Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 29. mai 2024, kl. 00:52
Sitat fra: Counterpointer på tir 28. mai 2024, kl. 13:32Poenget mitt var at det kommer stort sett forslag om å gjøre solceller mindre attraktive. Det eneste som teller positivt er fallende priser på paneler, men siden invertere, stativer/fester og selve installasjonen stiger i pris så blir totalen økende pris på ett anlegg.

Apropo dyre invertere så plukkes de ned av omreisende kjeltringer hører jeg. Inn i varebilen på 10 min, så på lager der prod nr fjernes, så over på en utenlandsk regga trailer/større bil ut av Norge og så selges de i andre europeiske land med svært god fortjeneste og der er det ikke mye myndighets kontroll av solcelleanlegg med krav om godkjenninger av montering av oppsatt utstyr 🥲 det er bare så trist.
Og om de kommer i noe som ser ut som en arbeidsbil så tror vel bare naboer at det er noe som skal på service. Det virker som det å straffe kjeltringstreker ikke er en prioritert oppgave - bare utgifter. Men nye radarer...   :o
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tir 28. mai 2024, kl. 13:32Poenget mitt var at det kommer stort sett forslag om å gjøre solceller mindre attraktive. Det eneste som teller positivt er fallende priser på paneler, men siden invertere, stativer/fester og selve installasjonen stiger i pris så blir totalen økende pris på ett anlegg.

Dette med uregulerbar kraft inn på nettet er ett poeng som er forståelig, men i andre land, som f.eks Sverige og Danmark er dette tydeligvis ikke samme problemet. Dette gjør at jeg undrer meg over hvorfor det er så forskjellig.

Store vindparker får massive subsidier (særlig havvind), da er det rart at en må stramme inn med Enova tilskuddet? Begge deler er uregulerbar men utslippsfri energiproduksjon.

Hvorfor har ikke Enova laget en ordning med kombinasjonen batteri og solceller? Det er jo den perfekte løsningen for både forbruker og strømnettet. St det er penger å hente på dette viser vel «Grid reward» opplegget til Tibber. Sånn som de reklamerer for det, tjener de nok mer på det selv enn det de gir til kundene.

Ingen skal bli rike. Særlig ikke de som eier noe. Jeg kommer aldri til å tørre å investere hundretusener i solceller.

Ser for øvrig at Hilde Tonne i Statnett sier de har masse å lære fra Energinet om uregulerbar kraft, og hvordan håndtere dette. En ting de gjør for å håndtere dette er å skape strømtradere med mangemillionlønn.

En annen måte de fikser dette er ved å stoppe vindmøllene når det er negativ strømpris gjennom vindmøllenes software. Litt sånn som smart-varmtvannsberederne som henter inn neste dags strømpris for Nordpool, og varmer vannet når det er billigst, og stopper det når det er dyrest.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 29. mai 2024, kl. 00:52Apropo dyre invertere så plukkes de ned av omreisende kjeltringer hører jeg. Inn i varebilen på 10 min, så på lager der prod nr fjernes, så over på en utenlandsk regga trailer/større bil ut av Norge og så selges de i andre europeiske land med svært god fortjeneste og der er det ikke mye myndighets kontroll av solcelleanlegg med krav om godkjenninger av montering av oppsatt utstyr 🥲 det er bare så trist.

Er dette bare et rykte du mener å ha hørt eller finnes det noen som form for dokumentasjon som tilsier at dette faktisk har skjedd, og gjerne mer enn en gang? Jeg klarer ikke helt se for meg at dette er noe stort problem i Norge. Ei heller har jeg sett en eneste nyhetssak om det.

Merce

Sitat fra: Counterpointer på man 27. mai 2024, kl. 21:31Det virker nesten som det er blitt en innsats på veldig mange fronter for å gjøre solceller så lite attraktive som mulig.

-forslag om skatt på produksjon
-nettleie
-minsket Enova støtte
-mange netteiere som ikke ønsker solceller inn i nettet sitt

Sikkert noe jeg har glemt også....

Jepp, alt som ikke er vindkraft skal ugunstiges  >:(

filtvet

Bli snart som i California. Alle tvinges til å koble opp solcelleanlegg til nettet og el må kjøpes dyrt tilbake av monopolisten. Ikke uten grunn har svært mange solcelle-leverandører gått konkurs i usa (= glem 20 års "garanti").

Counterpointer

Så nettopp en interessant video om en varmepumpe som drives primært av solceller (som følger med i pakka).

Den er helt lagt opp til egenmontering og passer ypperlig til Offgrid.

Antagelig selges ikke slike produkter i Norge, og skulle ikke forundre om dette ikke er lov i Norge heller 🙈🧐

ToWalkOrDrive

Flott det. Først så sier de: "må bare komme og bygge datasenter på Kalberg i Rogaland". Når det ser ut til å drøye, sier de: "å, vi må fornye nettet, og du må betale inntill 200 kroner ekstra i måneden"....samtidig som LNett har samme eier som strømselskapet Lyse AS, som renner over av penger, og ikke vet hva de skal gjøre med alle pengene. Nå har de løpt og kjøpt ICE mobiltelefoni for å kvitte seg med noe av de overflommede sparebøssene. Godt de har fått delt opp i ulike selskap for å "lage konkurranse". Snart lager de vel eget selskap av service-avdelingen, og så ser de at de har 0 i inntekt der, og må starte å ta 200 i måneden for de og....og hvorfor stoppe der.... HMS-avdelingen i Lnett (Lyse) bør og være eget selskap. La oss kalle det HMSLNETT. De har ikke nok inntekter...200 i måneden der og. Blir veldig lønnsomt dette her. 

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 12. jun 2024, kl. 08:36Flott det. Først så sier de: "må bare komme og bygge datasenter på Kalberg i Rogaland". Når det ser ut til å drøye, sier de: "å, vi må fornye nettet, og du må betale inntill 200 kroner ekstra i måneden"....samtidig som LNett har samme eier som strømselskapet Lyse AS, som renner over av penger, og ikke vet hva de skal gjøre med alle pengene. Nå har de løpt og kjøpt ICE mobiltelefoni for å kvitte seg med noe av de overflommede sparebøssene. Godt de har fått delt opp i ulike selskap for å "lage konkurranse". Snart lager de vel eget selskap av service-avdelingen, og så ser de at de har 0 i inntekt der, og må starte å ta 200 i måneden for de og....og hvorfor stoppe der.... HMS-avdelingen i Lnett (Lyse) bør og være eget selskap. La oss kalle det HMSLNETT. De har ikke nok inntekter...200 i måneden der og. Blir veldig lønnsomt dette her. 

Nettleien kommer til å stige jevnt og trutt i de kommende årene. Allerede FØR politikerene brukte argumentet om at flaskehalsinntekter ville gi lavere nettleie - så var nettleien på vei opp og over gamle høyder. Politikerene har null forstårelse av hvordan ting henger sammen og virrer rundt i sin egen verden dessverre. Systemkostnadene ved å drifte nettet går til himmels - EU reguleringer gjør drift av nettet dyrere - det grønne skiftet gjør drift av nettet dyrere osv osv.

Her er en artikkel som jeg så for en tid tilbake - alt er selvfølgeligheter som våre politikere ikke forstår :

https://www.tn.se/naringsliv/37408/darfor-far-du-betala-nar-vattenkraften-tvingas-vaska-el/

Systemet er i ferd med å bli ekstremt komplisert - nå denne uken (13.06.2024( kommer nok et marked på drift initert av EU - nemlig intra dag auksjoner. Alt blir mer komplisert - aktørene sliter med å få oversikt og implementere alt dette i sine systemer...Dette igjen gir økte kostnader, ikke lavere.....

https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/intraday-auctions/

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på ons 12. jun 2024, kl. 09:04Systemkostnadene ved å drifte nettet går til himmels - EU reguleringer gjør drift av nettet dyrere - det grønne skiftet gjør drift av nettet dyrere osv osv.

Her er en artikkel som jeg så for en tid tilbake - alt er selvfølgeligheter som våre politikere ikke forstår :

https://www.tn.se/naringsliv/37408/darfor-far-du-betala-nar-vattenkraften-tvingas-vaska-el/

Systemet er i ferd med å bli ekstremt komplisert - nå denne uken (13.06.2024( kommer nok et marked på drift initert av EU - nemlig intra dag auksjoner. Alt blir mer komplisert - aktørene sliter med å få oversikt og implementere alt dette i sine systemer...Dette igjen gir økte kostnader, ikke lavere.....

Statnett oppgir selv at systemkostnader er 0,2 øre per kWh, altså ca 320 millioner kr om årsproduksjonen er 160 TWh. Hvor har du det fra at systemkostnadene er så høye og stadig blir høyere? Jeg ser bort fra at Statnett i første omgang dekker tap i sentral og regionalnettet og sender regningen videre til nettselskapene og igjen sender dem videre til husstandene (inkl. moms og fortjeneste). Nå ber jeg deg om å holde deg til norske forhold.

I Norge er det naturligvis både enkelt og billig å fase inn varierende vind og solkraft ved at vannkraften er så lett regulerbar og med fjernstyring og automatikk nærmest kostnadsfritt. Så hvor finner du de store og økende systemkostnadene hELgenen og hvor mye dreier deg for hver kWh og for norsk totalproduksjon? Om du ikke kan dokumentere det du påstår, står du ribbet tilbake!

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tor 13. jun 2024, kl. 18:38
Sitat fra: hELgenen på ons 12. jun 2024, kl. 09:04Systemkostnadene ved å drifte nettet går til himmels - EU reguleringer gjør drift av nettet dyrere - det grønne skiftet gjør drift av nettet dyrere osv osv.

Statnett oppgir selv at systemkostnader er 0,2 øre per kWh, altså ca 320 millioner kr om årsproduksjonen er 160 TWh. Hvor har du det fra at systemkostnadene er så høye og stadig blir høyere? Jeg ser bort fra at Statnett i første omgang dekker tap i sentral og regionalnettet og sender regningen videre til nettselskapene og igjen sender dem videre til husstandene (inkl. moms og fortjeneste). Nå ber jeg deg om å holde deg til norske forhold.

I Norge er det naturligvis både enkelt og billig å fase inn varierende vind og solkraft ved at vannkraften er så lett regulerbar og med fjernstyring og automatikk nærmest kostnadsfritt. Så hvor finner du de store og økende systemkostnadene hELgenen og hvor mye dreier deg for hver kWh og for norsk totalproduksjon? Om du ikke kan dokumentere det du påstår, står du ribbet tilbake!

Leste du lenken jeg satte inn i saken?

Du vet at det er et felles nordisk nett som har felles innkjøp av systemtjenester driftet på samme IT system? Jeg vet fordi jeg handler i dette daglig - og jeg har sett kostnadene fly i været.

Det er også godt beskrevet i lenken jeg sendte med :

SitatBalanskostnaderna har rusat
Om inte marknadens egen reglering på marknaden räcker till för att se till att perfekt balans råder tvingas Svenska kraftnät som driftsansvarig kliva in på balansmarknaderna och betala för att producenter ska dra ned eller öka sin produktion. Systemet måste alltid fungera.

Här erbjuder framför allt producenter men även i viss mån stora konsumenter som exempelvis industrin upp- och nedregleringsbud som Svenska kraftnät kan aktivera och dessa är olika dyra med olika stora ingrepp beroende på hur långt ned man kommer i listan. Att en industrikonsument ska balansera kan vara dyrare än ett vattenkraftverk till exempel.

Dessa balanskostnader har rusat från 1 miljard 2021 till 8 miljarder kronor i år (prognos) vilket alltså motsvarar ungefär en fjärdedel av Polisens budget och den senaste tiden har Svenska krafnät varit ute på flera ställen och varnat. Inte bara för säkerheten i systemet utan också kostnader.

"Om vi ser till årets första kvartal har den faktiska kostnaden för två av dessa reserver (mFFR och FCR-D Ner) överstigit vår budget med 327 procent respektive 129 procent och preliminära uppskattningar pekar på en fortsatt kraftig kostnadsökning om ingenting görs. Det är kostnaderna som i slutändan betalas av elkonsumenterna", skriver de i en

Svenskene har en mer åpen holdning til dette - i Norge så er det 2 års etterslep på rapporteringen.

Eller som det står i bærekraftsrapporten fra Statnett :

SitatUnderliggende resultat for konsernet utgjorde 1 585
mill. kroner i 2023. Dette er en økning på 993 mill.
kroner, fra 592 mill. kroner i fjor. Underliggende
driftsresultat, ble 3 840 mill. kroner mot 1 565 mill.
kroner i fjor. Bedring i underliggende driftsresultat er i
hovedsak forklart med økning i tillatt inntekt på grunn
av at flere anlegg er satt i drift og økt
kostnadsgrunnlag for systemtjenester
.

Kostnadsgrunnlaget for systemtjenester er basert på
kostnader med to års tidsetterslep, og det var en
økning fra 2020 til 2021 som nå bidrar til høyere tillatt
inntekt i 2023 i forhold til 2022.

Kilde :

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2024/statnett-sf--ars--og-barekraftrapport-2023/

ToWalkOrDrive

Som at mangedoblingen av strøm-kronene hytteeierne har betalt til interkommunale strømselskaper ikke er nok - nå vil de rød-grønne åpne for at også eiendomsskatten blir forskjellig for Jørgen Hytte-eier og Thommesen-villa-eier. Igjen bruker de rødgrønne argumentasjon som at hytteiere "har råd til det", med ikke-kunnskapsbasert viten. Dersom de hadde kikket litt nærmere på statistikk så viser det at hytteeiere stor sett er "vanlige folk", og ikke særlig overklasseaktig.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/JbEjKm/de-roedgroenne-partiene-vil-ha-hoeyere-eiendomsskatt-for-hytteeiere

Så hvis du kjøpte hytte for noen år siden, og betaler masse til DNB i renter (staten eier 42% av DNB), og betaler masse til strømselskaper (stort sett stat og kommune som eier), og får 0 øre i strømstøtte, så er ikke dette nok for de griske i rødgrønn regjering. Nå skal hytte-eiere knekkes en gang for alle. Litt morsomt at de har bilde fra Sirdal hvor kommunen er en av de rikeste pga strøminntekter.

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 14. jun 2024, kl. 14:37Som at mangedoblingen av strøm-kronene hytteeierne har betalt til interkommunale strømselskaper ikke er nok - nå vil de rød-grønne åpne for at også eiendomsskatten blir forskjellig for Jørgen Hytte-eier og Thommesen-villa-eier. Igjen bruker de rødgrønne argumentasjon som at hytteiere "har råd til det", med ikke-kunnskapsbasert viten. Dersom de hadde kikket litt nærmere på statistikk så viser det at hytteeiere stor sett er "vanlige folk", og ikke særlig overklasseaktig.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/JbEjKm/de-roedgroenne-partiene-vil-ha-hoeyere-eiendomsskatt-for-hytteeiere

Så hvis du kjøpte hytte for noen år siden, og betaler masse til DNB i renter (staten eier 42% av DNB), og betaler masse til strømselskaper (stort sett stat og kommune som eier), og får 0 øre i strømstøtte, så er ikke dette nok for de griske i rødgrønn regjering. Nå skal hytte-eiere knekkes en gang for alle. Litt morsomt at de har bilde fra Sirdal hvor kommunen er en av de rikeste pga strøminntekter.
Sånn er det allerede for min del. Betaler ca 10x mer i eiendomsskatt på en hytte verd kanskje 1,5 mill enn for en enebolig verd mellom 6-8 mill 💸💸💸

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 14. jun 2024, kl. 14:37Dersom de hadde kikket litt nærmere på statistikk så viser det at hytteeiere stor sett er "vanlige folk", og ikke særlig overklasseaktig.
Det har vorte utvatna heilt spør du meg.
Vi hadde aldri råd til noko hytte. Var på ferie med telt og seinare campingvogn. Etter at vi ungane flytta ut så fekk dei seg campingbil.
Dagens hytter er større enn huset vi hadde. Er fleire hyttefelt rundt her med masse store hytter.

Så ja, har ein råd til hytte så skal ein ikkje klage spør du meg.
2020 e-Golf (2023-)

Vidar_S

Det kan hende de har sett på denne statistikken:  https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/eiendom/artikler/hvem-kjoper-hytte

SitatAv de som kjøpte hytte i 2022 hadde 60 prosent en husholdningsinntekt etter skatt på over 1 million kroner i 2021. 14 prosent hadde en husholdningsinntekt etter skatt på over 2 millioner kroner. Median husholdningsinntekt etter skatt blant kjøperne var på 1,1 millioner kroner. Det vil si at halvparten hadde en husholdningsinntekt etter skatt på minst 1,1 millioner kroner.

For alle husholdninger i befolkningen var tilsvarende inntekt 566 000 kroner. For alle par med barn under 17 år var median husholdningsinntekt etter skatt 960 000 kroner.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes statistikk som gir et mer nyansert inntrykk, men leser man dette sitter man igjen med et inntrykk av at det ikke er hytteeierne det er aller mest synd på i samfunnet.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på fre 14. jun 2024, kl. 15:01Det kan hende de har sett på denne statistikken:  https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/eiendom/artikler/hvem-kjoper-hytte

SitatAv de som kjøpte hytte i 2022 hadde 60 prosent en husholdningsinntekt etter skatt på over 1 million kroner i 2021. 14 prosent hadde en husholdningsinntekt etter skatt på over 2 millioner kroner. Median husholdningsinntekt etter skatt blant kjøperne var på 1,1 millioner kroner. Det vil si at halvparten hadde en husholdningsinntekt etter skatt på minst 1,1 millioner kroner.

For alle husholdninger i befolkningen var tilsvarende inntekt 566 000 kroner. For alle par med barn under 17 år var median husholdningsinntekt etter skatt 960 000 kroner.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes statistikk som gir et mer nyansert inntrykk, men leser man dette sitter man igjen med et inntrykk av at det ikke er hytteeierne det er aller mest synd på i samfunnet.
Svakheten her, er at den kun viser statistikk for kjøpere. Den ser, med mindre jeg tar helt feil, ikke på de som har hytte fra før eller som arver hytte.

Men, helt klart at de aller fleste som har råd til hytte, har råd til det fordi de ligger over hovedvekten av befolkningen i inntekt. Spesielt de som kjøper hytte langs fjorden og i nærheten av alpinanlegg.

Også det å være jeger, er blitt en hobby for de rike. Enten må man eie jaktterrenget selv og derfor får tildelt kvote, ellers så må man kjøpe seg inn i et jaktlag for en god slump penger, og der selv pris per kg for dyret som skytes, er i det øvre området.

Lokale forhold kan selvsagt motvirke dette, så som at hytta/jaktterrenget ligger i lite populære områder, og sikkert er det nok at hytta er svært liten og gjerne i sterkt behov for renovering/oppussing, for at familier i mer ordinære inntektsområder skal ha råd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA