Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: pst på mandag 24. juli 2023, klokken 14:45
Sitat fra: Svk på mandag 24. juli 2023, klokken 14:35Hvordan lader en billigt hos ionity?
Det følger med avtalen fra bilen er ny hos enkelte merker ; i Porsche sitt tilfelle i 3 år. Etter 3 år inngår Ionity-avtale i Porsche Connect ( omfatter bl.a.Apple CarPlay , Spotify , Ionity o.a. ( ca kr 3.000,- pr år ).
Det billigste nå, er å inngå ladeavtalen Ionity Passport. Koster deg 129 i måneden, og du må fylle ca 60 kWh per måned for å gå i "break even" jamfør månedskosten.

Med CMH, der jeg fremdeles har grisebillig på eksiterende avtale, så endres tilbudet til 89 per måned, men rabatten er bare 1,50, så prisen blir da 6,90 per kWh. Også der tar det 60 kWh i måneden for å spare inn månedskosten.

Men har du Eviny i nærheten eller langs ruta, så tar de nå 6,99 per kWh, uten månedskost. Og du får tjent opp ladebonus på denne prisen. Så da synes jeg det er en bedre avtale, da du ikke taper om du lader mindre enn de 60 kWh i snitt per måned.

Tesla SuC ligger under 6 kroner på "drop-in" selv på de dyreste stedene (unntak kan finnes), og der får man fort 1-2 kr rabatt om man kjøper medlemsskap for sin ikke-Tesla. Teslaer har alltid den laveste prisen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 14:50
Sitat fra: pst på mandag 24. juli 2023, klokken 12:52Jeg synes det er litt for mye fokus på lav pris hos Tesla.
I likhet med mitt eget bilmerke har mange avtaler med Ionity og betaler ca kr 1,80 pr kWh i Norge og ca kr 3,20 pr kWh i utlandet.
Tror bare Porsche har beholdt lave priser.

Kia f.eks økte prisene i juni, og det gjaldt alle avtaler. BMW har økt prisene, og VW også.

Man beholder prisen for Ionityavtalen frem til den automatisk går ut. Ihvertfall via KIA og Hyundai-avtalene.

Er vel bare noen få (VW?) som endret pris på eksisterende avtale, men da hadde jeg protestert og kalt det avtalebrudd eller ikke-godtagbar prisendring, så kan man kreve å enten beholde prisen frem til fornyelse, eller få tre ut av avtalen uten merkostnad.

Dog litt seint nå om man allerede har godkjent endringene ved å klikke for det valget i appen.
Bosted Oslo

daktari

Brevet jeg fikk i April gav ikke mulighet til å beholde gammel pris. Vi får se om flere får kjipe regninger fra Kia m.fl.:

I dag vil gjerne fortelle deg at vi på grunn av endrede markedsforhold justerer prisene våre fra og med 1. juni 2023.

Endringene som følger av prisjusteringen, finnes i den vedlagte prislisten.

Endringene trer automatisk i kraft fra 1. juni 2023. Du behøver ikke å gjøre noe.

Hvis ikke du er enig i endringen, kan du melde inn dette innen en måned etter at du mottar denne e-posten (f.eks. ved å sende en e-post). Hvis du har slike innsigelser, kan kontrakten sies opp.

Avregningen for ladingene skjer som vanlig automatisk via Kia Charge tjenesten. Som vanlig kan du også få informasjon om de aktuelle internasjonale prisene for lading i utlandet på vårt nettsted.

Vi besvarer gjerne de spørsmålene du måtte ha.

Med vennlig hilsen

Ditt Kia Charge Team

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

Sitat fra: RJK på mandag 24. juli 2023, klokken 15:21Man beholder prisen for Ionityavtalen frem til den automatisk går ut. Ihvertfall via KIA og Hyundai-avtalene.

Er vel bare noen få (VW?) som endret pris på eksisterende avtale, men da hadde jeg protestert og kalt det avtalebrudd eller ikke-godtagbar prisendring, så kan man kreve å enten beholde prisen frem til fornyelse, eller få tre ut av avtalen uten merkostnad.

Heller ikke VW (dvs Elli) endret prisingen på løpende avtaler, men alle fornyelser etter 1. juni gjøres til ny pris. De har også endret Ionity-pakken, til å inkludere flere tilbydere i "Selected Partner Network", (for tiden IONITY, Ewiva, Audi charging hub og Aral pulse, dvs kun aktuelt utenlands). Jeg har fått bekreftet skriftlig fra kundeservice at inkluderingen av disse skjer kun for nye avtaler (som for meg var en fordel, da f.eks. Aral Pulse gir meg bedre priser på den gamle avtalen (€0.35/min i Frankrike) enn etter de fikk Ionity-avtalepris (€0.50/kWh).

Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 16:10Brevet jeg fikk i April gav ikke mulighet til å beholde gammel pris. Vi får se om flere får kjipe regninger fra Kia m.fl.
Kia (dvs Digital Charging Solutions, og samme "operatør" som BMW Charging) vil ikke forlenge avtaler til samme  gamle pris når de går ut etter 1. juni. Men ved oppsigelse av gammel avtale før dette, og tegning/fornying av avtale før 1.juni, fikk en "gamle" priser ut mai 2024. BTDT.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 24. juli 2023, klokken 16:30
Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 16:10Brevet jeg fikk i April gav ikke mulighet til å beholde gammel pris. Vi får se om flere får kjipe regninger fra Kia m.fl.:

I dag vil gjerne fortelle deg at vi på grunn av endrede markedsforhold justerer prisene våre fra og med 1. juni 2023.

Endringene trer automatisk i kraft fra 1. juni 2023. Du behøver ikke å gjøre noe.

Hvis ikke du er enig i endringen, kan du melde inn dette innen en måned etter at du mottar denne e-posten (f.eks. ved å sende en e-post). Hvis du har slike innsigelser, kan kontrakten sies opp.

Avregningen for ladingene skjer som vanlig automatisk via Kia Charge tjenesten. Som vanlig kan du også få informasjon om de aktuelle internasjonale prisene for lading i utlandet på vårt nettsted.

Med vennlig hilsen

Ditt Kia Charge Team

Sitat fra: RJK på mandag 24. juli 2023, klokken 15:21Man beholder prisen for Ionityavtalen frem til den automatisk går ut. Ihvertfall via KIA og Hyundai-avtalene.

Heller ikke VW (dvs Elli) endret prisingen på løpende avtaler, men alle fornyelser etter 1. juni gjøres til ny pris. De har også endret Ionity-pakken, til å inkludere flere tilbydere i "Selected Partner Network", (for tiden IONITY, Ewiva, Audi charging hub og Aral pulse, dvs kun aktuelt utenlands). Jeg har fått bekreftet skriftlig fra kundeservice at inkluderingen av disse skjer kun for nye avtaler (som for meg var en fordel, da f.eks. Aral Pulse gir meg bedre priser på den gamle avtalen (€0.35/min i Frankrike) enn etter de fikk Ionity-avtalepris (€0.50/kWh).

Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 16:10Brevet jeg fikk i April gav ikke mulighet til å beholde gammel pris. Vi får se om flere får kji
Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 16:10Brevet jeg fikk i April gav ikke mulighet til å beholde gammel pris. Vi får se om flere får kjipe regninger fra Kia m.fl.:

Med vennlig hilsen

Ditt Kia Charge Team

pe regninger fra Kia m.fl.
Kia (dvs Digital Charging Solutions, og samme "operatør" som BMW Charging) vil ikke forlenge avtaler til samme  gamle pris når de går ut etter 1. juni. Men ved oppsigelse av gammel avtale før dette, og tegning/fornying av avtale før 1.juni, fikk en "gamle" priser ut mai 2024. BTDT.
Nå spesifiserte jeg Ionityavtalen. Den andre delen kan de jo justere "som de vil" da dette er løpende priser, og de har reservert seg for prisendringer.

Er jo da bare å melde seg ut, om man ikke har Ionity-avtale, da man vel ellers sier opp den og siden den er knyttet til CMH/KC-"medlemsskapet". Som jeg skriver, jeg bruker ikke "resten av avtalen", og den blir sagt opp når Ionity-avtalen går ut.

Eneste er at MER er knyttet til CMH, så uansett om jeg lader fra Mer-app, så blir vel det belastet via CMH. Dog er Mer så dyr at det blir vel hipp som happ, men for sikkerhets skyld, er de "banned" fra å bruke både før og etter at jeg forlater CMH.

Sitat fra: Orbit på mandag 24. juli 2023, klokken 16:30

Sitat fra: daktari på mandag 24. juli 2023, klokken 16:10Brevet jeg fikk i April gav ikke mulighet til å beholde gammel pris. Vi får se om flere får kjipe regninger fra Kia m.fl.
Godt å høre at de forholder seg til avtalt pris på Ionity-delen. Skulle jo egentlig bare mangle.

Men var ihvertfall noen som hadde en "Ionity-del" i form av hvilken avtale man har med bilmerkets ladeløsning, som jeg oppfattet at ble endret avtale-pris og vilkår på, inkludert hva som da må betales for Ionity-delen.

Men da var det antageligvis et annet selskap/bilmerke. Var usikker, derav spørsmålstegnet.
Bosted Oslo

Egil S

Ionity har ganske nylig endret sine priser, men de gjelder ved nytegning/forlengelse ikke de som har løpende avtale.
De fleste har fast pris i 12 måneder etter inngått avtale.

Jeg har nå Ionity for 2,25kr som jeg inngikk i mai og har til 12. mai neste år, da må jeg akseptere ny pris.
Ionity tilbydde for ett år siden 1,60kr, den gikk opp til 1,99kr i fjor høst og til 2,25 rundt nyttår.
Før de tok en sinnssyk økning 1. juni til ca 6,50kr, ser de nå har oppdatert igjen til 5,75kr, noe som er minst 3 kr for mye.
DC ladig hos andre (f.eks Recharge) gikk opp fra 5,05kr til 7,73kr på samme avtale, og AC lading er nå 5,19kr.
Ionity avtalen er dårlig, DC og AC lading er dyrere enn gratis appene, man kan jo lade for 7,19kr med f.eks Ladeklubben, noen steder for 5,10kr med eon.

Så har man Tesla, med 4,11kr på min lokale lader uten abonnement og 3kr med abonnement til 129kr mnd.
Når min Ionity avtale går ut neste år blir det Tesla på meg med mindre noe drastisk skjer med Skoda Powerpass prisene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Gazer75

Lista over drop-in prisar vart oppdatert rett før helga.
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Spent på kvar som skjer om fleire oppdagar at Tesla er rimelegaste.
No er vel ferien snart slutt, men kan fort bli kø på SuC.
2020 e-Golf (2023-)

Egil S

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 25. juli 2023, klokken 19:16Lista over drop-in prisar vart oppdatert rett før helga.
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Spent på kvar som skjer om fleire oppdagar at Tesla er rimelegaste.
No er vel ferien snart slutt, men kan fort bli kø på SuC.

Ganske trist lesing, også trist å lese denne uttalelsen.
"Siden de fleste lader hjemme til daglig, vil uansett de månedlige driftsutgiftene være betraktelig lavere enn for bensin- og dieselbiler totalt sett."

Snakk om falitt, er bare å brette ned buksa og ta i mot, hvorfor skal man akseptere en uforholdsmessig høy pris bare fordi flertallet bruker det sjelden?

Det er jo litt spesielt i lademarkedet at det egentlig ikke er konkurranse.
Ladeselskapene er i stor grad eid eller del-eid av de som eier kraftverkene i regionen slik at de i realiteten har monopol i sin region.

Er ikke som Shell, Circle K, Esso osv som ser på hverandre "i samme gaten" og justerer ned prisene på bensin og diesel etter hverandre.

Unntaket er Tesla, Ionity, Eon, Elton og delvis Recharge som ikke er eid av norske kraftselskap eller kommuner, dessverre er det èn som har gode priser, èn som har ok priser etter forholdene og tre som er desidert dyrest i markedet.

Det er også interessant å se at de som er tungt inne på eiersiden i mange tilfeller er utenlandske investeringsselskaper, slik som Kople (Cube III), Recharge (Infracapital), Eon (Tysk energi selskap), Elton (Schibsted og Circle K) Ionity (BMW Group, Mercedes-Benz Group, Ford Motor Company and Volkswagen Group).

De tilsynelatende hel-Norske.
MER (Statkraft), Eviny (Statkraft og kommuner), Bilkraft (Eviny/ BKK Bergen Kommune/ Lyse Stavanger kommune).

Føler vi elbilister blir skvist av slunkne kommunekasser og investeringsselskaper som skal maksimere profitt til sine eiere i høykostlandet Norge.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Er veldig mange som har fått elfamiliebil i løpet av siste 12 måneder, og nå som Tesla  åpner nye ladestasjoner veldig ofte, og har ok pris, så skulle en tro at folk begynner å se mer på pris, og ikke bare tilgjengelighet og plassering. Så skulle jo tro at markedet snart vil fungere, og dytte prisene nedover.
Tesla Model Y                         2021-

Panduck

Sitat fra: Egil S på tirsdag 25. juli 2023, klokken 21:12Ganske trist lesing, også trist å lese denne uttalelsen.
"Siden de fleste lader hjemme til daglig, vil uansett de månedlige driftsutgiftene være betraktelig lavere enn for bensin- og dieselbiler totalt sett."

De setter neppe ned prisen før forbrukere gjør det nødvendig, og det er jo ikke overraskende at når de fleste hurtiglader noen få ganger per år, er ikke prisen like viktig som når man kjøpte bensin.

Legg til det at man da gjerne skal stå på ett sted 30-50 minutter å vente på at bilen fylles opp. Da kan det å spare noen kroner vs det å stå på et litt mer attraktivt sted gjør at man heller bruker litt mer penger på lading.

Men, skal man overleve som ladeaktør må man vel appelere til de som lader mest, ikke de som lader 2-3 ganger i året. Og som nevnt, økonomien blir trangere, da blir det nok enda fler som velger billigste aktør.

RJK

Sitat fra: Panduck på mandag 31. juli 2023, klokken 14:50
Sitat fra: Egil S på tirsdag 25. juli 2023, klokken 21:12Ganske trist lesing, også trist å lese denne uttalelsen.

De setter neppe ned prisen før forbrukere gjør det nødvendig, og det er jo ikke overraskende at når de fleste hurtiglader noen få ganger per år, er ikke prisen like viktig som når man kjøpte bensin.

Legg til det at man da gjerne skal stå på ett sted 30-50 minutter å vente på at bilen fylles opp. Da kan det å spare noen kroner vs det å stå på et litt mer attraktivt sted gjør at man heller bruker litt mer penger på lading.

Men, skal man overleve som ladeaktør må man vel appelere til de som lader mest, ikke de som lader 2-3 ganger i året. Og som nevnt, økonomien blir trangere, da blir det nok enda fler som velger billigste aktør.
Skal være temmelig uheldig, eller det skal være ganske god kø før man er oppe i 30+ minutter kø. De fleste slipper nok til lader innen 10-15 minutter, og da er 30 minutter grufullt lenge å vente.
Men klart, når man faktisk sitter og venter, kan det fort føles ut som mye lengre tid enn det reelt sett er.
I år har jeg hittil opplevd 3 køer. Den første var på Ionity "Spikkeru", som TB ofte kødder med uttalelsen på (tuller med kort/lang k i navnet). Forresten merkelig at den stasjonen ikke er utvidet fra 6 til 12 stolper, da det meste er klart, men er ofte en av de stedene man fort får kø.
Her stod jeg nok litt over 20 minutter tipper jeg, der jeg "tiltalte" en Ioniq 5-eier (spurte han om han syntes det varen god idé å lade til godt over 90 % når han ser det er kø), og alt han sa om det, var at "jeg trenger det", selv om den Ionitystasjonen som er lengst unna, er den før Strömstad 118 km unna.

Fikk og en kø ved Ionity Gränna, som forøvrig var dårlig tilrettelagt for kø. Svingte inn mot stasjonen og så en ledig plass med en gang, da disse lå rett ved innkjørselen. Så kom en bil fra det som ble brukt som venteområde.

Ingen skilting om kø, men det var riktignok en vakt der, som satt og ventet noe unnagjemt på en murblokk mellom Ionity-laderne og noen Circle K-ladere som var satt opp, men ikke åpnet ennå. Bakket unna og slapp han til, selvsagt. Hadde en bil foran meg da, men ble fort ledig (5-10 minutter maks).

Den foreløpig siste var ved Ionity Karlstad. Der har de 6 ladere langs høyre side, og med pumpene til venstre for "veien" inne på stasjonen og butikken etter det igjen. Men med en gang man svingte inn, så man køen rett etter gresset og før pumpene, så her var det bare å kjøre mellom ledig pumpe og komme seg bak i køen.

Er første gang i Karlstad for meg, men kan tippe at denne er populær. Var ihvertfall 3-4 biler foran meg, men det gikk raskere enn ved Spekeröd, så ventet nok maks 10-15 minutter her.

Mens jeg stod og ladet, sjekket jeg pris og alternativer rundt, og bortsett fra Tesla-laderne som var temmelig dyre til SuC å være med 6,20 mellom 18-22, og 5,55 ellers på den nærmeste i Karlstad (kun rett bortenfor selv om jeg ikke så den), og 6,20 og 5,80 ved Grums som var neste mot Norge, så var det mye som var billigere enn Ionity Drop-in (8,70 SEK), men lite var like dyrt som prisene i Norge.

Forresten, oppdaget nå at jeg kunne klikke på "prices and options" i Chargefinder under infoen om status på ladestolpene, for å få opp priser på alternativer, inkludert "Elli".

Faktisk er Eviny ved Ica Kvantum Hammarö blant de aller billigste med 5,70 SEK. E.ON ced Autowåx Bil er 6,95. Incharge ved Willys Våxnäs koster 6,50 SEK, OKQ8 ligger til 5,79, E.On Drive ved McDonalds ligger til 7,35Virta Lecab Kempower varierer fra 7, 30 - 8,50 SEK for de fleste operatørene.
Bosted Oslo

Orbit

Jeg kjørte fra sør-Frankrike og hjem i helgen. ABRP varslet at det ville være stor pågang på samtlige Ionity-stasjoner, så da ble alternativ plan å velge hovedsaklig andre operatører hele veien, helst lokasjoner med 10+ ladere og dermed større sirkulasjon. Prisen var det heller ikke noe å si på (mye minuttprising, så derav ikke fast kWh-pris), totaler etter 10% DnB-rabatt:
  • Frankrike: 224 kW til 501 kr, snitt 2,24 kr/kWh (LastMileSolutions/Electra/Fastned betalt med Audi Charging pro, som ennå er uten månedspris på min bil)
  • Tyskland: 197 kW til 515 kr, snitt 2,61 kr/kWh (hovedsaklig Freshmile/Shell Recharge)
  • Danmark: 72 kWh til 252 kr, snitt 3,50 kr/kWh (Ionity Greve med "gammel" avtale, sent kveld og kun to andre elbiler)
  • Sverige: 52 kWh til 195 kr, snitt 3,75 kr/kWh (E.on Varberg, da Ionity i Sverige på søndag var tilsynelatende 100% belegg gjennom dagen)
  • Norge: 52 kWh til 92 kr, snitt 1.77 kr/kWh (Ionity Rygge)

Fikk null kø, og i Frankrike/Tyskland var belegget bare rundt 25% (mens Ionity var opptatt).

Siste lading var på Ionity Rygge som hadde sett ut til å ha ledige ladere nesten hele dagen, men det skyldes at to ladere var ute av drift (markert med plakat), samtidig som de hadde grønn driftsstatus online. Det var likevel akkurat lader ledig, men det var noe ustabilitet med e-tron. En annen e-tron måtte holde ladestøpselet hele tiden under lading for ikke å få avbrudd; selv måtte jeg bytte ladestolpe (som eneste ladetrøbbel på 6000 km denne ferien.....). Ionity Rygge er nok mye brukt, og trenger sårt bedre vedlikehold (og e-tron ser ut til å være ekstra følsom for slitne ladekabler).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Synes det er med en viss bismak i munnen man leser disse reklame-artiklene som elbil nå serverer.

Først disse skribent-studentene som får betalt for å ta en elbil som de sikkert har fått lånt gratis på avtale med Hyundai ved at de blir behørig omtalt i artiklene, og nå sist av denne familien i artikkelen jeg linker til her.

https://elbil.no/full-kok-i-danmark-med-strom-fra-bilen/

Også her benyttes en Hyundai som blir betydelig fremhevet. Jeg skulle jo egentlig syntes at det bare var fint, siden jeg kjører Hyundai selv, men jeg leser og skriver dette med en bismak i munnen.

Men det jeg reagerer mest på, er denne fremelskingen av den blå ladebrikken. Spesielt fordi den i det store og hele er et produkt jeg mener elbilforeningen ikke skulle hatt.

Den svarte brikken er grei nok, for den fremmet bruk av samme brikke, men på tross av det, måtte man ha avtale med de enkelte operatørene, så man var ikke økonomisk delaktig.

Og her skiller altså den blå brikken seg ut, ved at nå er plutselig elbilforeningen en økonomisk part i hele transaksjonen. De får nok sine "drypp" på kontoen sin for alt man lader.

Det som gjør det hele værre, er at i mange sammenhenger så blir det ikke bare litt men ganske mye dyrere å bruke den blå, fremfor alternativene.

Med Hyundai har man ChargeMyHyundai (CMH), der man inntil ganske nylig kunne inngå en svært fordelaktig avtale med Ionity gjennom CMH. 1, 65 kr per kWh og 2,20 DKK (3,29 NOK) i Danmark.

Men her betaler de 9,- NOK per kWh på Ionity (forrige artikkel) som at på til er dyrere enn drop-in-prisen, og også dyrere enn å bruke Ionity Passport med dagens avtaler.

I denne artikkelen, så betaler de altså hos en operatør NORLYS til "med en fin pris på 6, 40 kr. Elbilforeningens blå ladebrikke innfrir."

Mulig de ble mindre entusiastiske etter å ha regnet om til NOK, for da viser det seg at med dagens kurs så kostet dette de 9,57 NOK. Nesten 10 kroner.

Er jo rett og slett galematias å betale såpass, når de kunne ladet ved f.eks. Tesla SuC ved Odense (30 km unna) til 3,06 DKK fra 22-18 (NOK 4,58) eller 3,60 DKK fra 18-22 (NOK 5,38) eller hos nevnte Ionity for 2,20 DKK (3,29 NOK) med CMH eller 4,71 DKK (7,04 NOK) med Ionity Passport direkte fra Ionity.

Er samtidig masse Clever-ladere og til og med en Uno-X til under 4 DKK per kWh kort vei fra der de sto. Og UNO-X er altså bare 400 meter fra der de stod og ladet til blodpris med den blå brikken...
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 22:21Synes det er med en viss bismak i munnen man leser disse reklame-artiklene som elbil nå serverer.

Elbilforeningen løser effektivt ladekaoset ved å... introdusere ENDA EN "roamingbrikke"?

Du har helt rett i at dette burde de ha unngått å gjøre. Dette virker som en "luremåte"å få nye elbilkunder som medlemmer ved å tilby et produkt som gir inntrykk av at det skal "forenkle elbilverdagen", mens en rekke slike produkter allerede finnes, og du uansett ender opp på andre løsninger for å spare penger.

vinterdekk

Sitat fra: Panduck på tirsdag 01. august 2023, klokken 12:13
Sitat fra: RJK på mandag 31. juli 2023, klokken 22:21Synes det er med en viss bismak i munnen man leser disse reklame-artiklene som elbil nå serverer.

Elbilforeningen løser effektivt ladekaoset ved å... introdusere ENDA EN "roamingbrikke"?

Du har helt rett i at dette burde de ha unngått å gjøre. Dette virker som en "luremåte"å få nye elbilkunder som medlemmer ved å tilby et produkt som gir inntrykk av at det skal "forenkle elbilverdagen", mens en rekke slike produkter allerede finnes, og du uansett ender opp på andre løsninger for å spare penger.

Appene elbilappen og ladeklubben inngår vel i medlemskapet også, så man slipper å supplementere med enkelte tredjeparts apper for å planlegge reiser, og kan starte lading fra app og blå brikke. Så det virker på meg som at det er en ryddig startpakke elbilforeningen tilbyr.

Men det finnes masse gode roaming alternativer. Synes Northe er det beste alternativet jeg har funnet for mitt bruk, men app'en viser f.eks. bare oversikt over ladere de selv støtter.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA