Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Contango

#1
Model 3 / Sv: Ny Performance lansert
I går kl. 19:35
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 17:09I4 har også omtrent samme forskjellen mellom standard (19») og performance (20») staggered.

Har jo og med dekktype å gjøre.
Du har nok rett. P er noen få kilo tyngre enn LR.
#2
Model 3 / Sv: Ny Performance lansert
I går kl. 14:27
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 13:33Den har fått staggered oppsett på hjulene, og sikkert litt dårligere aerodynamikk grunnet "leppa".
Synes det var veldig mye med 10 mil kortere enn LR på leppa og hjulene. Den går jo også noen mil kortere enn utgående modell. Og har etter sigende færre hk? Den aksellerer jo raskere. Men er vekten omtrent den samme som LR, så er det vel som du sier inkl kanskje et annet dreiemoment. Noen som vet vektene på LR og denne?
#3
Model 3 / Sv: Ny Performance lansert
I går kl. 09:45
Hvorfor så mye kortere rekkevidde enn LR? Den må vel da ha et mindre batteri og lavere vekt enn før for å holde ytelsene med lavere hk.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
torsdag 18. april 2024, klokken 22:19
Takk for info. Kommer ofte til å gå fra ulåst bil med Tesla vanen - som blir vedlikeholdt av at vi beholder treern....
Får håpe autolåsingen fungerer. Ser at noen rapporterer den som litt upålitelig.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
onsdag 17. april 2024, klokken 19:00
Spørsmål fra Tesla tråden: Støtter Skoda appen fjernstyring av låsene? Jeg lurer på om bilen jeg får støtter dette og finner ingen klare svar på nettet.
#6
Tesla / Batteridegradering
lørdag 13. april 2024, klokken 11:20
En interessant oversikt over degraderingen til de forskjellige batteriene. Men jeg finner ingen referanse til hvor dataene kommer fra, så jeg er usikker på datakvaliteten. Kanskje noen andre her vet.
Det er også en annen og litt nyere video i samme kanal om degraderingen til biler med veldig høy kjørelengde.

https://youtu.be/hTt2libO-vM?
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 05. april 2024, klokken 19:06
#dundun. Enig. I tillegg er aksjen helt avhengig av troen på Elon's magi. Den magien er i kraftig forfall. Ikke vet jeg om han er narkoman nå, men han er i alle fall sint, skuffet og opptatt av helt andre ting i media enn Tesla. Der må han forsvare all galskapen i X og er ikke lenger tilbedt og langt fra grenseløst beundret. Den overgangen har vært dramatisk, og det synes. Bare se på responsen ift Reuters i dag. Kunne like gjerne vært Donald Trump, og kanskje det til og med er den rollen han fantaserer om nå. Jeg synes aksjen er alt for farlig å shorte, men man skal være ganske religiøs for å eie den.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
onsdag 03. april 2024, klokken 16:43
TB har en 77kwh Cupra Born test ute nå. 67,5kwh fikk han ut av det batteriet.
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 03. april 2024, klokken 15:05
Det som er litt pussig er at Tesla leverer en gratis funksjonalitet som faktisk virker men tar seg heftig betalt for funksjonalitet som ikke virker spesielt bra (EAP/FSD). Men takk for 2024.8.7, Tesla. Ligger endelig klar for nedlasting nå.
#10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 30. mars 2024, klokken 21:35
Er ikke sikker på hvor du vil med det innlegget. Du beskriver de regulatoriske kravene for normal drift. Mitt innlegg var om Garmins autonome løsning som håndterer et nødstilfelle - også uten ILS. Faktum er at Garmin helt sikkert kunne levert autonome løsninger for regulær drift i dag, men det strander på regler i et ekstremt regulert system. Men uansett - kompleksiteten er og blir lavere enn for Tesla.
#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 30. mars 2024, klokken 19:39
Mulig at noen droner er helt autonome, men passasjerfly tar så langt jeg vet ikke av automatisk. Det behovet er neppe der foreløpig. Men landing gjøres autonomt. Her er et eksempel på en rød knapp passasjerer i denne franske maskinen kan trykke på i fall piloten sier takk for seg. Kompleksiteten er høy, men variablene er allikevel færre enn i en bil. Teslas oppgave er vanskeligere.

https://youtu.be/4UFjWOmmeaM?
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:06
Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. mars 2024, klokken 23:12Og det vet du 3 år i forveien ;) ? Hva slags Tesla kjører du?

BTW. 2024 id.4 GTX gjør unna 0-100 på 4,8 sekunder. Betydelig raskere enn TMY LR.....
Hvor har du det fra? Har noen testet? Spec er 5,4.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Ingen frunk?
lørdag 16. mars 2024, klokken 09:52
Hvorfor må man ha gassfjæren? Dekker frunken noe av den eksisterende mekanismen?
#14
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 08:54
Jeg var skeptisk til at det i det hele tatt ville komme på de eldre bilene, og i alle fall at det ville være gratis. En sånn kostnadsfri funksjonalitetsforbedring er en kraftmarkering ift de andre bilprodusentene og en super markedsføring til kundene.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 10. mars 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 07. mars 2024, klokken 19:31Jeg tar ingenting personlig, selv om du tydeligvis håper på det...
Grunnen til at jeg synes du tar det personlig er at du enten eksplisitt eller implisitt angriper meningsmotstanderes motivasjon og moral og tiltar deg rollen som den moralsk høyverdige og den meningsberettigede for alle med dårlig økonomi.
Du misforstod også henvisningen til navnet ditt. Det var et ordspill på "det motsatte av".

Alternativet til å kjøpe og selge strøm på grunnlag av pris er rasjonering. Enten direkte i volum eller med separate tariffer for forskjellige kunder. Det mener jeg er samfunnsmessig veldig lite effektivt, fordi det krever mye administrasjon og bare flytter kranglingen til hvem som er berettighet til mest strøm og/eller lavest tariff. Det lager også enda flere insentiver enn vi allerede har for tilkarringsvirksomhet av sterke interessegrupper. Staten kunne i stedet gitt overskuddet sitt tilbake til befolkningen enten direkte eller ved å senke skatter eller avgifter. Eksvs lavere mva. En senkning av MVA ville også kommet lavinntektsgruppene til nytte, for de antagelig bruker nokså lite strøm ift resten av forbruket sitt. Mens de som har store hus og svømmebasseng ville betalt relativt sett mer enn det de fikk igjen. Markedsmessig pris på strøm gir også riktige insentiver til ENØK - ref mitt ENØK poeng du var så uenig i tidligere.

Jeg ser flere sammenligner vann og strøm. Det er ikke en dårlig sammenligning. Mange steder i verden er det mangel på vann, og kranglingen er nokså parallell med masse diskusjoner om hvem som er berettiget. Oftest ender det opp med rasjonering fordi sterke interessegrupper (oftest bønder) klarer å karre til seg mesteparten.

Generelt synes jeg det er en politisk ukultur i Norge at økte skatter og avgifter begrunnes med økte kostnader eller overraskende, negative økonomiske hendelser. Mens det aldri er et knyst om å senke de samme skattene og avgiftene når overraskelsene er økonomisk positive. Nordmenn er egentlig alle netto rikere når norsk strøm har blitt så veldig mye mer verdifull. Men når alle merker kostnadene, og ingen merker rikdommen, så er det jo ikke så rart at man blir sur.

Edit: Jeg tar garantert feil om logikken med MVA men blir nok litt mer riktig med "MVA på næringsmidler".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA