Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Bondeknøl

Hvor lenge kan dette holde på??!!
Fatter ikke at det er lov å ta over åtte kroner kw/t når strømprisen er stabilt under en krone, og har vært minus 85 øre pr kw/t på det laveste!
Det hjelper lite at antall ladinger halveres så lenge fortjenesten for ladeselskapene er så enorm som den er nå. Da gjør det ikke så mye at laderne blir mindre brukt.

Ingeniøren

De har vel noen kostnader med å bygge ut ladenettet? Dog enig, om du ser dagsprisen på strøm om dagen er den drøy. Det handler vel og om tilbud og etterspørsel og så lenge vil lader så er det vel konkurranse som styrer prisen.

Fortrekker å finne ladere slik at jeg kan bruke bilen framfor knapt med ladere og lav pris. For min del hurtiglader jeg skjelden så det går greit. Prisen er ikke gal om man sammenlikner med fossilt drivstoff.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svk

For noen år siden så betalte man jo 100kr pr hurtiglading. Ingen som klagde da .koster en del å sette opp en hurtiglader.snakker vel hundre tusener

Samfunnet burde fokusert på flere sakteladere,disse burde hatt netto strømpris + litt avanse

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på tirsdag 18. juli 2023, klokken 09:03Samfunnet burde fokusert på flere sakteladere,disse burde hatt netto strømpris + litt avanse
Svk  :+1: artig at du nevner det for det har jeg tenkt på de siste årene også...det må da være et viktigere at samfunnet presset mer på for å få mye mer av disse sakteladere til netto strømpriser..+ litt ekstra....

Merkelig at ikke dette er et tema i media!

Svk

Dette ville jo gjort at flere kjøper elbil. Er mange som ikke har mulighet til å montere lader hjemme.ikke særlig gunstig å lade for 7-8kr rundt om.hjemmelader er heller ikke gratis.er hjemmelader en investering eller ett utlegg?

Har en søster som kjøpte elbil i 2017.hun visste da at hun ikke kunne lade i leiligheten,men det var flere ladere på jobb.så hun brukte gratis jobblading inn til for et par år siden.nå er det alltid fullt på jobb. Så nå må hun bruke hurtiglading på fritiden sin.
Men trossalt.fortsatt gunstig for henne å kjøre elbil.total regnestykket blir jo bra(enn så lenge)

OlaM

Sitat fra: Svk på tirsdag 18. juli 2023, klokken 10:19er hjemmelader en investering eller ett utlegg?


Absolutt en investering, men nedbetalingstiden kan jo variere. For de som har egen parkeringsplass og bruker bilen mye til/fra jobb er det ingenting å lure på. De fleste biler har mulighet for å stille inn ladetiden slik at du kan passe på effektleddet og timesprisene. Hvis man ikke har egen plass og i tillegg kjører mye langt der man må hurtiglade uansett er historien kanskje en annen.

Uansett, hvis man hurtiglader mye så er det jo muligheter for å være litt lur forbruker også. Ionity-abonnement, ladepakke fra Elton, DNB Mastercard osv. Dumt at man må sette seg inn i sånt kanskje, men sånn er det jo med alt. Du kan spare masse på bensin med rabattprogram og riktig ukedag, du handler ikke melk og brød på Shell osv.
'21 3LR

Moas

AC ladet idag hos E-on i Dusseldorf. Ca. 7 kr per kWh. Ikke akkurat billig det heller.

Men noen lokale butikkjeder, som akzenta, har gratis AC fortsatt i Tyskland :+1:

Hurtiglading utenom hos Tesla er fra 0,6 euro/kWh mange steder.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ToWalkOrDrive

Bør sjekker Tesla Superchargere (åpen for alle). Billigst både med og uten abonnement.
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Jeg er enig i at prisene er helt absurd høye.

De skylder på kostnader, men jeg kjøper ikke den.
Ja det koster å sette opp en ladestasjon og det koster å drifte den.

Men det koster å bygge bensinstasjoner også, svære tanker skal bygges ned i bakken, disse skal være sikret mot lekkasjer, man må ha pumper som også krever vedlikehold, det er kostnader på mange millioner.
Men disse investeringene har ingen innvirkning på pumpeprisen om du kjører inn på en helt ny bensinstasjon eller en med 20-30 år gamle pumper. Bensinstasjonene skrur ikke opp prisene når de bytter ut pumpene sine heller.
Joda, bensinstasjonen har jo kioskvarer de tjener penger på i tillegg, så de lever ikke bare på bensin.

Det andre er jo hvor fort skal en lader betale seg selv? 6mnd, 2 år, 5år?
Det går de ikke ut med, nå forventer jeg ikke at en lader varer i 20-30 år, men 10-15 bør man nesten forvente, er mange ladere i Norge som begynner å blir 10+år nå, så hvis den skal være nedbetalt på 2år er det en rå profitt i dem.

Små ladere trenge vi flere av, 22kw og 50kw er fint til destinasjonslading, handletur, kinobesøk o.l. for å toppe opp litt, 100-300kw ladere er fint å ha langs hovedveiene.

Det som også gjør at denne bransje stinker, er at man betaler 7-9kr for å lade dropp-in, og 1,60-5kr med en abonnement pris på 100-150kr måneden. noen selskapet tar jo opp i 500kr måneden.

Blitt litt som om det koster 50kr literen for drivstoff, men om du betalte abonnement på 1500kr i måneden så fikk du fylle for 18kr literen.
Men har du rabatt kort på bensin får du kanskje 30øre literen, ca det man får med ladeklubben i forhold til elbillading.

At de kan tilby så stor forskjell på drop-in og abonnement sier jo litt om hvor store marginene er, for de tjener nok penger på de med abonnement også.
Ser man på eiersiden er det jo strømselskapene og kommunene som eier de fleste, klart dette er gode penger i "slunkne" kommunekasser, haster ikke å sette ned prisene når man sitter på melkekua.

Ikke vet jeg hva Tesla har gjort, men når man kan lade der uten avtale rundt 4-4,50kr/kw og under 3kr med avtale og de andre ligger på 6,99-8,99kr og over 5kr med avtale er det noe som skurrer, har de gode fastprisavtaler? sparer de på å bygge egen infrastruktur?

Lading i utlandet er jo følsomt for valutakursen. 0,6Euro er jo ca 7kr i dag med Euro på drøyt 11kr, med en mer normal Euro kurs på under 10kr, eller ned runt 8kr som den lå i mange år ville jo det vært 4,50-6kr. Er nok derfor Ionity og slik er blitt så dyrt nå, valutakursen.

Det er billig å lade hjemme, men lynlading begynner koster nå mer pr mil enn fossilt drivstoff.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Her er det bare å bruke forbrukermakten, lade hos Tesla og la de andre svi. Høyt belegg hos Tesla gjør også at de bygger enda raskere ut, evnen til å utvide har de bevist mange ganger at de har.

turfsurf

Sitat fra: Egil S på fredag 21. juli 2023, klokken 22:25Ikke vet jeg hva Tesla har gjort, men når man kan lade der uten avtale rundt 4-4,50kr/kw og under 3kr med avtale og de andre ligger på 6,99-8,99kr og over 5kr med avtale er det noe som skurrer, har de gode fastprisavtaler? sparer de på å bygge egen infrastruktur?
Så vidt jeg har forstått det så stiller vanligvis Tesla og Ionity med egne trafoer. Da får de andre avtaler m.t.p. effektavgift og slikt, siden de ikke belaster lavspentnettet.

Jeg tror mye av de høye ladeprisene kommer av mindre stasjoner med kun periodisk belegg (helgetrafikk) som gjør at totalomsetningen blir lav, men høy effektavgift. Dette må da dekkes inn av snittet.

Hadde egentlig vært bedre om man hadde prising pr stasjon som Tesla, men da blir det jo "urettferdig" for de som lader ofte på mindre brukte stasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gazer75

Trur nok at litt av problemet er forbrukaren. Dei fleste ladar heime og når dei må hurtiglade så bryr dei seg ikkje så mykje om pris.
Har erfart dette når eg har snakka med folk som ladar på ein dyr stasjon.
Dei er anten ikkje klar over prisdifferansen eller at dei meiner differansen er liten i den totale kostnaden per år.
Trur og mange ikkje gidd å gå nokre hundre meter lenger bort frå butikken eller bensinstasjonen for å lade rimelegare.


Det vi treng er AC stolpar ved gateparkering og/eller mindre parkeringsplassar. 230V 32A ved dei fleste plassar vil redusere behovet for hurtiglading. Då kan ein står dei maksimale 2-3 timane når ein er på handel og få litt rimeleg påfyll. Dette vil også belaste straumnettet mykje mindre.
Desse kan då vere reservert elbil under lading og ein kan eventuelt betale parkeringsavgift via prisen ein ladar for. Altså minuttpris + kWh pris.
Beste er jo så klart gratis parkering om ein ladar. Har dette her eg bur ved dei få AC stolpane som finnest.
Då kan eg stå og lade på 5A til 4-5kr/kWh og betale mindre enn parkeringsavgifta.
2020 e-Golf (2023-)

geear

Dette faller vel på sin egen urimelighet.. du vil stå og lade 5A i tre døgn for å spare penger på parkering, og holde opp en AC-lader av den grunn, og samtidig etterlyser du flere AC-ladere? Hva med å heller lade ferdig over natta og flytte bilen din så andre kan lade?

Svk

Sitat fra: Moas på fredag 21. juli 2023, klokken 18:42AC ladet idag hos E-on i Dusseldorf. Ca. 7 kr per kWh. Ikke akkurat billig det heller.

Men noen lokale butikkjeder, som akzenta, har gratis AC fortsatt i Tyskland :+1:

Hurtiglading utenom hos Tesla er fra 0,6 euro/kWh mange steder.
Ser EON har veldig varierende priser. Fra noen kroner til like dyrt som verstingene.mulig de dyre er noen Roaming greier?

Svk

Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:55Dette faller vel på sin egen urimelighet.. du vil stå og lade 5A i tre døgn for å spare penger på parkering, og holde opp en AC-lader av den grunn, og samtidig etterlyser du flere AC-ladere? Hva med å heller lade ferdig over natta og flytte bilen din så andre kan lade?
Om folk bruker anlegget slik,så kommer det jo bare betaling for parkering også for de som lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA