Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Contango

Sider: [1] 2 3 ... 51
1
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: I dag kl. 15:34 »
Da Raven kom, dumpet de ut det de hadde av 75 og 100 S’er. Jeg fulgte ikke så godt med på Xene så kan ikke si hva som skjedde der. Men på S’ene priset de bilene så de ble solgt, og prisene endret seg løpende. De var og er helt rå på å prise noen biler rimeligere enn andre så de ser billigere ut. På slutten var prisene så  rimelige at de steg igjen i bruktmarkedet da det hele var over.

2
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: I dag kl. 14:57 »
Nei. Jeg har ikke sett på alle, men det ligger eksvs en ny «gammel» performance til under 900’. Jeg tror disse bilene, i hvert fall S, vil bli ganske rimelige dersom historien gjentar seg.

3
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: I dag kl. 13:33 »
Der kom det nye inventory biler og en drøss av lettere brukte. Demo flåten skal antagelig ut. Prisene på alle disse bilene kommer erfaringsmessig til å bli justert ift salget, og det er tilløp til litt taktisk prising allerede. Men det gjelder å holde tunga rett i munnen ift hva som er LR, LR+ og tilsvarende for Performance. Skal man ha ny eller lett brukt S/X bør man følge litt med fremover. Synes ikke dette akkurat minsker mistanken om at det kommer nye modeller.

4
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: I dag kl. 11:56 »
Jo, fast e-Up gick ju 15% längre än WLTP räckvidden i den norska testen där e-208 precis klarade sin, så att e-Up klarade sig bättre än e-208 även i carwow testen är ju inte så konstigt.
Kan man få tag i det kompletta testprotokollet från WLTP testen någonstans?
Kanske kan man se från det hur många kWh av batteriets kapacitet deras testbil kunde använda..
Si fra om du finner noe WLTP data sett fra noen bil. Jeg har gitt opp. Som du ser sv svaret over bruker jeg ikke WLTP somutgangspunkt for rekkevidde. Jeg forholder meg nå kun til 90 og 120 km/t og TB er den eneste som tester (så godt han klarer) bil under samme forhold. Men klimaforskjeller kommer i veien, så det er ikke helt lett uansett. Hans tester av e208 og e-up (https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#) er at e208 går 100 km lengre. Men dette er altså under veldig forskjellige forhold, så datagrunnlaget er rotete. Allikevel synes jeg ikke klimaet alene forklarer 100 km.

5
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: I dag kl. 11:45 »
Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.
Du skyter på feil person. Jeg har gått opp denne løypa før deg. Min konklusjon er at WLTP er upålitelig (men det er mange i andre fora her som synes det er helt greit med disse forskjellene så mitt synspunkt er det absolutt ikke enighet om her inne). Det går ikke an å etterprøve WLTP som privatperson eller organisasjon. Det er voldsomt dyrt og tidkrevende. Ingen jeg vet om forstår hvordan WLTP tallene på en bilmodell fremkommer, og dataene er ikke tilgjengelige. Vi vet ikke om alle måler sine biler helt likt (dvs - det kan de umuliggjøre når vi ser forskjellene). Til sist - WLTP inneholder eksvs bykjøring, noe jeg mener er totalt irrelevant for en elbil. Med unntak av drosjenæringen kjører ingen av oss langtur i byen. Hva vi trenger er rekkevidde i 90 og 120 km/t.
Hvis du leser tidligere innlegg jeg har hatt advarer jeg sterkt mot å bruke WLTP som grunnlag for å kjøpe nybil. Jeg kjøper aldri en elbil igjen uten at den er testet i 90/120 km/t for jeg gjorde akkurat samme feilen med Jaguar. Men du sloss altså en krevende kamp mot forhandler og bilfabrikant ved å slå i bordet med WLTP for du finner ingen som kan måle WLTP for din bil.

6
Teslas 75 ladekurve blir gradvis lavere fra 2625 hurtigladede kwh til ca 13000 kwh hvor farten er betydelig redusert. Så ladefarten på den aktuelle bilen avhenger av totalt antall kwh hurtigladet. Kurven er uansett ganske kraftig fallende (tror den kan ses på ABRPs sider). Tror forøvrig i-Pace overestimerer antall km kjørt mens Tesla gjør det motsatte (eller blir det motsatt?). Forskjellen i forbruk er i så fall litt mindre.
Den gang vi hadde S75D gjettet jeg at den og i-Pace var nesten identiske i rekkevidde - kanskje litt kortere med S75 om vinteren. Men jeg ser at ABRP har en større forskjell i Jaguars favør enn jeg estimerte. Vet ikke hva som er riktig.

7
Tesla SW og AP / Sv: 2020.48
« på: I dag kl. 00:07 »
Takk. Det var lettere å forstå. Det som nå er litt uklart er om snutten også blir lagret på USBen om den er plugget inn allerede. Slik jeg leser det må man uansett åpne Dashcam Viewer og lagre. Uklart er det også hva som skjer med snutten om man ikke lagrer den. Samles opp i evighet eller slettes etter et gitt tidsrom. Men, detaljer, detaljer...

8
Model S / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
« på: I går kl. 20:54 »
Takk. Skjønner entusiasmen.

9
Model S / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
« på: I går kl. 20:16 »
Husker ikke - er det 75-pakken med noen ekstra celler?

10
Tesla SW og AP / Sv: 2020.48
« på: I går kl. 18:08 »
Hvilke kriterier skal da til for at bilen mener det er ekstremt?

Automatisk nødbrems, utløsning av air bags...
Hadde vært gunstig om Tesla hadde definert det for oss.

11
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: I går kl. 18:06 »
OBD II for 208 tror jeg ikke finnes, men jeg har ikke nok kunnskap til å si noe sikkert.
Jeg er som sagt skeptisk til Carwow. De selger primært underholdning og ikke kunnskap. De skulle selv problematisert forskjellen mellom Opel og Peugeot og gitt noen mulige forklaringer. Isteden bare ignorerer de hele greia og overlater til oss å spekulere. E-up går forøvrig merkelig langt i den testen. Det er heller ikke lett å forstå.

12
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: I går kl. 15:21 »
Intressant att i denna snälla norska test där e-208 precis klarar uppgiven WLTP räckvidd så överträffade samtidigt Zoe sin WLTP räckvidd med 19%.

Det vore nog bra om en oberoende part körde om WLTP testerna på en nyproducerad e-208, lånad av en vanlig kund.
Det går ikke an å teste WLTP uten et laboratorie. Du kommer heller ingen vei mot forhandler med å argumentere WLTP. De aner ikke hva det er de heller. Det er bedre om du dupliserer TBs rekkeviddetest i 90 km/t, dokumenterer det på video og går til forhandler med de to dersom bilen din er langt unna hans rekkevidde.

13
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: I går kl. 15:11 »
Men den kommer mye nærmere WLTP prosentvis, i forhold til hva e208 klarer.
Det er det forholdstallet jeg fokuserer på.

74% opp mot 90-102% er ganske stort hopp. Og da må man jo stille seg litt spørrende.
Jaguar er akkurat det samme. Polestar er dårlig. Det er flere biler som er helt bortreist på faktisk rekkevidde ift WLTP. Kona er den bilen som kjører lengst ift WLTP.

14
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: I går kl. 11:42 »
Jeg er av de som ignorerer WLTP. Det er mange biler som ikke er i nærheten av å nå WLTP i 90 km/t. TB kjørte 292 km med 208. Corsaen kjørte rundt 270 i Carwow testen uten at vi vet hva det egentlig betyr. Det er vel forøvrig ingen som hevder at ikke Zoe normalt sett uansett kjører lenger?  Oslo-Risør er 230 km. Det burde bilen klare fint når du har kjørt så forsiktig. Muligens er det noe feil med batteriet ditt?

15
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: I går kl. 10:43 »
Vid 28:36 ser man att Corsa-e också drog 3,9 Miles/kWh men gick 174 Miles innan den dog, så på den gick det att använda 44,6 kWh av batteriets ”50 kWh”.
Kanske är mjukvaran i e-208 inställd att stänga av drivningen vid en högre spänning än på Corsa-e, eller har dess batteri redan tappat så mycket kapacitet?
Jag undrar om de e-208 som ingick i WLTP testerna fick större tillgång till batteriets fulla kapacitet med annan (test-)mjukvara?
Har ikke sett noe sted at det er noen reell forskjell på disse bilene annet enn i design og utstyrsnivå. Carwow gjorde en test av større elbiler på samme måte og fikk også der resultater som var litt uforståelige. De dokumenter altfor dårlig hva de gjør. Ville ikke konkludert noe som helstpå basis av denne testen. TBs rekkeviddetest (inkl Geilotest etc etc) er mye mer etterettelig og den viser at bilen har OK rekkevidde i moderat fart men strever når man kjører fort.

Sider: [1] 2 3 ... 51