Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elton tester støtte for Mer

Startet av vinterdekk, tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:02

« forrige - neste »

vinterdekk

Har ikke sett noen offisiell informasjon om dette, men nå er Mer tilgjengelig i Elton appen. Teksten «under testing - feil kan forekomme» vises når jeg velger en Mer lader. Det koster 5,79 kr/kWh for DC, og 4,99 kr/kWh for AC.

Fra før har Elton tilgang til Circle K (siden Circle K er på eiersiden), i tillegg til mer åpne roaming-ladenettverk som Kople og Recharge.

Har aldri brukt Elton da jeg har hatt andre apper, men nå har de to viktige ladenettverk som ikke er i Ladeklubben og prisene er ok. Har og litt rabatt i Elton med NAF Xtra og DnB. Så Elton kan fort bli foretrukket nå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Der, nå har Elton skrevet en nyhetssak om at de nå støtter lading på Mer.

https://elton.app/no/nyheter/mer-og-elton

goggo

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 05. februar 2025, klokken 15:54Der, nå har Elton skrevet en nyhetssak om at de nå støtter lading på Mer.

MER går med blodrøde underskudd, det har de gjort i noen år. De har visst begynt å si opp ansatte også, så jeg antar at de er desperate for å få inn flere kunder og derfor nå begynner å åpne for roaming tilbydere.
(Kilde: Fedrelandsvennen for noen dager siden, jeg har dessverre ikke tilgang til artikkelen nå)

Selv kan jeg ikke forstå hvorfor våre skattepenger (MER er 100% stats-eid via Statkraft) skal benyttes til å sponse slike selskaper så lenge det er nok av andre tilbydere i markedet og disse tilbyderne nå klarer seg uten offentlig støtte.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

vinterdekk

Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:06
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 05. februar 2025, klokken 15:54Der, nå har Elton skrevet en nyhetssak om at de nå støtter lading på Mer.

MER går med blodrøde underskudd, det har de gjort i noen år. De har visst begynt å si opp ansatte også, så jeg antar at de er desperate for å få inn flere kunder og derfor nå begynner å åpne for roaming tilbydere.
(Kilde: Fedrelandsvennen for noen dager siden, jeg har dessverre ikke tilgang til artikkelen nå)

Selv kan jeg ikke forstå hvorfor våre skattepenger (MER er 100% stats-eid via Statkraft) skal benyttes til å sponse slike selskaper så lenge det er nok av andre tilbydere i markedet og disse tilbyderne nå klarer seg uten offentlig støtte.

Mvh
Hugo

Var ikke klar over at det står dårlig til med Mer. Jeg kunne ha ladet oftere på Mer, men det blir mer planlegging å finne nettverk som ikke er i apper jeg bruker mest, og dedikerte apper reserverer gjerne store beløp på kredittkortet. Skulle gjerne slettet noen ladeapper.

Kom akkurat varsel her om at Mer åpner opp for Ladeklubben også. Dette er stort. Se vedlagt bilde. :)

atrus

Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:06MER går med blodrøde underskudd, det har de gjort i noen år. De har visst begynt å si opp ansatte også, så jeg antar at de er desperate for å få inn flere kunder og derfor nå begynner å åpne for roaming tilbydere.

Med de prisene MER opererer med, er det jo ikke rart de ikke har mange kunder. Om de skrur ned prisene og/eller begynner å tilby gunstige abonnement-avtaler så vil kundene komme.

chargedup

Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:06MER går med blodrøde underskudd, det har de gjort i noen år. De har visst begynt å si opp ansatte også, så jeg antar at de er desperate for å få inn flere kunder og derfor nå begynner å åpne for roaming tilbydere.

Finnes vel ingen store hurtigladeleverandører som tjener penger enda? Gitt at man ikke bruker EBITDA, som gjør at selskapene ser "lønnsomme" ut.
2023 tall: Mer (stakraft) omsetter for 255 mill og tapte "bare" 39 mill på driften. Recharge omsetter for 206 mill og tapte 65 mill på driften. Statkraft har altså ca halvparten av underskuddet til Recharge (privateid) med høyere omsetning, hvis man ser på driftsresultat.
Ragde charge er eneste leverandøren jeg fant som har vært superlønnsomme. Utifra regnskapene har de ikke avskrivninger på laderne som tyder på at de ikke eier ladestasjonene (den kostnaden blir sannsynligvis tatt av Ragde eiendom og så leies de altfor billig tilbake). Kople er heller ikke er lønnsomme, ellers sliter jeg med å finne tall for andre leverandører.

At hurtiglading er en gullgruve fordi "de har så høye priser" er ganske langt fra sannheten. At de store kan bli lønnsomme en gang i tiden er ikke utenkelig, men pr nå klarer ikke jeg finne noen som faktisk er lønnsomme når man ser på driftsresultat. Dersom man ønsker at Statkraft skal gå så bra som mulig i 2025 burde de selge MER nå, men om 10 år kanskje de er lønnsomme og selges for mye mye mer. Dersom man ønsker lavest mulig priser på hurtiglading burde vi heie på mest mulig konkurranse uavhengig av hvem som er eier. Pr nå er ganske mange av hurtigladeleverandørene eid av av kraftleverandørene, som igjen er eid av statkraft og kommunene. Så mye penger "alle" hurtigladeleverandørene taper, kan man flåsete si at Tesla (som alltid vinner pristestene) er eneste grunnen til at de andre ikke skrur opp prisene for å bli lønnsomme. Mer, Recharge og Circle K er de med høyest priser ifølge NAF pr 25.01 https://www.naf.no/elbil/lading/dette-koster-hurtiglading-og-lynlading

For hver krone Elton omsetter for, taper de over 50 øre. Hvis man sammenligner de med feks Easypark, et selskap som i praksis gjør akkurat det samme, altså som videreformidler betaling til flere parkeringsselskaper vs flere ladeselskaper (selv om easypark også prøver å ta en bit av kaka på lading). Easypark kom med noe helt nytt, uten konkurrenter såvidt jeg vet, og har hatt et positivt driftsresultat de siste 15 årene. Elton har konkurrenter som ladeklubben og de fleste bilmerkers egne ladeavtaler. Elton er helt avhengig av å få avtaler på plass hos "alle" de store hurtigladeleverandørene og samtidig heve mellomlegget for betalingsformidlingen (enten med å få (mer?) rabatt hos hurtiladelev eller ta mer fra forbrukeren) hvis de skal kunne driftes med overskudd en gang i framtiden.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

vinterdekk

Ser det er mer nytt i Elton. I alle fall var jeg ikke klar over dette.

Oppdaget i dag at man kan betale med Elton hos Tesla. Det høres jo litt merkelig ut, men man får da eventuelle rabatter man har i Elton når man lader på Tesla. Og man får også Tesla lokasjoner som støttede nettverk i Elton. Men når man skal starte lading så åpner Tesla-appen seg og Elton er betalingskort. Ikke den beste integreringen, men det er i teorien en god ide å samle ladenettverk og betalinger i en app.

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 06. februar 2025, klokken 18:01Ser det er mer nytt i Elton. I alle fall var jeg ikke klar over dette.

Oppdaget i dag at man kan betale med Elton hos Tesla. Det høres jo litt merkelig ut, men man får da eventuelle rabatter man har i Elton når man lader på Tesla. Og man får også Tesla lokasjoner som støttede nettverk i Elton. Men når man skal starte lading så åpner Tesla-appen seg og Elton er betalingskort. Ikke den beste integreringen, men det er i teorien en god ide å samle ladenettverk og betalinger i en app.
Ja fin ordning og det er en stund siden det kom. 

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:05
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 06. februar 2025, klokken 18:01Ser det er mer nytt i Elton. I alle fall var jeg ikke klar over dette.

Jeg fikk nyhetsbrev fra Elton om Tesla-støtte i dag, jeg. Tenkte du på Polestar Charge? De lanserte dette i fjor.

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 11. februar 2025, klokken 21:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:05

Jeg fikk nyhetsbrev fra Elton om Tesla-støtte i dag, jeg. Tenkte du på Polestar Charge? De lanserte dette i fjor.
Nei. Tenkte elton. Men da husker jeg feil enten når jeg hørte om dette eller noe annet. Skjer stadig vekk det for min del. Har trolig hukommelse som en teflonpanne ;D

vinterdekk

Ser Mer ladere har dukket opp i Ladeklubben (snart omdøpt til Elbilappen).

Elton er 40 øre dyrere enn Ladeklubben på Mer.

Tar jeg med mine rabatter i beregningen blir det også ca 18 øre billigere med Ladeklubben (12% rabatt med DnB Mastercard), ift. Elton (15% [begrenset] rabatt med Naf Xtra). Da blir det ikke så stor forskjell på sluttprisen, men likevel ett argument for å fortsette å bruke «den blå» ladebrikken.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA