Nyeste innlegg

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2025.20.x
Siste innlegg av OlaM - I dag kl. 09:45
Sitat fra: Stjerneglis på I dag kl. 09:30
Sitat fra: OlaM på I går kl. 19:59Har noen testet ladeport-åpning med dørhåndtak? Fant ingen innstilling for det, skjedde heller ingenting når jeg holdt håndtaket.

Fungerte på min 21 modell

Det var jeg som hadde misforstått. Den åpner ikke porten slik som S3XY buttons gjør, bare låser opp ladekabelen som egentlig er alt man trenger. Testet å plugge inn, starte lading og så stoppe med dørhåndtaket, det funket fint.

Burde vært et menyvalg for det da. Kommer garantert til å irritere noen på ferie, når de har brukt lang tid på å få start på en eller annen vanskelig lader med masse apper og brikker og "noe gikk galt". Så skal de inn i baksetet for å hente noe, blir stående og holde i håndtaket mens de spør "lå ikke bleiene bak førersetet?" og så er ladingen stoppet.  ;D
#2
Model Y / Sv: TACC og Autostyring i Juni...
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I dag kl. 09:44
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 11. juni 2025, klokken 15:51Du kan lage en kopi av profilen din som her helt lik bortsett fra at den har CC i stedet for AP. Da kan du bytte mellom disse to i fart.

Wow! Genialt! Nesten så hver nybil-kjøper burde fått mail fra Tesla om dette svært gode tipset.
#3
Model Y / Sv: Hvor kraftig er en fantomb...
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I dag kl. 09:42
Sitat fra: SurSnasen på I dag kl. 08:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. juni 2025, klokken 06:48Min definisjon dekker fra "kink I nakken". En bør ikke ha på autopilot på Sørvestlandet med det. Kan f.eks. være at det er 80 på en vei med tunnel, og så er det 40 i en annen vei som går oppå tunnelen. Føler oppbremsing er kraftig, som kan spenne allerede stramme muskler. I tillegg har du den økte faren for å bli påkjørt bakfra som en nakkeskadd bør unngå. Jeg vet ikke om min bil er ekstra utsatt, eller om veiene ikke er luket for feil i software, eller om det skyldes mine 2021 ekte sensorer. Men jeg er ikke fornøyd med automatiske oppbremsinger.

Er ikke bare din med ekte sensorer som er overnervøs. Min, med pur "in camera we trust", er også tidvis i det paranoide hjørnet. Og de verste oppbremsingene er av det kraftige slaget. Hittil på rundt 2 måneder har det blitt 3 nødbremsinger. Og da menes virkelig nødbrems, med skrik og hyl og full bremseeffekt. Alle gangene helt ut av det blå uten den minste lille reelle fare. Takk og pris har det ikke vært noen umiddelbar fare for trafikanter bak meg de gangene. Men det er absolutt til fare.

Fordelen med all fantombremsingen den hittil har demonstrert er at jeg får ha bilen for meg selv. Ulempen er at jeg har fått beskjed om at bilen er uaktuell for bruk på ferieturen i sommer.

Skjer dette også når du ikke har på Autopilot / Cruise Control? For meg er bremsingen kun hvis jeg har en av de på, så vidt jeg husker. Nå er det svært sjeldent jeg har noe av det på pga dette.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2025.20.x
Siste innlegg av Stjerneglis - I dag kl. 09:30
Sitat fra: OlaM på I går kl. 19:59Har noen testet ladeport-åpning med dørhåndtak? Fant ingen innstilling for det, skjedde heller ingenting når jeg holdt håndtaket.

Fungerte på min 21 modell
#5
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
Siste innlegg av daktari - I dag kl. 09:00
Wayve i England. MobilEye i München. VW/Moia i München. Holo/Ruter i Oslo. Baidu skal starte opp. Rheibahn/ZF. Volvo/DriveMe. Einride. Karsan.
#6
Model Y / Sv: Hvor kraftig er en fantomb...
Siste innlegg av SurSnasen - I dag kl. 08:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. juni 2025, klokken 06:48Min definisjon dekker fra "kink I nakken". En bør ikke ha på autopilot på Sørvestlandet med det. Kan f.eks. være at det er 80 på en vei med tunnel, og så er det 40 i en annen vei som går oppå tunnelen. Føler oppbremsing er kraftig, som kan spenne allerede stramme muskler. I tillegg har du den økte faren for å bli påkjørt bakfra som en nakkeskadd bør unngå. Jeg vet ikke om min bil er ekstra utsatt, eller om veiene ikke er luket for feil i software, eller om det skyldes mine 2021 ekte sensorer. Men jeg er ikke fornøyd med automatiske oppbremsinger.

Er ikke bare din med ekte sensorer som er overnervøs. Min, med pur "in camera we trust", er også tidvis i det paranoide hjørnet. Og de verste oppbremsingene er av det kraftige slaget. Hittil på rundt 2 måneder har det blitt 3 nødbremsinger. Og da menes virkelig nødbrems, med skrik og hyl og full bremseeffekt. Alle gangene helt ut av det blå uten den minste lille reelle fare. Takk og pris har det ikke vært noen umiddelbar fare for trafikanter bak meg de gangene. Men det er absolutt til fare.

Fordelen med all fantombremsingen den hittil har demonstrert er at jeg får ha bilen for meg selv. Ulempen er at jeg har fått beskjed om at bilen er uaktuell for bruk på ferieturen i sommer.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av What-a-watt - I dag kl. 07:54
Vi bør vel komme tilbake til "Tesla aksjer", og heller bruke Alt det andre: https://elbilforum.no/index.php?board=35.0) på amerikansk politikk.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av arthur - I dag kl. 07:29
Noen her som har tro på at Donalds såkalte Big beautiful bill vil rette opp en skakkjørt økonomi, redusere underskuddet på hans statsbudsjett og betale ned den enorme gjelden som Uncle Sam har?
Har sett beregninger som viser at snart vil Uncle Sam bare i renter (!) betale 16.000 dollar i året per innbygger!
Er det skattelette på i snitt 300.000 dollar for den rikere del av befolkningen som er løsningen?

Jeg gremmes av å se så mange (ellers) oppegående mennesker som støtter hans "gjøren og laden" til tross for at de må vite bedre!

Men det er vel Hunter Bidens skyld alt sammen, eller Clintons som spiste småbarn.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
Siste innlegg av CorsoDante - I dag kl. 06:55
Sitat fra: daktari på I dag kl. 00:13At Tesla ikke skal få lov av EU til å teste FSD er bare noe de bruker som unnskyldning for å ikke gjøre det. Mange andre selvkjøringspiloter i EU fra forskjellige firma.

Que?

Tesla tester FSD i mange steder i Europa. Også her i Norge. I den forbindelse må de selvsagt oppgi skadestatistikk, det følger av «artikkel 39».

https://elbil.no/tesla-far-lov-til-a-teste-selvkjoring-i-norge/

Spennende angående selvkjørende piloter, ingenting hadde gledet meg mer enn å kjøre Waymo e.l. i Europa; noen land/aktører du ønsker å trekke frem?

Gleder meg til å ta en selvkjørende Taxi her til lands, være seg Waymo eller noen andre (helst ikke noe som koster det offentlige titalls millioner å drifte..).
#10
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
Siste innlegg av CorsoDante - I dag kl. 06:38
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 19:54Har ikke hørt om noe forsøk, men dette var tilnærmet vanlig bil i full trafikk.

Spesielt at du ikke har fått med deg at AS Norge (avd. Oslo), via Ruter, bruker titalls skattemillioner på å «teste» kinesisk teknologi på østkanten, må være noe galt med algoritmen din  ;) .

Har du noen link til påstanden om at Teslas biler i Austin (til enhver tid) er fjernoperert, eller er dette noe som stammer fra din egen hofte?

Denne, fra Roma, er neppe fjernoperert;


Forza selvkjøring, uansett hvem som lanserer dette. Eller bare som L2-system.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA