EV Clinic om LG Batteriene i 3/Y

Startet av Contango, tirsdag 02. desember 2025, klokken 10:51

« forrige - neste »

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på tirsdag 02. desember 2025, klokken 10:51Iht EV Clinic er LG batteriene vesentlig dårligere enn de fra Panasonic.
https://electrek.co/2025/12/01/tesla-model-3-y-chinese-lg-batteries-showing-catastrophic-failure-rates-repair-shop/

Er denne "repair shop"'n pålitelig, og kan resultatene derfra relateres til de bilene som leveres i Norge? Er jo bra vi har så enorm garanti i Norge da. Og hvis batteriet skulle gå i stykker om 8 år og en dag så får en nok hauger og lass med brukte batterier på finndel.no, hvor en allerede nå får et nesten nytt batteri for 40.000. Er jo litt rart når det står at dette firmaet er både en "independent reseach"-bedrift, og en "repair shop". Den dagen du tar penger for repair er du vel ikke en uavhengig forsknings-bedrift, for da tjener en jo på å finne og reparere feil...?

Ser ut som en har samme LG / NMC batteriet både i biler fra Kina og Berlin (for LR). Dersom det er sant kan det bli en dyr ting for Tesla...med mindre den slutter å virker rett etter at garantien er gått ut.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

De er etter det jeg skjønner anerkjent og har lang erfaring. Det er dog kun deres egne funn de snakker om, og de anslår at batteriene kun har en levetid 240 000 km. Det er altså et begrenset tallgrunnlag, og bør nok ses på som indikasjoner, og ikke bevis enn så lenge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Breezec

Av statistikker og egen erfaring virker det som om LG degraderer mindre enn nyeste versjon av Panasonic (20+).

Her crowd-sourced data som viser de forskjellige batteriene:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LmyllKqJWBr8J_LKVIAimsOigT4-hpfi5NeFJR8qZhQ

Panasonic 1L/3L er nyeste (fra slutt 2020), og LG Chem 5L er det vanligste batteri før 5M kom nå.
2022 Model 3 Performance

Contango

Posten på X, som er linket i artikkelen, er interessant. De er veldig spesifikke, og de refererer ikke til degradering men til svikt i batterimoduler som i praksis gjør at batteriet må skrapes. Det må generelt ikke være mye degradering før en modul sier takk for seg.

Det er ikke mange uavhengige, større, "batteriklinikker", og min forståelse er også at de er anerkjente. Tror TB har besøkt de flere ganger.

Jeg synes det er to spørsmål:
1) Hvordan finner man ut om dette er representativt for disse batteriene?
2) Hvis det er representativt, hvor stort er egentlig problemet? Vil "folk" oppfatte disse batteriene som problematiske eller er 200,000+ km så mye at det er irrelevant for de fleste?

Jeg ser at denne saken blir skrevet om flere steder, og jeg tror det blir litt fokus.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. desember 2025, klokken 12:36De er etter det jeg skjønner anerkjent og har lang erfaring. Det er dog kun deres egne funn de snakker om, og de anslår at batteriene kun har en levetid 240 000 km. Det er altså et begrenset tallgrunnlag, og bør nok ses på som indikasjoner, og ikke bevis enn så lenge.

Ett spørsmål som dukker fort opp i mitt hode er om tallgrunnlaget fort baserer seg på batterier det er noe gale med - at de kun får inn batterier det er noe gale med. Litt som at en på legevakten fort får inntrykk av at ingen er friske i byen, fordi alle de får inn har et problem, eller at reparasjonsfyren på Elkjøp føler det er noe gale med alle iPhone'ene de får inn, uten å tenke på hvorfor de får de inn. Følte ikke det sto så mye om det.

Kanskje de batteripakkene de får inn er fra en dårlig batch / serie. Eller kanskje ikke. Ikke godt å si - takk for garanti. Er de så dårlige som de skriver så er det tvilsomt at de holder 8 år, og ikke kan de repareres, så da får en gjerne et nytt. Sto mer forståelig her:

https://x.com/evclinic/status/1994876173277335745

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. desember 2025, klokken 09:51Kanskje de batteripakkene de får inn er fra en dårlig batch / serie. Eller kanskje ikke. Ikke godt å si - takk for garanti. Er de så dårlige som de skriver så er det tvilsomt at de holder 8 år, og ikke kan de repareres, så da får en gjerne et nytt. Sto mer forståelig her:
LG har ikke akkurat verdens beste trackrecord. Med brannfarlige batterier og recall i Bolt / Ampera-e, I-Pace, e-tron, Kona m.m. Har ikke sett tilsvarende fra Samsung, Panasonic hadde vel en runde med tidlige Tesla hvor ladefarten ble sterkt begrenset.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. desember 2025, klokken 09:51Kanskje de batteripakkene de får inn er fra en dårlig batch / serie. Eller kanskje ikke. Ikke godt å si - takk for garanti. Er de så dårlige som de skriver så er det tvilsomt at de holder 8 år, og ikke kan de repareres, så da får en gjerne et nytt. Sto mer forståelig her:
De anslår selv End Of Life til 250kkm. Det er jo godt over garantiene til Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. desember 2025, klokken 11:25
De anslår selv End Of Life til 250kkm. Det er jo godt over garantiene til Tesla.

Ja, er vel 192.000 på Model Y LR. Men får ikke akkurat inntrykk av at alle batteriene holder 250kkm når de skriver:

More concerning is the nature of the failure. EV Clinic states that in over 90% of the cases they see with LG packs, cell-level repair is "impossible." The issue appears to be widespread degradation across the modules rather than a single bad cell bringing down the pack. They found that LG cells often show extremely high internal resistance.

Ser det er en som kommenterer at følgende modeller har hatt tilbakekalling på LG-batterier.
(Skjer gjerne med Model Y og, om det er så ille som det skrives om):

Hyundai Kona

Chevrolet Bolt

Mercedes CLA

VW ID4

Porsche Taycan / Audi Etron

Contango

Litt usikker på om det er mulig å trekke paralleller mellom alle LG batteriene. EV Clinic spesifiserer Kina produserte LG batterier, og de er vel i 3 og Y bortsett fra i USA. Disse batteriene er vel sylinderbatterier og ikke pouch. Eksvs e-Tron GT er såvidt jeg husker pouch fra Polen.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. desember 2025, klokken 12:42
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. desember 2025, klokken 11:25

Ja, er vel 192.000 på Model Y LR. Men får ikke akkurat inntrykk av at alle batteriene holder 250kkm når de skriver:

More concerning is the nature of the failure. EV Clinic states that in over 90% of the cases they see with LG packs, cell-level repair is "impossible." The issue appears to be widespread degradation across the modules rather than a single bad cell bringing down the pack. They found that LG cells often show extremely high internal resistance.

Ser det er en som kommenterer at følgende modeller har hatt tilbakekalling på LG-batterier.
(Skjer gjerne med Model Y og, om det er så ille som det skrives om):

Hyundai Kona

Chevrolet Bolt

Mercedes CLA

VW ID4

Porsche Taycan / Audi Etron
Du glemte Jaguar I-Pace i listen din... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA