Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jalla på I går kl. 22:57Ja, dette viser en del av problemet som noen her lukker øynene for. Kina jobber langsiktig, og de tar i bruk alle midler for å overta markeder. Og det er bare å spørre alle landene som ligger ved Sør-Kina havet hvor hyggelige de er. Selv Australia har fått merke dritten, og det gjorde Norge også etter fredsprisen.

I den grad jeg klarer så unngår jeg å kjøpe et produkt hvor mye av verdien havner i Kina.
Jalla :+1:  spot on

RJK

Sitat fra: hELgenen på I går kl. 18:28
Sitat fra: automat på I går kl. 15:19
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.

Dette med hvordan subsidier gis er jo i praksis en papirlek - dvs. om pengene kommer den ene eller andre veien bare de kommer som tilskudd betyr egentlig ikke så mye i praksis. Jeg vet mange henger seg opp i dette - men realiteten er som den er uansett.

Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.
Jeg mener du tar fullstendig feil, når du sier det er likegyldig hvordan subsidier gis.

Kina har hatt og har en ensidig subsidie-ordning som går direkte til kinesiske produsenter, der dette er utilgjengelig for konkurrenter fra andre land, selv der de produserer i Kina.

Det er klart at det er svært konkurransevridende i forhold til f.eks. Svensk eller Tysk subsidie som gikk til enhver elbil som oppfylte et minimumskrav. Det gikk altså både til Amerikanske, Svenske, Kinesiske og Koreanske bilers begunstigelse.

Du må nok argumentere langt bedre for at ikke en slik skjev-fordeling er noe helt annet enn en rerlativt flat kjøpsstøtte som alle får ta del i.

Og nettopp disse handelsreglene som Kina bryter, går nettopp på prinsippet om å ikke være diskriminerende. Dette er regler som Kina, ihvertfall på papiret, har skrevet under på at de skal følge. Når de da velger å bryte dette, er det helt klart på sin plass å kritisere. Og sette mottiltak mot, for å dempe skjev-virkningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#527
SitatKina har hatt og har en ensidig subsidie-ordning som går direkte til kinesiske produsenter, der dette er utilgjengelig for konkurrenter fra andre land, selv der de produserer i Kina.
RJK :+1:  Nettopp slik du skriver er det

Xi og hans styre må vi boikotte,

ferdig snakka,

7 dager i uka,

hver dag i uka,

Ramser opp alt jeg hører ungdommene i huset slenger rundt seg av latterlige fraser nå om dagen for å liksom understreke noe... ;D  dette er jo henta fra US slang osv...det høres jo bare dumt ut..men men hva vet vi gammlissene :o ...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA