Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 15:12
Ja, stemmer det for en hytte "som er ganske snill med strømforbruk", som du skriver. For min del bikker jeg fort 120-130kWh på et døgn når jeg kommer opp til hytta (uten elbillading). Men da har hytten stått med kun vedlikeholdsvarme på nesten en uke. Det er klart at de som virkelig er rike så har de gjerne 15-20cm moderne isolasjon, med perfekt tetting, og gjerne vann-til-luft-til-vann-til-mann varmepumpe, og gjerne 120.000 kroners solcellepanel oppå taket. Sånn at ekstraskatten rammer ikke de rike.

Eller så fyrer vi opp hytta med ved, selvhugget fra egen tomt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat

Eller så fyrer vi opp hytta med ved, selvhugget fra egen tomt.

Smart :+1: du vet at de sier ved varmer 3 ganger. En når du hogger og to når du klyver og tre når du bærer den inn i ved ovnen :D

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 25. mar 2022, kl. 17:58
Smart :+1: du vet at de sier ved varmer 3 ganger. En når du hogger og to når du klyver og tre når du bærer den inn i ved ovnen :D
Blir fire det da, den varmer jo i ovnen og
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på fre 25. mar 2022, kl. 18:39
7 ganger:
1: Felle
2: Laste/kjøre hjem/laste av
3: Kappe opp
4: Kløyve
5: Stable
6: Bære inn
7: Fyre i ovnen

Med dagens automatisering kan 3 og 4 slåes sammen, da blir det 6
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

ToWalkOrDrive

Forbruket mitt er når jeg fyrer i ovnen. Uten det ville det vært enda høyere. Holder på og pusser opp, så satser på at det blir bedre neste høst....selv om materialkostnadene siste året har blitt sykt mye høyere det siste året....Murphy's lov....
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

F.eks. fra desember, men her er det stor grunnflate, og alt på en etasje. Har blitt flinkere til å strupe ovner enn i desember.

Electric cars in Norway

Sitat fra: DagfinnN på fre 25. mar 2022, kl. 18:54
Sitat fra: turfsurf på fre 25. mar 2022, kl. 18:39
7 ganger:
1: Felle
2: Laste/kjøre hjem/laste av
3: Kappe opp
4: Kløyve
5: Stable
6: Bære inn
7: Fyre i ovnen

Med dagens automatisering kan 3 og 4 slåes sammen, da blir det 6

He he ja dere har alle rett og jeg har feil. Jeg likte oppsettet ovenfor.

Vi må også som premiss legge rent brennende vedovn til grunn.
Men nå er jeg temamessig lagt ute på skogen....

Så tilbake til temaet strømpriser...hvorgår er de fortsatt høye i dag? Det skulle jo blåse opp i Danmark?

arthur

Danmark i dag;

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table

Lagt til:
Jeg forstår at for enkelte så ble denne linken; "..unyttig og i tillegg intetsigende." hvilket er notert og beklager herved til innrapportøren at poenget ikke nådde helt frem. Poenget var knyttet til kommetaren i innlegget ovenfor hvor det ble skrevet; " Så tilbake til temaet strømpriser...hvorgår er de fortsatt høye i dag? Det skulle jo blåse opp i Danmark?" Og da mente jeg at det var relevant og helt konkret å vise til hva strømprisen er i dag i nettopp Danmark, omtrent like høy som i Norge. Hvis poenget fortsatt er uklart så vil jeg foreslå at innrapprøtøren selv sier det slik at man kommuniserer, diskuterer (dette er vel et diskusjionsforum etter hva jeg forstår) slik at svar, oppklaring, kommentar, presisering osv kan gis direkte og ikke via et annet medlem. Bare et velment forslag.

Forøvrig kan vel denne siden som jeg her linker til i noen grad indikere, ja sågar vise konkret,  hvilke priser som gjelder i våre naboland på et gitt tidspunkt. Jeg mener å huske at jeg har vist til den samme siden tidligere.

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 22:21
Forbruket mitt er når jeg fyrer i ovnen. Uten det ville det vært enda høyere. Holder på og pusser opp, så satser på at det blir bedre neste høst....selv om materialkostnadene siste året har blitt sykt mye høyere det siste året....Murphy's lov....

Ojda, du bruker 120-130kWh i døgnet og fyrer med ved? På hytta? Hvordan er det egentlig mulig? Vi fyrer kun med ved på hytta, og forbruket på en dag er typisk 10-12kWh. Det tilsvarer 4-500W kontinuerlig og er mer enn nok til alt av belysning, kjøleskap, fryser, stekeovn, TV og lading av alt mulig rart + noen vifter og pumper. Riktignok koker vi på gass da, og lading av elbil er ikke med i det regnestykket.

Vedforbruket er ca. 2-4 bananesker pr. dag, avhengig av utetemperatur.

arthur

Et forbruk på 120-130 kWt på et døgn på en hytte uten elbil-lading og bruk av ved i tillegg til oppvarming høres "noe" høyt ut. Til sammenligning har vi selv ikke vært over det nivået på noe døgn i vinter i vår enebolig på nesten 200 kvadratmer, heller ikke på dager med lading av elbil og uten at vi har brukt ved. Forslag; Ta på en genser?

Syklist

Litt lavere temperatur inne, genser og ENØK vil være bra både for kloden vår og personlig økonomi.
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

hELgenen

Vi har hatt forbruk på over 150kwh/døgn i vinter. Bolig fra 2011,185 m2 BOA bygget etter tek-07,varmepumpe som oppvarming med innstilt temp på 23 grader noe som gir ca 20 grader innendørs. Det fyres også med ved på disse dagene med 150 kwh++ men dette er da ikke en del av de 150 kwh. Vi har fått dokumentert svært god tetthet i boligen og det er naturligvis balansert ventilasjon.  Det er naturligvis kaldt ute når vi bikker 150 kwh. Vi snakker fra minus 15 og nedover. Sikkert like kaldt på en hytte på fjellet. Tror ute temp betyr ekstremt mye mhp forbruk. Vi er kjapt nede på 50-75 kwh når temp er fra minus 3-4 og varmere.

ToWalkOrDrive

Grafene mine var fra desember, som var kald og ikke minst vindfull. Hoved-delen av hytta er 60 år gammel, så ikke veldig bra tettet eller isolert, og jeg jobber meg gjennom rom for rom...men med de prisene...er vel nesten catch 22...? Klarer ikke spare nok strøm (oppussing) fordi det koster så mye med strøm...

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lør 26. mar 2022, kl. 14:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 25. mar 2022, kl. 22:21

Ojda, du bruker 120-130kWh i døgnet og fyrer med ved? På hytta? Hvordan er det egentlig mulig? Vi fyrer kun med ved på hytta, og forbruket på en dag er typisk 10-12kWh. Det tilsvarer 4-500W kontinuerlig og er mer enn nok til alt av belysning, kjøleskap, fryser, stekeovn, TV og lading av alt mulig rart + noen vifter og pumper. Riktignok koker vi på gass da, og lading av elbil er ikke med i det regnestykket.

Vedforbruket er ca. 2-4 bananesker pr. dag, avhengig av utetemperatur.
Har du regnet ut ditt faktiske energiforbruk? Altså hva du ville brukt i døgnet om du ladet elbilen ved ankomst istedenfor hurtiglader, varmtvann, energien i veden du bruker?

Og hvor mange er dere på hytta med de tallene?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lør 26. mar 2022, kl. 18:36
Har du regnet ut ditt faktiske energiforbruk? Altså hva du ville brukt i døgnet om du ladet elbilen ved ankomst istedenfor hurtiglader, varmtvann, energien i veden du bruker?

Og hvor mange er dere på hytta med de tallene?

Lading av elbil ved ankomst vil være ca. 50kWh for hele oppholdet. Fordelt på f.eks 6 dager er det snakk om drøye 8KWh per dag. Varmtvann får vi fra vedfyringen (har akkumulatortank og vedfyrt vannbåren varme), har ikke regnet på energiinnholdet i veden. Vi er normalt 2 på hytta men har ikke merket noe økt forbruk om det er 5 der. Det er ikke mye ekstra som går med til lys på ett soverom til og noe mobillading.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA