Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Contango

Sider: [1] 2 3 ... 52
2
Jeg har en strategi om ikke å kjøpe noen elbil før den har vært på markedet en stund. Det gjelder nå også oppgraderte utgaver. Foreløpig har jeg summert følgende usikkerheter:
- hvilke lykter får man og hva er egentlig forskjellen?
- er det oppvarmet ratt som Elon skrur på til jul?
- hva skjer med SR+ batteriet fra Kina når det blir kaldt?
- hvordan skal man få kjøpt vinterhjul fra andre enn Tesla når det er nye TPMS som ingen kan levere før til våren? (Noen som vet om de nye TPMSene gir noe bedre funksjonalitet?)
- hvilket LR batteri får man og hva er egentlig forskjellene i rekkevidde og ladehastighet?

Har jeg glemt noe?



3
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: Torsdag 03. Desember 2020, klokken 16:13 »
Er det dumt å kjøre på med fluidfilm-behandling dagen etter eg henter bilen fra forhandler?
Tenker på herdetiden til lakken osv.
Jeg ville ventet noen uker i fall det er noen garantisaker du oppdager. Det er ikke viktig at denne behandlingen gjøres med en gang.

4
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 15:34 »
Da Raven kom, dumpet de ut det de hadde av 75 og 100 S’er. Jeg fulgte ikke så godt med på Xene så kan ikke si hva som skjedde der. Men på S’ene priset de bilene så de ble solgt, og prisene endret seg løpende. De var og er helt rå på å prise noen biler rimeligere enn andre så de ser billigere ut. På slutten var prisene så  rimelige at de steg igjen i bruktmarkedet da det hele var over.

5
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 14:57 »
Nei. Jeg har ikke sett på alle, men det ligger eksvs en ny «gammel» performance til under 900’. Jeg tror disse bilene, i hvert fall S, vil bli ganske rimelige dersom historien gjentar seg.

6
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 13:33 »
Der kom det nye inventory biler og en drøss av lettere brukte. Demo flåten skal antagelig ut. Prisene på alle disse bilene kommer erfaringsmessig til å bli justert ift salget, og det er tilløp til litt taktisk prising allerede. Men det gjelder å holde tunga rett i munnen ift hva som er LR, LR+ og tilsvarende for Performance. Skal man ha ny eller lett brukt S/X bør man følge litt med fremover. Synes ikke dette akkurat minsker mistanken om at det kommer nye modeller.

7
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 11:56 »
Jo, fast e-Up gick ju 15% längre än WLTP räckvidden i den norska testen där e-208 precis klarade sin, så att e-Up klarade sig bättre än e-208 även i carwow testen är ju inte så konstigt.
Kan man få tag i det kompletta testprotokollet från WLTP testen någonstans?
Kanske kan man se från det hur många kWh av batteriets kapacitet deras testbil kunde använda..
Si fra om du finner noe WLTP data sett fra noen bil. Jeg har gitt opp. Som du ser sv svaret over bruker jeg ikke WLTP somutgangspunkt for rekkevidde. Jeg forholder meg nå kun til 90 og 120 km/t og TB er den eneste som tester (så godt han klarer) bil under samme forhold. Men klimaforskjeller kommer i veien, så det er ikke helt lett uansett. Hans tester av e208 og e-up (https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#) er at e208 går 100 km lengre. Men dette er altså under veldig forskjellige forhold, så datagrunnlaget er rotete. Allikevel synes jeg ikke klimaet alene forklarer 100 km.

8
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 11:45 »
Ja, og så???
Du forsvarer det på en måte at du synes at det er greit? Hva er vitsen med WLTP om sprikene er så store? Da kunne vi fortsatt hatt NDEC da.
At det blir noe avvik kan jeg forstå, men at man bommer med 25% i en test hvor en annen bil klarer det er ikke greit.
Har hatt dialog med NAF nå, og fått svar i at WLTP ikke nødvendigvis er WLTP. Noen presenterer totalscore av WLTP, men andre bruker bare resultatet av noen av del-testene. Så.... Man kan "jukse" med WLTP tall også.
Du skyter på feil person. Jeg har gått opp denne løypa før deg. Min konklusjon er at WLTP er upålitelig (men det er mange i andre fora her som synes det er helt greit med disse forskjellene så mitt synspunkt er det absolutt ikke enighet om her inne). Det går ikke an å etterprøve WLTP som privatperson eller organisasjon. Det er voldsomt dyrt og tidkrevende. Ingen jeg vet om forstår hvordan WLTP tallene på en bilmodell fremkommer, og dataene er ikke tilgjengelige. Vi vet ikke om alle måler sine biler helt likt (dvs - det kan de umuliggjøre når vi ser forskjellene). Til sist - WLTP inneholder eksvs bykjøring, noe jeg mener er totalt irrelevant for en elbil. Med unntak av drosjenæringen kjører ingen av oss langtur i byen. Hva vi trenger er rekkevidde i 90 og 120 km/t.
Hvis du leser tidligere innlegg jeg har hatt advarer jeg sterkt mot å bruke WLTP som grunnlag for å kjøpe nybil. Jeg kjøper aldri en elbil igjen uten at den er testet i 90/120 km/t for jeg gjorde akkurat samme feilen med Jaguar. Men du sloss altså en krevende kamp mot forhandler og bilfabrikant ved å slå i bordet med WLTP for du finner ingen som kan måle WLTP for din bil.

9
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 00:39 »
Teslas 75 ladekurve blir gradvis lavere fra 2625 hurtigladede kwh til ca 13000 kwh hvor farten er betydelig redusert. Så ladefarten på den aktuelle bilen avhenger av totalt antall kwh hurtigladet. Kurven er uansett ganske kraftig fallende (tror den kan ses på ABRPs sider). Tror forøvrig i-Pace overestimerer antall km kjørt mens Tesla gjør det motsatte (eller blir det motsatt?). Forskjellen i forbruk er i så fall litt mindre.
Den gang vi hadde S75D gjettet jeg at den og i-Pace var nesten identiske i rekkevidde - kanskje litt kortere med S75 om vinteren. Men jeg ser at ABRP har en større forskjell i Jaguars favør enn jeg estimerte. Vet ikke hva som er riktig.

10
Tesla SW og AP / Sv: 2020.48
« på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 00:07 »
Takk. Det var lettere å forstå. Det som nå er litt uklart er om snutten også blir lagret på USBen om den er plugget inn allerede. Slik jeg leser det må man uansett åpne Dashcam Viewer og lagre. Uklart er det også hva som skjer med snutten om man ikke lagrer den. Samles opp i evighet eller slettes etter et gitt tidsrom. Men, detaljer, detaljer...

11
Model S / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 20:54 »
Takk. Skjønner entusiasmen.

12
Model S / Sv: Erfaringer med erstattet batteri
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 20:16 »
Husker ikke - er det 75-pakken med noen ekstra celler?

13
Tesla SW og AP / Sv: 2020.48
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 18:08 »
Hvilke kriterier skal da til for at bilen mener det er ekstremt?

Automatisk nødbrems, utløsning av air bags...
Hadde vært gunstig om Tesla hadde definert det for oss.

14
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 18:06 »
OBD II for 208 tror jeg ikke finnes, men jeg har ikke nok kunnskap til å si noe sikkert.
Jeg er som sagt skeptisk til Carwow. De selger primært underholdning og ikke kunnskap. De skulle selv problematisert forskjellen mellom Opel og Peugeot og gitt noen mulige forklaringer. Isteden bare ignorerer de hele greia og overlater til oss å spekulere. E-up går forøvrig merkelig langt i den testen. Det er heller ikke lett å forstå.

15
e-208 / Sv: Erfaringer
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 15:21 »
Intressant att i denna snälla norska test där e-208 precis klarar uppgiven WLTP räckvidd så överträffade samtidigt Zoe sin WLTP räckvidd med 19%.

Det vore nog bra om en oberoende part körde om WLTP testerna på en nyproducerad e-208, lånad av en vanlig kund.
Det går ikke an å teste WLTP uten et laboratorie. Du kommer heller ingen vei mot forhandler med å argumentere WLTP. De aner ikke hva det er de heller. Det er bedre om du dupliserer TBs rekkeviddetest i 90 km/t, dokumenterer det på video og går til forhandler med de to dersom bilen din er langt unna hans rekkevidde.

Sider: [1] 2 3 ... 52