I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe

Startet av Mort-1, tirsdag 02. desember 2025, klokken 16:52

« forrige - neste »

Mort-1

Vurderer sterkt å kjøpe i-Pace, tenker EV400 og utstyr som varmepumpe, luftfjærer og glasstak er noe jeg vil ha.

Av de rimeligere på finn.no (2018-2020 modeller) er det få som har varmepumpe og luftfjærer spesifisert i utstyrslista i annonsa. Var det få biler de første årene med dette eller er selgerne bare dårlige til å spesifisere det i annonsa?

Ellers noen gode kjøpsråd?
Jeg er vant til å skru det meste på bil selv og kjøpe deler fra utlandet (har en 2009 og en 1966 modell Land Rover fra før)  Har ikke skrudd på el-biler før så er mer redd for elekto/elektronikk feil enn bremser, fjærer og rust ;D

Contango

En stund siden vi hade i-Pace, så andre vil ha mer oppdatert info. Pass på bruktimport. Du kan se problemstillingene i andre tråder her. Jeg tviler på at selgere av i-Pace underbeskriver bilene sine. Det var mange fullutstyrte i-Pacer fra starten av, og så ble det vel etterhvert flere, mindre utstyrte biler på markedet. Mener å huske at prisene steg ganske mye. Det er sikkert varierende oppfatninger om risikoen på disse bilene, men vi solgte primært på grunn av Jaguar's  veldig uklare støtte til bilene og en betydelig risiko for at hele selskapet snart ligger på ryggen. Du er sikkert klar over at det er en veldig fin bil men en veldig dårlig elbil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Ingeniøren

Veldig dårlig elbil vil jeg nå ikke si...

Jeg er enig at den hurtig lader sakte men ellers er jeg veldig fornøyd med min MY 2020 HSE, med luftfjærer og nesten full pakke. En tilbakekalling (Park -Lock) og et par sikkerehetsoppdateringer er alt jeg har hatt av problemer så langt på mine 6 år med bilen. Hurtiglader et par ganger i året så null problem for meg så behovet styrer dette. Stødig og god å kjøre, bra på vinterføre, aluminiumskarosseri lik null rust - planlegger å ha min leenge...

Ville dog ikke kjøpt First Edition / de første som kom MY2018/2019 da sjansen for problemer med batteriet er størst her. Man har batterigaranti men det tar vinter og vår før man får byttet etter det jeg hører.

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Contango

Jeg tenkte ikke bare på ladehastighet men også på mangelen på å kunne sette ladegrense, batteriproblemene (både hovedbatteri og 12V), appstyringen, og det heftige forbruket.

Mort-1

Takk for svar så langt!

Angående luftfjær, er det så enkelt som å se på midtkonsollen etter knappene?
Ser mange annonser ikke skriver om luftfjær selv om knappene er på bildet? Mens andre biler har blindlokk der knappene er nederst til høyre i midtkonsollet

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Har den knappene må den ha fjæringen. De annonsene jeg så på nå hadde det tydelig beskrevet i utstyrslisten. Forøvrig er matrix lysene ikke noe jeg hadde betalt for. Lysboksen er for liten.

turfsurf

Flatt lysbilde på Matrix lysene ja, men de virket da greit. De avslørte en elg som løp i grøfta en gang for meg, så nytteløse er de ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Contango på onsdag 03. desember 2025, klokken 21:26Jeg tenkte ikke bare på ladehastighet men også på mangelen på å kunne sette ladegrense, batteriproblemene (både hovedbatteri og 12V), appstyringen, og det heftige forbruket.

Du kan sette ladegrense i den nye appn. Byttet mine 12V batterier selv i sommer og de var forsatt ok og har ikke laget bøll. Regner med de nye holder 6 nye år til minst :). Mange elbiler som har 12V problematikk.

Fint å slippe å dimme ned med matrix men er desverre skjelden i bruk. Kjører ikke ofte på veier uten gatelys..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

Jeg er sjokkert. Klarte Jaguar etter så mange år å lage en oppdatert app? Hallelujah!

Ingeniøren

Sitat fra: Contango på I går kl. 14:16Jeg er sjokkert. Klarte Jaguar etter så mange år å lage en oppdatert app? Hallelujah!

Ikke så veldig mye bedre - savner WattCat forsatt  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA