Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Havebigfun

De bare dormer litt  ;)
Her er en dokumentasjonen med bilder av hvor mange år BMW har sølt bort uten å få det til. Neste år blir det alvor.
Spennende å se hvilken batteriløsning det blir.

http://e24.no/bil/bmw-40-aar-med-elektriske-forsoek/20311684

Tesla ligger godt an -men jeg tror de store svinger seg nå... 8)

Cobos

Jeg beklager men en liten kompaktbil som ser helt hårreisende ut, har en rekkevidde på 160km og ytelser som er OK til å være en BMW er ikke konkurranse for Tesla. Dette er i praksis en Leaf uten det pene ytre, og ja jeg mener Leaf ikke er spesielt snasen designmessig.
Jeg mistenker at denne kommer til å selge helt moderat og hvis ikke BMW tør å satse hardt på denne og dens etterfølgere så kommer de til å være nesten like langt bak som Audi. Det er omtrent som Audi e-tron R8 varianten, som yter mye dårligere enn Roadsteren, kortere rekkevidde, men til gjengjeld til dobbelte prisen. Faktisk var den en så latterlig ide at Audi kuttet den før den kom i salg.
Jeg kan kanskje være enige at konkurrente ikke sover, men spesielt aktive er de heller ikke...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Balrog

designet er da ikke problemet med verken i3, i8 eller r8. Problemet er at det lages konkurrenter til mikronisjen Smart Forfour og toseters sportsbiler som til sammen har lavere markedsandel og enn brannbiler.

Jeg forstår ikke det store og nesten utelukkende fokuset på bybilkonseptet med elbiler når det stort sett er folk i forstedene som her egnede lademuligheter og økonomi/behov for elbiler. Skal man slåss med Nissan Micra, Toyota Iq, og Tata som koster rundt 40.000 i andre land med en batteripakke som alene koster like mye er prosjektet ganske dødt.

Håper BMW klarer å utvide i-serien med flere og større modeller asap
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Havebigfun

#3
Nå kommer den første (seriøse) konkurrenten- muligens tar det noen år :o med egenutviklet mega- batteri som lades på 10 min :o 8)
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/elektroauto-chreos-schafft-dank-super-akku-tausend-kilometer-reichweite-a-884998.html

Desdi


Thomas Parsli

1000km rekkevidde er vel mulig, men det koster vel så mye at få vil betale?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gjermund

Noen som kan tysk som kan forklarehovedpoengene? :-\

Øyvind.h

#7
Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. mars 2013, klokken 12:23
Nå kommer den første (seriøse) konkurrenten- muligens tar det noen år :o med egenutviklet mega- batteri som lades på 10 min :o 8)
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/elektroauto-chreos-schafft-dank-super-akku-tausend-kilometer-reichweite-a-884998.html
Egenutviklede batterier er etter mitt syn ikke veien å gå. Årsaken er at det skal så vanvittig mye til å få en edge som forsvarer det å lage helt egne batterier. Mye bedre å bygge en bil som er såpass universell at den kan utnytte flere former for batteri/kjemi.

De gjør det motsatte av Tesla, som bygger en knallgod bil rundt et ordinært batteri (satt sammen på en innovativ måte). Å bygge en vilkårlig bil rundt en knall batteriteknologi tror jeg har langt større sannsynlighet for å feile....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Desdi på fredag 01. mars 2013, klokken 12:33
Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. mars 2013, klokken 12:23
Nå kommer den første (seriøse) konkurrenten- muligns tar det noen år :o
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/elektroauto-chreos-schafft-dank-super-akku-tausend-kilometer-reichweite-a-884998.html

Rekkevidde på 1000 km.. m-hm. Fiction can be fun..  ::)

La oss ta en reality check her:

- Bilen ser stor ut, på linje med Model S, så la oss anta samme forbruk: 200W/km.
  Dvs den må ha et batteri på 200kWh.

- Dette skal lades på 10 min: Antar 10% tap i lader / batter, dvs 220kWt / 10min
  -> Trenger en lader som leverer 1.320 kW, dvs det samme som et par hundre eneboliger.
  Her snakker vi vel da om en ladekabel med et tversnitt på 10-20 cm....

- Skal en kjøle ned tap (10%) fra lader og batteri har man i tillegg 120kW varme
  å kvitte seg med. Dvs det samme som ca 20 aircondition anlegg klarer å håndtere.

Ser de har noen utfordringer her.....  8)

Gjermund

Sitat fra: OleJA på fredag 01. mars 2013, klokken 13:28
Sitat fra: Desdi på fredag 01. mars 2013, klokken 12:33
Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. mars 2013, klokken 12:23
Nå kommer den første (seriøse) konkurrenten- muligns tar det noen år :o
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/elektroauto-chreos-schafft-dank-super-akku-tausend-kilometer-reichweite-a-884998.html

Rekkevidde på 1000 km.. m-hm. Fiction can be fun..  ::)

La oss ta en reality check her:

- Bilen ser stor ut, på linje med Model S, så la oss anta samme forbruk: 200W/km.
  Dvs den må ha et batteri på 200kWh.

- Dette skal lades på 10 min: Antar 10% tap i lader / batter, dvs 220kWt / 10min
  -> Trenger en lader som leverer 1.320 kW, dvs det samme som et par hundre eneboliger.
  Her snakker vi vel da om en ladekabel med et tversnitt på 10-20 cm....

- Skal en kjøle ned tap (10%) fra lader og batteri har man i tillegg 120kW varme
  å kvitte seg med. Dvs det samme som ca 20 aircondition anlegg klarer å håndtere.

Ser de har noen utfordringer her.....  8)

Syntes også det virket litt optimistisk, når du regnet det ut virker det helt urealistisk.

Leaffen

Dere får kikke litt næermere i spec. Da vil dere se at de snakker om 10-15kV ladespenning. På denne måten vil de få kabeltverrsnitt nedover til et akseptabelt nivå.

Reint teknisk er dette altså fullt mulig å få til. Men jeg er allikevel spent på hvordan de skal sørge for sikre løsninger som blir tillatt brukt av vanlige folk. Spenninger i disse nivåene er ikke å spøke med. Det spørs hvilke sikkerhetsanordninger de legger opp til.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Gjermund

Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 13:43
Dere får kikke litt næermere i spec. Da vil dere se at de snakker om 10-15kV ladespenning. På denne måten vil de få kabeltverrsnitt nedover til et akseptabelt nivå.

Reint teknisk er dette altså fullt mulig å få til. Men jeg er allikevel spent på hvordan de skal sørge for sikre løsninger som blir tillatt brukt av vanlige folk. Spenninger i disse nivåene er ikke å spøke med. Det spørs hvilke sikkerhetsanordninger de legger opp til.

Må vel noe sykt med isolasjon rundt da?

Leaffen

Ikke nødvendigvis "sykt" med isolasjon. Men det kreves nok gode sikre kabler, kontakter/plugger som ikke lar seg ødelegge/sabotere, skikkelige forriglingsløsninger og gode "fail safe" løsninger. Ikke minst vil man måtte ha skikkelige systemer for vedlikehold av slike ladeløsninger. For å overbevise myndigheter om at løsningene er sikre nok, må de nok gå flere runder med dem som utvikler lover og forskrifter. Jeg vet ikke hva Silex Chreos tenker seg her, men det skal bli spennende å følge med hva som kommer av løsninger.

En ting er i hvert fall sikkert; og det er at elbilindustrien vil måtte tenke i disse baner i fremtiden. 1000km kjørelengde på en lading og 10 minutter ladetid blir nok et krav for å få full aksept for elbiler som et fullgått alternativ til fossilbiler.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

OleJA

Sitat fra: Modelsn på fredag 01. mars 2013, klokken 13:43
Dere får kikke litt næermere i spec. Da vil dere se at de snakker om 10-15kV ladespenning. På denne måten vil de få kabeltverrsnitt nedover til et akseptabelt nivå.

Reint teknisk er dette altså fullt mulig å få til. Men jeg er allikevel spent på hvordan de skal sørge for sikre løsninger som blir tillatt brukt av vanlige folk. Spenninger i disse nivåene er ikke å spøke med. Det spørs hvilke sikkerhetsanordninger de legger opp til.

Vil anta at det fremdeles er snakk om 'normale' spenningsnivå på selve batteriene (~500V)?
I motsatt fall vil de få et helt nytt sett med problemer med å håndtere batterier på 10-15kV

Da er det fremdeles et problem meg sinsykt mye strøm som skal fra bilens lader/spenningsomformer og til batteriene. Uansett forsyningspenning vil de også fremdeles ha problemer med kjøling av varme fra batterier og lader.

En helt annen ting er at jeg ikke ser behovet for å kunne lade på 10min dersom bilen har 1000km rekkevidde: Dette er godt over det de aller fleste vil finne på å kjøre på en dag, og da lader en like greit over natta. Så en lader på f.eks 43kwh (400V, 63A) er mer enn tilstrekkelig.

Gjermund

Det er jo bra å få ned ladetiden noe og opp med rekkevidden, men det kan hende en her lager løsninger som blir mye "bedre" enn det reelle behovet, og derfor også unødvendig dyrt og komplisert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA