Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

toppi

For å beholde friheten man hadde i en fossilbil, er superladenettverket svært viktig.
Ikke for entusiasten, men for den vanlige mannen i gata.

Superladenettverket blir satt opp på strategiske punkter, og mange nok på hvert sted slik at en unngår køer.

Innen Model 3 kommer tipper jeg vi har 50 superladepunkter i Norge, og flere hundre i Europa. (med gratis strøm)
La oss si at Golf blir levert med samme rekkevidde som model 3, på samme tid, til samme pris. Men man må ta til takke med en drøss private aktører med egne betalingsløsninger, og gjerne med 1 eller 2 pumper på hvert sted med dertil fare for kø.

Skal ikke se bort fra at dette vil gjøre sitt til at Tesla øker sin markedsandel.

Jeg har dog tro på at konkurrentene vil hive seg på Tesla sin ladeløsning, bite i det sure eple, og kjøpe seg tilgang til Tesla sine superladere.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Philippo10

Er jo bedre at konkurrentene lager sine egne superladere, hvis ikke blir det sannsynligvis køø.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Rio

Det er da ingen hokuspokus å sette opp ladere når det bare er nok biler til å bruke det.

De fleste HLene nå står ubrukt mesteparten av døgnet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

#1563
Det er vel fordi folk kvier seg for å bruke de.

Har siden vi fikk bilen prøvd 4 ladinger på Type2 - uttak med betalingsløsning - 2 ganger Grønn kontakt på Notodden, 2 ganger ladestolpene på Universitetet i Agder, Kristiansand. 1 av disse forsøkene har virket.

ChaDeMo er så vidt jeg har fått med meg fra ChaDeMo/Combo - tråden enda mer ustabile enn Type2. Inderlig glad vi slipper å basere turene våre på disse boksene operert av mer eller mindre seriøse røverselskap...

Hadde det vært 6-12 uttak på hver HL, ingen kø, alltid oppe, dekning av (snart) hele Europa og lading bakt inn i bilprisen hadde nok flere brukt de også. Og brukt elbilen som eneste bil. Mener faktisk det er på ladeinfrastruktur at konkurrentene sover dypest..:-)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Rio

Jeg har ladet over 50 ganger på Østlandet. Har hatt problemer én dag, og med "problemer" mener jeg "low battery warning".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Hurtigladere eller superladere må nok være godt på plass, før hvermansen begynner å se på Elbil som et naturlig valg og bruke elbilen til mer en frem og tilbake på jobb og småkjøring i nabolaget.
Entusiastene og de få litt visjonære klarer også dette i dag, men desverre er det alt for få av den sorten.

Ser bare på fjellovergangen jeg kjører mest, Haukeligrend. Det passerer 1.2 millioner personbiler hvert år og  Tesla dekket denne overgangen, med å plassere en lader i Åmot i Vinje.

Skal en Leaf, e-golf eller vilken som helst annen elbil prøve å ta denne ruten, må det planlegges svært nøye og vil nok bruke minimum 2-3 timer lengre tid, men er redd de må ty til overnatting.   

Målet må være at alle kan kjøpe elbil og bruke den der de skal, når de skal dit og da må nok et ladenettverk være på plass, som er lett å forstå, ikke ulike betalings løsninger ulike plasser i landet.
Det går i nærområdet, men hvem er det som bruker hurtilader i nærområdet?

At de ulike leverandørene ikke har funnet en felles struktur og ladeløsning er helt ufattelig.
Jeg får faktisk kjøpt Cola på automat med visakort, og den koster da 15kr og ikke 19 som i butikken, hva er det som er så vannskelig?

Skal alle bassere seg på leiebil i høstferien, blir det nok supre tider for Hertz og Avis. he he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: haggen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:37
Jeg forutsetter at han snakker om en bil til 250k (egolf) og ikke 500k, da er det altså model 3 til tesla som er sammenligningen her.

Hvem "han"?  Hvem sammenligning?

I dag, om du skal ha en bil som går 30 mil eller mer på en ladning, så er det kun ett alternativ - og ja, den er i en "høyere prisklasse" ja. Men det finnes ingen i prisklassen under 460k (der Model S starter). Så i dag har man valget mellom enten Model S (snart også Model X) eller ingen elbil - dersom man har ett behov for denne rekkevidden.


Sitat
Pris/rekkevidde faktor er vesentlig for hvor mange biler som kan selges, og når elbil kan bli førstevalget for hvermansen.

Når Model 3 og/eller denne eGolfen med 30 mils rekkevidde kommer, så har man den/disse å velge mellom i prisklassen 2-400k (antar jeg - det sto ikke noe om hva prisen ville bli for eGolf med 300km rekkevidde). Helt sant at pris er en viktig faktor for hvor mange biler som selges, og derfor satser Tesla på å kunne selge svært mange flere av Model 3 når denne kommer enn de i dag selger av Model S. Hvor mange eGolfer med ett slikt batteri VW har planer om å selge så ikke jeg at de skrev noe om?


Sitat
Slik jeg har forstått det er planen for model 3 300 km i 2017, har ikke sett noe om når 600 km skal nåes. Men mulig jeg har misforstått dette?

Model 3 skal minst klare en rekkevidde på 200 realistiske miles - altså ca. 320 km. - pr. ladning. Antar da at Elon snakker om EPA testede km, da Tesla er amerikansk. Model S har i dag oppgitt 502 km rekkevidde etter europeisk syklus på sitt største batterialternativ, og 265 miles (ca 425 km.) på EPA syklusen. Det minste batteriet (60kWt) har en EPA rekkevidde på 208 miles, og en rekkevidde etter europeisk syklus på 390 km. All grunn til å tro at Model 3 vil komme med tilsvarende (eller bedre) rekkeviddealternativer.

Antar VW satser mot den europeiske syklusen (som pr. i dag gir en mye mer optimistisk rekkevidde enn EPA). De vil da antagelig ligge -  med 300 km rekkevidde - ett stykke under Model 3. Men da begynner det i alle fall å smake fugl :) Det sto ikke at VW satset på 600km, men "5 til 600km". Da regner jeg biler med >=500km. rekkevidde som i samme rekkevidde område som det VW snakker om. Hvem av dem som i 2020 har lengst rekkevidde vet vi i dag ikke noe om.

Det spekuleres i om det vil komme en nyere og bedre batterikjemi på Model 3 enn som brukes i dag (dette regner jeg som svært sannsynlig), og at rekkevidden - både på Model S/X og 3 vil økes utover det som er i dag. Men det er altså kun spekulasjoner så langt.


Sitat
Laddestasjoner blir det plenti av når vi får mange nok elbiler til at vi får reell markedsmakt.

Som andre her har vært inne på alt, så må egget komme før - eller i det minste sammen med - høna. Ladestasjoner formerer seg ikke av seg selv i det VW bestemmer seg for å lage en elbil. Ladestasjonene dukker opp "av seg selv" når det er nok biler på veien, og "ingen" kjøper en slik bil før lademulighetene er på plass. Så jo, de må nok pent sørge for at ladeinfrastrukturen er på plass - ikke "vente med å lage bilen til laderene har kommet av seg selv" som de hintet om i den linken du kom med. Dette har Tesla forstått, og derfor bygger de ut superladenettverket sitt.

Sitat
... så jeg er ikke uenig i at vi må ha lengre rekkevidde på normalt prisede elbiler, dvs 250-350k, samt ett mye større utvalg av modeller å velge i.

Da er vi i alle fall enige om det ja :) Venter selv på at Model 3 skal dukke opp. Men kommer eGolf (eller noen andre) med denne rekkevidden alt i 2015 (som de hintet om), og med ett anstendig ladenettverk, så spørs det om jeg klarer å vente til 2017...  Men den som lever får se :)
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Philippo10 på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 22:46
Er jo bedre at konkurrentene lager sine egne superladere, hvis ikke blir det sannsynligvis køø.

Nei, best om alle kunne enes om en standard. Jo flere biler som betaler for å kunne bruke det nettverket, jo flere ladere kan det bygges på flere steder, og jo lettere er det å få næringsdrivende til å "leie" ut plass til laderne.
Model S 85D

Rio

1) EU ønsket/ønsker å standardisere på CCS.

2) Det er faktisk helt OK med en strategi hvor man erstatter bil nr 2 før man erstatter bil nr 1. Langt mer realistisk for mesteparten av Europa, pga alt for høy pris (grunnet store batteripakker) for elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Man kunne jo sett på dette litt annerledes enn bare å putte inn store batterier.
Slik jeg oppfatter trådene om hurtigladere er det visse områder/operatører (og til og med produsent av lader) som har mer problemer enn andre, med Østfold/Ishavsveien på verstingtoppen. Andre steder fungerer det tilsynelatende bra. Men om alle som har bil med hurtiglademulighet begynner å bruke dette nettverket vil det bryte helt sammen.

Noen tanker om at dagens HL-nettverk er utilstrekkelig for å bruke bilen uten begrensninger:

I dag er det iflg Nobil 157 Combo/ChaDeMo -ladere. Regner man at halvparten av disse har 2 pkt. pr ladestasjon gir dette ca 230 punkter. Si 250 om noen måneder.

Til sammenligning er det nå 92 SC-punkter i Norge, i løpet av noen ganske få måneder ca 40 til, totalt ca 130. 

Gitt at antallet Combo/ChaDeMo - kompatible biler er ca 30000(gronnbil.no) og Tesla ca 6000 gir dette  hurtigladepunkt pr bil på 120 for Combo/ChaDeMo og 46 for Tesla.

Videre er behovet for ladepunkter enkelt regnet 3 ganger så stort for Combo/ChaDeMo - pga ca 1/3 rekkevidde. Kapasiteten på SC'ene er riktignok veldig god(stort sett).  Derfor burde man hatt iallfall 25-30 ChaDeMo/Combo - ladepunkter pr bil for å kunne basere seg på å bruke bilen tilnærmet likt en "vanlig" bil.

Kan bare snakke for meg selv, men et slikt scenario ville for min del vært en større gulrot for å kjøpe en av dagens kortdistanse-elbiler enn om rekkevidden økte til f.eks 25 mil og ladenettverket forble like dårlig som i dag. Og slik sett sover konkurrentene  8) 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Amoss

Sitat fra: hgs på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:16
Kan bare snakke for meg selv, men et slikt scenario ville for min del vært en større gulrot for å kjøpe en av dagens kortdistanse-elbiler enn om rekkevidden økte til f.eks 25 mil og ladenettverket forble like dårlig som i dag.

Vel, folk har jo forskjellig utgangspunkt. For meg rekker ikke kortdistansebilene selv i normal hverdagskjøring, og så entusiastisk er jeg ikke at jeg stopper en time for å lade i hverdagen på vei hjem til middag - eller på vei hjemmefra etter middagen. Så her er en kortdistansebil helt uaktuelt uansett. Selv 25 mil blir for kort en del av dagene - og de dagene det holder, så har jeg ingen ting å gå på, i alle fall ikke vinterstid. Har satt grensen for meg selv på minst 30 mils realistisk rekkevidde så det er grunn til å håpe på 20 mils rekkevidde også midtvinters.

Sitat
Og slik sett sover konkurrentene  8)

Slik også ja ;)
Model S 85D

sigurdi


Sitat fra: Rio på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:02
1) EU ønsket/ønsker å standardisere på CCS.

2) Det er faktisk helt OK med en strategi hvor man erstatter bil nr 2 før man erstatter bil nr 1. Langt mer realistisk for mesteparten av Europa, pga alt for høy pris (grunnet store batteripakker) for elbiler.

Desverre så er det ikke OK med strategi å bytte ut bil #2 i Europa, pga de fleste har bare en bil og den bruker de til all kjøring.
Ikke bare til/fra jobb og bykjøring.

Samtidig er det 40-72% (se min post lengre fremme for link til statistikker), som har golf eller mindre bil som eneste bil.
Noen leverandører prøver å få ned prisen, ved å leie ut batteriet, gi gratis leiebil osv.
Men volumet må virkelig opp for å få ned prisen, batteriene må bli billigere, eller andre goder må veie opp for ulempene.

Med ulemper mener jeg at turer må planlegges, impuls kjøring til Bestemor på en fredag ettermiddag, Disney World, Paris turen , bruttern i høstferien...
Planlegge på søndag og ta med barna og på besøk til bror med familie, som bor på andre siden av landet.
(Min søster og mine tre nevøer kom kjørende 50 mil mandag for å besøke oss i Høstferien) turen tok 8 timer, uten ladestopp, men multiple 10-15 min tisse og kø stopp pga veiarbeid. (Prius er hennes eneste bil)

Bilen blir i dag svært ofte brukt til slike impuls turer, ikke mange gangene i året, men de få gangene en gjør det, eller en tror en kommer å gjøre dette bestemmer hva fremkomst middel en velger å ha eller bruke.

Dette skjer ikke pluttselig på magisk vis og denne friheten som bilen innebærer ønsker ikke de normalpersonen å gi slipp på. 

Tilogmed her i Norge hvor vi har så mye goder og bilene er billigere en tilsvarende biler med diesel og bensin. (Eks e-golf), har elbilen bare 10-15% av nybilmarkedet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: hgs på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:16
Man kunne jo sett på dette litt annerledes enn bare å putte inn store batterier.
Slik jeg oppfatter trådene om hurtigladere er det visse områder/operatører (og til og med produsent av lader) som har mer problemer enn andre, med Østfold/Ishavsveien på verstingtoppen. Andre steder fungerer det tilsynelatende bra. Men om alle som har bil med hurtiglademulighet begynner å bruke dette nettverket vil det bryte helt sammen.

Noen tanker om at dagens HL-nettverk er utilstrekkelig for å bruke bilen uten begrensninger:

I dag er det iflg Nobil 157 Combo/ChaDeMo -ladere. Regner man at halvparten av disse har 2 pkt. pr ladestasjon gir dette ca 230 punkter. Si 250 om noen måneder.

Til sammenligning er det nå 92 SC-punkter i Norge, i løpet av noen ganske få måneder ca 40 til, totalt ca 130. 

Gitt at antallet Combo/ChaDeMo - kompatible biler er ca 30000(gronnbil.no) og Tesla ca 6000 gir dette  hurtigladepunkt pr bil på 120 for Combo/ChaDeMo og 46 for Tesla.

Videre er behovet for ladepunkter enkelt regnet 3 ganger så stort for Combo/ChaDeMo - pga ca 1/3 rekkevidde. Kapasiteten på SC'ene er riktignok veldig god(stort sett).  Derfor burde man hatt iallfall 25-30 ChaDeMo/Combo - ladepunkter pr bil for å kunne basere seg på å bruke bilen tilnærmet likt en "vanlig" bil.

Kan bare snakke for meg selv, men et slikt scenario ville for min del vært en større gulrot for å kjøpe en av dagens kortdistanse-elbiler enn om rekkevidden økte til f.eks 25 mil og ladenettverket forble like dårlig som i dag. Og slik sett sover konkurrentene  8) 

Men alle har ikke samme behov - man må anta at en som kjøper en Tesla til 750 000 kr kjører mer enn en som kjøper en e-UP.

Videre, "alle" trenger jo ikke HL samtidig, ikke engang samme dag. Siden gjennomsnittet er 33 km/døgnet, så er det vel 4-5 dager mellom når noen trenger normallade. Det er kun de dagene folk kjører mer enn 4-5 ganger dagsgjennomsnittet som behovet for HL melder seg. Det er ikke så ofte.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sigurdi på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:57

Sitat fra: Rio på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:02
1) EU ønsket/ønsker å standardisere på CCS.

2) Det er faktisk helt OK med en strategi hvor man erstatter bil nr 2 før man erstatter bil nr 1. Langt mer realistisk for mesteparten av Europa, pga alt for høy pris (grunnet store batteripakker) for elbiler.

Desverre så er det ikke OK med strategi å bytte ut bil #2 i Europa, pga de fleste har bare en bil og den bruker de til all kjøring.
Ikke bare til/fra jobb og bykjøring.

Samtidig er det 40-72% (se min post lengre fremme for link til statistikker), som har golf eller mindre bil som eneste bil.
Noen leverandører prøver å få ned prisen, ved å leie ut batteriet, gi gratis leiebil osv.
Men volumet må virkelig opp for å få ned prisen, batteriene må bli billigere, eller andre goder må veie opp for ulempene.

Med ulemper mener jeg at turer må planlegges, impuls kjøring til Bestemor på en fredag ettermiddag, Disney World, Paris turen , bruttern i høstferien...
Planlegge på søndag og ta med barna og på besøk til bror med familie, som bor på andre siden av landet.
(Min søster og mine tre nevøer kom kjørende 50 mil mandag for å besøke oss i Høstferien) turen tok 8 timer, uten ladestopp, men multiple 10-15 min tisse og kø stopp pga veiarbeid. (Prius er hennes eneste bil)

Bilen blir i dag svært ofte brukt til slike impuls turer, ikke mange gangene i året, men de få gangene en gjør det, eller en tror en kommer å gjøre dette bestemmer hva fremkomst middel en velger å ha eller bruke.

Dette skjer ikke pluttselig på magisk vis og denne friheten som bilen innebærer ønsker ikke de normalpersonen å gi slipp på. 

Tilogmed her i Norge hvor vi har så mye goder og bilene er billigere en tilsvarende biler med diesel og bensin. (Eks e-golf), har elbilen bare 10-15% av nybilmarkedet.

Men selv om Tesla sin "500 000"-fabrikk var i drift i morgen utgjør det kun 0,5% av verdensproduksjonen, eller noe slikt (jeg har sett forskjellige tall). Det er uansett forsvinnende lite.

Jeg synes en skift til 15% med en annen drivlinje på 2-3 år er nærmest revolusjonærende innen denne industrien. Det ville nesten vært problematisk hvis det gikk raskere.

Jeg synes strategien med "cherry picking" fra store merker er helt OK - de tar de letteste salgene først, og så utvikler teknologien seg slik at de om noe år kan erstatte bilene for de mest krevende kundene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olesb

#1574
Noen betrakninger og påstander rundt salget av dyre, store elbiler med lang rekkevidde vs billigere, små kortrekkende elbiler.

Det selges dessverre nesten ikke små kortrekkende elbiler internasjonalt hvis man ser i forhold til  totalsalget av småbiler.

Regner med det har noe med rekkevidde og pris og gjøre. De fleste produsentene taper vel også penger på å selge de? Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil. Er det også sant at det står usolgte e-golf i Tyskland som nå selges i Norge fordi ingen i Tyskland kjøper de slik Dinside-artikkelen påstår? Får håpe det ikke står så dårlig til med salget internasjonalt.

Tesla tjener så vidt jeg vet 20 - 25% pr bil de selger? Ettersom jeg skjønner fra tidligere innlegg i denne tråden gjør de det også ganske bra i land som USA sammenlignet med konkurrerende  modeller fra andre merker. Model X er vel også forhåndssolgt ut 2015 foreløpig. Blir spennende å se salget av Model 3 når den kommer.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA