Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

@THE - link til konkurser per dato viser et LAVERE antall konkurser så langt i år enn foregående år!

https://public.tableau.com/app/profile/brreg/viz/KonkurspningerogTvangsavviklinger/KonkurspningerogTvangsavviklinger

Så igjen, fremsatte påstander (udokumenterte sådan) er IKKE å finne i offisielle statistikker som er helt oppdatert til dagen i dag!

For egen del har jeg nå  betalt strømregningen for februar i år hvilket trolig folk flest ellers (samt bedrifter) også har gjort, forhåpentligvis.

Jeg har spurt før, spør igjen siden ingen har villet komme med noen tall eller noen form for dokumentasjon; Hvor mye utgjør strømregningen i prosent av driftsutgifter og lønn med sosiale omkostninger for en "vanlig" bedrift?

hELgenen

Jeg har vel påpekt tidligere i tråden at ting tar tid. F.eks regner jeg med at dagens kraftpriser først vil slå inn om 2-5 år med tanke på hvor bedrifter vil etablere seg. Det vil videre ta ca 10 år før vi er i nærheten av å ha kompensert for 2800 MW med utenlandskabler etablert i 2021. Poenget er at de 2800 MW ikke kan erstattes med 2800 MW vind/havkraft ettersom det ikke blåser 8760 timer i året. Dermed må det vesentlig mer kapasitet til for å være i nærheten å kompensere for de nevnte kablene som begge i teorien kan eksportere fullt i alle 8760 timene. Som sagt - ting tar tid men det som bekymrer meg mest er ikke prisnivået som sådan, men først og fremst at vi har land og områder syd for oss som kan tilby lavere pris på kraft enn oss. Det har faktisk aldri skjedd tidligere, og om dette vedvarer så vil Norge ikke være noe interessant sted å bygge opp arbeidsplasser.

Counterpointer

«Ingen virkelig store selskaper har gått over ende i fjor. Inkassotopp mener antallet konkurser i 2021 er kunstig lavt.»

https://e24.no/naeringsliv/i/JxRdGj/laveste-antall-konkurser-siden-foer-finanskrisen

«Statlige støtteordninger, som kompensasjonsordningen og muligheten til å få utsatt innbetaling av skatter og avgifter, har bidratt til dette, påpeker administrerende direktør Christian Aandalen i inkassoselskapet Fair.»

«Samtidig som antallet konkurser er lavt, har det ikke vært flere tvangsavviklinger på fem år.»

https://e24.no/naeringsliv/i/xP1LJG/konkursraset-som-aldri-kom

«Da coronakrisen inntraff, sluttet det offentlige å begjære selskaper konkurs for en periode. I kombinasjon med kontantstøtte samt utsettelser på skatter og avgifter, bidro det til svært lave konkurstall.»

«Kompensasjonsordningen skal ha mye av æren. Og så er det slik at bransjen som hvert år har flest konkurser, omtrent en fjerdedel av totalen, er bygg og anlegg. Men det er en sektor som ikke har merket krisen så godt, det har fortsatt å være mye virksomhet på både veier og anlegg.»

https://www.advokatbladet.no/antall-konkurser-okte-med-40-prosent-i-januar-2022/174002

«Antall konkurser økte med 40 prosent i januar 2022
Antallet bedrifter som er tvangsavviklet av myndighetene har økt med hele 183,3 prosent i årets første måned.»

«- Økningen kommer fra svært lave nivåer for konkursene i 2021, men samtidig er det ikke unaturlig at bedrifter som har slitt lenge gjennom pandemien til slutt ikke klarer mer. I tillegg til koronarestriksjoner sliter mange også med stort sykefravær og skyhøye strømpriser. Utover våren vil også mer enn seks milliarder kroner som bedriftene skylder for utsatte skatter og avgifter forfalle til betaling. Derfor regner vi med en økning i konkursene fremover, sier Dun and Bradstreet-analytiker Brit Elise Melhus.»

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på ons 23. mar 2022, kl. 18:54
Jeg har vel påpekt tidligere i tråden at ting tar tid. F.eks regner jeg med at dagens kraftpriser først vil slå inn om 2-5 år med tanke på hvor bedrifter vil etablere seg.

Det tror jeg du har helt rett i. Det tar fort 2 år ift kraftpriser og etablering og trolig enda lengre tid.

Electric cars in Norway

Er det rart folk blir sinte i sør? Les dette under og se lenken.

14 ganger dyrere strøm i sør enn i nord: – Ikke holdbart

Nord-Norge har mye billigere strøm enn resten av landet, men dersom man ikke gjør grep kan dette snu fort, hevder Stein-Gunnar Bondevik i Troms Kraft.

Sist oppdatert: 4 timer siden

Onsdag morgen ligger prisen for strøm i Nord-Norge på 13,51 øre/kWh i gjennomsnitt, ifølge VGs oversikt over strømprisene i landet.

Lenger sør i landet er det cirka 14 ganger dyrere.

https://www.folkebladet.no/nyheter/i/eEo6gy/14-ganger-dyrere-stroem-i-soer-enn-i-nord-ikke-holdbart

Counterpointer

For å dokumentere hELgenen sitt godt forklarte poeng med Sverige

arthur

Jeg har lagt frem dokumentasjon mht antall konkurser og tvangsavviklinger som er registrert i Brønnøysundregisteret. Er det noen her som betviler disse tallene? Mht hva som vil (kunne) skje i fremtiden så er det ikke helt enkelt å vite med stor grad av sikkerhet vil jeg tro.

hELgenen

Sitat fra: arthur på tor 24. mar 2022, kl. 09:10
Jeg har lagt frem dokumentasjon mht antall konkurser og tvangsavviklinger som er registrert i Brønnøysundregisteret. Er det noen her som betviler disse tallene? Mht hva som vil (kunne) skje i fremtiden så er det ikke helt enkelt å vite med stor grad av sikkerhet vil jeg tro.

Det gir liten mening å snakke om konkurser nå som følge av høye kraftpriser i desember og frem til i dag.

Perioden er rett og slett for kort..Bedriftene har jo gjerne en del egenkapital som må tømmes først for å si det slik. Men over tid så vil en jo forvente at konkurser skal noe opp dersom kraftprisene holder seg høye og dette faktisk har betydning.

Det andre er dette med utflytting og relokalisering andre steder. Dette tar det nok ennå lengre tid før vi ser..

Når det kommer til å spå om fremtiden så kan man ikke bare se tilbake i tid og så ekstrapolere hva man ser. At det er sol i dag betyr ikke at det blir sol i morgen...

THE

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: hELgenen på tor 24. mar 2022, kl. 12:50
Sitat fra: arthur på tor 24. mar 2022, kl. 09:10
Det gir liten mening å snakke om konkurser nå som følge av høye kraftpriser i desember og frem til i dag.

Minner om at vi har passerto vår, forbruket til oppvarming er snat borte for en god stund damt at prisen på strøm, forwardmarkedet, indikerer en kraftig nedgang i pris. ALternativt kan man tegne en kontrakt med fast pris på drøyt halvparten av spotprisen. I sum vil dette redusere utgifter til strøm med langt over 50% så nei, strømprisen er ikke hva som knekker en "vanlig" bedrift som et rørleggerfirma, matbutikk, advokatkontor osv samt at de alle kan justere sine priser for å kompensere for økte utgifter.

Igjen, hvor mye tror "dere" at strømutgiftene utgjør av de totale utgiftene til et "vanlig" firma når lønn og sosiale utgifter også ligger inne i driftsregnskapet? Har stilt det smame splrsmålet en rekke ganger over lang tid, men synes som om inen vil ta den utfordringen, kanskje av en god grunn?

stefse

Enten må kablene få begrensninger, eller prisingsprinsippet må bort.
Forsyningssikkerheten i 2022-24 kan heller ikke baseres på at vi først skal selge strøm dyrt, for så å kjøpe den tilbake igjen når det passer oss, dersom det ikke kommer nok regn. Den typen gambling kan fort gå åt skogen, og produsentene må få føringer på å stoppe dette eksperimentet snarest.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: THE på tor 24. mar 2022, kl. 13:30
Her er det mye interessant å lese, og mye vi har diskutert i denne tråden også.

https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-sette-ned-foten-a-tappe-magasinene-i-det-omfanget-og-tempoet-som-vi-gjor-na-burde-vart-ulovlig/s/12-95-3424258894
Det meste i artikkelen er belyst i tråden. Men greit å se alt i sammenheng.

Det er trist at det bare er en lite (foreløpig) fløyparti på venstresiden er de eneste som tar samfunnsoppdraget på alvor og tørr å utfordre det som er et sammenbrutt system som ikke fungerer.

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tor 24. mar 2022, kl. 18:26
Enten må kablene få begrensninger, eller prisingsprinsippet må bort.
Forsyningssikkerheten i 2022-24 kan heller ikke baseres på at vi først skal selge strøm dyrt, for så å kjøpe den tilbake igjen når det passer oss, dersom det ikke kommer nok regn. Den typen gambling kan fort gå åt skogen, og produsentene må få føringer på å stoppe dette eksperimentet snarest.
Vi må nok vente på den berømte kommisjonen

Jeg vil ikke satset en femøring mot at det ikke blir forslag om mer vindkraft både på land og hav og tviler sterkt på at det kommer noen regulering av budsystemet eller forhandling av eksportkabelkapasitet.

Jeg tror de kreftene som har fått til eksportkabler og enorm inntjening for kraftprodusentene vil klare å legge premissene for kommisjonen også.

Det er jo bare å se hvordan Raymond i Oslo har blitt korrumpert av milliardinntekt for Hafslund. Han droppet det han lovet om fastpris til kundene og skal bruke alt på karbonfangst på Klementsrud sammen med to store investeringsselskaper.
Den samme effekten har nok inntekten på de andre eierne av kraftselskaper også.

Electric cars in Norway

Sitat
Det er jo bare å se hvordan Raymond i Oslo har blitt korrumpert av milliardinntekt for Hafslund.

He he nå er du streng synes jeg ;D men men politikk og pølser osv....

Som Otto sa det...

Den som vet hvordan lover og pølser blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Otto_von_Bismarck

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tor 24. mar 2022, kl. 22:59
Sitat
Det er jo bare å se hvordan Raymond i Oslo har blitt korrumpert av milliardinntekt for Hafslund.

He he nå er du streng synes jeg ;D men men politikk og pølser osv....
Er overhodet ikke streng, han lovte noe å trakk seg, åpenbart fordi det var mye penger.
Kan presisere at jeg ikke tror han får noe selv, men muligheten korrumperer når det blir så store summer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA