Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Contango

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 16. mars 2024, klokken 10:06
Sitat fra: Mobileum på torsdag 14. mars 2024, klokken 23:12Og det vet du 3 år i forveien ;) ? Hva slags Tesla kjører du?

BTW. 2024 id.4 GTX gjør unna 0-100 på 4,8 sekunder. Betydelig raskere enn TMY LR.....
Hvor har du det fra? Har noen testet? Spec er 5,4.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Ingen frunk?
lørdag 16. mars 2024, klokken 09:52
Hvorfor må man ha gassfjæren? Dekker frunken noe av den eksisterende mekanismen?
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
onsdag 13. mars 2024, klokken 08:54
Jeg var skeptisk til at det i det hele tatt ville komme på de eldre bilene, og i alle fall at det ville være gratis. En sånn kostnadsfri funksjonalitetsforbedring er en kraftmarkering ift de andre bilprodusentene og en super markedsføring til kundene.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 10. mars 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 07. mars 2024, klokken 19:31Jeg tar ingenting personlig, selv om du tydeligvis håper på det...
Grunnen til at jeg synes du tar det personlig er at du enten eksplisitt eller implisitt angriper meningsmotstanderes motivasjon og moral og tiltar deg rollen som den moralsk høyverdige og den meningsberettigede for alle med dårlig økonomi.
Du misforstod også henvisningen til navnet ditt. Det var et ordspill på "det motsatte av".

Alternativet til å kjøpe og selge strøm på grunnlag av pris er rasjonering. Enten direkte i volum eller med separate tariffer for forskjellige kunder. Det mener jeg er samfunnsmessig veldig lite effektivt, fordi det krever mye administrasjon og bare flytter kranglingen til hvem som er berettighet til mest strøm og/eller lavest tariff. Det lager også enda flere insentiver enn vi allerede har for tilkarringsvirksomhet av sterke interessegrupper. Staten kunne i stedet gitt overskuddet sitt tilbake til befolkningen enten direkte eller ved å senke skatter eller avgifter. Eksvs lavere mva. En senkning av MVA ville også kommet lavinntektsgruppene til nytte, for de antagelig bruker nokså lite strøm ift resten av forbruket sitt. Mens de som har store hus og svømmebasseng ville betalt relativt sett mer enn det de fikk igjen. Markedsmessig pris på strøm gir også riktige insentiver til ENØK - ref mitt ENØK poeng du var så uenig i tidligere.

Jeg ser flere sammenligner vann og strøm. Det er ikke en dårlig sammenligning. Mange steder i verden er det mangel på vann, og kranglingen er nokså parallell med masse diskusjoner om hvem som er berettiget. Oftest ender det opp med rasjonering fordi sterke interessegrupper (oftest bønder) klarer å karre til seg mesteparten.

Generelt synes jeg det er en politisk ukultur i Norge at økte skatter og avgifter begrunnes med økte kostnader eller overraskende, negative økonomiske hendelser. Mens det aldri er et knyst om å senke de samme skattene og avgiftene når overraskelsene er økonomisk positive. Nordmenn er egentlig alle netto rikere når norsk strøm har blitt så veldig mye mer verdifull. Men når alle merker kostnadene, og ingen merker rikdommen, så er det jo ikke så rart at man blir sur.

Edit: Jeg tar garantert feil om logikken med MVA men blir nok litt mer riktig med "MVA på næringsmidler".
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 07. mars 2024, klokken 10:08
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 07. mars 2024, klokken 06:19
SitatProblemet er at masse av de økte inntektene kommer ikke pga økt salg til utlandet, men pga prissmitte som gjør strømmen dyrere for deg og meg og de fleste andre i Norge, inklusive næringslivet.

Altså snakker vi om å ta fra egne innbyggere og spytte pengene inn i Statskassen. Jeg har null grad av dårlig samvittighet for å si at jeg ikke unner traderne bonus for det som i mine øyne er et regelrett ran av egne innbyggere.
RJK :+1: nettopp. Du har helt rett.
Vi trenger ikke disse strøm traderne. Fjern de. Mener eg
Fremfor å vikle seg inn i et rasjonale der ingenting har noe med hverandre å gjøre ville jeg anbefalt å heller stemme på et politisk parti som vil betale tilbake uventede statlige inntekter til innbyggerne gjennom lavere skatter eller avgifter. Din tidligere referanse til Rødt kommer ikke til å gi det resultatet.
Generelt lurer jeg på om 90% av raseriet her kan henføres tilbake til at uventede statlige inntekter omtrent aldri blir gitt tilbake til innbyggerne direkte men finner et eller annet politisk formål ingen riktig skjønner hva er. Bare som en liten kuriositet så er oljefondbruken over statsbudsjettet omtrent like mye som man tar inn av MVA. Eller sagt på en annen måte - det forbrukes penger som om vi hadde 50% mva. 25% mva er blant verdens høyeste nivåer allerede. Pluss generelt høyt skattenivå, pluss store avgifter ved bruk av bil (veiprising er antagelig også blant verdens høyeste), pluss høye eiendomsavgifter, pluss høye arbeidsgiveravgifter, pluss 2,5% dok avgift, etc etc. Det blir jo ganske anselig mot resten av Skandinavia, for ikke å snakke om resten av Europa. Uten at noen riktig forstår hvorfor folk lever like lenge (eller lenger), er like friske, er godt utdannet, og generelt er rimelig fornøyd med livene sine utenfor Norge også.

Edit: Strømstøtten er forøvrig et unntak.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 06. mars 2024, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 06. mars 2024, klokken 15:00Finne frem et speil og ta en god titt ? Synes du virkelig ditt innlegg har kompetanse og innsikt?
Det er mye mer følelser og kortslutning, for å bruke dine begreper.
Ingen grunn til å ta det personlig. Jeg skal gi deg eksempler på noen kortslutninger. Den første og største er at Statkraft er der for å ha lave priser til Nordmenn. Det er ikke deres oppgave. Etter at kraftmarkedet ble liberalisert, og de ikke lenger er monopolister, er de der for å maksimere verdiene av vannet og å tjene penger for eieren - som er Staten. Det er en politisk beslutning man kan like eller ikke like, men ledelsen i Statkraft jobber mot det. Og har vært temmelig lojale og suksessfulle om man ser på verdiskapingen. Det er derfor en kortslutning å bebreide dem for kraftprisene du betaler. En annen kortslutning er å tenke at trading avdelingen til Statkraft jobber mot "oss", og at tradernes gevinst er denne forsamlingens tap. Tenk heller på "Tradingavdeling" som "Salgsavdeling". Deres oppgave er veldig forenklet å selge vannet når det er dyrt og holde igjen når det er billig. De selger vannet ikke bare for Statkraft men for en rekke andre kraftprodusenter i Europa. Du er faktisk tjent med at noen åpner kranene ordentlig når det er kaldt og stenger de litt når det er varmere og blåser fordi det forhindrer eller i alle fall bremser kraftig helt ekstreme prisutslag - også for deg. De mekanismene er veldig krevende å forvalte fordi de innebærer å ta en finansiell risiko på at de forstår det kompliserte samspillet mellom bla. forbruks-, produksjons-, og værmønstre i en verden som er veldig uforutsigbar og med et nett som er hardt belastet allerede.  Verdien ved å gjøre dette riktig i den skalaen de gjør (i et marked som er mye større enn Norge) er så stor at bonusene også blir høye. En siste kortslutning er å ha en sånn mangel på respekt som utvises her inne for kompleksiteten i problemstillingene og lettvintheten i å tro at ingen andre har forstått noe som helst. Har man slik innsikt bør man bruke den til å tjene penger istedenfor å klage her inne på at andre gjør det. Bare å søke her https://www.statkraft.com/careers/career-areas/trading--energy/.
"Contango" er forøvrig et trading begrep som betyr at prisene for noe er høyere i fremtiden enn nå. Counterpointet er "Backwardation".
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:47
Jeg lurer filosofisk på om slike online diskusjoner er bra eller ikke bra for menneskeheten. De fleste innleggene bærer preg av lite kompetanse, mye følelser, og like mange kortslutninger og jordfeil som i en tidlig Model S badet i saltsørpe. Godt ispedd mer eller mindre velmente råd og løsninger "ingen andre" har tenkt på. Crescendoet av raseri over strømpriser og bonuser får kanskje utløp her, og så har Elbilforeningen forhindret oppløp i gatene?
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 22:01
Det er veldig norsk, det der, at fokuset er monomant på avlønningen fremfor verdiskapingen. Statkraft har doblet seg i verdi på fem år, har betalt store utbytter til staten og lederlønnene er en vits ift hva de er i utlandet. Ja, en del av verdiøkningen er kraftpriser men minst halvparten er ikke det. Trading er matematikk, systematikk, og bransjeerfaring på svært høyt nivå, og som Olemann skriver, det koster uforholdsmessig mye penger fordi kombinasjonen er sjelden. Men de genererer altså mye mer verdi enn de koster, og det enkle poenget er det de færreste som får med seg i tastatur moralismen.
Jeg skjønner frustrasjonen over høyere kraftpriser i et land som tidligere har vært helt isolert fra kraftprisene i resten av verden. Nå er det ikke det lenger, og hadde heller ikke vært det uten kabler. Det hadde bare tatt litt lenger tid for den billige vannkraften er brukt opp, og samfunnet sluker mer og mer energi - Google datasenter eller ikke. Ny kraft må produseres, og det koster mer enn noen liker å høre. Jeg har fremdeles til gode å se et eneste godt forslag til hvordan kraften skal fordeles hvis det ikke skal skje ift tilbud og etterspørsel ved hjelp av pris. Og nei, jeg synes heller ikke elektrifiseringen av sokkelen er så dritsmart, men det er tydeligvis en tapt kamp fordi klimaregnskapet er så ineffektivt konstruert.
Planlegg heller ENØK tiltak enn å ventilere frustrasjonen her inne. Bedre og mer effektiv bruk av energien, for disse prisene er kommet for å bli.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
tirsdag 05. mars 2024, klokken 19:00
2:35 ut i videoen viser Carscanner 77,7kwh (omregnet til 100%). TB hadde som sagt 72,5kwh på Carscanner i sin 1000km test av Coupéen. Der tror jeg han fikk ut ca 73kwh på kjøringen mot 74,5-75 i tidligere tester av andre VAG biler. Enten er Carscanner upålitelig, batteriene svært heterogene, eller så er det variasjoner pga forskjellig SW (TB'spekulasjon). Jeg stusser nok litt på disse forskjellene selv også. Forøvrig holdt bilen til TB 26 grader i batteriet mens det var 17 grader her.
https://youtu.be/xgoYA3rNIzE
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
søndag 03. mars 2024, klokken 23:33
Konklusjonene basert på dataene fra Carscanner er ikke særlig fornuftige. Dette går igjen i andre fora også og ofte like bastante. Carscanner henter ut data fra bilen, ja. Men de dataene er ikke så lette å tolke. Hvordan VAG har definert de vet vi ikke (hvilke buffere er eksvs hvor?). Vi vet også at tallene kan variere avhengig av balansering og gud vet hva. Det er overraskende store forskjeller på de forskjellige bilene. "Ingen" bruker Carscanner som måleinstrument for batterikapasitet. Skal du ha en kvalifisert oppfatning om kapasiteten i batteriet må du kjøre fra 100 til så nærme null prosent som mulig i så jevn fart som mulig og gange distanse med forbruket.
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
søndag 03. mars 2024, klokken 21:00
10-12% degradering er veldig usannsynlig. Jeg tror man skal være kompetent på hvilke data Carscanner henter og hva de betyr før man trekker de konklusjonene.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
søndag 03. mars 2024, klokken 18:43
Om 60k er mye eller lite er jeg enig i er temmelig individuelt. Jeg så det nok ift prisen, og under 10% avslag er ikke så mye for en bruktbil. Jeg lurer på om det kan være stor forskjell på prisvurdering ift kompetansen hos kjøper. Du skal jo ha litt peiling for å vite forskjellene på årsmodellene og hva de betyr i praksis. Erfaringen når jeg har solgt er at kompetansen hos kjøpere er svært varierende.
Renter og dårlig bilsalg tilsier fortsatt kampanje. Inflasjon og kronekurs tilsier det motsatte. Merkenavnene til VAG tror jeg får seg et løft med både ID7 og de tekniske forbedringene på de andre modellene. Det har blitt veldig fornuftige kjøp og beskrives slik i media også. Det hjelper både på nybilsalg og bruktmarkedet.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
søndag 03. mars 2024, klokken 14:15
60k mer på RS Coupe (som er min bestilling) synes jeg er en gavepakke ift batterioppvarming, ladehastighet, software, dreiemoment, hestekrefter og ny vs. brukt bil. Jeg hadde ikke vurdert Enyaq uten batterioppvarmingen og økt ladehastighet, så bruktbil var uansett helt uaktuelt.
Min bil har jeg fått beskjed kommer noen uker før planlagt, så ikke alle er forsinket tydeligivis. Bestilte rett etter nyttår, så mulig de da var konservative i estimert leveransetidspunkt.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
lørdag 02. mars 2024, klokken 22:33
Du får ikke 77kwh lest ut uansett temperatur. Når TB hadde 71kwh på Carscanner i sin test av Coupéen ved 98% må dine 72,3 være svært akseptabelt. I den grad det er særlig nøyaktig. Disse batteriene har han fått ~75kwh ut av i testene sine.
#15
Model Y / Sv: Rustbeskyttelse?
fredag 01. mars 2024, klokken 22:49
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA