Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Konkurrentene sover ikke  (Lest 526393 ganger)

olesb

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1515 på: ſøndag 05. Oktober 2014, klokken 22:24 »

Skjønner ikke helt hvorfor du svarer meg da det er en ren gjentagelse av tidligere svar samtidig som du igjen bruker statistikk som i bestefall er misvisende..

Som jeg prøvde å illustrere i forrige innlegg er det nesten ingen som velger elbil med kort rekkevidde som eneste bil i husholdningen, selv i Norge i 2014 (3 %). I resten av verden er elbilsalget i praksis lik null av det totale salget.

Hvis elbil skal bli noe mer en et nisjeprodukt på verdensbasis må de gjøres konkurransedyktige og det er her jeg mener de fleste konkurrende bilprodusenter ikke gjør noe særlig for å endre dette, og det kan være mange grunner til det. Vi får håpe de kommer etter om noen år, Nissans 2016/17 modell ser i hvert fall lovende ut og et steg i riktig retning.

Inntil de andre prøver hardere mener jeg Tesla foreløpig leder overgangen fra fossilbilisme til elbilbilisme gjennom å gjøre dem mer konkurransedyktige. Lager biler med lang rekkevidde, bygger gigantisk batterifabrikk som vil senke prisene på batterier, bygger ut hurtigladernettverk og har konkrete planer om langdistanse elbil til en fornuftig pris. Nissan mener jeg også gjør mye positivt, mens de andre kommer sakte etter.

Nissan har forresten solgt 3745 Leaf i Norge i år, ikke 5500:)

Du påpeker at elbil må gjøres konkurransedyktig, og det betyr jo nettopp at man må satse på fornuftige batteripakker (25 kWh), og ikke batteripakker dimensjonert til det lengste man skal kjøre. Prisen er nok det største problemet for elbilen utenfor Norge.

Du setter "lang rekkevidde" som det eneste du måler på, men pris er gjerne (langt) viktigere for svært mange.

1/3 av elbiler i Norge er visstnok "eneste" bil. Siden kun 1/6 av elbiler er en Tesla, betyr det at like mange ikke-Tesla er "eneste bil" (altså, 1/6) som det eksisterer Teslaer i Norge. Så rekkevidden holder altså for mange i det daglige.

Ja, du kan påpeke at elbiler utgjør en liten andel av den totale bilparken, men jeg tviler på at noen annen teknologi har blitt introdusert og akseptert så raskt som elbiler. 15% av salget er utrolig mye så få etter at de var "nye".

Jeg synes hele denne "Tesla er den eneste"-diskusjonen er rimelig meningsløs. Nissan gjør sitt. VW gjør sitt. De gjør ikke det samme som Tesla - de satser på en annen del av markedet, men de selger flere biler og det er minst like viktig.

En annen ting: det er mye snakk om "bil nr 1", men faktisk er "bil nr 2" og "bil nr 3" også svært viktig. Det er kanskje ikke mulig å få en tysker til å velge en elektrisk bil som bil nr 1 enda, men dersom alle bil nr 2 ble elektriske (f. eks. en e-Up, eller en Leaf) så ville man likevel vært kommet meget langt.

Nå tror jeg du skal lese innlegget mitt litt nøyere før du tillegger meg meninger som "Du setter "lang rekkevidde" som det eneste du måler på".

Les innleggene mine litt nøyere og prøv å svare igjen. Kanskje vi kan fortsette en saklig debatt etter det. God natt!
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13012
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1516 på: ſøndag 05. Oktober 2014, klokken 22:28 »
En bil er ikke direkte konkurrent med en annen bare fordi de går på samme drivstoff. Golf bensin konkurrerer ikke med Audi A7 bensin.
Og enda større blir gapet om Golf bensin leveres med 10 mil rekkevidde og A7 med 40....

Tesla Model S konkurrerer ikke med Leaf. Tesla har ingen konkurrenter, for ingen er i nærheten av å levere det Tesla gjør. Det er helt udiskutabelt :)
At andre produsenter velger å ikke produsere det samme betyr ikke nødvendigvis at de sover, men de er i hvert fall ikke konkurrenter. Flott for Tesla som kan vokse seg enorme :) Å kjøpe noe annet enn langtrekkende elbil med raske hurtigladere er fullstendig uaktuelt etter å ha kjørt Tesla, så om noen VIP konkurrere har de en jobb å gjøre. Lettere å bare døse videre da :)

Selvsagt er de konkurrenter, all den tid folk bestemmer seg for å kjøpe en elbil, og så velger f. eks. Tesla, e-Golf, Leaf, eller annet.

Jeg kunne kjøpt en Tesla (var og så på en), men valgte fra. Har en Leaf nå, og får en ny e-Golf i stedet for Tesla.

Jeg kjører ikke nok til å berettige bruk av 500 000 på en bil. Så enkelt er det.
Du mener to totalt forskjellige biler er konkurrenter fordi de tilfeldigvis benytter samme drivstoff? Da er det jo ikke rart du skriver det du gjør :)
Tror ikke det er noe poeng for meg å fortsette denne diskusjonen   :D
BMW IX3 juni 2021
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5311
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1517 på: ſøndag 05. Oktober 2014, klokken 22:34 »
En bil er ikke direkte konkurrent med en annen bare fordi de går på samme drivstoff. Golf bensin konkurrerer ikke med Audi A7 bensin.
Og enda større blir gapet om Golf bensin leveres med 10 mil rekkevidde og A7 med 40....

Tesla Model S konkurrerer ikke med Leaf. Tesla har ingen konkurrenter, for ingen er i nærheten av å levere det Tesla gjør. Det er helt udiskutabelt :)
At andre produsenter velger å ikke produsere det samme betyr ikke nødvendigvis at de sover, men de er i hvert fall ikke konkurrenter. Flott for Tesla som kan vokse seg enorme :) Å kjøpe noe annet enn langtrekkende elbil med raske hurtigladere er fullstendig uaktuelt etter å ha kjørt Tesla, så om noen VIP konkurrere har de en jobb å gjøre. Lettere å bare døse videre da :)

Selvsagt er de konkurrenter, all den tid folk bestemmer seg for å kjøpe en elbil, og så velger f. eks. Tesla, e-Golf, Leaf, eller annet.

Jeg kunne kjøpt en Tesla (var og så på en), men valgte fra. Har en Leaf nå, og får en ny e-Golf i stedet for Tesla.

Jeg kjører ikke nok til å berettige bruk av 500 000 på en bil. Så enkelt er det.
Du mener to totalt forskjellige biler er konkurrenter fordi de tilfeldigvis benytter samme drivstoff? Da er det jo ikke rart du skriver det du gjør :)
Tror ikke det er noe poeng for meg å fortsette denne diskusjonen   :D

Jeg påpeker de er konkurrenter i Norge fordi folk velger mellom dem. Så enkelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8391
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1518 på: ſøndag 05. Oktober 2014, klokken 23:10 »
2, for jeg er enig med RIO. :)

Egentlig litt pussig det. Siden det du skrev at du har gjort er nettopp ett bevis på at han tar helt feil.

En kortrekkende elbil alene dekket ikke ditt behov, så du ble nødt til å kjøpe både en kortrekkende elbil og en eksosbil ved siden av. Etter som jeg forstår det du skriver så hadde du gladelig gått for en skikkelig "Tesla konkurrent" om den hadde eksistert - og hatt ett skikkelig hengerfeste (eller om det var noe annet du også savnet ved Teslaen?). At du også havnet i samme prisleie totalt sett som om du hadde kjøpt en Tesla er også interessant med tanke på argumentet hans om at prisen på Tesla Model S diskvalifiserer den som ett alternativ.
Model S 85D

sigurdi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2119
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1519 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 00:39 »
Sa vel at jeg skulle prøve å finne litt tall fra utenfor norge også.

Så da er vel kvelden/natta reddet.

Her kan dere alle finne litt nøkkel tall.
http://www.acea.be/statistics/tag/category/key-figures

Det som overasket meg med en gang er at Personbil produksjonen World Wide i 2013 var 65.4 millioner og ikke 80 millioner som jeg trodde, mens personbil salget var 73.1 millioner.
EU27 så utgjør personbil produksjonen 14.6 millioner biler (22% av world wide personbil produksjon), mens salget bare var 11.9 millioner.

Diesel var 53% i West Europa i 2013, og norge ligger da ganske bra der statestikken sier med 52.8% (Ned fra 64.3 i 2012.
Kilde: http://www.dinside.no/926071/bilsalget-i-2013-beste-paa-lenge

Bilsalg etter segment (bil størrelse) fra 2007 til 2013:

Small - små biler (E-up osv)
Norge: 16,2% (2007) --> 20.3% (2013)
EFTA: 25,4% (2007) --> 28,3 (2013)
West Europa: 37,1% (2007) --> 40,9% (2013)

Andre tall fra 2013 som det kan legges merke til:
Italia: 61,6 (her har antall solgte biler i dette segmentet gått ned fra 1.3 millioner i 2007 til 800 000 i 2013)
Danmark: 60,5% (her har antall solgte biler gått opp fra 54 411 til 110 063 i samme periode.)
Hellas: 60,7
Frankrike: 52,7%
Spania: 35.8% (Trodde dette skulle være høyere)
Tyskland: 29,3
Sverige: 17,7 (lavere en norge i 2007 men mindre økning)

Lower Medium (klasse C bil)
Norge: 31,3% (2007) --> 32,5% (2013)
EFTA: 28,4% (2007) --> 29 (2013)
West Europa: 32,4% (2007) --> 29,9% (2013)

Andre tall fra 2013:
Italia: 19,8
Danmark: 22,4%
Hellas: 27%
Frankrike: 30,3%
Spania: 37,7%
Tyskland: 34,3
Sverige: 26%

Upper Medium Større en golf, stasjons vogner Rav4 osv
Norge: 37,7% (2007) --> 31,3% (2013) (kun Island har mer med 35,2%)
EFTA: 28,1% (2007) --> 25,2 (2013)
West Europa: 16,3% (2007) --> 17% (2013)

Andre tall fra 2013:
Italia: 12,6%
Danmark: 11,9%
Hellas: 9,1%
Frankrike: 12,3%
Spania: 19,7%
Tyskland: 18,4%
Sverige: 27,3%

Executive - støreste og dyreste bilene
Norge:14,7% (2007) --> 15,8%
EFTA: 17,5% (2007) --> 16,5% (2013) 
West Europa: 14% (2007) --> 11,9% (2013)

Andre tall fra 2013:
Italia: 5,9%
Danmark: 5,1%
Hellas: 3,2%
Frankrike: 4,7%
Spania: 19,7%
Tyskland: 17,2%
Sverige: 28,8%

Dersom jeg krysser litt av tallene fra denne med tallene fra ofvas så kan en dra noen litt morsome sammenligninger.

2013 Nissan leaf total salg i sitt segment:

Antall solgt pr 31.12.13: 4604
Antall solgte biler i norge bil i C segmentet 44 549
Nissan leaf sin andel av biler solgt i dette segmentet: 10,3%
Ser vi samlet på små og mindre biler blir det: 28 919+44 549 = 6,2%

Så av de som kjøpte en golf eller mindre bil i norge i 2013 valgte faktisk 6,2% en Nissan Leaf. 8)
 
2013 Tesla Model S total salg i sitt segment:

Antall solgt pr 31.12.13: 1983
Antall solgte biler i norge bil i øvre pris sjikt: 22 458
Tesla Model S sin andel av biler solgt i dette segmentet året sett under et: 8,8%

Tesla leverte ut biler bare 4 av 12 måneder, så mer riktig å bruke halvparten av totalen og ikke 1/3
(Tallene fra i år bekrefter jo dette siden det ser ut som Tesla ser ut til å havne på noe over 4000 og salget i selve segmentet er nok ganske uendret)

Tesla Model S andel om vi ser på "salg" i samme periode: 17,6% av sitt segment.

Tesla stjeler nok markeds andeler fra segmentet under, så ser vi på totalen i Upper Medium og Executive så blir tallene ganske annerledes:
44 549 + 22 458 = 67007

Tesla sin % markeds andel i medium/øvre pris sjikt blir da: 2,9% eller 5,9% tatt leverings perioden til Tesal med i kakulasjonen.

Så av biler priset over ca 350 000 så valgte 5.9% Tesla Model S i 2013.
(pris ca har ikke fanari hvor grensen mellom Lower Medium og Upper Medium går)

Konklusjonen må vel være at Nissan og Tesla sover ikke, men ellers ser det trist ut føreløping.

Norge har også det sterkeste salgstallene, så resten av Europa må markedsandelen måles i promille av alle elbiler merker også nissan leaf.  :(

Hjelper ikke at Nissan leaf selger 4604 i Norge (2013) når total salget i Europa 2013 ble 11 120 biler.
Segmentet C biler alene så var total salget i West Europa: 3 456 666
Tar en med de minste bilene var total salget i 2013: 8 186 277 i EU (Leaf hadde da 0,135% av salget)
Nissan selv produserte 650 000 biler i Europa i 2013.
Leaf utgjorde faktisk 1.7% av bilene Nissan produserte i Europa i 2013.  ;)

Nissans totale salg i 2013 var 4.9 millioner biler - Nissan Leaf utgjorde 47 484.
Tesla Model S total salg 2013 - 22186

Ser en på US markedet ble det solgt 22610 Nissan Leaf og 17650 Tesla Model S i 2013.

Frankrike slo oss kraftig på antall elbiler solft i 2013 med 14095 vs 8180 i 2013.
Så vi er nest best i Europa når det gjelder antall elbiler solgt uavhening av folketall i 2013.

Bilsalg i Norge etter små/store biler i 2013:

Klasse C biler eller mindre - 52,8% (Golf klasse og mindre biler)
Større en klasse C bil - 47,1%


Så 47.1% av alle normen som kjøpte bil i 2013 mente at de trengte en større bil en Golf!

Vi er da kraftig slått av Svenskene der 60,1% mener at de trenger og kjøpte en større bil en Golf i 2013.

Sammenlinger vi oss med Tyskland så er tilsvarende: 64.4% velger Golf eller mindre.

EFTA velger 41,7% og i Western Europa 28,9% av befolkningen en Golf eller større bil.  :-X
Ikke helt 80% som velger Golf eller mindre men bare 9% fra når det gjelder West Europa.  ;)
EU15 er det også bare 71.7% som velger Golf eller mindre bil.
Men Hellas har faktisk andel på 87,7% med Golf eller mindre av nybil salget.

Sverige elbil salg 2013:
Tesla model S 5stk solgt (hvor en til sjefen i koenigsegg), så pris er beste virkemiddel for å få folk til å kjøpe elbil.
Nissan Leaf 317
Renault Kangoo ZE 208 (Er dette elbil eller pluggin?)
Volkswagen e-Up! - 40
Mitsubishi I-Miev - 12
BMW i3 - 11
Citröen C-Zero - 7
Ford Focus Electric - 4

Men dette er nok statestikk for en kveld.  ;D

Kilder:
http://www.acea.be/statistics/tag/category/segments-body-country
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-desember/category448.html
http://evobsession.com/nissan-leaf-kicking-ass-europe/
http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/releases/nissan-leaf-leads-the-pack-as-europe-s-best-selling-electric-vehicle-reaching-record-sales-in
http://evobsession.com/ranking-european-countries-2013-electrified-car-sales/
http://evobsession.com/world-electrified-vehicle-sales-2013/
http://ev-sales.blogspot.no/2014/01/sweden-december-2013.html

Side med mye Elbil statestikker osv:
http://evobsession.com/category/research/sales/
http://bestsellingcarsblog.com/category/sweden/

Oppdatering: 06.10.14
Brukt 2006 tallene ikke 2007 som jeg har skrevet - ikke med vilje, blingset på kolonnene.
2006 tallene så er det noe feil, pga % andel av total solgt går ikke opp i 100%.
(Så her er det noe feil i statestikken)
Har rettet opp med 2007 tallene som summerer opp i 99.9%.
Sjekket dette på 2013 tallene, men gjorde ikke dette på 2006/2007.
Ble vist litt mye tall, liten skrift og litt seint i går. he he he
« Siste redigering: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 12:14 av sigurdi »
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5311
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1520 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 01:15 »
sigurdi: imponerende! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2119
    • Vis profil
Konkurrentene sover ikke
« Svar #1521 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 01:28 »
En ting jeg ikke tok meg tid til i kveld: (må sove noen timer før barn sendes på skolen og jeg drikker kaffe mens jeg ser naboene stresse på vei på jobb. (Elsker fridagene) )

CO2 utslipp og kjørelengde i Europa basert på type bil, for noen tall jeg har sett viste at C segmentet og under bare utgjør 18% av det Totale CO2 utslippet blandt personbil parken i EU.
Dette forstår jeg ikke helt kan stemme de bilene utgjør 70% av bilparken.

Tror jeg skal kopiere postene over i en egen tråd, kan være greit med en liten kilde database for diverse statestikk sider som kan brukes til oppslag når en vil slå i bordet.
Eller finne ut at en kan omformulere seg noe he he he.
Hva subgruppe bør jeg velge for en slik tråd?
Horten
Model X90D (18.03.17)

Øggen

  • Gjest
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1522 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 01:31 »
elbilfakta.no??

sigurdi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2119
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1523 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 01:34 »
De kan bare hente det om de ønsker, tenkte tråd her på elbilforum, siden postene eter hvert forsvinner i mengden av diskusjoner for og mot sove.
Jeg er helt for å sove nå, natta.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8391
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1524 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 02:45 »
Renault Kangoo ZE 208 (Er dette elbil eller pluggin?)

ZE står for Zero Emission.  Altså elbil.
http://www.renault.no/ze

Ellers, imponerende jobb :) 


Men, leste jeg rett, økte andelen av alle segmenter fra 2007->2013? Alle tall for Norge:
Kategori| 2007 | 2013
Small - små biler (E-up osv)| 14,5% |20.3%
Lower Medium (klasse C bil)| 29,8% |32,5%
Upper Medium Større en golf, stasjons vogner Rav4 osv. | 23,6% | 31,3%
Executive - største og dyreste bilene| 12,3% | 15,8%
Totalt| 80,2% | 99,9%
Model S 85D

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13012
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1525 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 10:09 »
En bil er ikke direkte konkurrent med en annen bare fordi de går på samme drivstoff. Golf bensin konkurrerer ikke med Audi A7 bensin.
Og enda større blir gapet om Golf bensin leveres med 10 mil rekkevidde og A7 med 40....

Tesla Model S konkurrerer ikke med Leaf. Tesla har ingen konkurrenter, for ingen er i nærheten av å levere det Tesla gjør. Det er helt udiskutabelt :)
At andre produsenter velger å ikke produsere det samme betyr ikke nødvendigvis at de sover, men de er i hvert fall ikke konkurrenter. Flott for Tesla som kan vokse seg enorme :) Å kjøpe noe annet enn langtrekkende elbil med raske hurtigladere er fullstendig uaktuelt etter å ha kjørt Tesla, så om noen VIP konkurrere har de en jobb å gjøre. Lettere å bare døse videre da :)

Selvsagt er de konkurrenter, all den tid folk bestemmer seg for å kjøpe en elbil, og så velger f. eks. Tesla, e-Golf, Leaf, eller annet.

Jeg kunne kjøpt en Tesla (var og så på en), men valgte fra. Har en Leaf nå, og får en ny e-Golf i stedet for Tesla.

Jeg kjører ikke nok til å berettige bruk av 500 000 på en bil. Så enkelt er det.
Du mener to totalt forskjellige biler er konkurrenter fordi de tilfeldigvis benytter samme drivstoff? Da er det jo ikke rart du skriver det du gjør :)
Tror ikke det er noe poeng for meg å fortsette denne diskusjonen   :D

Jeg påpeker de er konkurrenter i Norge fordi folk velger mellom dem. Så enkelt.
Og når jeg kjøpte forrige dieselbil stod valget mellom VW Polo tdi og Passat stasjonsvogn tdi, for begge gikk på diesel. For jeg kunne jo velge mellom de bilene, selv om de dekker helt forskjellige behov og har helt forskjellig pris. Ergo - konkurrenter.
BMW IX3 juni 2021
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5311
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1526 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 10:18 »

Og når jeg kjøpte forrige dieselbil stod valget mellom VW Polo tdi og Passat stasjonsvogn tdi, for begge gikk på diesel. For jeg kunne jo velge mellom de bilene, selv om de dekker helt forskjellige behov og har helt forskjellig pris. Ergo - konkurrenter.

Så fint. Folk velger jo ofte en større bil enn behovet tilsier.

I virkeligheten er det dog slik at folk ofte bestemmer seg for elbil, på grunn av fordelene, og så velger videre hvilken elbil de skal ha.

I veldig mange tilfeller så dekkes behovet både av Leaf, e-Golf, Tesla og andre, og dermed er de konkurrenter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13012
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1527 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 11:52 »

Og når jeg kjøpte forrige dieselbil stod valget mellom VW Polo tdi og Passat stasjonsvogn tdi, for begge gikk på diesel. For jeg kunne jo velge mellom de bilene, selv om de dekker helt forskjellige behov og har helt forskjellig pris. Ergo - konkurrenter.

Så fint. Folk velger jo ofte en større bil enn behovet tilsier.

I virkeligheten er det dog slik at folk ofte bestemmer seg for elbil, på grunn av fordelene, og så velger videre hvilken elbil de skal ha.

I veldig mange tilfeller så dekkes behovet både av Leaf, e-Golf, Tesla og andre, og dermed er de konkurrenter.
Ja alle biler har (stort sett) fire hjul og tar deg fra A til B. Sånn sett er alle biler konkurrenter med alle. Polo merker nok stor endring i salget hver gang det kommer ny versjon av Audi A8.
BMW IX3 juni 2021
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sigurdi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2119
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1528 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 12:16 »
Renault Kangoo ZE 208 (Er dette elbil eller pluggin?)

ZE står for Zero Emission.  Altså elbil.
http://www.renault.no/ze

Ellers, imponerende jobb :) 


Men, leste jeg rett, økte andelen av alle segmenter fra 2007->2013? Alle tall for Norge:
Kategori| 2007 | 2013
Small - små biler (E-up osv)| 14,5% |20.3%
Lower Medium (klasse C bil)| 29,8% |32,5%
Upper Medium Større en golf, stasjons vogner Rav4 osv. | 23,6% | 31,3%
Executive - største og dyreste bilene| 12,3% | 15,8%
Totalt| 80,2% | 99,9%

Takk for info, så ikke dette i går kveld, hadde brukt 2006 tallene og ikke 2007 som jeg hadde skrevet, så at 2006 ikke var helt i vater, men blinkset når jeg skrev det av tabellene.
Er nå rettet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1273
    • Vis profil
Sv: Konkurrentene sover ikke
« Svar #1529 på: Mandag 06. Oktober 2014, klokken 12:43 »
Glem ikke plug-in hybrider i dette bildet. (40-80km på ren el-drift)
Særlig tyske bilfabrikanter satser stort på denne fronten nå.
 
Audi VW, Mercedes, BMW, Porche satser alle stort på plug-in hybrider nå. De bilene er skreddersydd for et større marked i Europa og spesielt Tyskland. Batteridrift i byer og tettsteder og nok fartsressurser til motorveiene.

Personlig tror jeg dette "mellomsteget" vil ta en langt større bit av markedet enn rene elbiler. Det får store positive konsekvenser også for elbiler gjennom økt fart i batteri teknologi. Forskning viser at batterier med 4-8x dagens kapasitet pr. kilo, er fullt mulig. Det som mangler er tyngde, kapital og gjennomtesting for å bringe dette frem til robuste løsninger. Satsningen fra de store produsentene på plug-in hybrider, gir nå rette trykket for utviklingen.