Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Contango

#16
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
tirsdag 05. mars 2024, klokken 19:00
2:35 ut i videoen viser Carscanner 77,7kwh (omregnet til 100%). TB hadde som sagt 72,5kwh på Carscanner i sin 1000km test av Coupéen. Der tror jeg han fikk ut ca 73kwh på kjøringen mot 74,5-75 i tidligere tester av andre VAG biler. Enten er Carscanner upålitelig, batteriene svært heterogene, eller så er det variasjoner pga forskjellig SW (TB'spekulasjon). Jeg stusser nok litt på disse forskjellene selv også. Forøvrig holdt bilen til TB 26 grader i batteriet mens det var 17 grader her.
https://youtu.be/xgoYA3rNIzE
#17
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
søndag 03. mars 2024, klokken 23:33
Konklusjonene basert på dataene fra Carscanner er ikke særlig fornuftige. Dette går igjen i andre fora også og ofte like bastante. Carscanner henter ut data fra bilen, ja. Men de dataene er ikke så lette å tolke. Hvordan VAG har definert de vet vi ikke (hvilke buffere er eksvs hvor?). Vi vet også at tallene kan variere avhengig av balansering og gud vet hva. Det er overraskende store forskjeller på de forskjellige bilene. "Ingen" bruker Carscanner som måleinstrument for batterikapasitet. Skal du ha en kvalifisert oppfatning om kapasiteten i batteriet må du kjøre fra 100 til så nærme null prosent som mulig i så jevn fart som mulig og gange distanse med forbruket.
#18
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
søndag 03. mars 2024, klokken 21:00
10-12% degradering er veldig usannsynlig. Jeg tror man skal være kompetent på hvilke data Carscanner henter og hva de betyr før man trekker de konklusjonene.
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
søndag 03. mars 2024, klokken 18:43
Om 60k er mye eller lite er jeg enig i er temmelig individuelt. Jeg så det nok ift prisen, og under 10% avslag er ikke så mye for en bruktbil. Jeg lurer på om det kan være stor forskjell på prisvurdering ift kompetansen hos kjøper. Du skal jo ha litt peiling for å vite forskjellene på årsmodellene og hva de betyr i praksis. Erfaringen når jeg har solgt er at kompetansen hos kjøpere er svært varierende.
Renter og dårlig bilsalg tilsier fortsatt kampanje. Inflasjon og kronekurs tilsier det motsatte. Merkenavnene til VAG tror jeg får seg et løft med både ID7 og de tekniske forbedringene på de andre modellene. Det har blitt veldig fornuftige kjøp og beskrives slik i media også. Det hjelper både på nybilsalg og bruktmarkedet.
#20
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
søndag 03. mars 2024, klokken 14:15
60k mer på RS Coupe (som er min bestilling) synes jeg er en gavepakke ift batterioppvarming, ladehastighet, software, dreiemoment, hestekrefter og ny vs. brukt bil. Jeg hadde ikke vurdert Enyaq uten batterioppvarmingen og økt ladehastighet, så bruktbil var uansett helt uaktuelt.
Min bil har jeg fått beskjed kommer noen uker før planlagt, så ikke alle er forsinket tydeligivis. Bestilte rett etter nyttår, så mulig de da var konservative i estimert leveransetidspunkt.
#21
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
lørdag 02. mars 2024, klokken 22:33
Du får ikke 77kwh lest ut uansett temperatur. Når TB hadde 71kwh på Carscanner i sin test av Coupéen ved 98% må dine 72,3 være svært akseptabelt. I den grad det er særlig nøyaktig. Disse batteriene har han fått ~75kwh ut av i testene sine.
#22
Model Y / Sv: Rustbeskyttelse?
fredag 01. mars 2024, klokken 22:49
#23
Model Y / Sv: Facelift fra Kina. Ny hattehylle?
torsdag 29. februar 2024, klokken 11:17
Litt esoterisk den diskusjonen om hattehyllen.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor den Malaysiske P'en er forskjellig. Den er vel produsert i Kina? Er hypotesen da at dette er den nye P'en som skal dekke alle markeder Tesla Kina skal levere til? Og da med sensorer foran?
#24
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
tirsdag 27. februar 2024, klokken 00:08
Har de ikke valgt å kutte produksjonen fremfor å ytterligere kutte priser? Med dagens kronekurs er vel ikke prisene i Norge særlig høye ift resten av Europa, og det er null import av bruktbiler. Blir kanskje mer et spørsmål om spå kronekursen, lønnsoppgjøret og rentenivået. Det kommer vel en ny Enyaq neste år. Kanskje en større grunn til å vente enn å spekulere i prisene.
#25
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
mandag 26. februar 2024, klokken 09:46
Jeg synes det fungerer ganske fint her, egentlig. Noen avsporinger er OK fordi det enten er ganske underholdende eller bringer andre erfaringer og innsikter. Men OK at andre drar det inn på sporet også. Moderator er ganske flink til å ordne opp når det går helt galt også. Tesla delen av forumet er den eneste som er konsekvent aktiv og er desidert den mest interessante, så jeg er litt flex på avsporinger (og gjør det nok også av og til selv - som her). Men det hadde ikke gjort noe om personlige preferanser og synspunkter innimellom ble erstattet med litt nysgjerrighet.
#26
Tesla SW og AP / Tesla Vision
onsdag 14. februar 2024, klokken 22:09
Oppdatert test. "Mye bedre nå og like god som sensorer". Ingen vesentlig forskjell mellom HW3 og HW4.
https://youtu.be/-t2QykN4hsk?si=fUIExe_mNvzIB_LD
#27
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
søndag 11. februar 2024, klokken 23:57
Takk. Skjønner spørsmålet om relevans. Jeg kunne kanskje ha spurt om man kan kjenne igjen utviklingen av FSD i bedre funksjonalitet av AP hos Tesla ift eksvs. VW. Men det virker ikke slik ut fra svaret ditt. Man kunne jo også tenkt seg at FSD var modulært, og at en del funksjonalitet kunne leveres før "alt var ferdig". Siden FSD bilene uansett må parkere et sted, så ville det vært logisk å ha Summon unnagjort siden en fungerende Summon kunne vært nyttig allerede nå. Men det virker nesten som om dagens AP funksjonalitet blir værende til "hele FSD" er ferdig, og vi alle skal kjøres hjem i baksetet. Ergo, selv om jeg synes videoene er interessante virker de så lite relevante for meg, fordi det er lite som tyder på at det kommer "mellomfunksjonaliteter" som jeg kunne hatt glede av før FSD blir ferdig. Og det kan jo være lenge etter gravølet mitt. Eller tar jeg feil?
#28
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
søndag 11. februar 2024, klokken 19:38
Takk til begge for svar.

@daktari, du har en GTX som sikkert har mye utstyr. I de bilene er det såvidt jeg har sett en parkeringsfunksjon som kan "huske" hvordan man parkerer. Er det noen intelligens der på toppen av de lagrede parkeringsdataene? Eksvs, om det står en annen bil litt i veien neste gang bilen skal parkere selv, gjør den da noe for å unngå den? Eller bare stopper den? Jeg antar du uansett må sitte i bilen også?
Er AP i din VW bedre eller verre enn basisversjonen hos Tesla, synes du? VW bruker vel radar i tillegg til kameraer?
#29
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
søndag 11. februar 2024, klokken 09:39
Noen "noob" spørsmål siden jeg ikke har fulgt med på FSD på et par år:
- er det dette man får nå dersom man har betalt for FSD i Nord Amerika? Eller er det fremdeles bare et lite utvalg brukere?
- Det ser ikke ut som om man må holde på rattet innimellom, men man må vel fremdeles det gitt mangelen på sertifisering?
- I Europa får man fremdeles med FSD bare det lille som Tesla beskriver på bestillingssiden sin?
- Summon leveres iht Teslas bestillingssider her fremdeles ikke. Det er vel pga. bortfallet av parkeringssensorer og erstatnings software for kameraene som fremdeles ikke er ferdig? Har amerikanske kunder med FSD Summon nå?
#30
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
lørdag 10. februar 2024, klokken 23:33
Litt vanskelig å skjønne hva den praktiske forskjellen er. Synes telefonen fungerer magisk bra allerede.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA