Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Det kjøpet var et godt kjøp. De økte sin andel med dette :+1:  bra for Oslo og bra for klima..  tenker jeg...

Her er saken :+1:
https://vartoslo.no/hafslund-per-trygve-hoff-raymond-johansen/naeringsbyraden-avviser-at-hun-lovet-oslofolk-billigere-strom-rart-hvis-det-er-inntrykket-so

Electric cars in Norway

Mange kreative løsninger. Her er SV i dagens utspill.

Kopi:

SV vil gi mer støtte til dem som bruker lite strøm

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/03/24/195834821/sv-vil-gi-mer-stotte-til-dem-som-bruker-lite-strom

Electric cars in Norway

Det blir jo penger av dette ....

Kopi, bilde og lenke under fra gårdagens nyhet:

"Statnett dro inn 14,4 mrd. kroner i fjor

Store prisforskjeller på strøm løftet Statnetts inntekter betydelig i 2021, men resultatet ble tynget av de skyhøye strømprisene."

Statnett, som driver motorveiene i det norske strømnettet og utenlandsforbindelsene, la torsdag frem tallene for helåret 2021, som viser inntektshopp og resultatfall fra samme periode i 2020.

Driftsinntektene for fjoråret landet på 14,4 milliarder kroner, opp fra 10,8 milliarder kroner året før.

Inntektsbykset forklares med sterk økning i flaskehalsinntektene, som er det Statnett tjener på strømsalg mellom land og områder.

https://e24.no/olje-og-energi/i/g6Axw0/statnett-dro-inn-144-mrd-kroner-i-fjor

arthur

... elementær energiøkonomi tilsier at regjeringen avvikler strømstøtten og heller øker støtten til dem som trenger det

Støtte til lavinntektsgrupper og utsatte næringer bør være uavhengig av energibruk. På den måten vil det fortsatt lønne seg for vedkommende å redusere energiforbruket, om det er gjennom forbedret teknologi eller tilpasset adferd. Uten det får vi ikke en balanse mellom tilbud og etterspørsel.

https://www.dn.no/innlegg/energi/strompris/stromstotte/innlegg-stromstotten-oker-energiprisen-og-gjor-vondt-verre-dette-er-politikk-blottet-for-markedsinnsikt/2-1-1189283

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på fre 25. mar 2022, kl. 08:17
... elementær energiøkonomi tilsier at regjeringen avvikler strømstøtten og heller øker støtten til dem som trenger det

Støtte til lavinntektsgrupper og utsatte næringer bør være uavhengig av energibruk. På den måten vil det fortsatt lønne seg for vedkommende å redusere energiforbruket, om det er gjennom forbedret teknologi eller tilpasset adferd. Uten det får vi ikke en balanse mellom tilbud og etterspørsel.

https://www.dn.no/innlegg/energi/strompris/stromstotte/innlegg-stromstotten-oker-energiprisen-og-gjor-vondt-verre-dette-er-politikk-blottet-for-markedsinnsikt/2-1-1189283

arthur :+1: takker for den.. hadde ikke lest den.

Ja du har rett i at kansje Edgar har rett i sin påstand... men hvis primære forutsetning er feil? Hva da? Det er nye tider... kansje ikke elementær energiøkonomi er veien å gå? Jeg vet ikke... bare undrer...

Putin sin gass leveranser i rubel viser jo nettopp at det er nye tider....avtalebrudd? Kanskje? Vi får se... stygt er det hvertfall av Putin :-1:...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 25. mar 2022, kl. 08:36

arthur :+1: takker for den.. hadde ikke lest den.

Ja du har rett i at kansje Edgar har rett i sin påstand... men hvis primære forutsetning er feil? Hva da? Det er nye tider... kansje ikke elementær energiøkonomi er veien å gå? Jeg vet ikke... bare undrer...

Putin sin gass leveranser i rubel viser jo nettopp at det er nye tider....avtalebrudd? Kanskje? Vi får se... stygt er det hvertfall av Putin :-1:...

Ja, kanskje en skulle sett på hvor mye det huset en eier brukte av strøm i 2021, og så gitt 2 kroner i cash per kWh, så hvis en hadde brukt 20.000 kWh i 2021, så fikk en 40.000 kroner utbetalt med f.eks. 3333,- per måned. Så hvis en klarte å bruke mindre enn 20.000kWh strøm i året så påvirket ikke det pengene en fikk, og en kunne gjøre penger på det. Ikke en dum idè det. Da ville en virkelig fått incentiver til å spare strøm...
Tesla Model Y                         2021-

overskyet

Elementær logikk sier også at hvis produksjonsprisen er 10 øre per kilowatt, kan den selges til borgere i landet, med 100% avanse, for 20 øre.

Elementær samfunnsøkonomi sier også at hvis prisene stiger voldsomt, så vil lønnskravene stige, inflasjonen stige, rentene stige, som gjør krona dyrere, næringslivet svakere osv.

Jeg skjønner ikke engang at dere gidder å diskutere med noen som mastruberer mens de ser på høye strømregninger. Alle forstår at det er negativt for landet med prisene som er nå og alle forstår at det bare er dårlig politikk som er årsaken. De aller fleste (åpenbart ikke alle) forstår at det er løsbart, om viljen var der.

ToWalkOrDrive

Ser at Aftenbladet endelig gidder å skrive om utslagene av 10-doblet hytteskatt (strømpriser).

Pensjonister som tidligere var mye på hytta ser på det som ekstraskatt, siden de ikke får noe strømprisavslag fra staten mens de er på hytta, og må betale 10-gangen av vanlig strømpris, mens eierne (det offentlige) ikke vet hva de skal gjøre med alle pengene, men bygger opp egenkapital i tilfelle dårlige tider...

Folk hamstrer inn varmepumper, så hvis du sitter i solveggen på hytta etter en travel uke, så kan du nyte lyden av utedelene på varmepumpene som summer så vakkert i kor.

Folk hamstrer dieselbrennere, og gassovner, sånn at du ikke trenger å savne diesel-lukten fra byen mens du er i fjellet.

Samtidig ser hytteeierne at mens de betaler 400,- i strøm per dag når de er på hytta, så kan de like godt fly til Gran Canaria i påsken....prisforskjellen er mindre enn noen gang....med enormt energiforbruk som resultat.

Imens sitter hvitsnippene på Lyse og smiler godt i kontorstolene.

RJK

Personlige konkurser er vel en langt dyrere medisin en litt prisstøtte, men det er ikke slik at folk flest er uberørt av de høye prisene, som i liten grad blir påvirket av husholdningenes forbruk nå. Prisene er uansett langt høyere enn folk flest tar høyde for.

Vinteren har uansett visst oss at priselastisiteten hos private er særdeles liten. Folk kan ikke bare la familien fryse, man kan ikke la være å bruke strøm til oppvarming av huset, varmtvannstanken, kjøleskapet og fryseren. Dvs, den siste kan nok kuttes ut når man har rukket å tømme den ved å spise opp det man har i den.

Man kan selvsagt redusere varmen i huset noe, man kan mørklegge rom som ikke er i bruk der og da, og man kan spise mindre varmebehandlet mat. Dessuten kan man kutte i annet strømforbruk. Problemet er at folk flest har gjort alle disse tiltakene, og storbrukerne er de man ikke kan slå av.

Men man bør gjøre endringer på strømstøtten, for de av oss som har vært smart/heldige og inngått fastprisavtaler og likevel klarer seg med mindre strøm enn den rause grensen som er satt, sitter jo rett og slett og håver inn, dess høyere prisen blir. Man får jo mer i støtte da, enn det man betaler, og får penger for at vi andre må betale høye priser, og da spesielt næringslivet og det offentlige selv.

Det er en skam at man ikke har satt en regel på at ingen skal få støtte for mer enn de faktisk betaler, da det er disse som gladelig kan fyre op badestampen, og formelig hører det tikker inn penger på kontoen.

Nå er det og slik at det er vanskelig å montere opp solcelle-anlegg når man bor i en blokk eller leilighet, og sære regler gjør at det er kronglete for borettslag å la beboerne få nyte godt av strøm som lages av et felles anlegg. Dessuten, her i Oslo så er man tvunget til å være koblet opp mot fjernvarmeanlegg om det går i gata. og der får man vel ikke inngått fastprisavtaler etter det jeg skjønner.

Man måtte i tilfelle fordyret dette ved å seksjonere opp anlegget, og latt hver beboer få sin mengde paneler som bare de kan nyte godt av, i tillegg til kanskje en seksjon for fellesanlegget som dekker f.eks. fellesområder og ladestasjonene som er montert opp.

Det er også vanskelig å få montert opp solcelle-paneler på snødekt tak. Mange av tiltakene som kan gjøres, tar tid å få gjennom, i tillegg til at det skal finansieres, gjerne via økte lån, noe som ikke passer alle.

Uansett, både de som selger og monterer solcelle-anlegg, varmepumper, etterisolering og annet som kan senke strømforbruket, jobber vel stort sett på spreng, og har liten kapasitet til å gjøre jobber umiddelbart. Dette vil ta tid.

Og vi har, som du er blitt fortalt flere ganger, stort sett uten særlige alternativer til elektrisitet for oppvarming av hus og leilighete.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

For strøm på hytter så anbefales sterkt å lese innlegg her..  mye erfaringsdeling :+1: 

Sol anlegg på hytta? Ja takk :+1:  sol anlegg hjemme... not so sure.... 8)

Jeg klarer ikke å regne det hjem enda.. og det er laaaange køer..men det er et godt alternativ uansett økonomi eller ikke :+1:..

https://elbilforum.no/index.php?topic=59922.msg1042197#new

Og denne

https://elbilforum.no/index.php?topic=8156.msg1042120#new

Electric cars in Norway

Sitat

Nyeste innlegg av overskyet på I dag kl. 09:01 »

Jeg skjønner ikke engang at dere gidder å diskutere med noen som mastruberer mens de ser på høye strømregninger. Alle forstår at det er negativt for landet med prisene som er nå og alle forstår at det bare er dårlig politikk som er årsaken. De aller fleste (åpenbart ikke alle) forstår at det er løsbart, om viljen var der.

He he  :(  hvor tar du det fra? Dette med sex referanser er vel laaangt utenfor god skikk i debatten...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 25. mar 2022, kl. 09:28
For strøm på hytter så anbefales sterkt å lese innlegg her..  mye erfaringsdeling :+1: 

Jeg klarer ikke å regne det hjem enda.. og det er laaaange køer..men det er et godt alternativ uansett økonomi eller ikke :+1:..

Og denne

Ser i linkene at Electrolux-forumbrukeren monterte Jula-varmepumpe. Ser de har en på tilbud til 6000,- som folk gir tommel opp på. Spørs om ikke jeg og må ødelegge ute-miljøet med en støgg og bråkende varmepumpe, for å surre og gå om nettene og når jeg ikke er på hytta...kan jo være godt med aircondition på de varmeste sommerdagene og...
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luft-luft/luftvarmepumpe-008297/

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 09:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 25. mar 2022, kl. 09:28

Og denne

Ser i linkene at Electrolux-forumbrukeren monterte Jula-varmepumpe. Ser de har en på tilbud til 6000,- som folk gir tommel opp på. Spørs om ikke jeg og må ødelegge ute-miljøet med en støgg og bråkende varmepumpe, for å surre og gå om nettene og når jeg ikke er på hytta...kan jo være godt med aircondition på de varmeste sommerdagene og...
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-luft-luft/luftvarmepumpe-008297/

ToWalkOrDrive :+1: VP er et must .. jo flere jo bedre .. utedelen blir borte hvis du pakker den inn... mye fint i tre og plastikk :+1:

Sjekk COOP verdi på den jula vp som  måler effektivitet

arthur

Sitat fra: RJK på fre 25. mar 2022, kl. 09:25

Personlige konkurser er vel en langt dyrere medisin en litt prisstøtte, men det er ikke slik at folk flest er uberørt av de høye prisene, som i liten grad blir påvirket av husholdningenes forbruk nå. Prisene er uansett langt høyere enn folk flest tar høyde for.

Vinteren har uansett visst oss at priselastisiteten hos private er særdeles liten. Folk kan ikke bare la familien fryse, man kan ikke la være å bruke strøm til oppvarming av huset, varmtvannstanken, kjøleskapet og fryseren. Dvs, den siste kan nok kuttes ut når man har rukket å tømme den ved å spise opp det man har i den.

At forbruket tilsynelatende ikke har gått (mener å lest det) skyldes neppe at vinteren har vært kaldere enn "normalt", muligens at de aller aller fleste har klart å absorbere den høye prisen, dog sikkert godt hjulpet av strømstøtten.
En ting som har overrasket meg er hvor lite proaktive folk er, har vært, når det gjelder type abonnement man velger og også valg av leverandør. Har registrert at mange jeg kjenner har hatt avtale om variabel pris uten å ha peiling på at det finnes alternativer, alternativer som f.eks spotpris som ville ha spart demfor penger, prisgaranti, prismatch osv Velger her bevisst å ikke engang nevne muligheten av avtale om fast pris for da går det nok umiddelbart utover potensen hos enkelte.

I Norge har det "til alle tider" vært helt vanlig å ha på varme i rom som ikke er i bruk,la lysene stå på i rom man ikke oppholder seg, utelys i "bøtter og spann", helt uvanlig i de fleste land jeg kjenner til. Jeg tror vi alle bør ta oss litt mere sammen for selv enkle ting vil i sum gjør en betydelig forskjell.
Det sagt så er jeg (også) tilhenger av å hjelpe de som sliter ekstra, en holdning jeg tror faktisk gjennomsyrer vårt land og folk (?), men det må gjøres på målrettet og fornuftig vis slik at vi reduserer sløsing og ikke indirekte oppfordrer til fortsatt unødvendig høyt forbruk.

Og hvor mange privatpersoner har gått personlig konkurs grunnet strømprisene? Har for egen del hverken hørt, sett eller lest om noen uten at jeg derved vil hevde at det IKKE kan ha skjedd, tror bare ikke det er tilfelle.

ruslebiff

Sitat fra: arthur på fre 25. mar 2022, kl. 10:14
Og hvor mange privatpersoner har gått personlig konkurs grunnet strømprisene? Har for egen del hverken hørt, sett eller lest om noen uten at jeg derved vil hevde at det IKKE kan ha skjedd, tror bare ikke det er tilfelle.

Personlig konkurs, dvs at man kommer inn i gjeldsordning er en lang prosess, så det vil nok ta lang tid om man hører om slike tilfeller, selv om noen kanskje allerede er teknisk konkurs. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA