Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Contango

Sider: [1] 2
1
Corsa-e / Bruktimport
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 13:15 »
Det er svært mange bruktimporterte biler på Finn. Vær varsom og sjekk før du kjøper. Du kan gå inn på Vegvesen sine sider og sjekke registreringshistorien. Det er stor usikkerhet rundt utstyrsnivå og garantivilkår på disse bilene ift norske, og det kan variere fra land til land. Kjøp av en slik bil krever grundige undersøkelser. Garanti/reklamasjon ift en bruktbilselger er heller ikke det samme som å ha importøren i ryggen. Bruktimporterte biler er mye vanskeligere å selge når den tid kommer. Ergo, vær grundig og ikke kjøp om ikke det er et betydelig prisavslag.

2
Corsa-e / Leveransetid
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 16:52 »
Hva er status?
- Er det lagerbiler å få?
- Hvor lang tid tar det fra man bestiller til man får bil?

3
Tesla SW og AP / Ny versjon av TuneIn
« på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 10:14 »
Jeg er en flittig bruker av TuneIn med konto der jeg har lagt inn podcastene jeg vil ha. Er logget inn på kontoen i begge bilene. I forrige versjon lå alle favourite podcastene i ett bilde. Nå må man scrolle bortover for å finne de under «For You». Men hos meg mangler mange i «Favorites» (men som allikevel delvis dukker opp i «recents», og «Your New Episodes»). Må tilbake til telefonen og bruke den isteden.
Noen måte å få TuneIn til å vise hele «Favorites» innholdet på en enkel måte?

Edit: og så kunne jeg svare meg selv, gitt. Det jeg aldri fikk til mens jeg kjørte fikk jeg til ved å fikle mens bilen sto stille. Man må treffe hyperpresist med fingeren på «Favorites» så kommer hele bildet opp.

4
Audi e-tron / Hvordan se forskjell på første og annen utgave av e55
« på: Torsdag 06. Februar 2020, klokken 21:35 »
Ny e55 med litt bedre effektivitet og 3kwh merutnyttelse av batteriet ble produsert fom uke 48/2019. Det er ikke lett å se forskjell på den og første utgaven. Med forbehold om at det er en programvare endring implementert også på nyere utgaver av «gamle» e55 har «ny» e55 skjermbilde #2 med «Everyday use» og «Long Distances». «Gammel» e55 har skjermbilde #1. Man kan verifisere med å se på produksjonsdato som gjøres som følger etter sitat fra Orbit:
«Dersom du tar en titt nedi/under verktøykit'et foran, evt under bagasjeromsgulvet bak (oppå subwoofer dersom du har dette), finner du en klistrelapp begge steder med alle utstyrskodene på bilen. Øverst til venstre på den står det også en dato og klokkeslett, som jeg vil tippe er da den ble skrevet ut - sannsynligvis helt på starten av samlebåndet. Min dato er i alle fall på tirsdag morgen den uken bilen ble produsert.»

5
EQC / Ladelukeplassering
« på: Mandag 06. Januar 2020, klokken 11:39 »
Jeg ser at ladeluken er på passasjersiden bak og undres hvorfor de har gjort det. For oss med trang garasje er det helt håpløst for bilene våre må klines opp til vegg på passasjersiden for å få plass nok til å gå ut. Helst også rygges inn, og med bakenden helt inntil vegg/hyller. Da er det ingen enkel sak å komme seg til en ladeluke på andre siden, få åpnet den og stukket et svært håndtak inn. e-Golfen vår hadde samme plassering, men den var liten nok til at vi klarte det med litt godvilje og tilgrisete bukser og jakker om vinteren. Jaguar og Audi har ladelukeplassering foran førerdøren. Ikke ideelt det heller med tanke på korte kabler ved hurtiglading - men totalt sett bedre. Asia bilene har gjerne luken foran. Det fungerer helt fint hjemme i garasjen er vår erfaring, men lukene kan være utsatt for fuktighet og ising om vinteren (særlig Kona). Tesla lukene på bakskjerm på førersiden synes vi fungerer aller best. Man er jo der uansett på vei ut av bilen, og det er alltid plass til å komme til og til å åpne luken om man har en normalt konstruert garasje. Mercedesens ladelukeplassering gjør bilen bortimot diskvalifisert for oss. Eller kanskje vi må flytte til England eller Australia for å få det som vi vil....

6
Model S / «Gammel» 100 litt kamuflert i inventory
« på: ſøndag 22. Desember 2019, klokken 11:48 »
Er ikke så råbegeistret for fabrikantenes mangelfulle info generelt. Synes ikke denne bilen er særlig godt merket av Tesla https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E20KF308590?redirect=no
Feil rekkevidde også. Skal være NEDC og ikke WLTP. Svært liten prisforskjell til Raven LR og et veldig dårlig kjøp til den prisen. Vanskelig for de som ikke kjenner disse bilene å forstå forskjellen og over grensen for det som er akseptabel markedsføring synes jeg.

7
Audi e-tron / Bruktbil verdi e50 vs e55 per 31.12.2020
« på: Onsdag 11. Desember 2019, klokken 20:42 »
e50’s korte rekkevidde genererer mye energi i diskusjonene her. Jeg synes en bil med «fine seter», kort rekkevidde og temmelig høy pris virker helt ulogisk. Andre her mener det stikk motsatte - også fordi den har noe funksjonalitet som ikke finnes ellers i prisklassen. Det alle synes å være enige om er at det ikke finnes noe tilsvarende alternativ fra andre fabrikanter. Så bilen representerer et lite eksperiment. Hvordan vil det eksperimentet virke? Fasit må være fellesskapets dom over bilen når markedet har blitt kjent med den, tenker jeg. Og den beste dommeren er prisen kjøper og selger blir enige om. Altså bruktmarkedet. Kommer bilene til å velte ut i bruktmarkedet når kuldegradene tar knekken på de siste kilowattene og slukker håpet om å nå frem før fredag blir til lørdag? Eller blir e55 eierne dinosaurene som kjøpte en altfor dyr bil med bare marginalt større nytte? Skulle vi gjettet litt på prisdifferansen om ett år for å ha noe å glede oss til å diskutere mellom jul og nyttår neste år?
Dersom det er stemning for en slik liten «konkurranse», må vi bli enige om hva prisdifferansen er nå og hvordan den skal vurderes neste år. Jeg er ingen Audi ekspert, så der må jeg be om hjelp.

Til sammenligning var nypris forskjellen mellom Tesla S75 og S100 ifjor ca 150k og bruktmarkedet for de bilene nå er en differanse på 120-130k. Sånn cirka. Så «kortbilen» holder seg greit - relativt sett. Men S75 har en rekkevidde som er vesentlig lenger enn e50’s, så det er her vi må ta våre beste hjerneceller i bruk for å vurdere om eksempelet er relevant. Jeg tror forøvrig EPA rekkeviddeforskjellen på S75 og S100 er 122 km mens den mellom e50 og «ny» e55 er ? (Jeg liker EPA bedre enn alt annet).

Setter dette konkurranseinstinktet i gang hos noen Audi kjennere med evne til å formulere et startpunkt og et sluttpunkt? Så kan vi andre kaste inn godt gjennomtenkte vurderinger etterpå? 

Blir det noe av dette så stenger jeg tråden 31.12 for en ett års pause. Vi trenger det sikkert uansett....

8
Model S / Hvordan finner man ut batteritilstanden?
« på: Tirsdag 26. November 2019, klokken 23:28 »
Jeg har en venn uten erfaring som vurderer er brukt S (60/70/75). Hvordan skal han finne ut av tilstanden på batteriet i bilene han vurderer? Uten å ta diskusjonen om relevansen i å vite det - hvordan finner man ut:
1) hvor mye som er hurtigladet?
2) hvor mye degradering batteriet har?

For 1) er det vel enten logging fra ny med eksvs Teslafi -  eller lesing av OBD med eksvs Scan My Tesla? Noe annen metode?
For 2) kan man A) kjøre forsiktig rundt omkring i timesvis fra 100% og ned mot null og se hva man har brukt? B) Lese av batterikapasitet i Scan My Tesla? C) Bruke rekkeviddeestimatet i bilen ved 100% som proxy? D) hente frem «energy» siden i bilen og ta average wh/km, multiplisere med projected range, og dele på batteriprosent? Noen som kan rangere disse estimatene etter kvalitet på tallet? Noen bedre forslag?

Teller bilen antall ladinger over 90 prosent og kan det leses ut av Scan My Tesla?

9
Tesla / Teslas forretningsmodell
« på: Onsdag 24. Juli 2019, klokken 11:45 »
Teslas forretningsmodell er interessant. De er meg bekjent den eneste bilfabrikanten som selger direkte til forbruker uten forhandler mellomledd. Jeg har tenkt at det er for å spare kostnader, men modellen gir også rom for en helt annen dynamisk prising og forklarer hvorfor prissvingningene på bilene er så store. Av et sett grunner jeg ikke skal bruke tid på nå har vi hatt ganske stor utskiftning av bilparken og er ikke helt ferdige ennå. Derfor har jeg observert Tesla prising over litt tid og den endrer seg nesten daglig. Eksempelvis kunne man for ikke lenge siden få inventory 75D ned mot lave 600’ mens de siste som ble solgt har ligget opp mot 700’. Model S 75D/SR er det som kjent ikke lenger mulig å bestille, og i samme øyeblikk strupte de utvalget av inventory biler og satte prisen opp på de siste bilene. Det kan de gjøre fordi de sitter på hele kjeden, i motsetning til andre bilfabrikanter som har forhandlere de må ivareta og derfor selger fjorårets modell ut til lavest pris - nesten uansett. Tesla ser åpenbart på bilene sine som verdier de kan manipulere - eksempelvis ved å tilsynelatende stoppe produksjonen av nye biler av samme type. De åpner og lukker også tilgangen til informasjon på biler de har til salgs. En dag kan de ha mange biler av en type tilgjengelig, kort tid etter kan det være få. Og vice versa. Samme bilen kan komme og gå i oversikten deres, så det er absolutt ikke bare salg av gamle biler og påfyll av nye. Hvorvidt tilbudene ved hver kvartalsavslutning egentlig er børsdrevet og ikke en del av en strategi for å ha varierende og usikre priser har jeg begynt å lure på. Litt som å ha «salg» hvert kvartal uten egentlig å ha noen plan om å selge veldig mange biler til «normalpris» i månedene i mellom. Forbrukerne er ikke vant til dette og klarer ikke å følge med. Derfor selges samme type bil til ganske forskjellige priser avhengig av kjøpekraft og betalingsvilje. En produsents drøm.  Ved å ikke introdusere nye gadgets en gang i året men ved uforutsigbare tidspunkter hele tiden lager de muligheter til denne prisdifferensieringen gjennom hele året. Det krever motsvarende mer av forbrukeren for å kjøpe «riktig bil til riktig pris» og man får stor verdi av å følge godt med og være godt informert når man skal kjøpe. Denne forretningsmodellen gjør det viktigere å være godt informert når man kjøper Tesla enn når man kjøper andre biler. Modellen gjør også omsetningen i annenhåndsmarkedet mer komplisert uten at jeg skal gå mer inn på det her.
Det skrives mye om produktene deres men for lite om forretningsmodellene deres og konsekvensene av de.

10
Model S / Nye priser
« på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 09:34 »
Prisendringene i farge er gjennomført - pussig nok uten å endre kvaliteten på svart og hvit lakken. I krem interiør er nå headliner sort. Performance er igjen kun med Ludi. Da er antagelig «tilbudet» til eksisterende Tesla eiere om Ludi gratis på en Performance bil avsluttet?

11
Model S / Inventory priser
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 23:15 »
Da er vi i gang igjen. Nesten 100 000 ned på nye S100. Kraftige prisavslag på resten også.

12
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Hvit Jaguar iPace S 675000
« på: Fredag 26. April 2019, klokken 00:10 »
Luft, skinn (ekte skinn), oppv og el speil, el bakluke m fotåpner, drive pack, cold climate pack. Selges for kostpris. Venter bilen ila de nærmeste dagene/ukene. Oslo.

Pm v interesse.

13
Model S / Sykkel inne i bilen
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 15:49 »
Av og til fungerer reklamen. Rett og slett veldig praktisk for en bil det er ganske komplisert å henge noe på utsiden av.

https://velosock.com/


14
Tesla SW og AP / Hvor mye historikk er tilgjengelig i bilen?
« på: Fredag 19. April 2019, klokken 12:35 »
Jeg stusser over at det ikke er mer fokus på bruktbilers historikk. Særlig ift batteridegradering. Statistikken på Tesla er god, men degraderingskurven er et gjennomsnitt av observasjoner over et veldig bredt spekter og det er helt umulig å vite hvor i spekteret en bruktbil er. Hvilken historikk er tilgjengelig gjennom canbus og er det noen som i det hele tatt etterspør den historikken ved kjøp av bil?
Jeg har aldri sett noen på Finn markedsføre historikk - eksvs fra Teslafi. Jeg logger selv på min S75 og tenker at det vil ha en verdi ved salg. Synspunkter?

15
Model S / Sjekk P100 priser på inventory
« på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 10:56 »
Noe må være feil. 670-730 000.

Sider: [1] 2