meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Contango

#1
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
fredag 11. juli 2025, klokken 23:13
Det begynner å bli mer komplisert nå. Elon og Donald er ikke venner lenger, og Elon skal starte eget parti. Blir sikkert noe rare greier på ytre høyre, men uansett antagelig ikke til Republikanernes og Donalds glede. Når det ikke er så enkelt å forstå det politiske bildet lenger kommer "Tesla skammen" til å gå over og salget til å øke. Kanskje ikke til et nivå det ville vært om alt hadde forblitt som før, men folks hukommelse er kort og prisene viktigere enn følelsene fra "i fjor".
#2
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
torsdag 10. juli 2025, klokken 09:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. juli 2025, klokken 08:41Kan virke som at hovedgrunnen er...
Ja, det gir mening.
#3
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
onsdag 09. juli 2025, klokken 21:29
Det kan jo tenkes at det er så enkelt som at han (eller evt kona) kom til at tidsbruken ikke sto i forhold til utkommet. Det har alltid vært mer synsing enn fakta her, men de siste par årene har det blitt færre bidragsytere, mindre og mindre erfaringer å lære av og mer og mer meninger. Sannsynligvis fordi det spesielle ikke lenger er så spesielt, og det er mindre å utforske.
#4
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
tirsdag 08. juli 2025, klokken 14:09
Et spørsmål å stille adm, men det er en naturlig konklusjon å trekke. Jeg lurte også på det, og de eneste referansene tilbake til den profilen jeg kunne finne var kommentarene hans innvevd i svar. Trådene hans er så langt jeg kunne se også borte. Det virker ikke spesielt sannsynlig at det arbeidet gjøres manuelt.
#5
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
tirsdag 08. juli 2025, klokken 13:25
Helt sikkert en kinesisk konspirasjon for å dekke over sensasjonelle oppklaringer gjort her i elbilforum.

Nå skal ikke jeg ødelegge gleden av en god konspirasjonsteori, men det er vel ikke helt utenkelig at en som forlater forumet og sletter sin profil også sletter tråder og kommentarer vedkommende har startet/lagt igjen. Og det var jo et gedigent volum kommentarer nær sagt overalt her inne, så da må det nødvendigvis merkes. Synes også det blir litt dramatisk å anta det verste. Man sletter i alle fall ikke sin egen profil etter å ha gått bort, og adm kan vel neppe vite hvilke profiler som ikke lenger er blant oss.
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 01. juli 2025, klokken 11:09
Malcolm Gladwell er ikke overbevist. Førerløse biler er også ganske forsvarsløse mot "sabotasje". Lite som stopper andre i å ta i bruk veibanen når faren for å bli overkjørt er lav>null. https://x.com/WSJ/status/1938989446252073184
#8
Model Y / Juniper dempere passer på gammel modell
tirsdag 01. juli 2025, klokken 09:36
#9
Tesla / Sv: Svar ærlig!
mandag 30. juni 2025, klokken 19:20
Så forsiktig er jeg ikke. Det er kanskje heller ikke så veldig viktig akkurat hvor våre to respektive grenser går. Som sagt var jeg uenig i at salgstallene i Norge viser at "boikott" ikke har effekt. Dessuten er teori og praksis to forskjellige ting. I den virkelige verden har vi alle forpliktelser og dilemmaer å forvalte. Alt dreier seg til syvende og sist ikke om en bilfabrikant, slik mange her også påpeker. Jo lavere prisen faller, jo flere vil si akkurat det. Men jeg vil nok si at jeg smiler litt av hvor fort så mange i Norge sa akkurat det - når man ser på salgstallene i alle fall. Nordmenn liker å synse mye om andres moralske forpliktelser, men det ser ikke ut til at prinsippene er verdt mer her enn i resten av Europa akkurat nå. Jeg synes prisen Tesla måtte betale for å få så mange nordmenn tilbake var ganske lav.
#10
Tesla / Sv: Svar ærlig!
mandag 30. juni 2025, klokken 18:02
Poenget mitt var at Tesla har måttet senke prisene for å selge flere biler. Det burde være ganske ukontroversielt å hevde at pris påvirker prinsipper (eller egen moral om du vil). Ga Tesla bort bilene sine ville alle her inne tatt i mot. Fikk man en LR Y til 300,000 ville svært mange kastet prinsipper på døra eller laget et rasjonale ("Tesla tjener uansett ikke penger til denne prisen"), osv, osv.
Det viktigste med "boikotten" av Tesla er derfor egentlig ikke volum men margin.
#11
Tesla / Sv: Svar ærlig!
søndag 29. juni 2025, klokken 23:32
Sitat fra: ohowl på lørdag 28. juni 2025, klokken 16:26Statistikken lyver uansett ikke: 4774 Model Y registrert så langt i juni, neste plass er BZ4X med 702. Spørreundersøkelser blant folk som uansett ikke vurderer Tesla blir litt vel søkt.
Dette blir også feil. Moral er alltid til salgs for en pris. Blir bilene billige nok (eller rentene lave nok), så kjøper nesten alle. Tesla har måttet rabattere en helt "ny" modell for å få solgt.
#12
TB har testet Highland Matrix og var mer fornøyd med lysene på pre-Juniper Y.
#13
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
onsdag 04. juni 2025, klokken 23:22
Jeg synes det er interessant med alt snakket om hvor stor avstand man tar fra Musk og politikken hans samtidig som man mener hvor lite det har å gjøre med valg av bil. Som om de to tingene ikke henger sammen - mens alle ser at Musk åpenbart er presset av boikott og salgssvikt. Og at det skjer i nasjonal skala gjør det enda mer interessant. At Norge, med all sin opphøyde moralisme, kjøper "flest" Tesla tyder på at vi ikke er så økonomisk rettroende som mange i landet ser ut til å tro. Det kommer sikkert også til å bemerkes av frender både nær og fjern.
Men kanskje vinner de "moralske" pragmatikerne som kjøpte bil mens andre bidro til å fremskynde den latente konflikten som alltid lå mellom Donald og Elon. Det er svært lite sannsynlig, etter Elons harde kritikk av Donalds budsjett, at de to blir bestebuddiser igjen. Elon går nok med pengene sine til andre fremover. Til hvem blir det store spørsmålet. Tilbake til demokratene? I så fall blir Tesla eiere helter igjen i Norge. Men mer sannsynlig går han i ketaminrusen enda lenger ut på ekstremskalaen, og da kan denne tråden holde på i årevis ennå.
#14
e-208 / Sv: Er e-208 noe å satse på?
fredag 23. mai 2025, klokken 13:48
Appen er dårlig men mye bedre enn ingenting. Litt usikker på hvorfor akkurat den bilen skulle være utsatt for rustproblemer. Du får sjekke hva slags rustbehandlingsprogram Stellantis har. Det å ikke kunne begrense ladingen til under 100% gjør at batteriet over tid antagelig degraderes fortere enn normalt. Synes forøvrig at bilen var veldig morsom og at rekkevidde vinter  ;D var helt OK. Kan ikke sammenlignes med Leaf som hadde voldsom batteridegradering for de som hadde vært mye fulladet i varmt vær. Stellantis har i alle fall vannkjøling av batteriet. Det har ikke Leaf.
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Hurtiglading
onsdag 16. april 2025, klokken 08:45
Sitat fra: Ledam på tirsdag 15. april 2025, klokken 10:51Antar at oppgradering av SW er automatisk. Ser at det er versjon 3.7 på min bil.

Å varme opp batteriet ved å tappe effekt (mange kWt som kunne forlenget rekkevidden) av batteriet virker ikke som en optimal løsning. Når jeg plugger i en stasjon som kan levere 300kW så ville det tatt få minutter å varme opp batteriet med varme-element på 20-30kW. Selve ladingen går jo litt tregere i starten uansett. 
Det er ikke forvarming av batteri på 2023. Kom i 2024. Og det er ikke automatisk oppgradering av programvare. Det er i det hele tatt ganske smått med programvareoppdatering hos VAG.
Det er ikke spesielt logisk å lage et gigantisk oppvarmingselement med tilhørende dimensjonering av pumper og rør for å varme batteriet ved ladestasjonen hvis man kan bruke et enklere og rimeligere system ved å planlegge 15-30 minutter på forhånd. I praksis spiller de kwh'ene du bruker på forvarming ingen rolle i ladeplanleggingen underveis. Den ene gangen av hundre du har bruk for de siste kwh'ene så forvarmer du ikke og aksepterer lavere ladehastighet. 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA