Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 18. august 2023, klokken 17:51Og Ionity krever vel fortsatt 12 mnd binding? Tesla kan du ta abonnement på kun for én måned som du vet du skal på en lenger tur.
Morsom sak, vi kjørte e-tron til hytta i dag, og ladet en gang på Tesla og en gang på Ionity. Pussig nok ladet den fortere på Tesla laderen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: geear på fredag 18. august 2023, klokken 17:51Og Ionity krever vel fortsatt 12 mnd binding? Tesla kan du ta abonnement på kun for én måned som du vet du skal på en lenger tur.
Nei, det stemmer ikke lengre. 3 mnd, og så oppsigelig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
SitatAs it can be canceled at any time the IONITY PASSPORT is ideal for any holiday season.
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

Sitat fra: RJK på fredag 18. august 2023, klokken 22:22
Kor står det? Ser ingen ting i appen om at ein må betale for 3 mndr.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 19. august 2023, klokken 00:12
Sitat fra: RJK på fredag 18. august 2023, klokken 22:22
Kor står det? Ser ingen ting i appen om at ein må betale for 3 mndr.
Leste et sted at det var 3 måneders bindingstid, men etter det kunne man si opp med en måneds varsel. Men det kan ha vært på CMH sine sider, men finner det ikke igjen.

På Passport-siden står det bare en måneds varsel:

https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

Bosted Oslo

Egil S

Jeg har også fått den mailen fra Ionity, det er jo et steg i riktig retning og håper de andre nå må følge på, noe har også skjedd da de ikke tilbyr like gode avtaler lengre, tidligere fikk man 1,60kr - 2,25kr kWh ved avtale, nå ligge man på 5,50kr, det er ikke spesielt bra.

Jeg registerer forøvrig at Eon tilsynelatende har økt prisene sine på lynlading fra 5,10kr til 6kr.
MER og Bilkraft ligger på 6,99kr fremdeles.

Hadde vel en viss forhåpning om at man skulle komme ned mot "Tesla priser", rundt 5kr for lyn og 4kr for hurtig og 3kr for AC.
Vi får se hva som skjer, liten tvil om at Tesla fremdeles har de beste prisene, avtale eller ikke.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

gte-bjørn

Minimum to mnd. var vel også svaret jeg fikk da jeg spurte om Ionity Passport her før sommerferien. Så da lot jeg være. Ladet heller aldri på Ionity. Det var aktuelt på Alvdal da disse var ved CK-stasjonen jeg likevel skulle innom for kaffe. Men idet jeg kjørte inn i Alvdal kunne We Charge-appen i bilen fortelle meg at kun 1/6 var ledig. Så da ble det Eviny 300m bortenfor der nesten alle var ledig. Det viste seg at den ene Ionity var ute av drift og da jeg kom dit stod det en bil i kø. Det er ulempen med Ionity: altfor ofte opptatt av folk med gunstig avtale.

vinterdekk

Forferdelig vanskelig å henge med på avtalene. Trodde jeg hadde forberedt meg skikkelig før jeg fikk bilen, med Elli kort, Mer og Circle K brikke. Så satt Elli/We Charge opp prisene og ble dyrere enn så og si alle andre alternativer.

Har nå brikke/kort fra:

• Elli
  • WeCharge
  • Mer
  • Circle K
  • Fortum Charge & Drive
  • Northe
  • Kople (bestilt)
  • Ladeklubbens blå (bestilt)
  • ...

Ut fra noen stikkprøver på ladere her nordpå så kan jeg muligens spare litt med Northe roaming i Sverige og Finland, og Ladeklubbens blå i Norge. Men dette kan jo være snudd opp ned ved neste langtur.

Tesla er konkurransedyktig uansett drop-in eller avtale.

Ionity er ikke bygget ut så mange steder nord for Trondheim ennå.

Har jo egentlig ikke lyst å ha avtale med alle disse men pris og dekning endres jo kontinuerlig. Så man blir jo litt dratt inn i jakten.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. august 2023, klokken 14:18Forferdelig vanskelig å henge med på avtalene. Trodde jeg hadde forberedt meg skikkelig før jeg fikk bilen, med Elli kort, Mer og Circle K brikke. Så satt Elli/We Charge opp prisene og ble dyrere enn så og si alle andre alternativer.

Har nå brikke/kort fra:

• Elli
  • WeCharge
  • Mer
  • Circle K
  • Fortum Charge & Drive
  • Northe
  • Kople (bestilt)
  • Ladeklubbens blå (bestilt)
  • ...

Ut fra noen stikkprøver på ladere her nordpå så kan jeg muligens spare litt med Northe roaming i Sverige og Finland, og Ladeklubbens blå i Norge. Men dette kan jo være snudd opp ned ved neste langtur.

Tesla er konkurransedyktig uansett drop-in eller avtale.

Ionity er ikke bygget ut så mange steder nord for Trondheim ennå.

Har jo egentlig ikke lyst å ha avtale med alle disse men pris og dekning endres jo kontinuerlig. Så man blir jo litt dratt inn i jakten.
Ser bedring fremover mot 2025-2028, da skal ikke bare nye ladestasjoner ha kortmulighet, men 2025 må de starte oppgradering/endring og på eksisterende. Er usikker på frist for å bli ferdig, men tror 2028 er et godt tipp.

Når ingen er avhengig av avtale for å få ladet, så blir det mer reell priskonkurranse, også på drop-in-lading.

Så kan man ev. ha avtaler som registrerer kortbruk på egne kjeder tilsvarende som hos Æ og Trumf, slik at man får noen små rabatter for å være registrert kunde med koblet/verifisert betalingskort.

Tiden for de store rabattene er i ferd med å gå ut, men enn så lenge lønner det seg med enten Ionity Passport eller medlemsskap hos Tesla SuC sammenlignet med de fleste andre. Men utenom Tesla, er prisene nå ganske mye mer like enn tidligere.
Bosted Oslo

Vidar_S

Endelig skjedde det visst litt ting på priser også hos andre operatører:

https://www.nettavisen.no/okonomi/na-kuttes-prisen-pa-hurtiglading/s/5-95-1275731

SitatFør helga ble det klart at Ionity kuttet prisen på sin lynlading for elbiler, fra å være dyrest på markedet til å ta innersvingene på de litt større aktørene med en pris på 6,99 kroner per kWh.

I det stille fulgte Mer opp, og har kuttet prisen med 20 øre til samme nivå.

SitatNå tar Recharge ballen, og kutter sine priser videre nedover. Recharge er det nye navnet til Fortum Charge & Drive, og driver rundt 3000 ladepunkter i Norge.

Prisen kuttes fra 7,49 til 5,99 kroner per kWh for lynlading, og 5,49 kroner for hurtiglading (maksimalt 50 kW) i Sør-Norge.

I Midt- og Nord-Norge er prisen 50 øre lavere.

Med dette flytter Recharge seg fra å være markedets dyreste ladeaktør, til å legge seg én krone lavere i pris enn hovedkonkurrenten Mer.

Er vel kun et tidsspørsmål før også Eviny/Bilkraft gjør noe.

ToWalkOrDrive

Og akkurat når de andre ladeoperatørene trodde de minsket gapet på pris til Tesla....
Så reduserer Tesla prisene nok en gang. Nede i 2,35 enkelte plasser for de med abonnement eller Tesla på billigste klokkeslett (utenom kl. 18-22).

GAME _ SET _ MATCH

https://www.tocn.no/2023/08/prisoversikt-for-supercharging-i-norge-august-2023/#more-22934

(Edit: ser at det er samme oppdatering som ble kommentert om for 5 dager siden)
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Skal en pirke er laveste pris 2,20,- på Liertoppen, Hokksund, Oslo sentrum, Fauske, Grålum, Gjøvik, Kløfta og Brummunddal.

Edit: Evt. 3,30,-/kwh helt uten abonnement  :police:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på mandag 21. august 2023, klokken 12:21Skal en pirke er laveste pris 2,20,- på Liertoppen, Hokksund, Oslo sentrum, Fauske, Grålum, Gjøvik, Kløfta og Brummunddal.

Edit: Evt. 3,30,-/kwh helt uten abonnement  :police:

Shit, det har du rett i!
Da er en jo nede i under 4 kroner per mil...
Tesla Model Y                         2021-

Vix

Sitat fra: Vidar_S på mandag 21. august 2023, klokken 10:46Er vel kun et tidsspørsmål før også Eviny/Bilkraft gjør noe.

Da har også Eviny satt ned prisene og lagt seg på 10 øre under Recharge (5,89)

https://elbil.no/ladeselskapet-recharge-kutter-prisen-kraftig/

Edit:
Og nå har også Mer satt ned prisen til 5,99
https://no.mer.eco/ladenettverk/priser/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA