Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

sigurdi

Sitat fra: rth på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:20
Hei.

Her er en ikke Tesla eier som kikker innom Tesladelen innimellom. Blir kanskje litt som å banne i kjerka dette.  :)

Ser diskusjonen her om El-bil som eneste bil. Små elbiler som ikke har rekkevidde til å dekke behovet osv. Og RIO som får masse pepper for sine kommentarer.

Vi har nylig blitt El-bil eiere, og gjorde ett valg. For prisen av en godt spekket Tesla har vi fått oss en ny Skoda Octavia 1,8 tsi stv 4x4 dsg og en BMW i3.  BMW i3 er bil nr.1. Den kommer til å gå ca 35 000 i året.  Skoda blir typisk feriebil, dra hengeren på søpla osv. Vi hadde altså råd til Tesla, men fant at en Tesla rett og slett ikke var egnet til å være eneste pga manglende fleksibilitet.

i3 brukes som pendlerbil og kjører 18 mil om dagen 3-4 dager i uka. (Lading på jobb). Den brukes til all småkjøring etter jobb osv. Med greit opplegg for lading på hjemmefronten er det ikke noe problem å ta seg en kveldstur til Ikea etter jobb. For oss ca 14 mil, og med en total kjørelengde ila dagen på godt over 30 mil.

I tillegg er forsikring billigere på disse bilene. Vi betaler totalt ca 8500 i året for 2 biler, og kjørelengde 47 000 km. Service blir heller ikke dyrere, siden skoda skal ha sjelden service og i3 er billig der. Dekkutgifter vesentlig lavere.

Om man ferdes i byen, så er det i tillegg en nytelse å ha en liten bil som i3. Sitter høyt med god oversikt. Parkerer lett på trange steder.

Så jeg skjønner veldig godt de som finner at en liten El-bil med begrenset rekkevidde samt en bil nr 2 til de gangene El-bil ikke duger, er mer fornuftig enn å prøve å klare seg med 1 Tesla.

For oss blir det billigere og langt mer fleksibelt. Ikke sikkert det er så galt sett fra miljøsynspunkt heller.


rt

Essensen i denne diskusjonen er:

Hadde dere kunnet kjøpt en elektrisk bil tilsvarende Octaviaen deres, med minimum elektrisk rekevidde på 250-300km (stop på lader 15-30min hver 3 time på langkjøring, uansett hvor dere skal og da drivstoff pris til 1/2 eller 1/4 av bensin/diesel) og hengerfeste selvfølgelig ikke bare til pynt.
Pris tilsvarende eller moderat høyere.

Hadde da valget blitt det samme?
(En fosil og en elbil, eller da kun en elbil, eventuelt to elbiler?)
Små kortreiste elbiler har livets rett til sitt formål, men de vil desverre ikke gjøre at gjennomsnitts bileier går over til elbil. :-(

Tesla model S/X er for dyre og er middelet og ikke løsningen til Tesla for endring av privat transporten.
At salget overgår det Tesla har mulighet å produsere, selv med endel barnesykdommer sier jo at markedet ønsker produktene. :-)
Model X er nok nå reservert bort for hele 2015 produksjonen om ikke S pluttselig blir borte.

Tesla har bevist produsert dyre biler i lavt volume, men med høy fortjeneste for å få in nok midler til utvidelse av fabrikk og oppbygging av tilhørende utstyrs leveranser.
Så null aksje utbytte osv til Model E er lansert og i salg. :-)

Andre bil merker burde kunne laget denne bilen, dersom de puttet nok midler i utvikling og forskning osv, men har desverre valgt å ikke gjøre dette ennå.

Tesla jobber med saken, men det tar svært mye midler å utstyre en fabrikk som kan produsere over 500 000 biler i året og samtidig ha gode nok og mange nok batterier å putte in i dem.
Samtidig må de få ned feilraten betraktelig, til nøds går det å ta inn alle biler til småfikser når marginene er høye og volumet lavt.
Motsatt så er det kroken på døra. :-(
Horten
Model X90D (18.03.17)

rth

Hei.

Jeg må bare bekjenne at jeg har 3 biler. Har en totalt unyttig cab også. (Dvs for meg helt utenkelig å ikke ha cab. Bare en bil, og det ville vært cab.)

Men til det du spør om. Den dagen en Elbil kommer i stv, med hengerfeste og en praktisk rekkevidde med full last på 300 km vinterstid. Samt et utbygd ladenett slik at den også kan lades i de fleste tettsteder. Da ville vi ikke kjøpt Skodaen vi kjøpte. Da ville det vært El for alle penga.

Pr. nå finnes ikke alternativet, derfor en 2 delt løsning. Jeg tror det er veldig mange av de som kjøper El-bil nå som dels har hatt 2 biler, og kommer til å fortsette å ha 2 biler. Også den dagen man sitter med 2 El-biler.

Jeg aner ikke om El-bil er framtida. Men det slo meg i dag når jeg kjørte Skode med bensin og automat. Gudbedre så bra El-bil er å kjøre. En El motor er knusende overlegen alt jeg har vært borti av vanlige motorer. Det må nok ett teknologiskifte til på batterisiden. Men om vi ser på mobilene for 25 år siden da de veide 15 kg pga batterier, så skal en ikke se bort i fra at en kan finne på å si noe tilsvarende om dagens El-bil batterier om 25 år fram i tid.

rt

Car-El

Enig med Sigurdi.

Men la no folk få kjøpe de bilene dem vil. Folk har forskjellige behov. Noen behov er reelle og andre er ikke fullt så reelle. Så lenge folket har råd til å kjøpe bilene dem føler tilfredsstiller sine behov.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:16
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:53
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Jeg spør igjen, hva gjør konkurrentene for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige? Utenfor Norge selges det nesten ikke elbiler.

Når du i tillegg drar fram statistikk hvor du sammenligner det totale antall elbiler solgt siden 90-tallet med Tesla salget på ett år grenser det mot det useriøse.

Hvis vi regner videre på innlegget mitt som du siterer er andelen elbiler med kort rekkevidde av nybilsalget på ca. 10 %. Du skriver selv at 30% av elbilkjøpere har den som eneste bil. Hvis vi kombinerer dette betyr det altså at 3 % av de som kjøper nybil i dag ender opp med å ha en kortrekkende elbil som eneste bil i husstanden..

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:05
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:02
Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.

Nettopp.

Og i 85% av tilfellene så dekker altså e-Golf, Leaf, osv. behovet (gjerne med litt hurtiglading).

Sannsynligvis ville det også dekket behovet til en del av de som har Tesla, faktisk.

Registrer at du fortsatt bruker 85% tallet...

Som vist i tidligere er 97% av norske nybilkjøpere uenig med deg, de kjøper biler med lengere rekkevidde, eventuelt har ekstra biler med lengere rekkevidde i husholdningen. Dette er i Norge hvor elbiler i særklasse har høyest markedsandel i verden. Gi meg gjerne et svar på utfordringen jeg kom med i forrige innlegg.

85% av de som velger elbil.

De andre (enn Tesla) har valgt å selge elbil til et marked hvor flere har råd til dem. Selvsagt kunne de også satt flere batterier inn i f. eks. en Passat, men da ville den også blitt dyrere. Elbiler er for dyre for folk flest i Europa, sammenlignet med en fossilbil. Ergo har man e-UP og mindre biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:16
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:53
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Jeg spør igjen, hva gjør konkurrentene for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige? Utenfor Norge selges det nesten ikke elbiler.

Når du i tillegg drar fram statistikk hvor du sammenligner det totale antall elbiler solgt siden 90-tallet med Tesla salget på ett år grenser det mot det useriøse.

Hvis vi regner videre på innlegget mitt som du siterer er andelen elbiler med kort rekkevidde av nybilsalget på ca. 10 %. Du skriver selv at 30% av elbilkjøpere har den som eneste bil. Hvis vi kombinerer dette betyr det altså at 3 % av de som kjøper nybil i dag ender opp med å ha en kortrekkende elbil som eneste bil i husstanden..

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:05
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:02
Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.

Nettopp.

Og i 85% av tilfellene så dekker altså e-Golf, Leaf, osv. behovet (gjerne med litt hurtiglading).

Sannsynligvis ville det også dekket behovet til en del av de som har Tesla, faktisk.

Registrer at du fortsatt bruker 85% tallet...

Som vist i tidligere er 97% av norske nybilkjøpere uenig med deg, de kjøper biler med lengere rekkevidde, eventuelt har ekstra biler med lengere rekkevidde i husholdningen. Dette er i Norge hvor elbiler i særklasse har høyest markedsandel i verden. Gi meg gjerne et svar på utfordringen jeg kom med i forrige innlegg.

85% av de som velger elbil.

De andre (enn Tesla) har valgt å selge elbil til et marked hvor flere har råd til dem. Selvsagt kunne de også satt flere batterier inn i f. eks. en Passat, men da ville den også blitt dyrere. Elbiler er for dyre for folk flest i Europa, sammenlignet med en fossilbil. Ergo har man e-UP og mindre biler.
Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:27
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:05
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:02
Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.

Nettopp.

Og i 85% av tilfellene så dekker altså e-Golf, Leaf, osv. behovet (gjerne med litt hurtiglading).

Sannsynligvis ville det også dekket behovet til en del av de som har Tesla, faktisk.

Beklager så mye, men det riktige må bli at i 85% av de som har gått så langt at det faktisk har valgt elbil, så har en mindre bil med under effektive 150km vært løsningen for dem.

Er tross alt bare 10-15% av de som kjøper ny bil som faktisk kjøper elbil pr idag.

Så riktig tall så langt i 2014 blir:  Hentet fra OFV

VW Golf - (ink e-golf) 6.3%
Nissan Leaf - 3.2% av bilkjøperene valgte denne bilen
Tesla model S - 3,3% av bilkjøperene valgte denne bilen
Skoda Octavia - 2,8%
VW up! (ink e-up) - 2.8%
Mazda CX-5 - 3,1%
Toyota RAV 4 - 2,6%
BMW i3 - 1.5%  (Glemte nesten denne i farten)
Resten av elbilene er for langt nede i listen så jeg ser dem ikke.

Så får se i slutten av året hvordan fordelingen blir mellom de ulike bilene.

Men det som er helt sikkert er at hadde det dukket opp en elbil i C segmentet helst stasjonsvog og 4wd og pris mellom 300 og 450 000 hadde denne gjort rent bord uansett merke. :-)
(Kanskje ikke Renault i følge flere tråder - sorry kunne ikke dy meg ment som spøk)

Diesel andelen er fremdeles 48.1% hitil i år. :-(

Kilde:
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-september/category638.html

Det er da klart at det er snakk om 85% av elbiler. Men det endrer jo ikke på noe av det vi argumenterer for/mot her?

I følge http://www.gronnbil.no/ladbarebiler/?zr=1&region=0&p=t&lat=65.16500897619129&lng=12.938616699218759&z=4&y=2014&m=9&ct=elbil&ts=q&lang=no_NO&flist=

så har både VW og Nissan solgt flere elbiler enn Tesla så langt i år, så forstår ikke hvorfor ditt Nissan salg er så lavt?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Trenger ikke se 25år bakover på batteriene, mobil markedet hadde behov for mindre batterier.
Dette er firma som hadde mye midler og lite, lekkert design med noenlunde batterilevetid solgte og selger bra. Så at ipad mini, nå har 4400mAh batteri som er mm tjukt er ganske imponerende.
Så med bra elbilvekst håper jeg drømmebilen kommer før vi venter det.
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

#1506
Statistikken jeg brukte var totalt bilsalg. :-)
Vi prater jo om at noen sover i timen når det gjelder elbilsalg, og da tror jeg flere en mener elbilsalg av det totale markedet.
Stor forskjell å selge noen tusen i et marked på millioner og noen tusen i et marked på noen hundretusen.
Husk at i markedet med millioner er avansen svært liten, så en må selge ekstremt mange flere eksemplarer for å sitte igjen med samme overskudd.

Tesla har heller aldri sakt at Model S skal være noe annet en en dyr bil produsert i lavt volume, med høy fortjeneste for å få in nok midler til å produsere massemarkeds bilen. ;-)

Tesla har og lagt frem planene sine for årene fremover for å klare å lage bilen(e) som skal bli produsert i stort nok volume til at det kan ha en liten mulighet å gi endring i markedet.

Er dette jeg savner fra de andre, håper de planlegger i det skjulte og pluttselig spretter det opp batterifabrikker, ladestasjoner, diverse medium og små biler med 250-300km effektiv rekevidde også på vinteren. ;-)
Når de ikke kommer med noe slik info og heller viser Hybrider, tviholder dem på det "gamle kjente".
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:00
Statistikken jeg brukte var totalt bilsalg. :-)


Nei, jeg reagerte på dette:

SitatNissan Leaf - 3.2% av bilkjøperene valgte denne bilen
Tesla model S - 3,3% av bilkjøperene valgte denne bilen

Nissan har solgt ca 5500 Leaf i 2014, og Tesla ca 3500 (husker ikke nøyaktig).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:00
Statistikken jeg brukte var totalt bilsalg. :-)
Vi prater jo om at noen sover i timen når det gjelder elbilsalg, og da tror jeg flere en mener elbilsalg av det totale markedet.
Stor forskjell å selge noen tusen i et marked på millioner og noen tusen i et marked på noen hundretusen.
Husk at i markedet med millioner er avansen svært liten, så en må selge ekstremt mange flere eksemplarer for å sitte igjen med samme overskudd.

Tesla har heller aldri sakt at Model S skal være noe annet en en dyr bil produsert i lavt volume, med høy fortjeneste for å få in nok midler til å produsere massemarkeds bilen. ;-)

Tesla har og lagt frem planene sine for årene fremover for å klare å lage bilen(e) som skal bli produsert i stort nok volume til at det kan ha en liten mulighet å gi endring i markedet.

Er dette jeg savner fra de andre, håper de planlegger i det skjulte og pluttselig spretter det opp batterifabrikker, ladestasjoner, diverse medium og små biler med 250-300km effektiv rekevidde også på vinteren. ;-)
Når de ikke kommer med noe slik info og heller viser Hybrider, tviholder dem på det "gamle kjente".

Først og fremst, takk for et seriøst svar! :)

Jeg synes Tesla har gjort, og gjør, masse spennende. Jeg snakker ikke "ned" Tesla på noen måte.

Derimot reagerer jeg på "gjengen" som påstår at Tesla er det eneste saliggjørende. Når de selger ca 15% av elbiler, så er det åpenbart at "de andre" gjør noe riktig. Trolig ting som er "mer riktig" enn det Tesla har gjort så langt, siden de selger flere. Det tror jeg du må være enig i?

Ta Nissan - de har hatt sin egen batterifabrikk i flere år, har solgt 150 000 elbiler (!), er ledende på salg i Norge selv med en eldre modell, og har planer om en 2016-modell med lengre rekkevidde. Enig, den vil ikke ha samme rekkevidde som en Model S, men da ville den vært større og mye dyrere.

Ta VW med e-UP og e-Golf. De kritiseres gjerne for å ha kommet "for sent", men de har faktisk satset med merkevaren til deres mestselgende modell. De har laget et utrolig bra design (med samme chassis for fossil, hybrid og elbil), og batteriboksen er laget for å håndtere mange forskjellige typer batterier. Det ryktes at de jobber på en med 4 ganger rekkevidde, men slikt hører man jo ofte uten at det betyr at de har det.

Å gjøre deres toppmodell (i salg) til en elbil, og vise at en elbil er en "normal bil" som alle kan kjøpe, er en meget stor satsing fra et stort merke. Hadde det gått galt ville selve flaggskipet deres fått merke det. Nå er elbil tilgjengelig for "massene" som aldri har tenkt på elbil før.

Enig i at på rekkeviddeområdet så leder Tesla an, og det trenger man de små nisjeprodusentene for (selv om de produserer 500 000 biler er det kun 0,5% av verdensproduksjonen), men jeg har stor respekt for "de store" som snur seg og produserer biler som e-Golf. Å masseprodusere noe til en billig penge er faktisk virkelig vanskelig!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

toppi

Troll og praksisen trolling er et fenomen som forekommer i mange ulike former på Internett. Herring et al definerer praksisen som "å lokke andre inn i meningsløse og tidsløsende (off-topic) diskusjoner"[1]. Et troll på nettet skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon. Et troll mener ikke nødvendigvis hva han skriver; trollets primære formål med innleggene er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: toppi på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:58
Troll og praksisen trolling er et fenomen som forekommer i mange ulike former på Internett. Herring et al definerer praksisen som "å lokke andre inn i meningsløse og tidsløsende (off-topic) diskusjoner"[1]. Et troll på nettet skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon. Et troll mener ikke nødvendigvis hva han skriver; trollets primære formål med innleggene er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».

Uansett hvem den er myntet på, vil det nok være formålstjenelig hvis du også faktisk diskuterte sak, fremfor personangrep på folk du måtte være uenig med.

Hva mener du om saken?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olesb

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:16
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:53
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:38
Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
De fleste klarer seg ikke med en bil i husholdningen som går 10 mil på vinteren, det er bare å se på salgsstatistikkene.

Rundt 90% av nye biler som selges i dag er bensin/dieselbiler, samt elbil med lang rekkevidde (Model S).

Så kan man diskutere hvorfor ingen andre lanserer elbiler med lang rekkevidde. Pris? Kanibalisering av eksisterende modeller? Halvhjertede forsøk grunnet press fra myndighetene for å selge nullutslippsbiler?

Det eneste jeg vet er at Tesla for øyeblikket gjør noe konkret for å få ned prisen på batterier som forhåpentligvis vil gjøre elbilene mer konkurransedyktige på pris, samt bygger ut et velfungerende hurtigladernettverk. Hva gjør konkurrentene?

Konkurrentene (en av dem har laget egen batterifabrikk for mange år siden) lager biler som folk faktisk har råd til, og defor har de over 85% av elbiler i Norge, mens Tesla har under 15%.

Jeg spør igjen, hva gjør konkurrentene for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige? Utenfor Norge selges det nesten ikke elbiler.

Når du i tillegg drar fram statistikk hvor du sammenligner det totale antall elbiler solgt siden 90-tallet med Tesla salget på ett år grenser det mot det useriøse.

Hvis vi regner videre på innlegget mitt som du siterer er andelen elbiler med kort rekkevidde av nybilsalget på ca. 10 %. Du skriver selv at 30% av elbilkjøpere har den som eneste bil. Hvis vi kombinerer dette betyr det altså at 3 % av de som kjøper nybil i dag ender opp med å ha en kortrekkende elbil som eneste bil i husstanden..

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:05
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:02
Som sagt: pris definerer ikke transportbehov. At folk ikke har råd til en S60 til 460.000,- er rimelig uvesentlig når behovet skal vurderes. Pris påvirker hva man kjøper, men ikkebehov nei.
Eller dvs om man ikke tar seg råd til det som dekker behovet må man leve med ulempene.

Nettopp.

Og i 85% av tilfellene så dekker altså e-Golf, Leaf, osv. behovet (gjerne med litt hurtiglading).

Sannsynligvis ville det også dekket behovet til en del av de som har Tesla, faktisk.

Registrer at du fortsatt bruker 85% tallet...

Som vist i tidligere er 97% av norske nybilkjøpere uenig med deg, de kjøper biler med lengere rekkevidde, eventuelt har ekstra biler med lengere rekkevidde i husholdningen. Dette er i Norge hvor elbiler i særklasse har høyest markedsandel i verden. Gi meg gjerne et svar på utfordringen jeg kom med i forrige innlegg.

85% av de som velger elbil.

De andre (enn Tesla) har valgt å selge elbil til et marked hvor flere har råd til dem. Selvsagt kunne de også satt flere batterier inn i f. eks. en Passat, men da ville den også blitt dyrere. Elbiler er for dyre for folk flest i Europa, sammenlignet med en fossilbil. Ergo har man e-UP og mindre biler.

Skjønner ikke helt hvorfor du svarer meg da det er en ren gjentagelse av tidligere svar samtidig som du igjen bruker statistikk som i bestefall er misvisende..

Som jeg prøvde å illustrere i forrige innlegg er det nesten ingen som velger elbil med kort rekkevidde som eneste bil i husholdningen, selv i Norge i 2014 (3 %). I resten av verden er elbilsalget i praksis lik null av det totale salget.

Hvis elbil skal bli noe mer en et nisjeprodukt på verdensbasis må de gjøres konkurransedyktige og det er her jeg mener de fleste konkurrende bilprodusenter ikke gjør noe særlig for å endre dette, og det kan være mange grunner til det. Vi får håpe de kommer etter om noen år, Nissans 2016/17 modell ser i hvert fall lovende ut og et steg i riktig retning.

Inntil de andre prøver hardere mener jeg Tesla foreløpig leder overgangen fra fossilbilisme til elbilbilisme gjennom å gjøre dem mer konkurransedyktige. Lager biler med lang rekkevidde, bygger gigantisk batterifabrikk som vil senke prisene på batterier, bygger ut hurtigladernettverk og har konkrete planer om langdistanse elbil til en fornuftig pris. Nissan mener jeg også gjør mye positivt, mens de andre kommer sakte etter.

Nissan har forresten solgt 3745 Leaf i Norge i år, ikke 5500:)
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Rio

Sitat fra: olesb på søndag 05. oktober 2014, klokken 21:18

Skjønner ikke helt hvorfor du svarer meg da det er en ren gjentagelse av tidligere svar samtidig som du igjen bruker statistikk som i bestefall er misvisende..

Som jeg prøvde å illustrere i forrige innlegg er det nesten ingen som velger elbil med kort rekkevidde som eneste bil i husholdningen, selv i Norge i 2014 (3 %). I resten av verden er elbilsalget i praksis lik null av det totale salget.

Hvis elbil skal bli noe mer en et nisjeprodukt på verdensbasis må de gjøres konkurransedyktige og det er her jeg mener de fleste konkurrende bilprodusenter ikke gjør noe særlig for å endre dette, og det kan være mange grunner til det. Vi får håpe de kommer etter om noen år, Nissans 2016/17 modell ser i hvert fall lovende ut og et steg i riktig retning.

Inntil de andre prøver hardere mener jeg Tesla foreløpig leder overgangen fra fossilbilisme til elbilbilisme gjennom å gjøre dem mer konkurransedyktige. Lager biler med lang rekkevidde, bygger gigantisk batterifabrikk som vil senke prisene på batterier, bygger ut hurtigladernettverk og har konkrete planer om langdistanse elbil til en fornuftig pris. Nissan mener jeg også gjør mye positivt, mens de andre kommer sakte etter.

Nissan har forresten solgt 3745 Leaf i Norge i år, ikke 5500:)

Du påpeker at elbil må gjøres konkurransedyktig, og det betyr jo nettopp at man må satse på fornuftige batteripakker (25 kWh), og ikke batteripakker dimensjonert til det lengste man skal kjøre. Prisen er nok det største problemet for elbilen utenfor Norge.

Du setter "lang rekkevidde" som det eneste du måler på, men pris er gjerne (langt) viktigere for svært mange.

1/3 av elbiler i Norge er visstnok "eneste" bil. Siden kun 1/6 av elbiler er en Tesla, betyr det at like mange ikke-Tesla er "eneste bil" (altså, 1/6) som det eksisterer Teslaer i Norge. Så rekkevidden holder altså for mange i det daglige.

Ja, du kan påpeke at elbiler utgjør en liten andel av den totale bilparken, men jeg tviler på at noen annen teknologi har blitt introdusert og akseptert så raskt som elbiler. 15% av salget er utrolig mye så få etter at de var "nye".

Jeg synes hele denne "Tesla er den eneste"-diskusjonen er rimelig meningsløs. Nissan gjør sitt. VW gjør sitt. De gjør ikke det samme som Tesla - de satser på en annen del av markedet, men de selger flere biler og det er minst like viktig.

En annen ting: det er mye snakk om "bil nr 1", men faktisk er "bil nr 2" og "bil nr 3" også svært viktig. Det er kanskje ikke mulig å få en tysker til å velge en elektrisk bil som bil nr 1 enda, men dersom alle bil nr 2 ble elektriske (f. eks. en e-Up, eller en Leaf) så ville man likevel vært kommet meget langt.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

En bil er ikke direkte konkurrent med en annen bare fordi de går på samme drivstoff. Golf bensin konkurrerer ikke med Audi A7 bensin.
Og enda større blir gapet om Golf bensin leveres med 10 mil rekkevidde og A7 med 40....

Tesla Model S konkurrerer ikke med Leaf. Tesla har ingen konkurrenter, for ingen er i nærheten av å levere det Tesla gjør. Det er helt udiskutabelt :)
At andre produsenter velger å ikke produsere det samme betyr ikke nødvendigvis at de sover, men de er i hvert fall ikke konkurrenter. Flott for Tesla som kan vokse seg enorme :) Å kjøpe noe annet enn langtrekkende elbil med raske hurtigladere er fullstendig uaktuelt etter å ha kjørt Tesla, så om noen VIP konkurrere har de en jobb å gjøre. Lettere å bare døse videre da :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:15
En bil er ikke direkte konkurrent med en annen bare fordi de går på samme drivstoff. Golf bensin konkurrerer ikke med Audi A7 bensin.
Og enda større blir gapet om Golf bensin leveres med 10 mil rekkevidde og A7 med 40....

Tesla Model S konkurrerer ikke med Leaf. Tesla har ingen konkurrenter, for ingen er i nærheten av å levere det Tesla gjør. Det er helt udiskutabelt :)
At andre produsenter velger å ikke produsere det samme betyr ikke nødvendigvis at de sover, men de er i hvert fall ikke konkurrenter. Flott for Tesla som kan vokse seg enorme :) Å kjøpe noe annet enn langtrekkende elbil med raske hurtigladere er fullstendig uaktuelt etter å ha kjørt Tesla, så om noen VIP konkurrere har de en jobb å gjøre. Lettere å bare døse videre da :)

Selvsagt er de konkurrenter, all den tid folk bestemmer seg for å kjøpe en elbil, og så velger f. eks. Tesla, e-Golf, Leaf, eller annet.

Jeg kunne kjøpt en Tesla (var og så på en), men valgte fra. Har en Leaf nå, og får en ny e-Golf i stedet for Tesla.

Jeg kjører ikke nok til å berettige bruk av 500 000 på en bil. Så enkelt er det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA