Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 25. mar 2022, kl. 10:14
Det sagt så er jeg (også) tilhenger av å hjelpe de som sliter ekstra, en holdning jeg tror faktisk gjennomsyrer vårt land og folk (?), men det må gjøres på målrettet og fornuftig vis slik at vi reduserer sløsing og ikke indirekte oppfordrer til fortsatt unødvendig høyt forbruk.

Ikke mye vi er enige om - men akkurat dette med å hjelpe samt påse at man ikke sløser er jeg hjertens enig i.
Det er også viktig å skille på 2 elementer mhp. kraftmarkedet og prisene.

Det ene er øyeblikksbildet vi har nå med ekstreme priser - det vil naturligvis kunne endre seg over tid når man får orden på gass-leveranser og kommer mer i balanse på kontinentet.

Mao. ekstreme priser trenger ikke vare evig....

Det andre er prisforskjeller mellom ulike prisområder - og det er spesielt her jeg mener Sør Norge er i ferd med å bli helt skakkjørt. Det skal investeres enormt i Sverige - masse vind og det skal bygges mye ny industri i Sverige - spesielt Nord i landet etableres det mye.  I Norge har vi isteden brukt "olje hjernen" og tenkt rask profitt fra eksport av kraft på samme måte som vi har tjent gode penger på Olje og gass. Mange - også i kraftbransjen - har tenkt at strøm kan omsettes på samme måte - og så skaffer vi landet masse penger. Problemet med dette resonnementet er jo at for gass og olje så har vi ekstremt overflod i forhold til det vi trenger selv - mens for kraft er det motsatt - vi har lite overskudd og vi må faktisk bruke det meste selv innenlands for å kunne leve og bo her.
Da blir det jo slik at der pengene fra Olje og Gass kom utenfra - altså fra land utenfor Norge - så kommer pengene fra kraften vi selger stort sett fra egne innbyggere. Og dersom vi har et system hvor kraften faktisk også er dyrere enn våre konkurrenter kan operere med - vel da snubler vi egne grep. Og det er dette jeg er redd for - at vi når Oljen er borte - ikke har klart å bygge landet slik f.eks Svenskene i alle tider har klart. Vi må bygge sten for sten så kan vi konkurrere med svenskene og da trenger vi å bruke den evigvarende energien vi faktisk har her i landet - vann og vind - til fordel for oss selv. Vi kan ikke selge ut råvaren vi selv må ha for å konkurrere - vi må foredle den selv og tenke fundamentalt annerledes enn det vi har gjort med oljen.

THE

Sitat fra: hELgenen på fre 25. mar 2022, kl. 11:20
Det sagt så er jeg (også) tilhenger av å hjelpe de som sliter ekstra, en holdning jeg tror faktisk gjennomsyrer vårt land og folk (?), men det må gjøres på målrettet og fornuftig vis slik at vi reduserer sløsing og ikke indirekte oppfordrer til fortsatt unødvendig høyt forbruk.

Ikke mye vi er enige om - men akkurat dette med å hjelpe samt påse at man ikke sløser er jeg hjertens enig i.
Det er også viktig å skille på 2 elementer mhp. kraftmarkedet og prisene.

Det ene er øyeblikksbildet vi har nå med ekstreme priser - det vil naturligvis kunne endre seg over tid når man får orden på gass-leveranser og kommer mer i balanse på kontinentet.

Mao. ekstreme priser trenger ikke vare evig....

Det andre er prisforskjeller mellom ulike prisområder - og det er spesielt her jeg mener Sør Norge er i ferd med å bli helt skakkjørt. Det skal investeres enormt i Sverige - masse vind og det skal bygges mye ny industri i Sverige - spesielt Nord i landet etableres det mye.  I Norge har vi isteden brukt "olje hjernen" og tenkt rask profitt fra eksport av kraft på samme måte som vi har tjent gode penger på Olje og gass. Mange - også i kraftbransjen - har tenkt at strøm kan omsettes på samme måte - og så skaffer vi landet masse penger. Problemet med dette resonnementet er jo at for gass og olje så har vi ekstremt overflod i forhold til det vi trenger selv - mens for kraft er det motsatt - vi har lite overskudd og vi må faktisk bruke det meste selv innenlands for å kunne leve og bo her.
Da blir det jo slik at der pengene fra Olje og Gass kom utenfra - altså fra land utenfor Norge - så kommer pengene fra kraften vi selger stort sett fra egne innbyggere. Og dersom vi har et system hvor kraften faktisk også er dyrere enn våre konkurrenter kan operere med - vel da snubler vi egne grep. Og det er dette jeg er redd for - at vi når Oljen er borte - ikke har klart å bygge landet slik f.eks Svenskene i alle tider har klart. Vi må bygge sten for sten så kan vi konkurrere med svenskene og da trenger vi å bruke den evigvarende energien vi faktisk har her i landet - vann og vind - til fordel for oss selv. Vi kan ikke selge ut råvaren vi selv må ha for å konkurrere - vi må foredle den selv og tenke fundamentalt annerledes enn det vi har gjort med oljen.

hear! hear!
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

[quote author=hELgenen link=topic=5690
- mens for kraft er det motsatt - vi har lite overskudd og vi må faktisk bruke det meste selv innenlands for å kunne leve og bo her.
Og dersom vi har et system hvor kraften faktisk også er dyrere enn våre konkurrenter kan operere med - vel da snubler vi egne grep.
[/quote]

Forbruket i kraftkrevende industri, datasentre og oljebransjen vil stige fra rundt 56 TWh i 2016 til 73 TWh strøm i 2035, ifølge NVEs anslag. – Strømforbruket innen industri, petroleumsnæringen og datasentre kan øke med 17 TWh fram til 2035, sier Per Sanderud, vassdrags- og energidirektør i NVE.15. apr. 2018

Produksjonen av kraft var på 149,5 TWh i 2016. Det er en økning på 3,1 prosent sammenlignet med året før og det høyeste nivået som er registrert.9. feb. 2017

Rekordstor kraftproduksjon i 2016 - SSB

Hvor mange arbeidsplasser finner vi i den kraftkrevende industrien og hvor mye utgjør denne av BNP?

Du kan oppfattes dithen at strømmen i Norge er dyrere enn i land det er naturlig å sammenligne oss med/konkurrerer med, og det er vel ikke helt korrekt, eller?

https://www.energinorge.no/nyheter/2022/nord-norge-hadde-europas-billigste-strom-i-2021/

https://www.europower-energi.no/kraftmarked/dette-betaler-stromkundene-i-europa/2-1-1004290

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ruslebiff på fre 25. mar 2022, kl. 10:51
Og hvor mange privatpersoner har gått personlig konkurs grunnet strømprisene? Har for egen del hverken hørt, sett eller lest om noen uten at jeg derved vil hevde at det IKKE kan ha skjedd, tror bare ikke det er tilfelle.

Personlig konkurs, dvs at man kommer inn i gjeldsordning er en lang prosess, så det vil nok ta lang tid om man hører om slike tilfeller, selv om noen kanskje allerede er teknisk konkurs.

Ja, har prøvd å forklare Arthur at det tar litt tid sånne ting, men går ikke helt inn.

Dersom en kombinerer 10-doblet strømpris med dobling i renteutgiftene, som er spådd innen to år til er gått, så kan vi begynne å se på statistikkene. Men allerede nå ser vi en økning i kreditt-gjelden, men som kan ha ulike årsaker. Så får en jo se om årets lønnsoppgjør redder baken på de med litt stresset økonomi.

Hvis en er sparsommelig og har kun 5 millioner i lån så vil en økning på 2,5% i renten utgjøre en ekstra månedlig utbetaling på 8.125 kroner etter at skattefradraget er medregnet. Hvis en da har en eldgammel hytte som bruker 3.000 kroner ekstra per måned så begynner det å bli tynt for folk.

Lurer på hvordan folk hadde reagert om de som hadde kjøpt Tesla plutselig fikk en årsavgift på 40.000 kroner, mens de som hadde Toyota skulle betale årsavgift på 4.000....ville de med Toyota da sagt: du har deg selv å takke....dersom du ikke har råd til Tesla burde du aldri ha kjøpt Tesla..... føler dette er samme argument som folk bruker om de som har kjøpt hytte. Men de som kjøpte hytte hadde ikke forventet at kommunalt eide Lyse Energi og tilsvarende skulle tidoble strømprisen....og så kaller folk det "subsidie" om staten skulle redusere dette ved hjelp av reduksjon på nettleien....spesielt....meget spesielt...
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 09:12
Ser at Aftenbladet endelig gidder å skrive om utslagene av 10-doblet hytteskatt (strømpriser).

Pensjonister som tidligere var mye på hytta ser på det som ekstraskatt, siden de ikke får noe strømprisavslag fra staten mens de er på hytta, og må betale 10-gangen av vanlig strømpris, mens eierne (det offentlige) ikke vet hva de skal gjøre med alle pengene, men bygger opp egenkapital i tilfelle dårlige tider...

Folk hamstrer inn varmepumper, så hvis du sitter i solveggen på hytta etter en travel uke, så kan du nyte lyden av utedelene på varmepumpene som summer så vakkert i kor.

Folk hamstrer dieselbrennere, og gassovner, sånn at du ikke trenger å savne diesel-lukten fra byen mens du er i fjellet.

Samtidig ser hytteeierne at mens de betaler 400,- i strøm per dag når de er på hytta, så kan de like godt fly til Gran Canaria i påsken....prisforskjellen er mindre enn noen gang....med enormt energiforbruk som resultat.

Imens sitter hvitsnippene på Lyse og smiler godt i kontorstolene.

400,- per dag? Strømmen koster nå drøye 2,- inkl. nettleie, mener du at disse hyttene bruker oppunder 200kWh per dag? Med en så enorm sløsing er det helt klart at noe bør gjøres ja.

Bruker de mer fornuftige 50kWh så ender regningen på en drøy hundrelapp. Noe som fint kan senkes mye mer om man fyrer mye med ved. Og det gjør vel de aller fleste på hytta? Da kommer man fint ned i kanskje 20-30kWh per dag.

Diesel/parafin og gass er fortsatt dyrere enn strøm med dagens priser. Begge deler ligger på nærmere 3,- pr. kWh varme (etter å ha regnet 80-85% effektivitet).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på fre 25. mar 2022, kl. 13:46
400,- per dag? Strømmen koster nå drøye 2,- inkl. nettleie, mener du at disse hyttene bruker oppunder 200kWh per dag? Med en så enorm sløsing er det helt klart at noe bør gjøres ja.

Det er feil - drøye 3 kroner tenker jeg det er med dagens krafpris:

Snittprisen er 224 øre inkl MVA og elsertifikat i dag (mrk snittpris)
På dette kommer ca 50 øre i nettleie for de fleste - kanskje mer også fordi nettleie er ofte dyrere for hytter
Og på toppen av dette igjen kommer fastledd som da utgjør tilsammen ca 10 kroner for nettleie og vanlig gebyr hos strømleverandør

Så vi bikker nok fort 3 kroner pr kwh for hyttestrømmen ja.

Og da er det bare å regne ut fra eget forbruk.

En Varmepumpe på fjellet som skal stå som oppvarming til grunnlast drar ca 1.5 kwh/time
Deretter har du varmtvann for de som har det på hytta. Og til slutt alt det andre.

Så et forbruk på et sted mellom 50 -75 kWh pr. dag er vel ikke uvanlig. Og så skal du lade elbilen for
turen opp - det er vel ca 30-40 kwh som da skal fordeles over la oss si 3 dager...

Jeg eier ikke hytte - men det er klart at det blir noen kroner pr. dag - tipper fort 2-300 kroner dagen
slik markedet er nå på en hytte som er ganske snill med strømforbruk.

Det jeg derimot stusser litt på er at enkelte netteiere har rimeligere nettleie til hyttefolket - enn fastboende - og andre igjen har stikk motsatt filosofi.  Jeg synes dette er noe merkelig at man skal ha ulik praksis her - men slik er det.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 13:32
Sitat fra: ruslebiff på fre 25. mar 2022, kl. 10:51
Og hvor mange privatpersoner har gått personlig konkurs grunnet strømprisene? Har for egen del hverken hørt, sett eller lest om noen uten at jeg derved vil hevde at det IKKE kan ha skjedd, tror bare ikke det er tilfelle.

Personlig konkurs, dvs at man kommer inn i gjeldsordning er en lang prosess, så det vil nok ta lang tid om man hører om slike tilfeller, selv om noen kanskje allerede er teknisk konkurs.

Ja, har prøvd å forklare Arthur at det tar litt tid sånne ting, men går ikke helt inn.

Dersom en kombinerer 10-doblet strømpris med dobling i renteutgiftene, som er spådd innen to år til er gått, så kan vi begynne å se på statistikkene. Men allerede nå ser vi en økning i kreditt-gjelden, men som kan ha ulike årsaker. Så får en jo se om årets lønnsoppgjør redder baken på de med litt stresset økonomi.

Hvis en er sparsommelig og har kun 5 millioner i lån så vil en økning på 2,5% i renten utgjøre en ekstra månedlig utbetaling på 8.125 kroner etter at skattefradraget er medregnet. Hvis en da har en eldgammel hytte som bruker 3.000 kroner ekstra per måned så begynner det å bli tynt for folk.

Lurer på hvordan folk hadde reagert om de som hadde kjøpt Tesla plutselig fikk en årsavgift på 40.000 kroner, mens de som hadde Toyota skulle betale årsavgift på 4.000....ville de med Toyota da sagt: du har deg selv å takke....dersom du ikke har råd til Tesla burde du aldri ha kjøpt Tesla..... føler dette er samme argument som folk bruker om de som har kjøpt hytte. Men de som kjøpte hytte hadde ikke forventet at kommunalt eide Lyse Energi og tilsvarende skulle tidoble strømprisen....og så kaller folk det "subsidie" om staten skulle redusere dette ved hjelp av reduksjon på nettleien....spesielt....meget spesielt...

Og jeg har prøvd å forklare at denne tråden ble startet i juli ifjor, at strømprisene (forwardmarkedet) viser en klar nedgang i strømprisen, at strømforbruket faller , halveres, når behov for oppvarming går over siden våren har kommet, at i store deler av landet er strømmen nesten gratis, at strømmen utgjør en realtivt beskjeden andel av de økte utgifter osm forventes grunnet renteøkning, inflasjon osv, mulig at ikke alle har lest hva jeg har skrevet. Gidder ikke gjenta, enda en gang, alt hva man kan og/eller har kunnet gjøre for å redusere utgiftene til strøm, men mange synes at tiden er bedre brukt på å beklage seg i sosiale medeier heller enn å handle, være aktive og sågar proaktive, dem om det.

arthur

Sitat fra: hELgenen på fre 25. mar 2022, kl. 14:32

Jeg eier ikke hytte -

Og til tross for ditt regnestykke (betviler ikke hva du skriver) så er det stor etterspørsel etter hytte, ja så stor at folk banker på og spør om eier har tenkt å selge hytta, så noe tyder på at folk har råd til både hytte og strøm?

ToWalkOrDrive

På dette kommer ca 50 øre i nettleie for de fleste - kanskje mer også fordi nettleie er ofte dyrere for hytter
Og på toppen av dette igjen kommer fastledd som da utgjør tilsammen ca 10 kroner for nettleie og vanlig gebyr hos strømleverandør

En Varmepumpe på fjellet som skal stå som oppvarming til grunnlast drar ca 1.5 kwh/time
Deretter har du varmtvann for de som har det på hytta. Og til slutt alt det andre.

Så et forbruk på et sted mellom 50 -75 kWh pr. dag er vel ikke uvanlig. Og så skal du lade elbilen for
turen opp - det er vel ca 30-40 kwh som da skal fordeles over la oss si 3 dager...

Jeg eier ikke hytte - men det er klart at det blir noen kroner pr. dag - tipper fort 2-300 kroner dagen

Det jeg derimot stusser litt på er at enkelte netteiere har rimeligere nettleie til hyttefolket - enn fastboende - og andre igjen har stikk motsatt filosofi.  Jeg synes dette er noe merkelig at man skal ha ulik praksis her - men slik er det.

Ja, stemmer det for en hytte "som er ganske snill med strømforbruk", som du skriver. For min del bikker jeg fort 120-130kWh på et døgn når jeg kommer opp til hytta (uten elbillading). Men da har hytten stått med kun vedlikeholdsvarme på nesten en uke. Det er klart at de som virkelig er rike så har de gjerne 15-20cm moderne isolasjon, med perfekt tetting, og gjerne vann-til-luft-til-vann-til-mann varmepumpe, og gjerne 120.000 kroners solcellepanel oppå taket. Sånn at ekstraskatten rammer ikke de rike.

De som derimot har strukket seg til å kjøpe en hytte til en drøy million fra 1960, påbygd et par ganger, der suger det strøm ganske kjapt. Så det er lavbudsjetts-hytte-eieren som må betale regningen....ikke fancy-smancy-hytte-eieren. Det som irriterer er at myndighetene er helt på kant med vannrettighetsloven §1:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hoye-strompriser-det-politiske-spillet-rakner/o/5-95-353281
Tesla Model Y                         2021-

Wisd0m

Har man ikke råd til varmepumpe på hytta til 20 000 kroner er det kanskje påtide å selge.

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 25. mar 2022, kl. 14:35

Jeg eier ikke hytte -

Og til tross for ditt regnestykke (betviler ikke hva du skriver) så er det stor etterspørsel etter hytte, ja så stor at folk banker på og spør om eier har tenkt å selge hytta, så noe tyder på at folk har råd til både hytte og strøm?

Ja - det er klart mange HAR HATT OG HAR TILSYNELATENDE ENNÅ god råd - men dette en en pendel som er i ferd med å bikke andre veien.

Er forresten vanskelig å snakke om prognoser med folk - f.eks deg Arthur -  som hele tiden henger seg opp i fortiden og tror fremtiden er en fremskrivning av fortiden. Det er ting på gang på som kan snu veldig mye på hodet. Vi har en mat-priskrise på gang. Rentene er på vei opp - det er mangel på energi i verden - det er mangel på råvarer som f.eks stål og Europa må håndtere en flyktningkrise vi ikke har sett maken til - alt ser ut til å bli dyrere og vanskeligere dersom en da ikke ser seg i bakspeilet...da er alt rosenrødt.

Jeg tror det blir tøffere tider for alle rett og slett - det er nå min spådom. Og jeg tror det dårlig strategi for et land å selge råvaren strøm ut av landet - gass og olje, ja - men ikke strøm. Og jeg tror det rett og slett er fornuftig politikk å ikke gjøre seg helt avhengig av andre land i alt og ett. Krisen i Europa hadde nok vært mindre om f.eks land som Tyskland ikke hadde gjort seg helt avhengig av russisk gass og Europa avhengig av Ukrainsk og Russisk hvete og mais.

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 25. mar 2022, kl. 11:58
Du kan oppfattes dithen at strømmen i Norge er dyrere enn i land det er naturlig å sammenligne oss med/konkurrerer med, og det er vel ikke helt korrekt, eller?

https://www.energinorge.no/nyheter/2022/nord-norge-hadde-europas-billigste-strom-i-2021/

https://www.europower-energi.no/kraftmarked/dette-betaler-stromkundene-i-europa/2-1-1004290

Jo - normalt skal SE3 og SE4 være mye høyere priset enn NO1,NO2 og NO5,
Nå ser vi en endring - en endring som begynte så smått sent i 2021.

Så langt i år er SE3 og SE4 billigere enn NO1-NO2 og NO5 (sør Norge)

Vi taper helt klart terreng mhp. å kunne tilby industri og næring gode betingelser for investering i Sør Norge.

Electric cars in Norway

hELgenen :+1: ser den.

Men helst skulle det vært en sone i landet og den skulle hatt billig strøm. Mye billigere enn dagens nivå. Slik det var for 2 til 3 år siden..   

Strømhandel som utføres som børshandel og med utenlandskabler, flaskehalsinntekter...osv ..... det har blitt for komplisert!

Strøm bør sees på en nødvendighet for alle og den skandinaviske velferdsstaten burde klart å håndtere dette bedre. Det er en fallitterklæring når staten må inn å betale alt over 80 øre eller hva det nå var....  just saying....

arthur

Sitat fra: hELgenen på fre 25. mar 2022, kl. 16:11
Sitat fra: arthur på fre 25. mar 2022, kl. 14:35

Jeg eier ikke hytte -

Ja - det er klart mange HAR HATT OG HAR TILSYNELATENDE ENNÅ god råd - men dette en en pendel som er i ferd med å bikke andre veien.

Er forresten vanskelig å snakke om prognoser med folk - f.eks deg Arthur -  som hele tiden henger seg opp i fortiden og tror fremtiden er en fremskrivning av fortiden.

Jeg tror det blir tøffere tider for alle rett og slett - det er nå min spådom.

Hørte du på den nye sentralbanksjefen angående fremtid, kjøpekraft osv? Nei, jeg tror IKKE at fremtiden er en rett strek mellom gårsdagen, dagen i dag og videre inn i fremtiden, langt derifra. Har levd lenge nok, og som yrkesaktiv opplevd store svingninger, oljekrise og jappetid for å nevne noen. At vi er uenige mht hva vi TROR om fremtiden betyr at det er hva vi TROR, ikke hva vi vet. Det gjelder i like stor grad deg, som meg og som alle andre. Forøvrig har jeg hatt svært mye rett mht fremtiden hva angår strømpriser (til enkeltes fortvilelse) og rentenivå, men i like stor grad tatt fullstendig feil f.eks hva angår prisen på aksjeverdien i Tesla.

Regner med at du kan være enig med meg i at økt rente samt forventete ytterligere rentehevinger det neste/de neste år/året indikerer at det er press i økonomien og ikke det motsatte? Hvis du IKKE er enig med meg så foreslår jeg at du leser hva Norges  Bank sier og hva de legger til grunn for renteheving/er og utsiktene for norsk økonomi og diskuterer (motargumenterer) utifra deres vurderinger, gjerne med litt "Kjøtt på beinet"? Jeg sier ikke at Norges Bank VET hva som skjer frem i tid, men jeg deler deres syn hva angår de store linjer.

jkirkebo

224 øre i dag ja, men snittet har vært lavere denne måneden. I morgen er det 216 øre, forrige måned endte vel på drøye 150 øre. Fastledd betaler man for å ha strøm, det påvirkes overhodet ikke av forbruk og er derfor ikke noe poeng i å regne inn i kostnader pr. dag etter min mening.

36kWh i døgnet for grunnoppvarming av en hytte høres mye ut, da er den stor eller veldig dårlig isolert. Evt. er det svært kaldt ute.

Drivstoff til bil blir vel også litt merkelig å regne inn i kostnaden på å bruke hytta synes jeg.

Sier vi 75kWh og 2,75 pr. kWh ender summen på drøye 200,-. Ganske langt unna 400,-.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA