Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Contango

Sider: [1] 2
1
i-Pace / En Teslaists guide til brukt i-Pace
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 14:13 »
(Med forbehold om feil som helt sikkert vil bli korrigert i denne tråden av mer erfarne Jaguarister enn meg)

Her kommer noen velmente råd fra en som alltid har likt den engelske, litt royale stilen over amerikansk kunstskinn i 3,2 sekunder 0-100. Og som bestilte Jaguar mens jeg fremdeles trodde at europere (og indere) ville knuse jyplingene fra California i funksjonalitet bare de kom i gang.  Men som snudde i døren etter en meget kort eieropplevelse etter å ha forstått at 480 WLTP var en våt drøm og ladehastigheten like konservativ som Margaret Thatcher.  For deretter å prioritere den enkle brukeropplevelsen fra California mens bruktprisene på engelsk ventilert skinn raste nedover i en forrykende fart. Men som har latt seg forføre enda en gang - nå med en reserveløsning fra Fremont i garasjen om eksperimentet slår feil eller frykten for det ukjente tar overhånd.

Som alle elbileiere nå vet, er det å kjøpe bilen bare en liten detalj i prosessen mot å faktisk kunne bruke den. Det skal tas fullt herredømme over bilen må vite, og da må vi inn i ingeniørenes verden. Før du starter, lag middagen. Dette tar tid.
 
Først og fremst må man får kontroll over bilen slik at man ser status, sette på forvarming og låse/låse opp (nei, man kan ikke starte bilen med den). Dette er litt som Tesla. Tidligere eier må ha logget bilen ut av sin konto eller forhandler må slette bilen fra tidligere eier. I mitt tilfelle, det siste. Incontrol.jaguar.com er stedet der man får kontroll på bilen. Sett opp konto med brukernavn og passord. Man laster ned Jaguar Remote og bruker samme brukernavn og passord. So far, so good. Ett tips: ha rammenummeret på bilen lett tilgjengelig. Du vil få bruk for det senere også. Til info - det er to Jaguar Remote apper. Jeg har den ene og samboeren lastet tilfeldigvis ned den andre. De har samme funksjonalitet men ser litt forskjellige ut. Vi begriper ikke hvorfor det er to forskjellige, men det er sikkert en veldig logisk forklaring for den som forstår det.

Det som er enda mer forvirrende er at man må lage en konto til. Det er for å kunne laste ned kart (og de andre software oppdateringene i bilen?). Det gjør man på www.jaguar.here.com. Nytt brukernavn og nytt passord. Så må man ned i bilen og logge inn som bruker i navsystemet. Og så tror man at alt er gung-ho. Men, neida - det er det ikke. For bilen er ikke registrert i jaguar.here.com - før neste dag! Det må man være synsk for å skjønne (eller google vilt), for det står ingenting på Jaguars side om at serveren deres trenger natten på å registrere dette.

I mellomtiden kan man logge bilen på sitt wifi hjemmenettverk. Overraskende enkelt, og Jaguar har utstyrt bilen med en antenne som faktisk virker langt over de fire metrene Tesla’s antenner rekker. Hurra! Men kontakten med bilen virker ikke like godt når den er på nett. Eller kanskje det bare er hikking fra Jaguar serveren som ikke har med nettilgangen å gjøre?

Så kan man sjekke programvaren i bilen. Og det er flere! Det er infortainment versjonen, det er bilens programvare, og det er kartdata. Alle tre lastes ned via wifi. Neida, det gjør de selvfølgelig ikke. Det bare står beskrevet slik. Infotainment og bilens programvare (p.t. 19.2) lastes ned via wifi. Men kartdata må man ta over memory stick via jaguar.here.com. Og da kan man varme opp restene fra middagen i går, for den nedlastingen tar veldig, veldig lang tid. PC’en vår gikk i dvalemodus lenge før nedlastingen var ferdig, så nedlasting gjennom natten neste gang krever forberedelser. Men du er bare halvveis for kartene skal inn i bilen også. Jeg satte meg inn i bilen og fant ut at der måtte jeg sitte til opplastingen var ferdig for bilen krever at tenningen er på. Og alt slukkes jo hvis man går ut av bilen, så det turde jeg ikke. Til 30% gikk det unna, og jeg tenkte «dette går fint».  Men så gikk det en treg prosent av gangen, og det slo meg at jeg burde ha tatt en tur på toalettet før jeg satte i gang. En halvtime omtrent gikk det fra 30 til 70%, men de siste 30 var gudskjelov unnagjort på et par minutter.

Det er et fungerende simkort i bilen. Jeg aner ikke hvem det er sitt men mistenker at det er selgers. At Jaguar har gitt dette som milde gaver i ett av abonnementene en stund til har jeg ikke lest noe om i fasit (her i forumet).

Vår bil er en 2019 med den såkalte Touch Pro Duo og ikke Pivi Pro. Ære være Jaguar for fine navn på systemene sine. Jeg tror det er to forskjellige abonnementer som er overtatt fra selger og som løper. Ett til 2023 som jeg lurer på om er tilgangen til bilen. Og ett til 2025 som jeg lurer på om er tilgangen til trafikkinfo og «fuel prices». Men dette er jeg absolutt ikke sikker på. Det står sikkert på side 14365 i brukermanualen, men jeg har ikke kommet så langt. Antagelig er de flinkere på å opplyse om hva jeg skal gjøre når de vil ha penger av oss.

For å være ærlig lurer jeg på om jeg bare kaster bort tiden med oppdateringer av navbasen. For Jaguar har Apple Car Play, og det er like greit å bruke kartene fra telefonen. Og i tillegg - for å bøte på en særdeles tilbakeskuende og lite fremtidsrettet GOM - har jeg kjøpt dyre abonnementer i Tronity (veldig likt TeslaFi) og ABRP for å kunne bruke ABRP’s vesentlig mer troverdige spådommer om når de siste elektroner forlater anodene. Dette kan jeg fortelle mer om senere når jeg med erfaring antagelig har fått jekket forventningene noen hakk ned.

Og by-the-by, jeg vedder en femmer på at minst halvparten av i-Pace eiere ikke vet at det er USB porter på undersiden av toppen på hver side inne i «rommet» i konsollen under dashbordet.  De er virkelig godt skjult! Men de gir bare strøm. All kommunikasjon med bilen må skje via USB portene inne i oppbevaringsrommet mellom setene. Slikt finner man best ut av ved «prøve/feile» metoden eller fra elbilforum - ikke via brukerhåndboken.

Android brukere er så heldige at de kan bruke WattCat, en app som er bedre og har mer informasjon enn Jaguars egne remote app. Men det er altså kun for de som har Android, og den våkne leser har skjønt at vi ikke har det.

Vi med Tesla er vant til at dette med lading er en ikke-sak. Med Jaguar stiller det seg jo litt annerledes. Jeg har nå seks separate abonnementer med tilbydere av ferske elektroner. De har selvfølgelig hver sin app hvorav noen med kobling mot en elbilforenings brikke vi har hatt siden vår første elbil i 2013. Ingen skal beskylde meg for ikke å være forberedt! Antagelig kommer vi aldri til å bruke mer enn en eller to. Men vi MÅ huske å holde ladekontakten godt inne ved handshake, for kommunikasjonen er visst ikke helt uten lyter. Noe av verdi har jeg da fått med meg etter å ha lest flittig på forumet her.

En fiffig liten detalj som Tesla ikke har er den sensoren under bilen som man med en enkel fotbevegelse kan åpne bakluken med (vi bevilget oss en HSE). Den er laget med krav til presisjon a la Maradona (rest his soul). Nå får jeg lide for aldri å ha blitt med på fotballaget i ungdommen. I håp om bedre treffsikkerhet vurderer jeg å ta på svømmeføtter når jeg skal handle neste gang.  Men vi MÅ huske å låse bilen om vi skulle forville oss inn på vaskeautomat (børsteløs, for å komme formanerne her i forkjøpet). Underspyling kan visstnok være som Maradona og ødelegge litt av den gode stemningen over å få ren bil.

Og hvis du lurer på hvorfor du ikke finner innstillingen der du slår av automatisk innfelling av speil (slik vi Teslaister har lært vi skal gjøre om vinteren), så er det ikke deg det er noe galt med. Det må gjøres av forhandler. Er ganske nysgjerrig på hvorfor Jaguar besluttet å ikke legge det inn i programvaren i bilen. Mye misbruk?

Min foreløpige konklusjon er at Jaguar bidrar godt til IT opplæring av den generasjonen som trenger det mest. Nemlig oss et stykke opp i årene som husker med kjærlighet Lucas tenningssystemer men aldri fikk oss til å gjøre jobben med å forstå hvordan de faktisk (ikke) virket. Nå må vi forstå hvordan i alle fall noe av logikken fungerer og det er garantert overførbart på andre deler av vår elektroniske hverdag. Med Touch Pro Duo i kompetanseprofilen min føler jeg meg langt mer rustet for det neste tiåret enn de med Tesla som ikke har lært noe som helst.

2
i-Pace / Hvordan finne ledige ladestasjoner underveis
« på: ſøndag 30. Mai 2021, klokken 11:08 »
Hva gjør man når man er på tur med i-Pace med Touch Pro og skal finne ledige ladestasjoner? Har man ABRP på telefonen og fikler med den eller gjør man noe annet lurere? Man får ikke ABRP opp via Apple Car Play, gjør man?

3
Bestilling og levering / Inventory
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 14:18 »
Jeg ser fra Model S inventory sidene for bruktbiler at Tesla begynner å bli ganske kreative med prisingen. Det er tydelig at mange kjøper i weekendene, for en del priser går opp natt til lørdag og ned igjen natt til mandag. Biler kommer og går fra inventory også. At en bil blir borte betyr altså ikke nødvendigvis at den er solgt. Plutselig kan den dukke opp igjen noen dager eller til og med uker senere. Med unntak av weekendene faller prisene gjerne daglig med noen tusen. Av og til kraftigere.
«Nybil» model S inventory har i de siste månedene bare vært Performance (stort sett med noen få km) som har kommet og gått. De prisene er mer «sticky». Med nye Model S langt frem i tid har de sikkert større tålmodighet enn vanlig.

4
Model S / Oppgradering til 90kwh
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 19:45 »
Pete Gruber forteller at Tesla kommer til å tilby 90kwh batterier som oppgraderingsmulighet til 60/70/75/85 biler.
https://youtu.be/zxJsVA7PXvs

5
BMW iX / Ladeluke plassering
« på: ſøndag 21. Mars 2021, klokken 21:10 »
BMW gjør det samme som Mercedes og putter luka på passasjersiden på bilene sine. Takk for meg. Umulig å lade i garasjen med den plassen vi har tilgjengelig mot veggen. Skjønner ikke logikken i plasseringen. Det hjelper ikke at luka er noen kvadratmeter stor heller. Man trenger jo mye plass på siden for å åpne den. Synd.

6
Tesla SW og AP / 2019 Kartdata
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 08:37 »
Hva er det som skal til for at Tesla oppdaterer kartbasen? Vi hadde et par dager med oppdaterte data i fjor før Tesla slettet oppdateringen og vi var tilbake i 2019 - før store veistrekk på E6 og E18 var ferdig utbygd. Fartsgrensene i displayet er helt upålitelige, og AP rykker og napper mens vi kjører i skog og myr. Det er helt ubegripelig for meg at de mest innholdsløse SW oppdateringer ruller inn som bølger fra havet mens dataene vi trenger på hver langtur uteblir.  FSD hypes kontinuerlig som fremtidens lovlige kokain for bilen og skal gjøre det mulig for oss å pimpe den til fremmede dag og natt. Med kartdata fra 2019?

Det er et større og større irritasjonsmoment for meg at de bare ignorerer behovet for oppdatering av kartbasen mens vi betaler for Premium Connectivity der programvareoppdateringer er inkludert. Men «Programvareoppdateringer» kan neppe inkludere datagrunnlaget fra veiene slik Tesla ser det. Så det er vel fullt ut logisk at AP funksjoner forbedres og fontstørrelser går ned og opp igjen mens bilen bokstavelig talt insisterer på at den er på bærtur - sommer som vinter. Hva er det som skal til for å få et datagrunnlag i bilen som reflekterer virkeligheten?

7
Mazda MX-30 / Recall
« på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 23:20 »

8
Model S / Forskjeller 2021 LR Refresh vs 2020 LR+
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 12:01 »
Jeg lager en ny tråd for dette temaet. Plaid/Plaid+ kan kanskje få sin egen tråd?
Tesla er så sparsommelige med informasjon at vi foreløpig må gjette oss til en god del ting.

- + ~110-120 000 kr (mot inventory)
- det berømte rattet med knapper uten ratthendler
- helt ny skjerm i landscape foran
- nytt og mindre(?) instrumentpanel
- en liten skjerm for baksete passasjerer
- Ny MCU - inkl ny GPU. Ny CPU? https://www.teslarati.com/tesla-new-infotainment-gaming-gpu-specs-leak/
- nye seter foran og bak. Ventilerte foran.
- nytt 3-sone klimasystem i kabinen
- varmepumpe med et octovalve system
- ny senterkonsoll
- nye dører innvendig - med lagringsplass
- knapp istedenfor håndtak for døråpning innenfra. Men er det de samme gamle håndtakene ute?
- nøkkelkort og mobiltelefonnøkkel i tillegg til fob.
- nytt hifi anlegg med aktiv støydemping for kabinen
- redesignet trunk og frunk med små forskjeller. Men hattehyllen bak kan legges ned i gulvet når ikke i bruk.
- 663km WLTP mot 652km på 2020.
- 146 kg lavere vekt
- 670 vs 568hk (772 i Perf)
- felger og dekk (hvilke dekk?)
- litt endringer av karrosseri med marginalt lavere Cd. Svart dekor istedenfor krom.
- nye frontlykter?
- er kondenserne foran helt borte? Hva kjøler i så fall batteriet nå? Varmepumpen?
- CCS port?
- ladekurve som starter på 250kw?
- er de håpløse vindusviskerne forbedret?
- forbedret batterikjøling
- 90 kwh batteri?
- ny drivlinje/motorer?
- 0-100 3.2 mot 3.8
- Interiørbelysning overalt, som sikkert kan styres litt
- Midtarmlene bak, med 2 trådløsladere og koppholder
- 12v batteri er nå li-ion
- Skiluke?
- Mulighet for hengerfeste?
- laderen skal visstnok være flyttet fra under baksetet til under frunk. Samme lader?

9
Model S / Øke bakkeklaring på biler med coil fjærer
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 20:24 »
Det har vært flere (inkl undertegnede) som synes bakkeklaringen på enkelte MSer med stålfjærer er i laveste laget. Kom over denne

https://www.spaccer.com/no_NO/merker-og-modeller/tesla/model-s/

for de som evt vil gjøre noe med det. Har ingen erfaring selv.

10
Model S / «Nye» 2016/17 modeller i Teslas brukt inventory
« på: ſøndag 03. Januar 2021, klokken 22:05 »
Jeg laget en egen tråd for disse bilene istedenfor å fortsette i en tråd som hadde et annet tema.

Bakgrunnen er at Tesla la ut et stort lager av nesten ubrukte 2016 og 17 S modeller i brukt inventory (det ligger også noen tilsvarende X’er der). Målet med denne tråden er å hjelpe de som vurderer å kjøpe en av bilene men som ikke har professorat i Tesla Model S fra før av. Jeg kan noe etter fire Teslaer men mange kan mye mer enn meg. Så følger jeg litt med på disse bilene for jeg er interessert i Teslas salgsmodell og også lurer på hva som har fått et bilfirma til å lagre et sekstitalls biler i 4-5 år (det er noen «vanlige» bruktbiler i inventory også).

Hvorfor disse bilene er nesten ubrukt vet vi ikke foreløpig men kanskje de var delebiler eller kanskje de hadde feil eller mangler som Tesla enten ikke hadde kapasitet til eller deler til å ordne før ifjor høst. Bilene jeg har sjekket er alle registrert første gang tidlig høsten 2020. Så første EU kontroll er i 2024 men garantiene løper fra produksjonsdato som hovedsaklig er tidlig 2016 eller tidlig 2017. I tillegg legger Tesla på ett år/20,000 km. Det var 71 biler totalt i brukt inventory da de ble lagt ut en gang rundt 30 desember og var 66 da jeg sist talte opp. Så de selges løpende. Prisene justeres ned daglig og opp igjen på de modellene som er nærmest når noe blir solgt. Det er ikke alltid logikk i prisingen. Mange  biler burde koste relativt sett mer eller mindre ift de spesifikasjonene de har og tilnærmet helt like biler kan ha helt ulik prising. Det er måten Tesla lar noen biler fremstå som spesielt attraktive og derved trigger salg. Ikke noe galt i det, men det krever at du som kjøper følger ordentlig med. Tesla hjelper deg ikke til å velge riktig.
For å velge riktig må man vite hva slags spesifikasjoner bilene egentlig har. Siden Tesla kontinuerlig oppdaterer bilene sine er det en liten jungel når man skal se tilbake. Jeg skal ta for meg noen ting jeg tror er viktig men still spørsmål - om det i det hele tatt er noen som er interesserte, da. Kanskje dette er feil forum?
Anyway - jeg tar for meg følgende:

Batteristørrelse
Det er 60, 70, 75 og 90 kwh batterier. 60 og 70 batteriene tror jeg alle er 75kwh batterier software nedgradert til 60/70. Men det bør kanskje sjekkes spesifikt med Tesla for 2016 bilene. 2017 bilene er jeg trygg på. Tidligere kunne man låse opp de ekstra kwh ved et ikke ubetydelig bidrag til Tesla, men den muligheten ser det ut til at de har avsluttet. Planlegg for at en 60/70 bil aldri blir 75, men oppsiden er at i hvertfall 60 bilene kan lades til 100% hver dag. Vi vet ikke hvordan Tesla har lagret bilene og om de har passet på batteriene i de årene. Det er et usikkerhetsmoment.
Batteristørrelsene er ikke helt proporsjonale og er målt av andre til flg:
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Luftfjæring
Min og mange andres erfaring med biler uten luftfjæring er at de er lave og lett skraper nedpå. En 75 med spirafjærer jeg testet var klart lavere enn «normalhøyde» på den 75Den med luft vi senere kjøpte. Komfortmessig synes ikke jeg forskjellen var særlig stor, men andre har mer erfaring enn meg.

Autopilot
Der det står «Autopilot med bekvemmelighetsegenskaper» er det AP1. De bilene kan ikke oppgraderes. Bilene har færre kapasiteter enn dagens men mange sier at det de gjør, gjør de bedre enn dagens AP. Eksvs mindre fantombremsing. Disse bilene sies også å kunne lese skilt ordentlig samt ha gode auto vindusviskere. Jeg vet ikke dette selv.
«Autopilot» er AP 2.0. De kan oppgraderes til dagens funksjonalitet om man ønsker det, men det er ikke nødvendig. Mange vil nok allikevel gjerne ha Sentry Mode med kamera overvåking.
«Fastvare for autopilot» betyr at software ikke er installert. For AP1 bilene (og jeg tror bilene uten AP software bare er AP1) er jeg i tvil om Tesla i det hele tatt installerer software iom at de har avsluttet samarbeidet med selskapet som leverte hardwaren. Andre kan det sikkert bedre enn meg.

4G
Bilene er avhengig av 4G nå men ble levert den gang bare med 3G (så vidt jeg vet). Nå inkluderer Tesla 30 dagers prøveperiode for Premium Connectivity så da antar jeg de har utstyrt bilene med 4G, men verdt å sjekke.

MCU
Alle bilene frem til midten av 2018 har MCU1. Den feiler etter noen år og er ganske treg sammenlignet med dagens MCU2. Man kan kjøpe MCU2 som oppgradering, men da tror jeg bla DAB radio blir borte. MCU 2 på AP2 biler mener jeg inkluderer ny autopilot computer (HW3) som gir noe mer funksjonalitet i Autopilot. AP1 biler kan ikke få denne oppgraderingen. MCU2 oppgradering inkluderer også 4G (så vidt jeg vet). Jeg ser at noen av bilene står spesifisert uten DAB så muligens har Tesla utstyrt de med MCU2. Men dette er ren spekulasjon fra min side.
https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?redirect=no

Seter
Det er en suppe av seter i bilene. Fremseter først. Noen er de flate som var helt frem til 2016 «Nextgen» seter. Personlig synes jeg de er ukomfortable. Så er det «Nextgen» som jeg synes er helt akseptable, mens de beste heter Premium seter. «Tekstilinteriør» kan være hva som helst. Se på bildene for å finne ut hva som er hva. Baksetene er enten første generasjon, som jeg personlig synes er ganske grusomme å sitte i, eller nextgen. Se på bildene. Nextgen baksetene er dypere i sitteputen. Forseter og bakseter hører stort sett ikke sammen generasjonsmessig i bilene. Kanskje har de vært brukt som delebiler på seter.

4WD
Mange av bilene er med firehjulsdrift, mange ikke. Det er «D»’en i betegnelsen som viser det («D» står for Dual Motor - altså motorer på begge drivakslene). Mange sier at de bakhjusldrevne er helt akseptable vinterbiler. Jeg har ikke erfaring selv.

Utstyr som vinterpakke (bla rattvarme og baksetevarme), stereo, motorisert bakluke, etc etc er igjen en stor suppe som er litt for omfattende å gå inn på her. Se på hver enkelt bil.

Kvalitet
Tesla har kontinuerlig hevet kvaliteten på bilene. 2016/17 var det en del feil med, men jeg kan ikke vurdere hva risikoen på disse bilene er. Iom at de ble registrert på høsten i fjor antar jeg at de kilometrene som er på bilene nå er av Tesla etter registrering. De har vel neppe kjørt tusenvis av kilometer på prøveskilt eller på parkeringsplassen, så derfor antar jeg de er testet ut. Kanskje det også var derfor de ikke ble lagt ut i fjor høst, men det er igjen spekulasjon fra min side.

Pris
Den endrer seg kontinuerlig. Mitt råd er å følge med på den modelltypen man er interessert i og se hva de etterhvert blir solgt for. Det krever litt oppfølging for man ser bare de bilene som ikke er solgt.

Bruk denne linken for å se bilene i mer detalj enn det som ligger på Teslas egne sider
https://tesla-info.com/for-sale.php?country=Norway&state=&sale=CPO&sort=PA&min=0&max=99999999&model=MS&variant=All&minyear=2008&maxyear=2021
Der ligger også prishistorien på hver bil siden den ble lagt ut på Teslas sider.

11
Model 3 / Blåtann TPMS
« på: Lørdag 05. Desember 2020, klokken 19:54 »
Så noen minutter på TBs livestream. Mysteriet om blåtann TPMS har blitt litt mindre. Tesla tar 3,400.- for fire sensorer. De programmes med Tesla proprietære MAC addresser som tredjepart lovlig ikke kan bruke. Felg/dekkforhandlerne er i harnisk, for dette vil garantert flere bilfabrikanter kopiere.
Sensorene er bedre på den måten at de kan formidle mer informasjon (temperatur eksvs), men det er kanskje ikke det som er motivasjonen.

12
Corsa-e / Bruktimport
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 13:15 »
Det er svært mange bruktimporterte biler på Finn. Vær varsom og sjekk før du kjøper. Du kan gå inn på Vegvesen sine sider og sjekke registreringshistorien. Det er stor usikkerhet rundt utstyrsnivå og garantivilkår på disse bilene ift norske, og det kan variere fra land til land. Kjøp av en slik bil krever grundige undersøkelser. Garanti/reklamasjon ift en bruktbilselger er heller ikke det samme som å ha importøren i ryggen. Bruktimporterte biler er mye vanskeligere å selge når den tid kommer. Ergo, vær grundig og ikke kjøp om ikke det er et betydelig prisavslag.

13
Corsa-e / Leveransetid
« på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 16:52 »
Hva er status?
- Er det lagerbiler å få?
- Hvor lang tid tar det fra man bestiller til man får bil?

14
Tesla SW og AP / Ny versjon av TuneIn
« på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 10:14 »
Jeg er en flittig bruker av TuneIn med konto der jeg har lagt inn podcastene jeg vil ha. Er logget inn på kontoen i begge bilene. I forrige versjon lå alle favourite podcastene i ett bilde. Nå må man scrolle bortover for å finne de under «For You». Men hos meg mangler mange i «Favorites» (men som allikevel delvis dukker opp i «recents», og «Your New Episodes»). Må tilbake til telefonen og bruke den isteden.
Noen måte å få TuneIn til å vise hele «Favorites» innholdet på en enkel måte?

Edit: og så kunne jeg svare meg selv, gitt. Det jeg aldri fikk til mens jeg kjørte fikk jeg til ved å fikle mens bilen sto stille. Man må treffe hyperpresist med fingeren på «Favorites» så kommer hele bildet opp.

15
Audi e-tron / Hvordan se forskjell på første og annen utgave av e55
« på: Torsdag 06. Februar 2020, klokken 21:35 »
Ny e55 med litt bedre effektivitet og 3kwh merutnyttelse av batteriet ble produsert fom uke 48/2019. Det er ikke lett å se forskjell på den og første utgaven. Med forbehold om at det er en programvare endring implementert også på nyere utgaver av «gamle» e55 har «ny» e55 skjermbilde #2 med «Everyday use» og «Long Distances». «Gammel» e55 har skjermbilde #1. Man kan verifisere med å se på produksjonsdato som gjøres som følger etter sitat fra Orbit:
«Dersom du tar en titt nedi/under verktøykit'et foran, evt under bagasjeromsgulvet bak (oppå subwoofer dersom du har dette), finner du en klistrelapp begge steder med alle utstyrskodene på bilen. Øverst til venstre på den står det også en dato og klokkeslett, som jeg vil tippe er da den ble skrevet ut - sannsynligvis helt på starten av samlebåndet. Min dato er i alle fall på tirsdag morgen den uken bilen ble produsert.»

Sider: [1] 2