Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 22. mar 2022, kl. 19:08
Sitat fra: Counterpointer på tir 22. mar 2022, kl. 18:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 22. mar 2022, kl. 18:03
det er jo ganske så høy politisk enighet og engasjement i strømpriser saken synes jeg, på tvers av partiene.
Hæææ

Det er ikke noen enighet om noe annet enn å lappe litt på ett sambrutt system og en samfunnskontrakt som er borte, med litt avlat

Counterpointer :+1: he he ja ser den. Men jeg tenker den raske saksbehandling de la opp til med å forlenge strøm ordningen for privatpersoner med et års varighet, viser en viss grad av enighet... jeg tenker på denne:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7dwnov/regjeringen-forlenger-stroemstoetten-til-mars-2023

Men ja det er forskjeller....
Som du sikkert har fått med deg så mener jeg at prissettingssystemet ikke fungerer i det hele tatt lengre. Det har nok hatt slagsider tidligere, men de siste kablene vippet systemet over grensen og nå er det parodisk.

Det er tverrpolitisk enighet om innføringen av prissettingssystemet og det store flertallet (Høyre/AP) ønsker ikke gjøre noe strukturelt med det. At små opposisjonspartier markerer seg er ikke avgjørende.

Jeg tror grunnen til at kompensasjonsordningen raskt ble forlenget var at de ikke ønsker å rokke ved den nye store inntekten som aldri vil ta slutt. De negative konsekvensene vil komme sakte, så de ser de bort fra

Som i så mange prosesser i samfunnet kan en se sammenhenger ved å «follow the money».

stefse

Alle er enig i at problemet med høye strømpriser må rettes opp, bortsett fra de som får lov til å bruke pengene som  dras inn, altså politikerne. Dette er i første rekke en kortsiktig og businessmannsaktig tankegang, som ikke burde avstedkomme i forvaltningen av et land.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Jeg har mange,mange års erfaring med marginalprising som prisetting - også mange års erfaring pay-as-bid.

Marginalprising kan enklest beskrives med et bilde av en situasjon der du skal selge en bolig - og det er 10 interesserte som ønsker å kjøpe boligen. Blant de er det 2 russiske oligarker som skal ha boligen. Boligen har en verditakst på 8 millioner. Men for disse 2 russiske oligarkene betyr det ingenting. Før du vet ordet av det er har budrunden bikket 80 millioner. Salget går jo strålende for selger, men markedet er kjørt helt i dass for å si det slik.  Og det er litt slik vi ser nå. Spesielt Englandskabelen,NSL, ser ut til å bety ekstremt mye for prissettingen.
Dette sammen med god fleksibilitet på den norske vannkraften gjør at produsentene i praksis kan velge om det er Tyskland eller England som skal sette prisniåvet på norsk vannkraft. Når det er lavpris pga. mye vind på kontinentet er det ikke gitt at det samme skjer i England - så da har vi høy pris der og vår vannkraft prises deretter. Og dersom det blir krise i Tyskland og ikke fullt så mye krise i England - vel da er det Tysk pris som setter prisen. Og slik sitter man der som selger mellom 2 budgivere som er villige til å strekke seg langt- Og ettersom systemet prises etter marginalpris er det disse 2 budgiverene som vil definere prisen for HELE markedet. Og slik vil det være så lenge man ikke har et overskudd av kraft i området. Og med størrelsen på disse nye kablene har man regelrett fjernet overskuddet og således overlatt at prisen defineres i stor grad av kampen mellom kontinentet og England. Pay-as-bid er et annet konsept. Her tilbyr hver produsent pris og volum til en markedsplass hvor hver kjøper og selger kobles sammen og volum selges til avtalt pris. F.eks kunne man innført en slags hybrid i Norge ved at alle produsenter tilbyr pris og volum som så sorteres etter pris og matches etter en prioritert fordeling mellom f.eks ulike kundegrupper. Da vil hver kundegruppe kunne få ulik pris. F.eks kunne husholdninger få kjøpe først - deretter næring osv osv..og til slutt eksport. Dermed får man ikke en felles pris, men ulike priser til ulike grupper. Det er en mer komplisert ordning, men den ville i det minste sikre at vi i Norge blir tilbudt det rimeligste kraften før "overskuddet" eksporteres. Det er i grunn samme mekanisme som i dag, med den forskjellen at man opererer med ulik pris til ulike kundegrupper. Produsentene vil ikke trenge å endre sin budgivning, men de vil få delt opp salgsvolumet de selger til ulik pris.

Rævedilter

Sitat fra: Counterpointer på man 21. mar 2022, kl. 18:39
Sitat fra: arthur på søn 20. mar 2022, kl. 20:24
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.
Som du selv pleier å forlange. Dokumenter dette med en quote fra denne tråden!

Jeg kan ikke huske noen.

Sjølvkost er krevd i tråden ja, nå var det vel ikkje 10 øre som nevnt der då, men Arthur har nok betre husk enn deg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rævedilter på tir 22. mar 2022, kl. 20:29
Etter hva jeg kan huske så er det aktive medlemmer her som mener at prisen burde være ti øre siden det er omtrent selvkost for produsent.

Jeg kan ikke huske noen.

Sjølvkost er krevd i tråden ja, nå var det vel ikkje 10 øre som nevnt der då, men Arthur har nok betre husk enn deg.

Rævedilter :+1: ja det er ikke lett. 10 øre selvkost men har lest 11 øre andre steder... uansett... selvkost... ja hvorfor ikke... brannfakkel i quote diskusjonene ovenfor altså  :D. Men det skal ikke stå på meg... jeg er med! Bare det blir billig for folk flest sier jeg...En Jonas der altså :D

Men  det store problemet som må løses er hvordan selvkost prinsippet passer inn i et marked med 17 strømforbindelser til utlandet. Der har vi en utfordring....

Her er en som har svaret... stikkord.. havvind!

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OrJv8k/vi-boer-bygge-ut-langt-mer-havvind

Kopi fra lenken over:

"Det Europa drøfter nå, er nye løsninger som verner folk og næringsliv mot ekstreme priser. Utover støtte til strømregningene er forslag om makspriser på strøm til forbrukere og en ny design på grossistmarkedet blitt tema.

Hvor denne debatten ender, vet vi ikke. Det vi vet, er at energiprisene vil svinge rundt et høyere nivå enn vi trodde for et år siden. Eksponeringen mot høye priser på fossile brensler vil vare inntil fornybar energi dominerer i markedet.

Norske og europeiske forbrukere og næringsliv må vernes mot ekstraordinære priskonsekvenser, uansett hva de skyldes.

Norges relevans for Europa er større er noen gang. La oss bruke dette strategisk og ikke bli innadvendt."

Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på tir 22. mar 2022, kl. 20:29

Jeg kan ikke huske noen.

Quote på hvor du finner det?

Det er en tåpelig ting å si at en skal selge strøm til selvkost. Har lest mye dumme påstander i denne tråden, men akkurat det høres lite sannsynlig ut.

Hadde vært interessant å se hva slags post du har tatt det ut fra.

stefse

Disse løsningene, som også Helgenen beskriver, betyr at vi må bestemme noe selv, og ikke bare la EU organene styre. Altså utenkelig uten en revolusjon på storting og departement.
Det eneste vi kan gjøre er å bygge oss vekk fra denne prishijackingen med egne kabler direkte fra produsent til forbruker.
Men det vil ikke bransjen selvsagt, de vil koble all kraft inn i det norske nettet, slik at alle skal betale dyrt for å få lov å tappe av strømmen som er på vei til kontinentet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Vi legger'n død! :+1:

TV programmet "Praktisk Info" med Jon Almaas - har et fast innslag som heter "Vi legger'n død"... er det ufint å si at det også kan gjøres her..?

Tenker på dette med "Sjølvkost er krevd i tråden ja, nå var det vel ikkje 10 øre osv...

hELgenen

Sitat fra: arthur på ons 23. mar 2022, kl. 07:43
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7d4ym3/oed-det-koster-1157-oere-aa-lage-stroem

Huff - hva koster en bil da?

Det er helt meningsløst å definere ett tall for selvkost - den varierer mye fra anlegg til anlegg.

Så den ballen bør legges død med en gang.

Videre bør Økonomiprofessor Nils-Henrik M. von der Fehr sette seg inn i de ulike prissettingsmekanismene som faktisk bransjen opererer under. For spotmarkedet er det marginalprising og for systemtjenester i f.eks Sverige er den pay-as-bid. Dette er bare 2 eksisterende mekanismer. Det er ingenting som tilsier at man ikke kan lage nye mekanismer. Rasjonering er jo en annen ekstrem variant der NVE går inn og omfordeler kraften f.eks ved å kreve at enkelte industrianlegg stoppes. Prisen på rasjonering er i modellene bransjen bruker for verdisetting av vann beskrevet som en ekstrem pris - altså tenk på et stort tall som så er dyttet inn i modellene. Hva den faktisk vil være vet vi ikke - men i Frankrike har man jo gått inn for en maks-pris som i praksis er vesentlig lavere enn hva markedet opererer med om dagen.

Det altså ikke slik at vi MÅ HA en prismekanisme som vi har i dag når markedet er i sterk ubalanse som nå.
Videre går vi mot 15 minutter avregning på sikt i Norden - og da vil vi plutselig operere med 15 min spot verdier i motsetning til i dag hvor time benyttes. Da kan jo verdiene bli ennå mer ekstreme i korte perioder. Det er ingen husholdning som klarer å tilpasse sitt liv etter slike ekstremer - så sånn sett er det kanskje fornuftig å ha markeder for strøm for ulike kundergrupper - eller bare rett og slett definere en lovpålagt plikt til å tilby visse kundegrupper lange fastprisavtaler til en levedyktig pris. Kraftselskapene eies, med få unntak, av folket. Sånn sett burde man lage løsninger som tjener landet som helhet - og i dagens marked så tviler jeg sterkt på at dette er tilfelle. Faktisk er det jo slik at staten selv har laget regler som tilsier at alle pengene som man drar inn kan man ikke fordele tilbake. Så jo høyere prisen blir, jo mer vi betaler i strømregning, jo mindre andel av disse pengene går tilbake til landets innbyggere. Denne regelen ble definert med tanke på et eksportmarked som olje og gass. Forskjellen nå er at den største andelen av pengene hentes direkte fra egne innbyggere - mao. dette er altså ikke penger som flommer inn i landet , men som flommer ut av lommene til folk og inn i statskassen. Og så sitter staten der med et regelsett som tilsier at man ikke kan dytte alle disse pengene tilbake til landets innbyggere - et regelverk laget med basis i helt andre forutsetninger.

Jeg tror rett og slett det er manglende kunnskap i en del departement om kontantstrømmene fra kraftmarkedet og det er helt klart manglende kunnskap om hvordan prismekanismene i kraftmarkedet fungerer.  Og jeg er helt overbevist om at markedet , slik det nå er designet ikke fungerer til beste for landet under de forutsetningene som nå gjelder - under normale forhold ja - men vi har ikke normale forhold nå ettersom noen har dratt ut "proppen" av dette markedet og sluppet løs et alt for stort potensielt volum for eksportmulighet til 2 ulike markeder. Det er en "drømmesituasjon" for produsentene, men ettersom alle pengene som dras inn tydeligvis ikke kan siles tilbake til folket - så gjør det meg ennå mer sikker på at dette må være feil over tid. Når vi tillegg ser at andre markeder klarer å levere billigere strøm til sin befolkning og industri (f.eks Sverige,Polen osv) - vel da er jeg helt overbevist om at dette drar feil avsted.

Electric cars in Norway

Sitat

Så den ballen bør legges død med en gang.

hELgenen  :+1: enig. Men strømpriser caset er spennende..   ..SP Vedum ... var på tv nå nettopp og sa de ser på ytterligere avgiftslettelser... for nå er de oss vanlige folks tur.... :D

arthur

Sitat fra: hELgenen på ons 23. mar 2022, kl. 09:01
Sitat fra: arthur på ons 23. mar 2022, kl. 07:43
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7d4ym3/oed-det-koster-1157-oere-aa-lage-stroem

Huff - hva koster en bil da?

Det er helt meningsløst å definere ett tall for selvkost - den varierer mye fra anlegg til anlegg.

I motsetning til en bil så er vel en kWt strøm av det ene merket nokså lik en kWt strøm av et annet merke (leverandør/produsemnt), og jeg fikk inntrykk av at prisen som det offentlige her viser til, benytter, er en snittpris? Sammenligningen med en bil kan derfor  muligens synes litt misvisende eller "søkt"?

Nopterer ellers at frykten i markedet i Norge går mest av alt på press i økonomien, vanskelig å finne kvalifisert arbeidskraft osv heller enn at alle norske (eller utenlandsk eide) verk som bruker en del strøm blir, eller skal, legges ned.

Et oppslag i en avis (husker ikke hvilken) indikerte at for en familie på fire, to voksne og to barn, vil den økonomiske hverdagen kunne bli forverret med 7-8.000 i måneden hvorav strømutgiftene (basert tilgjengelig avtale om fastpris) vil utgjøre rundt tusenlappen i måneden basert på dagens vedtatte komnpensasjonsordning, forventete renteøkninger, økning i matpriser, bensin osv Med andre ord er det ikke først og fremst strømprisen som dreper folks økonomi kan det synes som. Tar forbehold om at jeg kan huske tallene feil og forbeholder meg også retten til å ikke bli pålagt dokumentasjon for dette av noen medlemmer her.

Og kanskje de som har en marginal økonomi bør vurdere å binde renten på sitt boliglån om de ikke for lengst har gjort det? Just saying (nok en gang)!

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på ons 23. mar 2022, kl. 09:01

Det altså ikke slik at vi MÅ HA en prismekanisme som vi har i dag når markedet er i sterk ubalanse som nå.

.....

Denne regelen ble definert med tanke på et eksportmarked som olje og gass. Forskjellen nå er at den største andelen av pengene hentes direkte fra egne innbyggere - mao. dette er altså ikke penger som flommer inn i landet , men som flommer ut av lommene til folk og inn i statskassen. Og så sitter staten der med et regelsett som tilsier at man ikke kan dytte alle disse pengene tilbake til landets innbyggere - et regelverk laget med basis i helt andre forutsetninger.
Det sitter langt inne å innrømme feil, det ser vi mange steder.

Virker som det er ganske mange som fronter at dagens marked fungerer fint, det er bare litt dårlig vær og ustabil politisk situasjon akkurat nå.

Ser ut som tanken er at dette vil gå over.
Det er det ingenting som tyder på. Når komp ordning og et vedtak om et lite felt med havvind er eneste tiltak frem til kommisjonen avgir innstilling i slutten av året.

Korona har jo vist oss hvor mye store deler av næringslivet kan tåle av belastning over lang tid uten at de bryter sammen totalt. Alle de som fikk og har problemer sees bort fra. Sånn blir det med strømprisen også. Noen går nedenom, men mange vil klare seg med litt eller mye stønad og så går vi videre derfra.

Om samfunnet er bedre eller dårligere er ikke avgjørende.

THE

@arthur, det du dokumenterer her er at det var få konkurser i Norge i koronaåret 2021. Første strømregning etter den heftige prisstigningen på strøm forfalt i desember 2021. Ingen, verken private eller bedrifter, som har problem med strømregninga vil vise i denne statistikken du linker til. Du får heller vente med å presentere fasiten til status for 2022 kommer i januar 2023.

Om det skulle vise seg at det blir en stor økning i konkurser i 2022, så er det jo heller ikke strømregningen alene som er årsaken, men det er et faktum at mange både privat og næring får til dels veldig stor økning i kostnader dette året. Både strøm, drivstoff, renter, mat og mye annet vil bli dyrt. Forbruk må nødvendigvis gå ned for at folk skal klare å betale de nødvendige regningene sine, det vil nok føre til strammere økonomi for flere næringer det neste året.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA