Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

sigurdi

#1530
Sitat fra: moonbuggy på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:43
Glem ikke plug-in hybrider i dette bildet. (40-80km på ren el-drift)
Særlig tyske bilfabrikanter satser stort på denne fronten nå.

Audi VW, Mercedes, BMW, Porche satser alle stort på plug-in hybrider nå. De bilene er skreddersydd for et større marked i Europa og spesielt Tyskland. Batteridrift i byer og tettsteder og nok fartsressurser til motorveiene.

Personlig tror jeg dette "mellomsteget" vil ta en langt større bit av markedet enn rene elbiler. Det får store positive konsekvenser også for elbiler gjennom økt fart i batteri teknologi. Forskning viser at batterier med 4-8x dagens kapasitet pr. kilo, er fullt mulig. Det som mangler er tyngde, kapital og gjennomtesting for å bringe dette frem til robuste løsninger. Satsningen fra de store produsentene på plug-in hybrider, gir nå rette trykket for utviklingen.
Dette kan nok hjelpe noe på batteri osv, men personlig tror jeg det bare er et middel fra leverandørene til å få ned gjennomsnittlig CO2 utslipp etter EU normen, slik at bilene skal holde EU kravene.
Mens i det daglige så kommer ikke bilene i nærheten av CO2 utslippet som er oppgitt.
De er jo også både mer kompliserte en både vanlig bensin/diesel og elbil siden den sier ja takk begge deler.

Hva når den blir primært brukt som elbil i hverdagen?
Det store spørsmålet er:
Hvor lenge varer et slikt lite batteri, dersom det blir brukt primært til eldrift i hverdagen?
Det vil teoretisk få større ut/opp ladinger, flere ladesykluser osv en en ren elbil.
Men om senere forskning holder mål, at det er tida og høy/lav cellespenning i større grad en ladesykluser som dreper Litium ion batteriene, så går det nok mye bedre.
Hva annen tanke jeg ikke har funnet svaret på er: Hva skjer om en setter fra seg en ladbar hybrid i et par måneder eller 1/2 år.
Går bare 12v batteriet tomt, kan en risikere at den tapper fremdrifts batteriet, eller starter bilen selv for å lade opp over kritisk nivå? 

Er det noen som gir 8 års batteri garanti på hybridene?
Så hva skjer med hybriden når batteriet blir dårligere og dårligere, kjører den videre som en ren diesel eller bensin bil?

En ren elbil, så er det en selvfølge at batteriet går i innbytte eller resirkulering om det overlever bilens levetid.
Bilen kan jo ikke kjøres uten batteriet.

En hybrid er jeg redd det bare går til resirkulering, men håper jo at eiere tar seg råd å bytte det ut ellet 5, 8 eller 10år.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på mandag 06. oktober 2014, klokken 13:03
Hva når den blir primært brukt som elbil i hverdagen?

Eller hva med spørsmålet - Kan den overhode brukes primært som elbil i hverdagen?
Joda, folk har forskjellige behov, og noen har kanskje ikke ett større behov i hverdagen enn at de kan klare seg med selv ett så lite batteri som disse utstyres med. Men de aller fleste ser ut til å ha problemer nok med å få en kortrekkende elbil til å holde i hverdagen, og de aller fleste hybrider leveres med svært mye kortere elektrisk rekkevidde enn disse. Hadde man tatt en Leaf eller eGolf, med de batteriene disse har i dag, og så lagt til en hybridløsning i tillegg, så kunne det faktisk hatt noe for seg, men etter min mening blir disse knøttbatteriene disse normalt utstyres med i dag kun ett ett alibi for å kunne klare utslippskrav i EU og andre markeder med slike krav.

Sitat fra: moonbuggy på mandag 06. oktober 2014, klokken 12:43
Det får store positive konsekvenser også for elbiler gjennom økt fart i batteri teknologi. Forskning viser at batterier med 4-8x dagens kapasitet pr. kilo, er fullt mulig. Det som mangler er tyngde, kapital og gjennomtesting for å bringe dette frem til robuste løsninger. Satsningen fra de store produsentene på plug-in hybrider, gir nå rette trykket for utviklingen.

Vil ikke satsningen på rene elbiler gi ett mye større og bedre trykk på denne utviklingen? Personlig har jeg store problemer med å se at det vil hjelpe stort å gå for en halvveis løsning, snarere tvert i mot, det vil holde trykket på utviklingen tilbake. Eneste jeg har sett som virkelig trykker på for å forbedre batterier og få ned kostnadene på disse (de største problemene er pris og holdbarhet) er Tesla, med ett mulig unntak av GM dersom det stemmer det de hevder at de holder på å utvikle en langtrekkende elbil med batterier fra LG. Meget mulig det skjer mer bak lukkede dører, men det kan altså ikke jeg se (naturlig nok).
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på mandag 06. oktober 2014, klokken 13:23
men etter min mening blir disse knøttbatteriene disse normalt utstyres med i dag kun ett ett alibi for å kunne klare utslippskrav i EU og andre markeder med slike krav.
Og hvorvidt man oppfyller kravene baseres naturligvis kun på bilens teoretiske forbruk, ikke forbruk i praksis. Dermed kan fabrikken opplyse om ekstremt lave forbrukstall, som i praksis krever spesielt bruksmønster og at man lader så ofte man kan.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

Reelle forbrukstall ang hybrid finnes det mye bra info om her, flere innlegg med henvisning til gode referanser.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15474.15.html   

Var det virkelig slik at de tyske produsentenes satsing på hybrider hadde fått ned utslippene så det monner hadde de vel neppe vært den store bremseklossen i EU's arbeid med å få ned utslippene fra nye biler:
http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/co2-krav-til-biler-er-storpolitisk-eu-thriller/
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

moonbuggy

De har kanskje vært bremseklossen før, men nå ser det ut at det "tar av".

Audi a3 e-tron hadde salg på 40 om dagen i augus i Norge. Ladbar, batteri på 8KWT, EV rekkevidde 50km, regenetativ bremsing, høyeffektiv bensinmotor og EU syklus forbruk på 0,15 på 10 km.
VW kommer med samme drivlinje og batteri på Golf. Golf e-tron vil trolig selge langt flere enn audi.

Også i Tyskland og USA slår Audi/VW på stortrommen for denne satsingen. Tipper akkurat disse modellene virkelig slår an, i motsetning til f.eks. Opels Ampera. Trenger egentlig ikke tippe, ordretallene hos audi bekrefter dette allerede.

sigurdi

Sitat fra: moonbuggy på mandag 06. oktober 2014, klokken 16:07
De har kanskje vært bremseklossen før, men nå ser det ut at det "tar av".

Audi a3 e-tron hadde salg på 40 om dagen i augus i Norge. Ladbar, batteri på 8KWT, EV rekkevidde 50km, regenetativ bremsing, høyeffektiv bensinmotor og EU syklus forbruk på 0,15 på 10 km.
VW kommer med samme drivlinje og batteri på Golf. Golf e-tron vil trolig selge langt flere enn audi.

Også i Tyskland og USA slår Audi/VW på stortrommen for denne satsingen. Tipper akkurat disse modellene virkelig slår an, i motsetning til f.eks. Opels Ampera. Trenger egentlig ikke tippe, ordretallene hos audi bekrefter dette allerede.

Burde ikke rekevidden på 10km vært 0 i forbruk, siden den da ihvertfall burde klare å kjøre elektrisk???
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

#1536
Leste denne artikkelen på dinside nå i kveld og den bekrefter det jeg har mistent svært lenge.
http://www.dinside.no/930717/satses-det-egentlig-paa-elbil

Andre bilmerker en Tesla og Nissan, lager elbiler av en grunn og en grunn alene, få ned gjennomsnitlig CO2 for deres egen bilflåte.
(De må ha 0 utslipps bil i sortemanget for å selge resten).

Sitat fra: dinsideHos enkelte bilmerker vil du finne elbiler, som BMW i3 og nye elektriske Mercedes B-klasse, men det er noe halvhjertet over det hele. Prater du uoffisielt med folkene bak disse bilene, sier de ærlig at det mest er for å få ned gjennomsnitlig CO2 for deres bilflåte, selv om de taper store summer på disse elbilene.

Selv mener jeg at regjeringen ikke må gå i fellen som endel bilprodusenter har jobbet med i senere tid.
Få ned avgiftene på plugg in hybrider, ikke pga dette kan være gode biler for mange, men de kommer allerede svært godt ut når det gjelder CO2 utslipp (som er kunstig lavt og tilpasset EU sin kjøresyklus).
De slipper da å tenke på videre utvikling av rene elbiler. :-(

Så om en sier at elbilprodusentene (untatt Tesla og Nissan) sover eller bare rett og slett gir faen, går vel nesten ut på ett.  ::)
Horten
Model X90D (18.03.17)

OddB

#1537
Jeg tror  vi må se litt stort på det.  Vi her inne lever i en "elbil-boble", det gjør ikke resten av verden. Både bilprodusenter  og forbrukere er rimelig ukjente  med konseptet elbil. Til  og med i Norge !
Jeg er så pragmatisk  at så lenge  bilen  har en viss mulighet  til å gå på strøm så jubler jeg ! Selv en Prius uten lade kontakt gir eieren en følelse  av hva elbil er, og gjør  valget av elbil som neste  bil enklere.
For produsentene gir hybridene  dem kunnskap om batterier  og elektriske driving.
Selvsagt burde alle eksosbilene  vært erstattet  med Teslaer  om 10 år, men det kommer nok desverre ikke til å skje. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 01:56
Jeg tror  vi må se litt stort på det.  Vi her inne lever i en "elbil-boble", det gjør ikke resten av verden. Både bilprodusenter  og forbrukere er rimelig ukjente  med konseptet elbil. Til  og med i Norge !
Jeg er så pragmatisk  at så lenge  bilen  har en viss mulighet  til å gå på strøm så jubler jeg ! Selv en Prius uten lade kontakt gir eieren en følelse  av hva elbil er, og gjør  valget av elbil som neste  bil enklere.
For produsentene gir hybridene  dem kunst om batterier  og elektriske driving.
Selvsagt burde alle eksosbilene  vært erstattet  med Teslaer  om 10 år, men det kommer nok desverre ikke til å skje. ..

Du har helt klart noen poeng her, og joda, akkurat som deg så ser jeg heller at folk kjører med hybrider enn rene eksosbiler. Men som jeg også har skrevet andre steder så frykter jeg at hybridene skal fungere som "soveputer" for både produsentene og forbrukerne.  Produsentene kan slå seg for brystet og si "se, vi har fått ned utslippene i den kunstige EU-testen!" og derved slippe å behøve å bruke tid og penger på å utvikle en fullverdig løsning (enda - før eller siden vil de rett og slett ikke ha noe valg). Forbrukerne vil tro på produsentenes propaganda, og se på seg selv om "miljøvennlige" da de tross alt kjører en hybrid, og "glemme" at de for å hente ut denne fordelen de kan få med hybriden er nødt til å sette inn lade-støpsel så ofte som overhode mulig. Ja, har til og med sett folk her argumentere for at de ikke skal få lov til å lade på offentlig ladeplass da de ikke "" lade for å komme hjem...

Derfor er jeg altså skeptisk til trenden om å gå over til hybrid istedet for hel elektrisk drivlinje. Uansett er det ikke noe jeg ser på som en "konkurrent" til Tesla som en langtrekkende elbil (jfr. trådens tema).



Sitat fra: sigurdi på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 00:21
Så om en sier at elbilprodusentene (untatt Tesla og Nissan) sover eller bare rett og slett gir faen, går vel nesten ut på ett.  ::)

For meg går det helt ut på ett ja... Resultatet er at de ikke gjør noen seriøse forsøk på å lage elbiler som kan erstatte eksosbilene fullt og helt - unntatt for en mindre gruppe som har ett svært begrenset transportbehov.
Model S 85D

TorAtle

Søster kjøpte Outlander PHEV i våres og har etter sigende kun fyllt bensintanken kun 1 gang siden det, så nesten utelukkende kjøring på ren el. Det er etter min mening et fullgodt alternativ. Jeg har lest mange kommentarer her inne om at det er så deilig å slippe å kjøpe bensin og å kunne våkne opp hver morgen med "full tank", så da er det vel ikke noe stress å plugge inn hver kveld?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Olatho

Plug in hybrider kan være et skritt på veien, så lenge bensin og diesel er dyrt. Da har folk et godt initiativ til å plugge inn hver natt, og lærer seg vanen uten å frykte rekkeviddeangst.
Men jeg må jo innrømme at jeg hade foretrukket det om Toyota hadde putta like mye penger inn i å lage en ren elbil med skikkelig rekkevidde og gode lademuligheter som det de har gjort på å utvikle hybrider.

Amoss

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:17
Søster kjøpte Outlander PHEV i våres og har etter sigende kun fyllt bensintanken kun 1 gang siden det, så nesten utelukkende kjøring på ren el. Det er etter min mening et fullgodt alternativ. Jeg har lest mange kommentarer her inne om at det er så deilig å slippe å kjøpe bensin og å kunne våkne opp hver morgen med "full tank", så da er det vel ikke noe stress å plugge inn hver kveld?

Når man klarer å redusere forbruket til ett slikt nivå høres det bra ut ja :)  Men nå sier du jo heller ikke noe om hennes kjøremønster eller lengde...  La oss bare håpe hun klarer det samme nivået til vinteren også...

... og når jeg sa "er nødt til å sette inn lade-støpsel så ofte som overhode mulig." mente jeg altså ikke bare om natta, men når man stopper andre steder også, da jeg forutsetter at de fleste ikke kommer seg både frem og tilbake på ren eldrift med så små batterier som de fleste hybridene er utstyrt med. Men nå er vel Outlander en av de med litt mer el-rekkevidde enn de fleste her - eller blander jeg sammen nå?
Model S 85D

Bjoris

Etter en tid med Tesla og Leaf så er jeg ikke i tvil om at det må et mellomsteg til før alle kan gå over på elbiler. Ladbar hybrid er unektelig ganske ok, en skulle bare hatt en måte å sikret at disse faktisk gikk på strøm i bytrafikken.

Leafen er totalt ubrukelig til andre ting enn regelmessige gjøremål som til og fra jobb og småkjøring lokalt, en kjekk bil, bevares, men mer enn en gang har rekkevidden vært ett problem på denne. Når jeg ser at til og med E_Golf ikke har bedre rekkevidde som kommer 3-4 år etter så er det åpenbart lenge til en elbil i fornuftig prisleie kan erstatte en vanlig familiebil.

Cowboystrekk

En kompis kjøpte seg en mitsu PHEV i vår, tror han har kjørt rundt 6000 km nå og brukt 0,29 på mila, da inkl mye kjøring med tungt lasta henger pga flytting, Ikeaturer etc. Det er slett ikke verst og allerede noen tusenlapper spart :) Tror han sa han typisk lå på 30-45 km rekkevidde, noe som dekker det daglige behovet deres i stor grad :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sigurdi


Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:07
En kompis kjøpte seg en mitsu PHEV i vår, tror han har kjørt rundt 6000 km nå og brukt 0,29 på mila, da inkl mye kjøring med tungt lasta henger pga flytting, Ikeaturer etc. Det er slett ikke verst og allerede noen tusenlapper spart :) Tror han sa han typisk lå på 30-45 km rekkevidde, noe som dekker det daglige behovet deres i stor grad :)

Høres jo bra ut, håper bare dette varer i mer en et par tre år.
Vinter erfaring blir jo svært spennende, med så liten batteripakke.
2-3 mil kanskje?
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA