Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Ja, varmeapparat stjeler mye energi. Bilen bruker visst bensinmotoren til oppvarming, egentlig fornuftig pga vanvittig varmetap ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

haggen

Må gi litt støtte til Rio, jeg har lest denne tråden fra starten av og hatt lyst til å kommentere en del ekstreme innlegg fra Tesla tilhengere, men har til min glede sett at Rio har argumentert med de samme som jeg ville få frem, så heia Rio.
Elbil i fremtiden handler ikke bare om Tesla, det er jeg sikker på. Her er f.eks. det VW ser for seg de neste 6 årene, om dette blir virkelighet så overgår det Teslas visjoner så vidt jeg har klart å oppfatte:
http://www.motoring.com.au/news/2014/volkswagen/volkswagen-expects-500km-battery-range-by-2020-46561

But Volkswagen says we won't have to wait long until all-electric cars are a reality, and that a range of between 500 and 600km is possible by as early as 2020. Speaking at the French round of the WRC in Strasbourg this week, VAG head of powertrain development, Dr Heinz-Jakob Neusser, told media outlets including motoring.com.au that the plug-in hybrid (PHEV) technology currently employed is merely a stop-gap on the way to all-electric mobility.

"[Plug-in hybrid technology] is completely a bridging technology [and] we have two bridging technologies," Dr Neusser explained.

"At one end there is plug-in hybrid technology and at the other is fuel cells, because both enlarge your operating range of the car when you have no recharging system available. When you have a recharging system it's the easiest way to plug in the car, to recharge the battery and to drive electric."

The explanation clarified what we know of the technology currently on offer, including Volkswagen's recently released plug-in Passat GTE (pictured). However, as VAG works to increase the energy density of its vehicle batteries, the supplementary internal combustion engine could in many markets be rendered obsolete.

"Battery [technology] makes the biggest steps in very short time frames. If you look at when we started with the e-mobility of the Golf, and you look now to the Passat, we have done the first step," continued Dr Nuessen.

"We have more energy density in the batteries [than before], and in 2015-16 will come the next step which means we come from 25-28 ampere hours (Ah) energy density to 36-37Ah. Now we are actually working on the next step to around 60Ah... with research will come a completely new electro-chemical chemistry inside the batteries, and this will come at the beginning of the next decade."

The insight shows how seriously manufacturers like Volkswagen are taking all-electric power. As stricter emission controls and emission-free cities become a reality, the only limitation that remains is matching the range expectations drivers have become accustomed to. But Dr Nuessen says a battery energy density of 60Ah will provide a range that meets the demands of most vehicle owners.

"We have to look to the e-Golf, which had an operating range of around 190km," said Dr Nuessen.  "I expect the next generation in 2015-17 will increase to around 300km and the following step will be around 500-600km." (ved ca. 2020)


Bmw i3 fra april 2014 og strålende fornøyd!
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

sigurdi

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 13:48
Ja, varmeapparat stjeler mye energi. Bilen bruker visst bensinmotoren til oppvarming, egentlig fornuftig pga vanvittig varmetap ;)
Vinteren er da bensin/diesel bilen har best total virkningsgrad.  ;)
Merker ikke så mye mer forbruk om det er kalt ute og varmt i kupeen for å si det slik.

Men Diesel motoren har faktisk lavere forbrennings temperatur en bensin motoren og dette kan merkes på kalde dager da det tar lengre tid før varmetapet fra forbrennings prosessen varmer opp motor og kjølevesken om du har en Diesel bil. 
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

@haggen

Dette høres jo veldig fint og flott ut, samtidig håper jeg det viser at VW faktisk gjør dette på noe annet vis en på papiret for å blidgjøre EU.
Er ofte firma jobber årevis i det skjulte for å ligge forran konkurrentene. (Satser på at det gjelder nå også)

Men det må mer til en å ha bilen klar, den må ha batterier også, så håper det snart lekker planer om at ennå større og da helst miljøvennlige batteri fabrikker snart blir bygd
Er redd dette bare er tenkt som et lite nisje produkt, slik som i dag og da trenger en ikke noe særlig med batterier.)

At ingen viser frem noe nytt på bil messen i Paris, er jo ganske skuffende.

Med dagens teknologi er det ikke verdens største problem å bygge om en Audi Q7, XC90, X5... til 100% elektrisk fremdrift, dette er allerede store, tunge og dyre biler med stor plass til stort batteri.
Tipper at når Model X spiser godt fra dette segmentet, kommer nok de andre andre etter.
Men det største problemet deres er: Når jeg henter min X, kan jeg ikke bare kjøre der jeg vil i Norge (sør for Tromsø) men også det store utland med bare litt planlegging og 20-30min pause hver 3 time.

Men kanskje vi får se store nyheter fra både VW, Audi osv i 2015 eller 2016, (med lansering i 2017-2020) en så lenge venter jeg i spenning på min X (prototype vist tidlig 2012 (2 år siden), som ser ut til å komme om et år eller to tesla uker he he he

Sitat fra: businessinsiderCar product cycles take about 30 months, Kelly noted.
In the auto industry, "intermediate" means more than five years, probably closer to ten.
Read more: http://www.businessinsider.com/whats-holding-affordable-electric-cars-back-2013-4#ixzz3FSs7nrtu
Horten
Model X90D (18.03.17)

haggen

Sigurdi:
Ladde infrastruktur blir veldig viktig, enig i det. Jeg velger å tro at dette vil markedskreftene fint ordne selv. Bensinstasjoner tjener som kjent mesteparten av pengene sine på at folk stopper og handler andre ting en bensin. Når andelen ladbare kjøretøy stiger så vil også interessen derfra på å tilby lading stige. Tross alt så er det ikke rakettforskning å sette opp en ladde stasjon. Tenker vi oss at Esso, Statoil og Shell setter opp en ladestasjon pr. utsalgssted så er problemet løst. Og det burde vel ikke ta mer en noen måneder å få til når de først bestemmer seg? Men etterspørselen må jo komme først, og den er der i liten grad i dag....Vi er nok fortsatt pionerer en stund til...


Bmw i3
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

TorAtle

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:16
At ingen viser frem noe nytt på bil messen i Paris, er jo ganske skuffende.

Med dagens teknologi er det ikke verdens største problem å bygge om en Audi Q7, XC90, X5... til 100% elektrisk fremdrift, dette er allerede store, tunge og dyre biler med stor plass til stort batteri.
En allerede tung og dyr bil vil da bli enda tyngre og enda dyrere med batteri. Hvem vil kjøpe den?

Tiden er ikke moden enda for rene elbiler med lang rekkevidde. Først skal vi gjennom en god del år med hybrider. Hør på Volkswagen!
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

sigurdi

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:39
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:16
At ingen viser frem noe nytt på bil messen i Paris, er jo ganske skuffende.

Med dagens teknologi er det ikke verdens største problem å bygge om en Audi Q7, XC90, X5... til 100% elektrisk fremdrift, dette er allerede store, tunge og dyre biler med stor plass til stort batteri.
En allerede tung og dyr bil vil da bli enda tyngre og enda dyrere med batteri. Hvem vil kjøpe den?

Tiden er ikke moden enda for rene elbiler med lang rekkevidde. Først skal vi gjennom en god del år med hybrider. Hør på Volkswagen!

Ja hvem er de nå de 20 000 som har reservert akuratt en slik bil??

Om den blir så mye tyngre en Q7 eller X5 vil jo tiden vise, men at den er like stor som Q7, med større bagasjeplass og plass til 7 voksne passasjerer er det liten tvil om.
Den kommer helt sikkert til å koste noe mer en Q7 i hjemmlandet, men på tross av prisen er det faktisk svært mange (meg inkludert) som ønsker å kjøpe den usett.

Husk at total salget av Q7 i USA var i 2013 - 15 978 stk opp fra 11 008 i 2012.
(USA er det pr dags dato registrert litt over 15 000 reservasjonsnummer av Model X, uten at ferdig bil er vist og uten at det er mulig å prøvekjøre)
(X5, Q5 (mye biligere biler) solgte rundt 40 000 hver i 2013)

Kilde:
http://www.goodcarbadcar.net/2014/01/2013-usa-suv-crossover-sales-rankings-by-model-december.html
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7535-Model-X-Tally

Jeg mener at dersom Tesla klarer å lage en slik bil hvorfor kan ikke Audi, VW, MB osv gjøre det samme.

Svaret er at de helt sikkert kan om de ønsker, men jeg kan ikke se noe som typder på at de ønsker et slikt produkt i sitt sortemang pr idag.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: haggen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:11
Må gi litt støtte til Rio, jeg har lest denne tråden fra starten av og hatt lyst til å kommentere en del ekstreme innlegg fra Tesla tilhengere, men har til min glede sett at Rio har argumentert med de samme som jeg ville få frem, så heia Rio.
Elbil i fremtiden handler ikke bare om Tesla, det er jeg sikker på. Her er f.eks. det VW ser for seg de neste 6 årene, om dette blir virkelighet så overgår det Teslas visjoner så vidt jeg har klart å oppfatte:
http://www.motoring.com.au/news/2014/volkswagen/volkswagen-expects-500km-battery-range-by-2020-46561

[...]

"We have to look to the e-Golf, which had an operating range of around 190km," said Dr Nuessen.  "I expect the next generation in 2015-17 will increase to around 300km and the following step will be around 500-600km." (ved ca. 2020)

Men dette var jo godt nytt - la oss håpe dette blir virkelig da (har sett nok løfter før som bare har blitt luft :p ). Dette er jo akkurat slike ting vi har sett etter her i denne tråden (ja, helst enda lengre rekkevidde enda noen år tidligere, men dette er i alle fall ett tegn på at de faktisk jobber med saken). Klarer de dette her så får Model 3 en reell konkurranse.

Hvorfor du hevder å være uenige med oss i at vi ønsker flere slike langtrekkende elbiler forstår ikke jeg.

Ps: Hvor har du det fra at dette overgår Telsas visjoner forresten?  At de i 2020 skal klare en rekkevidde Tesla klarte alt i 2012?  Om det er så at det er en eGolf så altså antageligvis til en ca. tilsvarende pris som Tesla mener å kunne levere den samme rekkevidden i 2017? Etter som jeg kan se er dette ett forsøk på å ta igjen forspranget Tesla, og ikke noe mer enn det. Men det er jo akkurat hva vi har etterlyst... La oss håpe de har gjort seg noen tanker om lade-infrastrukturen også.
Model S 85D

flux

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:39
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:16
At ingen viser frem noe nytt på bil messen i Paris, er jo ganske skuffende.

Med dagens teknologi er det ikke verdens største problem å bygge om en Audi Q7, XC90, X5... til 100% elektrisk fremdrift, dette er allerede store, tunge og dyre biler med stor plass til stort batteri.
En allerede tung og dyr bil vil da bli enda tyngre og enda dyrere med batteri. Hvem vil kjøpe den?

Tiden er ikke moden enda for rene elbiler med lang rekkevidde. Først skal vi gjennom en god del år med hybrider. Hør på Volkswagen!
Det Tesla har gjort med å satse på en stor, tung og dyr bil, var uten tvil riktig. Det største hinderet til å få fart på elbilsalg er ikke bilenes manglende rekkevidde, det er konservative forbrukere.

Den gjengse bilkjøper holder seg ofte til samme merke og vil passe på at sitt valg er riktig for seg. Et bilkjøp er en stor investering og en synlig investering, derfor tar de fleste liten risiko både økonomisk og sosialt. Forbrukere som er risikovillig er ofte i den øvre enden av bilmarkedet, de har mer kapital og bryr seg mindre om det sosiale aspektet av investeringen, så lenge status på et vis kan opprettholdes. Tesla sin eksistens selger elbiler for de andre leverandørene også, de er med og brøyter veien.

Teoretisk vil konvertering til ren elbil teknologi passe bedre jo større, tyngre og dyrere fartøyet er, da energibehovet er mer avhengig av motstand og fart enn av vekt, og jo dyrere farkosten er jo mindre signifikant blir merkostnaden til en ren elektrisk drivlinje.

TorAtle

Sitat fra: flux på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:45
Det Tesla har gjort med å satse på en stor, tung og dyr bil, var uten tvil riktig. Det største hinderet til å få fart på elbilsalg er ikke bilenes manglende rekkevidde, det er konservative forbrukere.
TMS, som er den eneste elbilen med lang-ish rekkevidde, koster 4-5x så mye som en gjennomsnittlig amerikaner kan betale for en bil. For $20k får du ikke en Leaf engang. Man trenger ikke å se lenger enn til vårt naboland Sverige for å se hva en TMS koster i forhold til konkurrentene.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

sigurdi

#1555
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 18:04
Sitat fra: flux på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:45
Det Tesla har gjort med å satse på en stor, tung og dyr bil, var uten tvil riktig. Det største hinderet til å få fart på elbilsalg er ikke bilenes manglende rekkevidde, det er konservative forbrukere.
TMS, som er den eneste elbilen med lang-ish rekkevidde, koster 4-5x så mye som en gjennomsnittlig amerikaner kan betale for en bil. For $20k får du ikke en Leaf engang. Man trenger ikke å se lenger enn til vårt naboland Sverige for å se hva en TMS koster i forhold til konkurrentene.

Tesla har sakt fra dag 1 at verken Roadster, Model S eller Model X er biler laget for massemarkedet og  konkurerer heller ikke der men i et lite og ekslusivt marked.
Eks: litt 2013 salgstall fra Audi og Tesla i samme marked:
Audi A7 -  8 483 stk
Audi A8  - 6300stk.
Tesla Model S - 17650stk. (Det er 2867 mer en Audio solgte av A7 og A8 til sammen.)

Kilde:
http://audiusanews.com/newsrelease.do;jsessionid=7EA95E38DEE9713C56878D1B3A7CB573?&id=3645&mid=1
http://evobsession.com/electric-car-sales-increased-228-88-2013/
Som en liten pekepinn så ble det solgt nesten 16 millioner biler i USA 2013.

Både Model S og Model X konkurerer i et lite men svært eksklusivt marked, der fortjenesten er stor.
Dette er det 100% avhengig av for å kunne få midler til å klargjøre bilfabrikken (nesten tomt skall) og bygge batterifabrikken.

Når dette er utført, kan de starte produksjon av bilen som er tiltenkt massemarkedet og da med høyt volume og lav fortjeneste pr bil.

De andre bil leverandørene har allerede biler i dette nisje markedet, hvor de allerede tjener store penger.
Det eneste de hadde oppnådd dersom de kom med en konkurent til Model S er å kanibalisere sine egne biler.

Men i denne tråden savner vi at de faktisk hadde vist at de kan lage en bil ved å gjøre det ikke si at de kan gjøre det.

Hadde ikke betydd noen ting om den kostet skjorta, buksa og litt til for prisene kommer seg nedover når volumet går opp.

Men istede så lages det hybrider som er både rå, flotte og dyre, men med en mini batteripakke som de kan kjøre max 5 mil med samtidig som EU tallene for forbruk blir kunstig lave.
Horten
Model X90D (18.03.17)

haggen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 16:28
Sitat fra: haggen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:11
Må gi litt støtte til Rio, jeg har lest denne tråden fra starten av og hatt lyst til å kommentere en del ekstreme innlegg fra Tesla tilhengere, men har til min glede sett at Rio har argumentert med de samme som jeg ville få frem, så heia Rio.
Elbil i fremtiden handler ikke bare om Tesla, det er jeg sikker på. Her er f.eks. det VW ser for seg de neste 6 årene, om dette blir virkelighet så overgår det Teslas visjoner så vidt jeg har klart å oppfatte:
http://www.motoring.com.au/news/2014/volkswagen/volkswagen-expects-500km-battery-range-by-2020-46561

[...]

"We have to look to the e-Golf, which had an operating range of around 190km," said Dr Nuessen.  "I expect the next generation in 2015-17 will increase to around 300km and the following step will be around 500-600km." (ved ca. 2020)

Men dette var jo godt nytt - la oss håpe dette blir virkelig da (har sett nok løfter før som bare har blitt luft :p ). Dette er jo akkurat slike ting vi har sett etter her i denne tråden (ja, helst enda lengre rekkevidde enda noen år tidligere, men dette er i alle fall ett tegn på at de faktisk jobber med saken). Klarer de dette her så får Model 3 en reell konkurranse.

Hvorfor du hevder å være uenige med oss i at vi ønsker flere slike langtrekkende elbiler forstår ikke jeg.

Ps: Hvor har du det fra at dette overgår Telsas visjoner forresten?  At de i 2020 skal klare en rekkevidde Tesla klarte alt i 2012?  Om det er så at det er en eGolf så altså antageligvis til en ca. tilsvarende pris som Tesla mener å kunne levere den samme rekkevidden i 2017? Etter som jeg kan se er dette ett forsøk på å ta igjen forspranget Tesla, og ikke noe mer enn det. Men det er jo akkurat hva vi har etterlyst... La oss håpe de har gjort seg noen tanker om lade-infrastrukturen også.
Jeg forutsetter at han snakker om en bil til 250k (egolf) og ikke 500k, da er det altså model 3 til tesla som er sammenligningen her. Pris/rekkevidde faktor er vesentlig for hvor mange biler som kan selges, og når elbil kan bli førstevalget for hvermansen. Slik jeg har forstått det er planen for model 3 300 km i 2017, har ikke sett noe om når 600 km skal nåes. Men mulig jeg har misforstått dette?
Laddestasjoner blir det plenti av når vi får mange nok elbiler til at vi får reell markedsmakt.

Og jeg gleder meg veldig til jeg skal kjøpe meg nye batteri til min bmw I3 som gir 500 km til en grei pris jeg, så jeg er ikke uenig i at vi må ha lengre rekkevidde på normalt prisede elbiler, dvs 250-350k, samt ett mye større utvalg av modeller å velge i.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

OddB

Sitat fra: haggen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:32
Sigurdi:
Ladde infrastruktur blir veldig viktig, enig i det. Jeg velger å tro at dette vil markedskreftene fint ordne selv. Bensinstasjoner tjener som kjent mesteparten av pengene sine på at folk stopper og handler andre ting en bensin. Når andelen ladbare kjøretøy stiger så vil også interessen derfra på å tilby lading stige. Tross alt så er det ikke rakettforskning å sette opp en ladde stasjon. Tenker vi oss at Esso, Statoil og Shell setter opp en ladestasjon pr. utsalgssted så er problemet løst. Og det burde vel ikke ta mer en noen måneder å få til når de først bestemmer seg? Men etterspørselen må jo komme først, og den er der i liten grad i dag....Vi er nok fortsatt pionerer en stund til...


Bmw i3
Infrastrukturen  må  på plass før etterspørselen  !
Hvorfor bygger Tesla  i disse dager en superlader på Setermoen  ? Det er noen få titalls  biler nord  for polarsirkelen. ...
Det er her Transnova og de kommersielle  aktørene  har bommet totalt. En like velfungerende ladeinfrastruktur  som Tesla  bygger opp  ville vært blant de sterkeste  insentivene  for å velge elbiler!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

haggen

Sitat fra: OddB på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 21:54
Sitat fra: haggen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:32
Sigurdi:
Ladde infrastruktur blir veldig viktig, enig i det. Jeg velger å tro at dette vil markedskreftene fint ordne selv. Bensinstasjoner tjener som kjent mesteparten av pengene sine på at folk stopper og handler andre ting en bensin. Når andelen ladbare kjøretøy stiger så vil også interessen derfra på å tilby lading stige. Tross alt så er det ikke rakettforskning å sette opp en ladde stasjon. Tenker vi oss at Esso, Statoil og Shell setter opp en ladestasjon pr. utsalgssted så er problemet løst. Og det burde vel ikke ta mer en noen måneder å få til når de først bestemmer seg? Men etterspørselen må jo komme først, og den er der i liten grad i dag....Vi er nok fortsatt pionerer en stund til...


Bmw i3
Infrastrukturen  må  på plass før etterspørselen  !
Hvorfor bygger Tesla  i disse dager en superlader på Setermoen  ? Det er noen få titalls  biler nord  for polarsirkelen. ...
Det er her Transnova og de kommersielle  aktørene  har bommet totalt. En like velfungerende ladeinfrastruktur  som Tesla  bygger opp  ville vært blant de sterkeste  insentivene  for å velge elbiler!

Det er jeg uenig i. Har enda ikke hurtigladet og kommer antagelig ikke til å gjøre det på lenge heller. Tror dette er en Tesla eier mantra at dette er så viktig for å fremme salg. Pris/rekkevidde er av langt større betydning. Men nå er det kraftig vekst på hurtigladere uansett hva vi mener, så det burde være underordnet  når det kommer biler som har pris/rekkevidde faktor som er god nok. (2020?)
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Rio

Sitat fra: OddB på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 21:54
Sitat fra: haggen på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:32
Sigurdi:
Ladde infrastruktur blir veldig viktig, enig i det. Jeg velger å tro at dette vil markedskreftene fint ordne selv. Bensinstasjoner tjener som kjent mesteparten av pengene sine på at folk stopper og handler andre ting en bensin. Når andelen ladbare kjøretøy stiger så vil også interessen derfra på å tilby lading stige. Tross alt så er det ikke rakettforskning å sette opp en ladde stasjon. Tenker vi oss at Esso, Statoil og Shell setter opp en ladestasjon pr. utsalgssted så er problemet løst. Og det burde vel ikke ta mer en noen måneder å få til når de først bestemmer seg? Men etterspørselen må jo komme først, og den er der i liten grad i dag....Vi er nok fortsatt pionerer en stund til...


Bmw i3
Infrastrukturen  må  på plass før etterspørselen  !
Hvorfor bygger Tesla  i disse dager en superlader på Setermoen  ? Det er noen få titalls  biler nord  for polarsirkelen. ...
Det er her Transnova og de kommersielle  aktørene  har bommet totalt. En like velfungerende ladeinfrastruktur  som Tesla  bygger opp  ville vært blant de sterkeste  insentivene  for å velge elbiler!


Hvis du ser hvor sjeldent HLere er i bruk (selv der de fungerer stabilt) så ser du at det neppe er dette som er årsaken, men minst like mye prisen.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA