grunn til at Model Y er blant de beste i NCAP. Dersom bilen blir i tvil så bråbremser den og, til stor fortvilelse blant eiere, men til stor jubel for amerikanske Tesla-advokater, som slipper å bli saksøkt for mur-gnagsår. Sikker på mange andre biler og vil stoppes av bilen før murveggen nås.
https://www.thestandard.com.hk/china-news/article/310046/Video-Car-vs-Construction-Tesla-loses-control-in-China-car-park-crashes-through-wall
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Ingeniøren

:)

Alle nyere bilen har vel et eller annet system for kollisjonssikring. Om de faktisk virker som tiltenkt er noe annet. Den reddet meg en gang i min BMW i3 da jeg kom i kollektivfeltet og noen la seg ut uten å se seg for eller for ikke å kjøre i bilen foran. Sto på bremsen for meg før jeg rakk å reagere. Fikk og noen varsler nå og da på den.

Jaguaren skal og ha men får aldri vasler og har ikke turt å teste om den faktisk virker...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Contango

Contango

Sitat fra: Driver2 på søndag 30. november 2025, klokken 02:23Begynner å lure på om det kan være lik eller liknende feil som Airbus sliter med på 320 flyene. De har uteglemt bittfeil korrigering på datasystemene i flyene. Her er nok en elbil som gir gass uten at føreren ville det. Nå skjønner politiet at det er bilen som er årsaken,ikke føreren. Fra gårsdagens BT:
Solstorm teori? Ultrarask konklusjon av politiet i Bergen? Og bilen er en...? Hverken Volvo eller Tesla ut fra bildet så langt jeg kan se. En ny skandale under oppseiling? Hvor er Motor?

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. november 2025, klokken 23:34Dersom du sitter i en Tesla Model Y så vil følgende skje om du trør på gass i stedet for brems inni en parkeringshall
2 Når bilen ser at det kommer til å gå gale uten umiddelbar bremsing, så bremser bilen automatisk

alle moderne biler har de to øverste.Problemet er sensitivitet og spesifisitet, dvs hvor ofte tolker bilen situasjonen rett og gjør det rette.

Det er nok av videoer hvor Teslaer dundrer inn i brannbiler, midtrabatter som endrer kurs og køer på motorveier. Allikevel fantombremsing.

Så har du parkeringsbremsingen. Både BMW og ID-serien har dette, bråbremser hvis den tror du krasjer ved lukeparkering.

Jeg tør derimot ikke teste om den virker ved å tråkke gassen i bånn. Antagelig vil den bremse, men sikkert for sent.

Ellers kan jeg nevne at BMW rødlys-varsling (og vikepliktskilt, fotgjengere og biler) bare varsler hvis du kjører litt for aggressivt mot hindringen eller starter bremsing litt senere enn bilen selv ville gjort.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Contango

Sitat fra: daktari på søndag 30. november 2025, klokken 10:14Så har du parkeringsbremsingen. Både BMW og ID-serien har dette, bråbremser hvis den tror du krasjer ved lukeparkering.
Den mest ulykkespreventive funksjonen jeg noensinne har opplevd. Tør ikke annet enn å krypkjøre bakover når jeg skal parkere, for når den slår inn så merkes det godt. Kan umulig være en eneste bakfanger med selvpåførte skader på VAG biler med denne funksjonen - men det er antagelig en lang kø av VAG sjåfører med nakkesleng hos helsevesenet.

Egentlig en god idé med adferdsregulerende funksjoner ift. trafikksikkerhet. Hvorfor bare mose hodet i nakkestøtten ved rask rygging? Kjør eksvs. 50V i seteputen når man kjører for fort. Da ville det nok blitt litt mer fokus på skiltgjenkjenning hos Tesla også. Win-win. Og en spenningsøkning proporsjonal med hastighet med en gang man kjører inn i et parkeringsbygg. God trening for riktig pedalbruk. Tror jeg er inne på noe revolusjonerende her nå.

Oddaa

Sitat fra: Contango på søndag 30. november 2025, klokken 10:49Den mest ulykkespreventive funksjonen jeg noensinne har opplevd. Tør ikke annet enn å krypkjøre bakover når jeg skal parkere, for når den slår inn så merkes det godt. Kan umulig være en eneste bakfanger med selvpåførte skader på VAG biler med denne funksjonen - men det er antagelig en lang kø av VAG sjåfører med nakkesleng hos helsevesenet.
Vel, en 2025 Q4 i min aller nærmeste familie rygget rett i en stolpe i en p-kjeller her om dagen. Det ble skader på både fanger, bakluke og indre lykter. Fører er overbevist om at dette ikke ville vært mulig med hans forrige bil, Volvo. Forhandler sier at alt virker som det skal, men at bilen ikke bremser/ stopper om en rygger (for) sakte.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Contango

Sitat fra: Oddaa på søndag 30. november 2025, klokken 19:47Vel, en 2025 Q4 i min aller nærmeste familie rygget rett i en stolpe i en p-kjeller her om dagen.
Akkurat. Som de andre her inne har jeg feiget ut ift å teste grensene. Ikke at det var helt alvorlig ment heller, men et snev av sannhet var det. Skodaen reagerte voldsomt hver gang jeg rygget litt for fort forbi en garasjestolpe, og det var så ubehagelig at jeg rygger veldig forsiktig med den generelt. Man kan vel sikkert slå av greiene, men jeg har feiget ut der også.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på søndag 30. november 2025, klokken 08:51

Er en grunn til at Model Y er blant de beste i NCAP. Dersom bilen blir i tvil så bråbremser den og, til stor fortvilelse blant eiere, men til stor jubel for amerikanske Tesla-advokater, som slipper å bli saksøkt for mur-gnagsår. Sikker på mange andre biler og vil stoppes av bilen før murveggen nås.
https://www.thestandard.com.hk/china-news/article/310046/Video-Car-vs-Construction-Tesla-loses-control-in-China-car-park-crashes-through-wall

I artikkelen sto det at de ikke hadde peiling hva som hadde skjedd i den saken. Men om en svinger kjapt er det selvsagt ikke umulig å treffe veggen.

Hovedpoenget mitt er at bare i Norge har vi 180.000 Teslaer, og det med ukontrollerte akselereringer var en ganske ukjent ting før Volvo XC40 begynte å brase gjennom ting, selv med ganske få biler. Og så har jo Volvo i tillegg hatt tilbakekallinger på akkurat dette problemet, som de kan ha, eller ikke, fikset.

Tesla er heller ikke perfekt. Dersom den nærmer seg en stealth-aktig gjenstand som er i ro (glatt flat), f.eks. post-bil på motorveien, så stoler jeg ikke fem flate øre på at den vil stoppe av seg selv.

Men det er noe med Teslaen som gjør at frekvensen er lavere på parkeringshus-krasj....
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 01. desember 2025, klokken 10:55Hovedpoenget mitt er at bare i Norge har vi 180.000 Teslaer, og det med ukontrollerte akselereringer var en ganske ukjent ting før Volvo XC40 begynte å brase gjennom ting, selv med ganske få biler.

Ukontrollerte akseleringer har det vært snakk om i minst 40 år.

SitatMen det er noe med Teslaen som gjør at frekvensen er lavere på parkeringshus-krasj....
Hvordan vet du det?

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 01. desember 2025, klokken 10:55

Men det er noe med Teslaen som gjør at frekvensen er lavere på parkeringshus-krasj....

Synsing eller noe du kan dokumentere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

turfsurf

Sitat fra: Contango på søndag 30. november 2025, klokken 10:49Egentlig en god idé med adferdsregulerende funksjoner ift. trafikksikkerhet. Hvorfor bare mose hodet i nakkestøtten ved rask rygging? Kjør eksvs. 50V i seteputen når man kjører for fort. Da ville det nok blitt litt mer fokus på skiltgjenkjenning hos Tesla også. Win-win. Og en spenningsøkning proporsjonal med hastighet med en gang man kjører inn i et parkeringsbygg. God trening for riktig pedalbruk. Tror jeg er inne på noe revolusjonerende her nå.
Da hadde det blitt mange Teslaer kjørende i 30 på motorveien langs Mjøsa....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 01. desember 2025, klokken 13:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 01. desember 2025, klokken 10:55

Synsing eller noe du kan dokumentere?

Det er "educated guess", guesstimate, interpolering og anslag.

Dersom en ser på EX40/XC40 electric til sammen så er det så vidt jeg ser solgt 22981 stk av dem. Den har 4 stk som har endt i veggen på parkeringshaller, som er fanget opp av media. I Norge er det 180.000 Tesla, altså 7,83 ganger flere enn det er Volve EX40/XC40 electric. Så for at frekvensen / forholdstallet skal være likt så må det være 31 Teslaer som har truffet veggen i et parkeringshus. Så langt har jo media skrevet om alt gale en Tesla-sjåfør har gjort, så jeg har mine sterke tvil om at vi har hatt 31 Teslaer i Norge som har truffet veggen, og ikke en enste artikkel om det i norske media. En må jo søke med lys og lykte for å finne en råkjørende Model Y i en kjeller i Kina.

Men, nei, vi har ingen statistikk utenom noen artikler Motor har skrevet, som har telt opp litt her og der, på ting de har snublet over (sikkert ikke fått med halvparten).

For å synse enda mer, så synser jeg det er SVÆRT RART og påfallende at nesten alle kollisjoner er i en parkeringskjeller eller kjeller. Kan det være noe med signalene / blokkering av signaler / påvirkning fra andre biler som gjør at en krasjer mye mer her enn alle andre plasser? I prosent så er en jo mer i andre plasser / kryss osv, som de aldri kræsjer i, av det som er skrevet om.

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-saksokes-for-skjult-xc40-sikkerhetsfeil/324962

chargedup

Var en Tesla (model S hvis jeg ikke husker feil) som kjørte i en betongvegg i parkeringshuset i Nydalen for rundt 10 år siden. Han døde.
Link: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/en-person-dod-etter-a-ha-kjort-inn-i-murvegg-i-oslo/s/12-95-3423424088

Mulig det var snakk om selvmord ettersom saken ble dysset ned, men det ble snakket om at flere Tesla hadde opplevd ising/dårlige bremser i P-hus den gang det skjedde.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på mandag 01. desember 2025, klokken 14:13Var en Tesla (model S hvis jeg ikke husker feil) som kjørte i en betongvegg i parkeringshuset i Nydalen for rundt 10 år siden. Han døde.
Link: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/en-person-dod-etter-a-ha-kjort-inn-i-murvegg-i-oslo/s/12-95-3423424088

Mulig det var snakk om selvmord ettersom saken ble dysset ned, men det ble snakket om at flere Tesla hadde opplevd ising/dårlige bremser i P-hus den gang det skjedde.

Kanskje derfor Tesla for ca 9 år siden oppdaterte software online som gjorde at bremseklossene automatisk en gang i blant føres inn mot bremseskivene for å fjerne fukt osv.

En annen morsom ting om bremser, fra den gang Tesla var på tilbudssiden (pga enormt med feil), var at min 2014 Model S lagde veldig lyd fra bremseskivene ved rygging etter å ha stått parkert. Da skiftet Tesla alle bremseskivene gratis fordi de rustet litt for fort, og monterte på noen med en materialkvalitet tilpasset nordiske forhold, og at det fikk litt bedre klaring. Vil anta at det kanskje ikke ville skjedd nå. Jeg la ikke merke til noe gale med bremsefunksjonen.

10 Tesla-år er sykt mye.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA