Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Egil S

Brikkene er greie nok, men rabattene er det ikke noe å skryte av lengre.
At man fikk 20-30øre kWh når ladeprisen var 3-4kr var greit, men når den er 7-9kr hjelper 30 øre lite når man kan få flere kroner billigere ved å velge andre løsninger.

Jeg har brikkene og medlemskapet, men bruker det aldri fordi de ikke er konkurransedyktige på pris.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

#61
Nå fikk jeg akkurat epost fra Ionity, om at de reduserer drop-in-prisen i Norge til 6,99. Dermed er de "on par" med f.eks. Eviny, dog uten noen "straff" for å lade over 80% (Eviny) eller over en viss tid (Kople?), som andre har innført.

Det gjør også Ionity Passport-prisen "hyggeligere", for i følge brevet, så blir ladeprisen 4,82 om man har Passport-avtalen. Da er man fort konkurransedyktige mot Tesla for "ikke-Teslaer" uten avtale, og noen SuC-steder også for de som har avtale, eller kjører en Tesla.

Min avtalte pris via CMH - Charge My Hyundai løper ennå en stund. Betaler nå 135,- per måned for å få 1,65 kr/kWh. Denne endres til 89,- per måned og en rabatt på 1,50 (ifølge CMH), noe som vil bringe prisen ned i 5,49 med nye drop-in-prisen.

Med Ionity passport til 129,- per måned, så vil man få 2,19 i rabatt, og havne på 4,80 kr/kWh. Har ikke regnet på dette med nye priser, men før prisendringen så ville månedskosten være betalt ned etter ca 50 kWh per måned, og med større rabatt direkte fra Ionity, så vil den totalt sett bli billigere.

Jeg kan se at for de som sjeldent lader borte, er 89,- per måned en lettere "pille" å svelge. Men husk at du bør se på all kjøring i året, inkludert ferietider. Da vil man fort kunne se at det lønner seg med Passport direkte fra Ionity. Dog kanskje ikke sammenlignet med Tesla SuC for kunder med avtale, som fremdeles kommer bedre ut.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Skal køyre ein del for å trenge meir enn 50kWh hurtiglading per mnd.

Utan dill så kostar det vel fortsatt 6,50 hjå Uno-X.
Tesla har også sett ned prisen på dei fleste stasjonar og er fortsatt eit godt stykke under.
Dyraste non-Tesla er Røldal med 4,25/4,70 så det er eit stykke dit.
Av dei store er Liertoppen og Grålum(Sarpsborg) på 3,30/3,65.

Blir spennande å sjå kva dei andre gjer framover no.
2020 e-Golf (2023-)

Håvar

Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 13:05Det gjør også Ionity Passport-prisen "hyggeligere", for i følge brevet, så blir ladeprisen 4,82 om man har Passport-avtalen. Da er man fort konkurransedyktige mot Tesla for "ikke-Teslaer" uten avtale, og noen SuC-steder også for de som har avtale, eller kjører en Tesla.
Tesla sin dyreste stasjon for ikke-Tesla uten abo er kr 4,70 pr kWt(4,25, - om en unngår å lade mellom 18 og 22).
Snittpris er nærmere 4 kr(3,50,- 22-18), helt uten å betale månedsabonnementer

Kilde:
https://elbil.no/knuser-alle-pa-pris/
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på onsdag 16. august 2023, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 13:05Det gjør også Ionity Passport-prisen "hyggeligere", for i følge brevet, så blir ladeprisen 4,82 om man har Passport-avtalen. Da er man fort konkurransedyktige mot Tesla for "ikke-Teslaer" uten avtale, og noen SuC-steder også for de som har avtale, eller kjører en Tesla.
Tesla sin dyreste stasjon for ikke-Tesla uten abo er kr 4,70 pr kWt(4,25, - om en unngår å lade mellom 18 og 22).
Snittpris er nærmere 4 kr(3,50,- 22-18), helt uten å betale månedsabonnementer

Kilde:
https://elbil.no/knuser-alle-pa-pris/
Ulempen med Tesla SuC, er at prisene raskt oppdateres. så det som var sant i går, trenger ikke være sant i dag eller i morgen. Og det ser vi her, for Tesla oppdaterte altså prisene i natt, sannsynligvis som direkte svar på Ionity sin prisendring.

Tidligere i sommer var prisene langt høyere, og med Eviny sin prisreduksjon var ikke lengre Tesla så mye billigere. Da kan det hende det er andre årsaker til at man velger å lade hos en tilbyder som er dyrere. Som f.eks. lokasjon, lokasjon, lokasjon.

Nå har riktignok Ionity og annonsert at prisene skal bli mer flytende, så kanskje får vi et nytt svar fra Ionity snart. Det viser jo at der det oppstår reell konkurranse, så er det vi som brukere som vinner.

Og dette vil vi se mer av når man ikke lengre er avhengig av en app eller et ladekort, men kan betale direkte med bankkort hos alle.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 21:55
Sitat fra: Håvar på onsdag 16. august 2023, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 13:05Det gjør også Ionity Passport-prisen "hyggeligere", for i følge brevet, så blir ladeprisen 4,82 om man har Passport-avtalen. Da er man fort konkurransedyktige mot Tesla for "ikke-Teslaer" uten avtale, og noen SuC-steder også for de som har avtale, eller kjører en Tesla.
Tesla sin dyreste stasjon for ikke-Tesla uten abo er kr 4,70 pr kWt(4,25, - om en unngår å lade mellom 18 og 22).
Snittpris er nærmere 4 kr(3,50,- 22-18), helt uten å betale månedsabonnementer

Kilde:
https://elbil.no/knuser-alle-pa-pris/
Ulempen med Tesla SuC, er at prisene raskt oppdateres. så det som var sant i går, trenger ikke være sant i dag eller i morgen. Og det ser vi her, for Tesla oppdaterte altså prisene i natt, sannsynligvis som direkte svar på Ionity sin prisendring.

Det erikke nødvendigvis slik at Tesla endret prisene natt til i går, men det er da TOCN har hentet inn priser og laget oversikten. Det gjør de ca. en gang pr. 1-2 måneder. Tesla kan ha oppdatert prisen for flere uker siden selv om TOCN kom med oversikten først i går.

Tesla er vel den eneste ladetilbyderen som aktivt justerer prisen på lading basert på strømprisene. Jeg vil ikke si det er en ulempe.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på torsdag 17. august 2023, klokken 08:37
Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 21:55
Sitat fra: Håvar på onsdag 16. august 2023, klokken 21:34
Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 13:05Det gjør også Ionity Passport-prisen "hyggeligere", for i følge brevet, så blir ladeprisen 4,82 om man har Passport-avtalen. Da er man fort konkurransedyktige mot Tesla for "ikke-Teslaer" uten avtale, og noen SuC-steder også for de som har avtale, eller kjører en Tesla.
Tesla sin dyreste stasjon for ikke-Tesla uten abo er kr 4,70 pr kWt(4,25, - om en unngår å lade mellom 18 og 22).
Snittpris er nærmere 4 kr(3,50,- 22-18), helt uten å betale månedsabonnementer

Kilde:
https://elbil.no/knuser-alle-pa-pris/
Ulempen med Tesla SuC, er at prisene raskt oppdateres. så det som var sant i går, trenger ikke være sant i dag eller i morgen. Og det ser vi her, for Tesla oppdaterte altså prisene i natt, sannsynligvis som direkte svar på Ionity sin prisendring.

Det erikke nødvendigvis slik at Tesla endret prisene natt til i går, men det er da TOCN har hentet inn priser og laget oversikten. Det gjør de ca. en gang pr. 1-2 måneder. Tesla kan ha oppdatert prisen for flere uker siden selv om TOCN kom med oversikten først i går.

Tesla er vel den eneste ladetilbyderen som aktivt justerer prisen på lading basert på strømprisene. Jeg vil ikke si det er en ulempe.
OK, det kan godt være flere dager siden, jeg tok journalisten på ordet når de sier endringen skjedde i går.

Ulempen med variabel pris, er jo selvsagt at plutselig kan det være dyrere enn det man sjekket i appen dagen i forveien, og spesielt om det er stor forskjell mellom ladestasjoner som er nært hverandre.

Selvsagt mindre problem når det settes ned, men uvissheten er der jo. Med avtale med fast pris for en periode, så vet man jo hva prisen er, selv om den kanskje blir litt høyere for å ta høyde for pristopper.

Dette må en jo selv vurdere hva man mener om for egen kjøring/lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 17. august 2023, klokken 09:10Ulempen med variabel pris, er jo selvsagt at plutselig kan det være dyrere enn det man sjekket i appen dagen i forveien, og spesielt om det er stor forskjell mellom ladestasjoner som er nært hverandre.

Selvsagt mindre problem når det settes ned, men uvissheten er der jo. Med avtale med fast pris for en periode, så vet man jo hva prisen er, selv om den kanskje blir litt høyere for å ta høyde for pristopper.

Dette må en jo selv vurdere hva man mener om for egen kjøring/lading.

Dersom vi ser på pris med abonnement hos Ionity (Passport) vs Tesla med abonnement er det vel ingen grunn til å tro at man i overskuelig fremtid vil tape penger på å velge Tesla-abonnement? Ja, prisene kan justeres opp og ned fra dag til dag (i alle fall i teorien), men så lenge prisene uansett ligger under det man tilbys med Ionity passport ser jeg ikke det som noen reell ulempe.

Ionity informerer ellers også (i appen) om at de står fritt til å endre prisen på Ionity Direct når de ønsker, så man har strengt tatt ikke noen fast pris for en gitt periode med Ionity Passport. Man betaler derimot for en fast rabatt opp mot Ionity Direct.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 17. august 2023, klokken 15:06
Sitat fra: RJK på torsdag 17. august 2023, klokken 09:10Ulempen med variabel pris, er jo selvsagt at plutselig kan det være dyrere enn det man sjekket i appen dagen i forveien, og spesielt om det er stor forskjell mellom ladestasjoner som er nært hverandre.

Selvsagt mindre problem når det settes ned, men uvissheten er der jo. Med avtale med fast pris for en periode, så vet man jo hva prisen er, selv om den kanskje blir litt høyere for å ta høyde for pristopper.

Dette må en jo selv vurdere hva man mener om for egen kjøring/lading.

Dersom vi ser på pris med abonnement hos Ionity (Passport) vs Tesla med abonnement er det vel ingen grunn til å tro at man i overskuelig fremtid vil tape penger på å velge Tesla-abonnement? Ja, prisene kan justeres opp og ned fra dag til dag (i alle fall i teorien), men så lenge prisene uansett ligger under det man tilbys med Ionity passport ser jeg ikke det som noen reell ulempe.

Ionity informerer ellers også (i appen) om at de står fritt til å endre prisen på Ionity Direct når de ønsker, så man har strengt tatt ikke noen fast pris for en gitt periode med Ionity Passport. Man betaler derimot for en fast rabatt opp mot Ionity Direct.
Ulempen når man siterer andre som ikke orket å ta med alt, er at man fort svarer på noe som allerede er omtalt. Jeg skrev om at Ionity nå åpner for variable priser, nederst i det opprinnelige innlegget. Så det er jeg klar over.

Det sagt, alltids greit å få det poengtert for de som ikke har fulgt debatten så nøye. Så får vi nå se hvor ofte Ionity justerer sammenlignet med Tesla.

Men dyreste Tesla SuC ifølge artikkelen er altså 4,70 og Ionity med Passport 4,82, altså 12 øre forskjell.

Nå er jo Tesla med abonnement 3,50 på dyreste lader på dyreste tidspunkt, og 3,15 på billigste tidspunkt, så det er jo selvsagt litt "rom for justering" før det ev. blir dyrere enn Ionity med Passport.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 17. august 2023, klokken 15:27Men dyreste Tesla SuC ifølge artikkelen er altså 4,70 og Ionity med Passport 4,82, altså 12 øre forskjell.

Nå er jo Tesla med abonnement 3,50 på dyreste lader på dyreste tidspunkt, og 3,15 på billigste tidspunkt, så det er jo selvsagt litt "rom for justering" før det ev. blir dyrere enn Ionity med Passport.
Men dette er jo epler og pærer sammenligning. Snittprisen på alle Teslaladerne med abonnement var vel rundt 2,60, som man kan sammenligne med Ionity Passport.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ladet på Tesla i dag for 3,8,- uten abo.
På lørdag var det ReCharge for 7,-.
Blir penger av sånt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Panduck

Sitat fra: daktari på torsdag 17. august 2023, klokken 23:02Ladet på Tesla i dag for 3,8,- uten abo.
På lørdag var det ReCharge for 7,-.
Blir penger av sånt.

Recharge har nå ikke mindre enn 3 ladelokasjoner på Nebbenes (Shell Vest, Nebbenes Øst og McD), der Tesla har lokasjon med 44 ladere. Jeg forstår ikke helt hva planen deres er, med mindre de kommer til å drastisk kutte prisen, vil disse kun bli "overflow" stasjoner når det er kø på Tesla, samt redning for en og annen Chademobil.

RJK

Sitat fra: Panduck på fredag 18. august 2023, klokken 14:44
Sitat fra: daktari på torsdag 17. august 2023, klokken 23:02Ladet på Tesla i dag for 3,8,- uten abo.
På lørdag var det ReCharge for 7,-.
Blir penger av sånt.

Recharge har nå ikke mindre enn 3 ladelokasjoner på Nebbenes (Shell Vest, Nebbenes Øst og McD), der Tesla har lokasjon med 44 ladere. Jeg forstår ikke helt hva planen deres er, med mindre de kommer til å drastisk kutte prisen, vil disse kun bli "overflow" stasjoner når det er kø på Tesla, samt redning for en og annen Chademobil.
Ser vel eneste løsning når kortbetaling kommer og det blir helt fritt valg, at de må ned i pris.

Nå bruker de jo for det meste Kempower laderstolper, og ikke alle ladestolpene  dems har ChaDeMo. 

Shell Vest har vel 2 ChaDeMO, og 6 CCS. På Nebbenes Café hvor Tesla-laderne står, har de 2 ChaDeMo og 8 CCS, mens McD har 3 ChaDemo og 6 CCS.

Og ingen av disse er rene ChaDeMo, men er kombo men hvor, så vidt jeg vet, kun en bil kan lade ved hver stolpe. Så står det en CCS-utstyrt bil, så får ikke en ChaDeMo-utstyrt bil ladet.

Så i beste fall kan 7 ChaDeMo-biler lade samtidig, i verste tilfelle står det CCS-biler ved de stolpene. Er altså 7 kombinerte, og 13 rene CCS-stolper.

Jeg har liten tro på at folk er flinke og velger en ren CCS-stolpe med viten og vilje, det er vel mer at f.eks. de under tak er rene CCS, og ellers så blir det alt etter hva som passer best der og da.

Men håper jo at jeg tar feil der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

#73
Sitat fra: RJK på torsdag 17. august 2023, klokken 15:27Men dyreste Tesla SuC ifølge artikkelen er altså 4,70 og Ionity med Passport 4,82, altså 12 øre forskjell.
Kan ikkje samanlikne ein pris med abonnement og ein utan.
Tesla abo til 129kr/mnd gir 3,15/3,50kr i Røldal. Liertoppen som er ein av dei med 40+ plassar kostar då 2,20/2,45kr. Nebbenes (44 stk) 2,40/2,65kr.

Kan legge til at Ionity Passport krev at ein ladar rundt 59kWh/mnd eller meir for at det skal svare seg å bruke.
2020 e-Golf (2023-)

geear

Og Ionity krever vel fortsatt 12 mnd binding? Tesla kan du ta abonnement på kun for én måned som du vet du skal på en lenger tur.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA