Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABRP litt kokko i dag

Startet av syklisten, fredag 10. januar 2025, klokken 10:35

« forrige - neste »

syklisten

Sitter for gøy og planlegger en tur til sommeren for å se om vi gidder å ta elbilen (vanligvis bare brukt som bybil) eller fossilbilen som vanlig.
Bruker A Better Route Planner, som vanligvis har vært ganske så korrekt i alle beregninger, men resultatet jeg fikk i dag ble merkelig.

Jeg kjører vestover inn til Stryn sentrum for å spise middag og lade, deretter skal vi kjøre østover igjen. Den foreslår da å lade i Stryn, men i stedet for å ta turen østover igjen så vil den ha meg til å kjøre en omvei ut til Hornindal for å lade litt ekstra der, og så tilbake igjen gjennom Stryn sentrum og videre øst. Se skjermdump. Kanskje ABRP er sponset av Hornindal turistkontor og gjerne skulle hatt mer besøk i bygda :-)
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Orbit

Har du en lenke til ABRP-ruten? Det gjør det lettere å se om det går an å forstå raritetene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

syklisten

Nei beklager, har ingen lenke.
Var bare ment som en litt merkelig kuriosa. De 46km tur/retur Stryn-Hornindal (Grodås) gir jo null mening.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Elektrowagen

Jeg bruker også ABRP, mest på langturer og når jeg lader. Jeg har live connection via OBDII leser, enode og app. Noen ganger på langtur så fungerer den fint i starten, men etter hvert så greier ikke live koblingen og rekoble seg. Jeg bruker et anbefalt OBDLink CX adapter, som er BLE(bluetooth low energy)

Noen andre som  opplever det samme?
BMW i3s - 2019

Gazer75

Har nesten gitt opp ABRP. Med OBD dongle så påstår den at mitt snittforbruk på landeveg (vestlandet) er 190Wh/km med e-Golf'en på sommaren. Realiteten er 120-140Wh/km. Så då vil den lade alt for tidleg og er ubrukeleg til planlegging.
Eg måtte slå av automatisk forbrukskalkulasjon og berekne dette sjølv. Då fell ein stor del av fordelen bort.

Krangla med ABRP support i fleire månader, men dei påstår eg køyrer langt under fartsgrensa og difor reknar den feil. Om eg justerer ned til 80-90% av fartsgrensa så endrar det knapt på forventa forbruk.

Har og slitt litt med Android Auto koplinga, men det har nok med telefon vs bil å gjere. Når det virkar er det jo fin at ein kan sjå batteri % på skjerm noko e-Golf ikkje visar nokon plass.

Val av ladepunkt kan bli rare om du har favorisert operatørar osv.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA