Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Contango

Sider: [1] 2 3 ... 80
1
Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20’’. ABRP’s Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.
Ingen grunn til å deppe, du er nok for vant med Tesla, kjør den aktivt som en Jaguar så får du nok opp forbruket.

Kjører du den snilt så har den et ganske lavt forbruk.
Skulle ikke spille noen rolle. Jeg kalkulerte i etterkant basis faktisk tid som passet med ca 105% av fartsgrensen og sånn ca værforhold. Faktisk forbruk var 242. 263 i referanse hadde betydd forbruk over 100% batterikapasitet. Jeg kom frem med 12%. Jeg kjørte i ett også.

2
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: I dag kl. 12:25 »
Jeg har forsøkt å lage en liste over det jeg har lyst til å oppnå, og så er det kanskje flere veier dit.
1) Et etterettelig estimat over SOC ved ankomst. Er et stykke på vei enig med Turfsurf men erfaringen min er at det er veldig gunstig å ha et godt estimat ved turer der man strekker strikken litt. Og det vil være tilfelle med oss en del ganger. Samboeren min vil garantert ønske det også. Hun har null interesse for det akademiske her og gråter store tårer over å miste Teslas funksjonalitet. Det er her jeg tror Tronity+ABRP kanskje er «godt nok».
2) En oversikt i bilen over aktuelle ladestasjoner og status på laderne på hver stasjon. Løsningen i bilen (etter å ha knotet med å finne det) så akseptabel ut. ABRP løsningen gir ikke dette. Igjen, Teslas løsning er uslåelig (for egne ladere), men Jaguars løsning er kanskje «godt nok».
3) Oppnå maksimal og forutsigbar ladehastighet. Det er her jeg ønsker batteritemperaturen. For det første for å lære hvordan temperaturen endrer seg med klima og kjøring og ikke minst for deretter å kunne vurdere alternative ladeplaner underveis. Igjen, Tesla er uslåelig her - særlig i Performance S’en. Er svært i tvil om jeg finner en løsning som er «god nok» til lengre turer vinterstid med Jaguar.
4) få en oversikt over degradering. Her vil Tronity kunne bidra. Erfaringen med TeslaFi er at man får en ganske god indikasjon.
5) få tidlige indikasjoner på eventuelle feil i batteriet. Igjen, her vil Tronity kunne bidra.
6) Jeg skulle gjerne kunne justert ladehastigheten fra veggboksen i bilen. Har hatt litt problemer med lading fra en boks og skulle gjerne testet om det ville hjelpe å ta ned kapasiteten. Her finner jeg ingen løsning i Jaguar. I Tesla gjør man det lett i bilen.
7) «Nice to haves» . Hvor mye hurtiglading man har hatt. Tronity/TeslaFi logger det. Har også syntes Teslas dashcam/Sentry Mode har vært veldig gunstig men kommer ikke til å installere egen dashcam i Jaguar. Av og til sjekker jeg logger fra turer («hvor lang tid brukte vi egentlig?» etc etc). Det kommer «gratis» i Jaguar og logges også i Tronity/TeslaFi. Skulle gjerne også hatt ladegrense satt i appen, men det temaet er diskutert seks millioner ganger allerede.

Det er spesielt kombinasjonen av 1+2+3 som oppleves som et stort tap ift Tesla. Vi har mange ganger gjort de vurderingene underveis og opplevd Tesla som en fullverdig erstatning for en ICE bil. Jeg vil gjerne se hvor langt vi kommer i å løse dette i Jaguaren - ikke bare for min del men for hennes også.

3
Kjørte Oslo-Kristiansand - stort sett tørre veier og lite vind. Vår bil har 20’’. ABRP’s Reference Consumption på 230 traff best. Det virker som om standard Reference Consumption på 263 er alt for høy.

4
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: I går kl. 23:08 »
For de som er litt elbil-nærder anbefales Power Cruise Control appen.
https://www.powercruisecontrol.com/
Jeg vurderer det men tror kanskje loggingen av bilen gir meg nok info (men skulle gjerne hatt batteritemp).

5
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: I går kl. 22:24 »
Som gjør at det ikke funker på hytteturer. Og estimeringen er etter min erfaring og håpløs hvis du ikke kjører på samme type vei/topografi hele tiden. For meg oppleves det som om den estimerer baserte på de siste milene kjørt. Noe som er helt på trynet.
Jeg har prøvd Tronity i kombinasjon med ABRP nå. Funksjonaliteten blir ganske lik Tesla's - dog med litt kommunikasjonskludder innimellom. Kan lage en egen tråd på det når jeg får litt mer erfaring.

6
Model S / Sv: Tesla Rud
« på: I går kl. 22:14 »
Dette har neppe noe med jobben å gjøre. Bare tull på Skøyen for noen uker siden også. De klarte ikke å planlegge og bilen ble stående i 8 dager på vent.

7
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 18:02 »
Hehe - det er morsomt med entusiastiske eiere som bare må gjenopprette balansen. Selvfølgelig er det mye rart med Tesla også, men jeg synes ikke det var nødvendig å kvalifisere med det når jeg snakket om Jaguars særheter. Og selvfølgelig er det ikke uoverkommelige problemstillinger, men det er virkelig ikke for hvermansen dette. En litt pedagogisk guide ved bruktbilkjøp hadde gjort seg. «Mer fingernem enn deg» - herlig fornærmelse. Kunne ikke kastet ut en bedre selv. Og ja, har alltid synes bilen har vært en fonøyelse å kjøre og med høy opplevd kvalitet. Det har dere helt rett i. Det er jo derfor jeg har kjøpt den. 
Man må tåle litt humor om alle disse sære bilene her inne. Men hensikten er egentlig å gi en liten innføring i hva man må gjøre når man kjøper en brukt iPace. 

8
i-Pace / En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 14:13 »
(Med forbehold om feil som helt sikkert vil bli korrigert i denne tråden av mer erfarne Jaguarister enn meg)

Her kommer noen velmente råd fra en som alltid har likt den engelske, litt royale stilen over amerikansk kunstskinn i 3,2 sekunder 0-100. Og som bestilte Jaguar mens jeg fremdeles trodde at europere (og indere) ville knuse jyplingene fra California i funksjonalitet bare de kom i gang.  Men som snudde i døren etter en meget kort eieropplevelse etter å ha forstått at 480 WLTP var en våt drøm og ladehastigheten like konservativ som Margaret Thatcher.  For deretter å prioritere den enkle brukeropplevelsen fra California mens bruktprisene på engelsk ventilert skinn raste nedover i en forrykende fart. Men som har latt seg forføre enda en gang - nå med en reserveløsning fra Fremont i garasjen om eksperimentet slår feil eller frykten for det ukjente tar overhånd.

Som alle elbileiere nå vet, er det å kjøpe bilen bare en liten detalj i prosessen mot å faktisk kunne bruke den. Det skal tas fullt herredømme over bilen må vite, og da må vi inn i ingeniørenes verden. Før du starter, lag middagen. Dette tar tid.
 
Først og fremst må man får kontroll over bilen slik at man ser status, sette på forvarming og låse/låse opp (nei, man kan ikke starte bilen med den). Dette er litt som Tesla. Tidligere eier må ha logget bilen ut av sin konto eller forhandler må slette bilen fra tidligere eier. I mitt tilfelle, det siste. Incontrol.jaguar.com er stedet der man får kontroll på bilen. Sett opp konto med brukernavn og passord. Man laster ned Jaguar Remote og bruker samme brukernavn og passord. So far, so good. Ett tips: ha rammenummeret på bilen lett tilgjengelig. Du vil få bruk for det senere også. Til info - det er to Jaguar Remote apper. Jeg har den ene og samboeren lastet tilfeldigvis ned den andre. De har samme funksjonalitet men ser litt forskjellige ut. Vi begriper ikke hvorfor det er to forskjellige, men det er sikkert en veldig logisk forklaring for den som forstår det.

Det som er enda mer forvirrende er at man må lage en konto til. Det er for å kunne laste ned kart (og de andre software oppdateringene i bilen?). Det gjør man på www.jaguar.here.com. Nytt brukernavn og nytt passord. Så må man ned i bilen og logge inn som bruker i navsystemet. Og så tror man at alt er gung-ho. Men, neida - det er det ikke. For bilen er ikke registrert i jaguar.here.com - før neste dag! Det må man være synsk for å skjønne (eller google vilt), for det står ingenting på Jaguars side om at serveren deres trenger natten på å registrere dette.

I mellomtiden kan man logge bilen på sitt wifi hjemmenettverk. Overraskende enkelt, og Jaguar har utstyrt bilen med en antenne som faktisk virker langt over de fire metrene Tesla’s antenner rekker. Hurra! Men kontakten med bilen virker ikke like godt når den er på nett. Eller kanskje det bare er hikking fra Jaguar serveren som ikke har med nettilgangen å gjøre?

Så kan man sjekke programvaren i bilen. Og det er flere! Det er infortainment versjonen, det er bilens programvare, og det er kartdata. Alle tre lastes ned via wifi. Neida, det gjør de selvfølgelig ikke. Det bare står beskrevet slik. Infotainment og bilens programvare (p.t. 19.2) lastes ned via wifi. Men kartdata må man ta over memory stick via jaguar.here.com. Og da kan man varme opp restene fra middagen i går, for den nedlastingen tar veldig, veldig lang tid. PC’en vår gikk i dvalemodus lenge før nedlastingen var ferdig, så nedlasting gjennom natten neste gang krever forberedelser. Men du er bare halvveis for kartene skal inn i bilen også. Jeg satte meg inn i bilen og fant ut at der måtte jeg sitte til opplastingen var ferdig for bilen krever at tenningen er på. Og alt slukkes jo hvis man går ut av bilen, så det turde jeg ikke. Til 30% gikk det unna, og jeg tenkte «dette går fint».  Men så gikk det en treg prosent av gangen, og det slo meg at jeg burde ha tatt en tur på toalettet før jeg satte i gang. En halvtime omtrent gikk det fra 30 til 70%, men de siste 30 var gudskjelov unnagjort på et par minutter.

Det er et fungerende simkort i bilen. Jeg aner ikke hvem det er sitt men mistenker at det er selgers. At Jaguar har gitt dette som milde gaver i ett av abonnementene en stund til har jeg ikke lest noe om i fasit (her i forumet).

Vår bil er en 2019 med den såkalte Touch Pro Duo og ikke Pivi Pro. Ære være Jaguar for fine navn på systemene sine. Jeg tror det er to forskjellige abonnementer som er overtatt fra selger og som løper. Ett til 2023 som jeg lurer på om er tilgangen til bilen. Og ett til 2025 som jeg lurer på om er tilgangen til trafikkinfo og «fuel prices». Men dette er jeg absolutt ikke sikker på. Det står sikkert på side 14365 i brukermanualen, men jeg har ikke kommet så langt. Antagelig er de flinkere på å opplyse om hva jeg skal gjøre når de vil ha penger av oss.

For å være ærlig lurer jeg på om jeg bare kaster bort tiden med oppdateringer av navbasen. For Jaguar har Apple Car Play, og det er like greit å bruke kartene fra telefonen. Og i tillegg - for å bøte på en særdeles tilbakeskuende og lite fremtidsrettet GOM - har jeg kjøpt dyre abonnementer i Tronity (veldig likt TeslaFi) og ABRP for å kunne bruke ABRP’s vesentlig mer troverdige spådommer om når de siste elektroner forlater anodene. Dette kan jeg fortelle mer om senere når jeg med erfaring antagelig har fått jekket forventningene noen hakk ned.

Og by-the-by, jeg vedder en femmer på at minst halvparten av i-Pace eiere ikke vet at det er USB porter på undersiden av toppen på hver side inne i «rommet» i konsollen under dashbordet.  De er virkelig godt skjult! Men de gir bare strøm. All kommunikasjon med bilen må skje via USB portene inne i oppbevaringsrommet mellom setene. Slikt finner man best ut av ved «prøve/feile» metoden eller fra elbilforum - ikke via brukerhåndboken.

Android brukere er så heldige at de kan bruke WattCat, en app som er bedre og har mer informasjon enn Jaguars egne remote app. Men det er altså kun for de som har Android, og den våkne leser har skjønt at vi ikke har det.

Vi med Tesla er vant til at dette med lading er en ikke-sak. Med Jaguar stiller det seg jo litt annerledes. Jeg har nå seks separate abonnementer med tilbydere av ferske elektroner. De har selvfølgelig hver sin app hvorav noen med kobling mot en elbilforenings brikke vi har hatt siden vår første elbil i 2013. Ingen skal beskylde meg for ikke å være forberedt! Antagelig kommer vi aldri til å bruke mer enn en eller to. Men vi MÅ huske å holde ladekontakten godt inne ved handshake, for kommunikasjonen er visst ikke helt uten lyter. Noe av verdi har jeg da fått med meg etter å ha lest flittig på forumet her.

En fiffig liten detalj som Tesla ikke har er den sensoren under bilen som man med en enkel fotbevegelse kan åpne bakluken med (vi bevilget oss en HSE). Den er laget med krav til presisjon a la Maradona (rest his soul). Nå får jeg lide for aldri å ha blitt med på fotballaget i ungdommen. I håp om bedre treffsikkerhet vurderer jeg å ta på svømmeføtter når jeg skal handle neste gang.  Men vi MÅ huske å låse bilen om vi skulle forville oss inn på vaskeautomat (børsteløs, for å komme formanerne her i forkjøpet). Underspyling kan visstnok være som Maradona og ødelegge litt av den gode stemningen over å få ren bil.

Og hvis du lurer på hvorfor du ikke finner innstillingen der du slår av automatisk innfelling av speil (slik vi Teslaister har lært vi skal gjøre om vinteren), så er det ikke deg det er noe galt med. Det må gjøres av forhandler. Er ganske nysgjerrig på hvorfor Jaguar besluttet å ikke legge det inn i programvaren i bilen. Mye misbruk?

Min foreløpige konklusjon er at Jaguar bidrar godt til IT opplæring av den generasjonen som trenger det mest. Nemlig oss et stykke opp i årene som husker med kjærlighet Lucas tenningssystemer men aldri fikk oss til å gjøre jobben med å forstå hvordan de faktisk (ikke) virket. Nå må vi forstå hvordan i alle fall noe av logikken fungerer og det er garantert overførbart på andre deler av vår elektroniske hverdag. Med Touch Pro Duo i kompetanseprofilen min føler jeg meg langt mer rustet for det neste tiåret enn de med Tesla som ikke har lært noe som helst.

9
Model S / Sv: Forskjeller 2021 LR Refresh vs 2020 LR+
« på: Torsdag 17. Juni 2021, klokken 19:34 »
Vekker denne til live igjen. Mye fokus på Plaid, naturlig nok - men jeg lurer på hva de har gjort med lysene, hvordan ladeporten for Europa ser ut og hvilken ladehastighet bilen får. Jeg lurer også på dimensjonene. "Alle" sier nye S er feitere men fra det jeg finner er bredden lik men lengden en cm kortere. Kanskje LR ikke er like bred som Plaid? Det ser ut som dekkene på Plaid er ganske mye bredere enn før men har ikke sett noen LR dekk.

10
Model 3 / Sv: 2019 model 3 lr awd godt kjøp
« på: Onsdag 16. Juni 2021, klokken 13:31 »
FSD er ikke viktig. HW3 er heller ikke viktig med dagens funksjonalitet i bilen. Hvis man tror det kommer noe magisk software i fremtiden som krever HW3, så kanskje. Jeg tror ikke det og ville selv fokusert på tilstand, km og pris.

11
Model S / Sv: Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla
« på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 12:00 »
Funksjonalitet vinner over design over tid. De skyver for mange som meg fra seg ved å introdusere ny funksjonalitet som oppleves som en forringelse. Inntil noen kan forklare meg hvorfor yoke og gjettometer på revers er bedre for meg enn tradisjonelle løsninger så er jeg uinteressert i å få det tredd ned over hodet. Jeg avventer ordentlig testing før jeg konkluderer, men for meg har selskapet alt for mange eksisterende innovasjoner de burde konsentrere seg om å forbedre istedenfor å komme med stadig nye og irrelevante (funksjonell AP, et fungerende og stabilt serviceapparat, produktkvalitet vs yoke, gaming i bilen, revers gjettometer).

12
Model S / Sv: Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla
« på: Lørdag 12. Juni 2021, klokken 09:53 »
Mht giringen og død mcu så forstår jeg det slik at det er noen knapper på konsollen man også kan bruke, men her lener jeg meg til en dårlig formulert artikkel et sted så avventer ordentlig testing.
Knappene på rattet blir sikkert vanesak så lenge de ikke har flere funksjoner som velges fra samme knapp eller på mcu etter at knappen er trykket inn. Igjen avventer jeg bedre testing men erfaringen med ergonomien på M3 er ikke god (spesielt vindusviskerne).
Yoken har fra videoen jeg så akkurat samme funksjonalitet som et ratt. Ingen progressiv styring (yoken ble i alle fall snurret flere ganger rundt). Igjen, ingen logikk i ergonomi. I et fly er yoken et resultat av behovet for en hensiktsmessig måte å styre to av tre akser på pluss knappefunksjonalitet uten å måtte bruke blikket. Yoken beveger seg max ca 90 grader til hver side. Å snurre en yoke rundt og rundt i en bil virker helt bortreist på meg.

Edit: jeg er veldig kritisk til ergonomien i Teslaene generelt. Skrifttypene er alt for små for  oss som snart er i graven. Vi ser simpelthen ikke deler av informasjonen på MCU’en fordi bokstavene er små og kontrastene for duse (særlig M3). I tillegg har de valgt å styre for mange funksjoner fra skjermen - som krever blikkendring. Kravet til presisjon er høyt og jeg bommer for ofte. På ruglete vei er det helt håpløst. På toppen av det hele er det på bunnen av skjermen man styrer det meste. Særlig på MSen flyttes blikket langt ned i bilen. Det er virkelig ufattelig dårlig gjennomtenkt og styrt av andre behov enn førerens. Jeg har ingen tro på at nye S/X er bedre.

13
Model 3 / Sv: Ventetid på tm3 i transit biler?
« på: Lørdag 12. Juni 2021, klokken 08:39 »
En bekjent fikk bilen levert hjem istedenfor å måtte hente den. Første gang jeg har hørt om selv. Er det vanlig?
Fikk inntrykk av at leveringen var uten en representant fra Tesla og at den nærmest ble satt igjen på gårdsplassen uten noen overleveringsprosess.

14
Model S / Sv: Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla
« på: Lørdag 12. Juni 2021, klokken 08:32 »
Er ikke solgt på noen av de innovasjonene selv. Foreløpig ser det ut for meg som om blikket må flyttes for alle knapp/gir funksjonene. I dag gjør jeg de mens blikket er ut av bilen. Foreløpig har jeg bare skjønt at yoke er annerledes, men jeg forstår ikke hva fordelene er. Så på en av videoene i går. Det er like mange omdreininger som før og derved masse håndmanøvre. Hva er poenget egentlig?

15
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 20:09 »
Kunne vært mer presis. Krona er ikke sterk men marginene til Tesla i Norge er det. Så enig i resonnementet. Jeg er litt usikker på hva som skjer fremover med bilpriser generelt. Marginene er under kraftig press pga råvarepriser og logistikkproblemer. Det er interessant at bruktbilpriser i USA er opp 30-40% siste året. 10% opp bare i April. Det er ikke sikkert at S/X prisene i USA forblir upåvirket av dette.

Sider: [1] 2 3 ... 80