6
« Nyeste innlegg av RJK på I dag kl. 01:51 »
Sikkert endel detailere som vil være uenig med meg, men avfetting bør begrenses til maks 2 ganger i året, og da kun når du har tenkt å vokse og polere opp bilen igjen. Avfetting fjerner det ytterste beskyttende laget, og bilen vil lettere bli skitten og matt om man ikke avslutter med voks og polering.
Salt og asfaltfjerning kan brukes oftere, men da må man uansett på med refresh av polish, men da holder en slik spraypolish for vedlikeholdet.
I det vanlige vil det holde med å spyle bilen, og så gå på med shampoo, og så skylle av bilen igjen. Det fjerner og endel salt og asfalt og andre forurensninger, så lenge man er rask med å ta det.
Venter man, så øker behovet for å gå på med sterkere midler, men det krever og at man ettergår med refresh av voks og polering.
Husk også å tenke på understellet. Å få spylt bilen under, der godt vedlikehold. Og er ikke bilen antirustbeskyttet, bør du være enda nøyere med dette. Det er her bilen er mest utsatt, men samtidig der det er vanskeligst å komme til skikkelig.
Det som er litt spesielt med vasking om vinteren, er at bilen bør få tørke litt et annet sted enn der det er kaldt, så ikke vannet bare hjelper til med å fryse fast dører og andre åpninger.
Så har du vaskehall nært et lukket parkeringshus eller garasje der det ikke er kulde, så benytt dette. Og kjør bilen hjem når den har fått tørket noem og faren for fryste dører og vinduer er langt mindre.
Bruk silikonstift/spray om høsten, og kanskje også etter at du har vært på med avfetting eller andre sterke rensemidler, så er det langt mindre fare for problemer.