Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Hyundai Ioniq / Sv: Priser service Ioniq
« Nyeste innlegg av Anderre I dag kl. 05:57 »
3800,- for 30000/2.år service inkl pollenfilter og vindusviskere på Alleen Auto i Lyngdal. Overraskende dyrt, men jeg hadde jo ikke spurt om pris på forhånd  :(
2
i-Pace / Sv: SE vs HSE
« Nyeste innlegg av RJK I dag kl. 05:56 »
Det gjør det på alle biler når de blir varme, men så skrev han jo:

"..blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen...".

Altså forsvinner den til slutt. Med dårlig isolasjon/stort varmetap, ville snøen smeltet fortere akkurat på glasstaket og nært kantene.
3
Hyundai / Sv: Charge myHyundai
« Nyeste innlegg av RJK I dag kl. 02:28 »
De lover 2 års gratis abonnement med Ioniq 5, men det viste ikke priser.

Om dette er priser ved lynlading, så er jeg temmelig spent på hva det vil koste for selve abonnementet, og om de virkelig vil utelukke oss med gammel Ioniq eller Kona. Ser jo ut som alle vil kunne kjøpe MyHyundai-abonnement, så tror det blir vanskelig å utelukke oss.

Tross alt er dette biler som har mulighet til å utnytte ihvertfall deler av den høyere hastigheten, dog tydeligvis ikke Ioniq 38 kWh, som ikke kommer over 50 kW effekt. Det kan man jo ikke si om E-Golf, så der ser jeg faktisk et poeng med å skille.
4
ID.4. / Sv: VW ID4 1st Max
« Nyeste innlegg av Trond.m I dag kl. 02:21 »
Etter å ha lest brosjyrer på ID4 osv osv kan man trekke den konklusjon at VW ID4 1st max har ALT av utstyr som er tilgjengelig ?
Ja, den skal vel ha alt utstyr som finnes til id.4 nå. Men AWD har den jo ikke, og det kan jo komme utstyr senere som den ikke har.
5
Lade hjemme / Sv: Tibber smartlading og forvarming av bil
« Nyeste innlegg av Vidar_S I dag kl. 01:54 »
Nå har Tibber teknisk support svart meg: de har ikke støtte for smartlading mot ID-modellene per nå. Jeg har derfor et nytt spørsmål til forumet:

Kan Easee eller noen andre ladere programmeres til å lade "ikke før" et klokkeslett, eventuelt lade med redusert effekt før et visst klokkeslett?

Ja, du kan stille inn at du kun ønsker å lade mellom klokken x og y i Easee sin egen app. Der kan du også justere effekt om ønskelig.
6
Model S / Sv: Bil vask i vinter
« Nyeste innlegg av RJK I dag kl. 01:51 »
Sikkert endel detailere som vil være uenig med meg, men avfetting bør begrenses til maks 2 ganger i året, og da kun når du har tenkt å vokse og polere opp bilen igjen. Avfetting fjerner det ytterste beskyttende laget, og bilen vil lettere bli skitten og matt om man ikke avslutter med voks og polering.

Salt og asfaltfjerning kan brukes oftere, men da må man uansett på med refresh av polish, men da holder en slik spraypolish for vedlikeholdet.

I det vanlige vil det holde med å spyle bilen, og så gå på med shampoo, og så skylle av bilen igjen. Det fjerner og endel salt og asfalt og andre forurensninger, så lenge man er rask med å ta det.

Venter man, så øker behovet for å gå på med sterkere midler, men det krever og at man ettergår med refresh av voks og polering.

Husk også å tenke på understellet. Å få spylt bilen under, der godt vedlikehold. Og er ikke bilen antirustbeskyttet, bør du være enda nøyere med dette. Det er her bilen er mest utsatt, men samtidig der det er vanskeligst å komme til skikkelig.

Det som er litt spesielt med vasking om vinteren, er at bilen bør få tørke litt et annet sted enn der det er kaldt, så ikke vannet bare hjelper til med å fryse fast dører og andre åpninger.

Så har du vaskehall nært et lukket parkeringshus eller garasje der det ikke er kulde, så benytt dette. Og kjør bilen hjem når den har fått tørket noem og faren for fryste dører og vinduer er langt mindre.

Bruk silikonstift/spray om høsten, og kanskje også etter at du har vært på med avfetting eller andre sterke rensemidler, så er det langt mindre fare for problemer.
7
Model S / Bil vask i vinter
« Nyeste innlegg av Rafa ali I dag kl. 01:35 »
Hei jeg ikke peiling om bilvask i vinter
Jeg vasker en gang i uke i vaske halen og bilen er 4 år gammel
Etter undersøkt mye så mange ting som er forvirrende som jeg forstår
I grundig vask
First
1.Avspillingen rent vann
2.Avfetting la virker 5 min
4.Salt og asphalt fjerner over avfetting og vent  5 ny minutter?
5.skum eller soap over de 2 og la alle 3 tilsammen å virke noen minutter
7.høyrtykk
8.soap igjen
9.Håndvadk
10.hoytrykk spilling..
Hvis det er riktig rekkefølge så må jeg bruke avfetting og salt, asphalt fjerne hver gang og er det riktig kan man bruker salt og asphalt fjerne rett over avfetting ? Ikke skadlig for lakken?kan avfetting bruke på hjulbuene.?
8
Carboy :+1: jeg stemmer på deg som den neste statsministeren i 🇳🇴 for dette var kjempebra.
[/qoute]

Hva i alle dager er bra med dette?

Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"

I prinsippet er dette alt på plass. Det heter "verdiforringelse". Om man kjøper nye biler og selger etter få år så betyr det normalt at man har hatt max verdiforringelse på bilen i eierperioden. Jada, det finnes noen få unntak, men ikke nok til at det har betydning i denne debatten.

Dessuten er det ikke snakk om "bruk og kast". Hvem "kaster" en ett par år gammel bil?  Man selger dem til en ny eier som "gjenbruker" bilen i ny år  - før den igjen selges og gjenbrukes.

Unntaket er om bilen får en større skade som gjør at forsikringsselskapet velger å kaste "vraket". De måtte evnt. også dekket den avgiften han fabler om - og vi er like langt.

Problemet løses ikke ved og nok en gang velte nye avgifter på eier! Problemet er 1. Det er dyrt å reparere. 2. Delene er dyre. 3. Etter hvert kan det bli vanskelig å få ta i delene.

Det man må ta fatt i er at det må bli billigere å reparere, og man må få ned deleprisene og ha en lengre tilgang på deler. Dette gjelder i utgangspunktet ikke bare biler, men det meste vi har i samfunnet vårt som sko, sykler, mobiltelefoner og biler. Og nei, jeg har ingen lett og gjennomførbar plan for dette, men droppe MVA på deler og arbeide til reparasjoner burde hjelpe en del på bruk og kast.

Å utvide garantien kunne nok hjelpe (om varen/bilen ikke bare blir dyrere i utgangspunktet :P ), men å lovpålegge lenger tilgang på deler til en rimelig pris vil nok hjelpe bedre.


Er i det hele tatt noe i dette, det du skrev selv?

Når du legger din tekst inni quoten, blir det vanskelig/umulig å skille ut din tekst fra det du faktisk skrev, om man ikke blar seg tilbake og leser det du quotet.

Og enda værre blir det om det er i en rekke av quotes.Kan du være så vennlig å flytte din tekst ut, så det blir "leselig"?

PS! Sender ikke slikt i personlig melding, fordi jeg vil at andre skal se problemet, og dermed prøver å unngå å gjøre dette selv. Det er fort gjort, men veldig lett å unngå også, eller rette i ettertid.
9
Lade hjemme / Sv: Nødlader/Schuko/B-vern
« Nyeste innlegg av RJK I dag kl. 01:17 »
Ser det nevnes at ladeboksen man lader bil med må ha B-vern. Tror det er noe ifb med DC strøm. Eller ?  Har nødladeren med Schuko et slikt B-vern ? Spørsmålet er da: er nødlader med Schuko fult ut ok å bruke ( som nødlader)?

DC-lading er det man bruker ved hurtiglading og lynlading. Hjemme, ved "nødlading, så er det AC man bruker.

Bilens ombordlader omgjør AC til DC som er det bilen faktisk lader bilen med, men dette skal ikke ha betydning for koblingen til strømnettet hjemme hos deg, annet enn at vernet skal beskytte mot at feil skal skape farer for brann, uansett om feilen ligger i sikringsskapet eller bakenforliggende forhold, eller i bil/ladekladd.
10
Lade hjemme / Sv: Nødlader/Schuko/B-vern
« Nyeste innlegg av KjellG I dag kl. 01:11 »
For ordens skyld, her snakkes om jordfeilbryter type B, ikke en automatsikring med B-karakteristikk.  Vanlige jordfeilautomater har vanligvis en jordfeilbryter type A.
Sider: [1] 2 3 ... 10