XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 26. september 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

turfsurf

Var vel i 2015 eller noe sånt det ble gjennomført en undersøkelse på snittalder av bilkjøpere. Tesla var klart lavest, så kan man jo gjette hvem som var på topp.

Ellers vanskelig med statistikk på slikt, mange faktorer å ta hensyn til. Antall ulykker pr bilmerke/kjørte km grupppert etter alder/kjønn/lokasjon
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. november 2025, klokken 00:44Dersom svært mange gamle etterhvert kjøper XC40, og det blir den nye pensjonistbilen, og uhellene i parkeringshusene øker på, kan en ikke lenger si det er brukerfeil. Da er det mer en designsvakhet, siden bilen må kunne kjøres av en 70 år gammel dame som kjører 4000 km i året uten å ende i husveggen. Kan løses sånn som andre har foreslått, med pensjonist-mode osv.

Tja. Det kan vel diskuteres om det er en designsvakhet at bilen går fort rett fram når man trykker gassen i bånn. Da er det i så fall veldig mange biler der ute som har en designsvakhet. Forskjellen er bare kjøpergruppen. Tidligere var det bare entusiaster som kjøpte raske biler, mens nå skal alle gjøre det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Contango

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. november 2025, klokken 00:23"
Volvo says that owners of impacted models may experience unintended acceleration, no acceleration, or the loss of drive or inability to start the electric SUV."

Nei, nå skal jeg ikke skrive mer siden vi åpenbart ikke forstår hverandre. Du synes man ikke bør prøve å komme til bunns i dette fordi det er større sjanse å dø av noe annet. Jeg synes det er verdt å finne ut av ting som kan være farlig, uansett merke.
Jeg vet hva Volvo har skrevet men ikke hva bilførerne opplevde. Siden det ble en recall og håndtering av programmeringsfeilen på bremseproblemet, gjorde Volvo det samme som Toyota. De ordnet det. Du ønsker forøvrig ikke å finne ut av noe som helst. Du ønsker å få bekreftet hypotesen din. Akkurat som vaksinenekterne, Trump velgere i 2020, og han som til slutt dundret inn i pizzasjappa.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på onsdag 26. november 2025, klokken 08:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. november 2025, klokken 00:23"
Volvo says that owners of impacted models may experience unintended acceleration, no acceleration, or the loss of drive or inability to start the electric SUV."

Nei, nå skal jeg ikke skrive mer siden vi åpenbart ikke forstår hverandre. Du synes man ikke bør prøve å komme til bunns i dette fordi det er større sjanse å dø av noe annet. Jeg synes det er verdt å finne ut av ting som kan være farlig, uansett merke.
Jeg vet hva Volvo har skrevet men ikke hva bilførerne opplevde. Siden det ble en recall og håndtering av programmeringsfeilen på bremseproblemet, gjorde Volvo det samme som Toyota. De ordnet det. Du ønsker forøvrig ikke å finne ut av noe som helst. Du ønsker å få bekreftet hypotesen din. Akkurat som vaksinenekterne, Trump velgere i 2020, og han som til slutt dundret inn i pizzasjappa.

Nei, det var ikke bare en programmeringsfeil. Det er og vann som trenger inn.
De har programmert om for å dempe symptomene av en hardware-feil, men som de 100 saksøkerne i USA har argumentert for så fikser det ikke problemet.
Dersom jeg hadde hatt en sterk hypotese om at dette var sant så ville jeg foreslått å forby alle XC40 electric å kjøre på veiene.
Jeg foreslår kun å undersøke om noen bilmerker / modeller er mer representert enn andre modeller / bilmerker, og at de ulike fabrikantene deretter kan se om det er noen nytte i tallene, og gjøre tiltak til at færre ender i veggen. Det er jo sånn at folk dreper seg på motorsykkel også, som kan være helt deres egen feil, siden de kjører for fort osv. Det hindrer ikke Trygg Trafikk i å kjøre kampanjer for å redusere ulykkene. Det hindrer heller ikke vei-lagerne å lage autovern som ikke skjærer motorsyklistene opp som en ost når de passerer stolpene. På samme virker det som et økende problem de siste 10 årene at folk ender opp i parkeringshallvegger, og det er lov å finne ut hvorfor det skjer, og hva en kan gjøre med det, uten at du er redd for at jeg skal ødelegge Volvo's rykte, og at en derfor må sope alle slike saker under teppet.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Man kan alltid etterspørre mer informasjon, men det vet du og jeg, og alle her inne, er fåfengt. Ingen kommer til å levere noe til oss. Vi må leve med den informasjonen som er der ute. Jeg mener, som du skjønner, at du er på villspor. Men jeg er faktisk ganske nysgjerrig på hvorfor disse ulykkene skjer. Og iom at de egentlig skjer ganske ofte, så kanskje de kan skje meg også. Er det spesielle situasjoner man skal være mer på vakt på enn andre eksvs? Vanskelige spørsmål å besvare, og antagelig derfor man i økende grad bare adresserer akselerasjonen. Ref RJK's post.
Jeg er også interessert i bremseproblematikken separat og skjønner fremdeles ikke om, hvordan, og når bremsene kan kobles helt ut av software. Er det en relevant og økende risiko med økende bruk av software styrt hardware? Skulle gjerne blitt mer kompetent der.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

arthur

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. november 2025, klokken 20:28
Sitat fra: arthur på tirsdag 25. november 2025, klokken 20:20
Sitat fra: daktari på tirsdag 25. november 2025, klokken 15:32
Sitat fra: arthur på tirsdag 25. november 2025, klokken 09:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. november 2025, klokken 08:35Jeg skulle gjerne sett en statistikk som viser antall ulykker med at "bilen løper løpsk" per bilmerke / bilmodell.
Ta så og fordel ulykkene per aldersgruppe (15 års intervall). Del gjerne inn i kjønn. Del gjerne i om folk har hatt elbil før den forulykkede bilen.

Jeg tror også at alder spiller inn for på husken virker det som om mange tilfeller gjelder personer av høy alder?
Forsikringsselskapene må vite dette. Det er nok en grunn til at prisene øker etter pensjonsalder (og ved unge sjåfører).

Tja, som (alders)pensjonist så føler jeg ikke at det er tilfelle. Betaler i året 9,500 for min Polestar og 7200 for min Kona med kasko. Blir til stadighet overrasket over å høre, lese, se hvor mye andre betaler for sine biler. langt mer enn hva jeg betaler!
Kommer helt an på hvor du bor. Byene er dyrest.

Vi bor ikke på landet for å si det sånn!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 26. november 2025, klokken 12:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. november 2025, klokken 08:35Jeg skulle gjerne sett en statistikk som viser antall ulykker med at "bilen løper løpsk" per bilmerke / bilmodell.
Ta så og fordel ulykkene per aldersgruppe (15 års intervall). Del gjerne inn i kjønn. Del gjerne i om folk har hatt elbil før den forulykkede bilen.

Jeg tror også at alder spiller inn for på husken virker det som om mange tilfeller gjelder personer av høy alder?
Forsikringsselskapene må vite dette. Det er nok en grunn til at prisene øker etter pensjonsalder (og ved unge sjåfører).

Tja, som (alders)pensjonist så føler jeg ikke at det er tilfelle. Betaler i året 9,500 for min Polestar og 7200 for min Kona med kasko. Blir til stadighet overrasket over å høre, lese, se hvor mye andre betaler for sine biler. langt mer enn hva jeg betaler!

Men det gjør jeg..og her koster det nær 30k pr bil i året mhp vei+forsikring for 20k. 75% i uendelig antall år..og bare sjåfør over 23 år. Jeg klarer ikke få noen fantastisk deal på forsikring.

Så kom gjerne med tips

arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 26. november 2025, klokken 13:26
Sitat fra: arthur på onsdag 26. november 2025, klokken 12:52

Men det gjør jeg..og her koster det nær 30k pr bil i året mhp vei+forsikring for 20k. 75% i uendelig antall år..og bare sjåfør over 23 år. Jeg klarer ikke få noen fantastisk deal på forsikring.

Så kom gjerne med tips

Watercircles - ring Geir Kristiansen på 452 54 843

eller

Sum-it - ring Hogne Winther på 904 01 885

Spent på å høre om det var til hjelp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

automat

Sitat fra: Contango på onsdag 26. november 2025, klokken 09:10Jeg er også interessert i bremseproblematikken separat og skjønner fremdeles ikke om, hvordan, og når bremsene kan kobles helt ut av software. Er det en relevant og økende risiko med økende bruk av software styrt hardware? Skulle gjerne blitt mer kompetent der.

ABS er styrt av software, og kan koble ut bremsene. Bare prøv å bremse på speilblank is. ABS er på moderne biler også koblet til antispinn og stabilitetsprogram.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

MrBacardi

Kina vurderer å innføre pedalsensor: https://www.motor.no/aktuelt/337648

"Krav om pedalsensor: – Kan bli starten på et globalt sikkerhetsskifte"
SitatEt nytt kinesisk lovforslag vil tvinge produsentene til å bygge inn teknologi som oppdager når føreren trykker på feil pedal — og automatisk bremser bilen. – På høy tid, sier norsk sikkerhetsekspert.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Ingeniøren

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 27. november 2025, klokken 18:10Kina vurderer å innføre pedalsensor: https://www.motor.no/aktuelt/337648

"Krav om pedalsensor: – Kan bli starten på et globalt sikkerhetsskifte"
SitatEt nytt kinesisk lovforslag vil tvinge produsentene til å bygge inn teknologi som oppdager når føreren trykker på feil pedal — og automatisk bremser bilen. – På høy tid, sier norsk sikkerhetsekspert.

Den overskriften er vel ikke helt riktig. Det er vel heller et mer avansert anti-kollisjonssystem enn dagens og ikke nødvendigvis å sette sensorer på pedalene - de er der allerede. Kanskje i kombinasjon med kamera som registerer pedalposisjoner de 5 siste sekundene  og lagrer i den svarte boksen om noe skjer.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Bobbulf

Det er uansett rart at elbiler tillater at bil blir kjørt med full akselerasjon rett inn i murvegg. Med dagens radarer og sensorer burde det ikke vært noe problem å stoppe bilen om det er brukerfeil eller bilens elektronikk som gjør at bilen kjører rett inn i en murvegg.
Bilen vet jo antagelig godt at den er på vei til å knuse seg selv, men likevel er det ingen funksjon som stopper den fra og gjøre det. Burde vært en overstyring her som har prioritet over alt annet hvis bil går amok.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Bobbulf på lørdag 29. november 2025, klokken 19:04Det er uansett rart at elbiler tillater at bil blir kjørt med full akselerasjon rett inn i murvegg. Med dagens radarer og sensorer burde det ikke vært noe problem å stoppe bilen om det er brukerfeil eller bilens elektronikk som gjør at bilen kjører rett inn i en murvegg.
Bilen vet jo antagelig godt at den er på vei til å knuse seg selv, men likevel er det ingen funksjon som stopper den fra og gjøre det. Burde vært en overstyring her som har prioritet over alt annet hvis bil går amok.

Ja, en må i hvert fall ikke dra alle under en kam. Mulig Kina-Volvo-aksjeeierne ikke er like opptatt av sikkerhet som tidligere svenske eiere.

Dersom du sitter i en Tesla Model Y så vil følgende skje om du trør på gass i stedet for brems inni en parkeringshall
1 Først vil bilen pipe hvis den ser at det kan gå gale
2 Når bilen ser at det kommer til å gå gale uten umiddelbar bremsing, så bremser bilen automatisk
3 Bilen kutter og gasspedalen i et slikt tilfelle

Er en grunn til at Model Y er blant de beste i NCAP. Dersom bilen blir i tvil så bråbremser den og, til stor fortvilelse blant eiere, men til stor jubel for amerikanske Tesla-advokater, som slipper å bli saksøkt for mur-gnagsår. Sikker på mange andre biler og vil stoppes av bilen før murveggen nås.

Tesla Model Y                         2021-

Driver2

Begynner å lure på om det kan være lik eller liknende feil som Airbus sliter med på 320 flyene. De har uteglemt bittfeil korrigering på datasystemene i flyene. Her er nok en elbil som gir gass uten at føreren ville det. Nå skjønner politiet at det er bilen som er årsaken,ikke føreren. Fra gårsdagens BT:

Driver2

BT 29.11:  Klokken 01.21 natt til lørdag fikk politiet melding om at en bil hadde kjørt inn i jernbanestasjonen i Bergen sentrum.
Da patruljen kom frem, ble det klart at bilen var såpass skadet at det var behov for bilberger.
– Fører var alene i bilen og fremsto uskadet, sier operasjonsleder Knut Dahl-Michelsen i Vest politidistrikt.
Mistenker ikke rus
Ifølge operasjonslederen er det ikke mistanke om at føreren har vært ruspåvirket. Politiet har ikke tatt beslag i førerkortet.
– Patruljen fikk en forståelse av at fører mente det måtte være en teknisk feil til hendelsen. Hans intensjon var å parkere bilen da den akselererte og kjørte inn i murveggen, sier Dahl-Michelsen.
Brannvesenet rykket også ut til stedet, og gjorde bilen strømløs.
– Det var heldigvis ingen som ble skadet eller gikk på fortauet.
Dahl-Michelsen opplyser at det skal gjennomføres avhør av bilføreren på et senere tidspunkt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA