Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. mai 2024, klokken 10:08
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. mai 2024, klokken 23:02Hele oppdelingen i nettselskap og kraftselskap er skuebrød hele greia. Det øker totalkostnaden.

Det samme med alle strømselskapene som bare øker utgiftene til forbruker.

Konkuransetankegangen er feilslått på dette området og det burde omreguleres slik Gazer m.fl sier.

Men en slik omregulering vil ikke kraftadelen og alle de andre som profiterer stort på dette ha. De har manøvrert siden 90 tallet og nå har vi sett vrengbildet og det vil fortsette med unnskyldningen «det grønne skiftet». I dette tilfelle er det ikke grønt på noen annen måte enn at noen få blir stinne av penger mens nærlingsliv og folket betaler den nye skatten.
Spesielt enig med deg når det gjelder strømselskapene. De har INGEN nytteverdi, og er bare ett ekstra ledd som skal skumme fløten.

Ellers er jeg stort sett i mot at staten skal drive produksjon av varer (også strøm), siden statlige bedrifter ikke har insentiver for å effektivisere og få ned kostnader. Det ser man jo på hvor stor offentlig sektor er nå. I tillegg blir politikerne fort fristet til å ta ut ekstraskatt fra disse selskapene.

Så hva er en god løsning? Bort med strømselskapene, bort med marginalprising. Privatisering av selskapene, men strengt regulert? Ekstra avgifter på høyt forbruk? En eller annen nøkkel for hva høyt forbruk er må utarbeides.
turf... :+1: vi er enig i mye vi men ikke alt ;D og det er bare gøy det

Enig med deg ifm din vurdering av strømselsk

Uenig i dette og dette kan staten gjøre: »Ellers er jeg stort sett i mot at staten skal drive produksjon av varer (også strøm), siden statlige bedrifter ikke har insentiver for å effektivisere og få ned kostnader.»

Turf.... Mener du tenker feil ift staten her

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 19. mai 2024, klokken 10:19Uenig i dette og dette kan staten gjøre: »Ellers er jeg stort sett i mot at staten skal drive produksjon av varer (også strøm), siden statlige bedrifter ikke har insentiver for å effektivisere og få ned kostnader.»

Turf.... Mener du tenker feil ift staten her
Greit å være uenige, men hva spesifikt er det du er uenig i da? Mener du at statlige / offentlige bedrifter har insentiver til og er flinke til og effektivisere?

Og at politikerne aldri tar utbytte fra selskaper?

Det er ganske lett å motbevise, se f.eks på helsevesenet som i stedet for å ha heltidsansatte har mange deltidsansatte og leier inn personell til over dobbel pris.

Eller inntektene staten får fra Statkraft/Statnett som bare går rett inn i budsjettet i stedet for redusert strøm/nettleie pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. mai 2024, klokken 10:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 19. mai 2024, klokken 10:19Uenig i dette og dette kan staten gjøre: »Ellers er jeg stort sett i mot at staten skal drive produksjon av varer (også strøm), siden statlige bedrifter ikke har insentiver for å effektivisere og få ned kostnader.»

Turf.... Mener du tenker feil ift staten her
Greit å være uenige, men hva spesifikt er det du er uenig i da? Mener du at statlige / offentlige bedrifter har insentiver til og er flinke til og effektivisere?

Og at politikerne aldri tar utbytte fra selskaper?

Det er ganske lett å motbevise, se f.eks på helsevesenet som i stedet for å ha heltidsansatte har mange deltidsansatte og leier inn personell til over dobbel pris.

Eller inntektene staten får fra Statkraft/Statnett som bare går rett inn i budsjettet i stedet for redusert strøm/nettleie pris.
Mener som prinsipp gitt slik det er blitt med utenlands kabler vindmøller krig og elendig i Europa at alt rundt strøm kan staten håndtere. Da blir det likt for alle.


Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. mai 2024, klokken 10:08
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. mai 2024, klokken 23:02Hele oppdelingen i nettselskap og kraftselskap er skuebrød hele greia. Det øker totalkostnaden.

Det samme med alle strømselskapene som bare øker utgiftene til forbruker.

Konkuransetankegangen er feilslått på dette området og det burde omreguleres slik Gazer m.fl sier.

Men en slik omregulering vil ikke kraftadelen og alle de andre som profiterer stort på dette ha. De har manøvrert siden 90 tallet og nå har vi sett vrengbildet og det vil fortsette med unnskyldningen «det grønne skiftet». I dette tilfelle er det ikke grønt på noen annen måte enn at noen få blir stinne av penger mens nærlingsliv og folket betaler den nye skatten.
Spesielt enig med deg når det gjelder strømselskapene. De har INGEN nytteverdi, og er bare ett ekstra ledd som skal skumme fløten.

Ellers er jeg stort sett i mot at staten skal drive produksjon av varer (også strøm), siden statlige bedrifter ikke har insentiver for å effektivisere og få ned kostnader. Det ser man jo på hvor stor offentlig sektor er nå. I tillegg blir politikerne fort fristet til å ta ut ekstraskatt fra disse selskapene.

Så hva er en god løsning? Bort med strømselskapene, bort med marginalprising. Privatisering av selskapene, men strengt regulert? Ekstra avgifter på høyt forbruk? En eller annen nøkkel for hva høyt forbruk er må utarbeides.
Det er mange statlige bedrifter som har kraftige incentiver som tydeligvis virker, både Statnett og Statkraft subber inn fortjeneste.
Alle bor i en kommune og det varierer hvor gode de er til å drifte, men de beste kommunene får mer ut av pengene siden de er basert på at de vil gi innbyggerne så gode tjenester som mulig.
Tror både stat, kommune og i og for seg noen private også, men da først og fremst stiftelser, kan drive virksomheter både effektivt og økonomisk.
Det vil nok aldri bli helt optimale løsninger uansett hvordan de er organisert, men strømmarkedet er ett svært dårlig system slik det er blitt nå. Så en omstrukturering hadde vært til det bedre. Ren privatisering har jeg ikke så stor tro på da profittmaksimering alltid vil være motivasjon, og regulering er vanskelig å treffe med.

Forbrukerstrøm på børs (Nordpool), er det første vi burde fjerne imho.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. mai 2024, klokken 15:08Det er mange statlige bedrifter som har kraftige incentiver som tydeligvis virker, både Statnett og Statkraft subber inn fortjeneste.
Alle bor i en kommune og det varierer hvor gode de er til å drifte, men de beste kommunene får mer ut av pengene siden de er basert på at de vil gi innbyggerne så gode tjenester som mulig.
...
Forbrukerstrøm på børs (Nordpool), er det første vi burde fjerne imho.
Hvem tjener de penger på da? Jo, det er hovedsaklig Ola Dunk og norske bedrifter. Hvor går inntektene? Jo, til staten. Med lønninger i flersifret antall millioner så er de vel ikke ett bilde på effektivisering heller.

Ellers helt enig ang. Nordpool.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. mai 2024, klokken 16:09
Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. mai 2024, klokken 15:08Det er mange statlige bedrifter som har kraftige incentiver som tydeligvis virker, både Statnett og Statkraft subber inn fortjeneste.
Alle bor i en kommune og det varierer hvor gode de er til å drifte, men de beste kommunene får mer ut av pengene siden de er basert på at de vil gi innbyggerne så gode tjenester som mulig.
...
Forbrukerstrøm på børs (Nordpool), er det første vi burde fjerne imho.
Hvem tjener de penger på da? Jo, det er hovedsaklig Ola Dunk og norske bedrifter. Hvor går inntektene? Jo, til staten. Med lønninger i flersifret antall millioner så er de vel ikke ett bilde på effektivisering heller.

Ellers helt enig ang. Nordpool.
Vi er grunnleggende enig.

Men Statnett og Statkraft kunne fått endrede prinsipper som ville betydd mye for både befolkning og næringsliv.
Da måtte samfunnsansvar prioriteres opp og maksimal profitt tones ned.

Electric cars in Norway

#9486
Hmmmm dette liker jeg ikke. Klart nei fra meg til vindkraft i Steinkjer. selv om jeg bor ca 500 km unna

Se motvind video noen uker gml

Hva mener folket her inne?

https://youtu.be/RjsTBM3dX1g?si=FKIKVP1mmgZxrwyt

ToWalkOrDrive

#9487
Ser at Stavanger Aftenblad mener det er litt tullete at Arbeiderpartiet skal gi 23 milliarder av våre skattekroner til vasse-vannfast utbygging (60 meter vanndybde) av vindmøller på Sørlige Nordsjø ii, siden pengene stort sett vil gå til utenlandske selskaper, som skal til for å bygge dette, og vi lærer ikke mye av dette. I tillegg har ikke Norge nett til å ta i mot strømmen, så det meste vil gå rett til utlandet, mener de. De mener og at det ville vært bedre å gi mer støtte til ulike flyte-vindmøller, siden dette er kunnskap Norge og norske leverandører kan bli gode på, og selge denne type jobber/anlegg til utlandet.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/QMRW9x/glem-utsira-nord

23 milliarder....det er ganske nøyaktig 5000 kroner per person i Norge. MYE penger.
Stavanger Kommune ga 5000 i støtte for hver luft-luft-varmepumpe som ble kjøpt i kommunen. Ble gigantisk suksess. Og en trenger ikke 1 varmepumpe per person. Ser vindmøllene til sammen skal kunne produsere 6TWh (som blir vanskelig å få til Norge?), men fallende mot slutten av levetiden (4TWh?), ref engelske erfaringer.

Varmepumper til folket vil jo være en enorm sosialdemokratisk hjelp i en tid hvor nettleien er grisedyr. Er bedre å begynne med å redusere forbruket.

Men skjønner ikke helt - trodde kontrakten for Sørlige Nordsjø 2 var signert med svenske IKEA (Ingka Group) og NorSea... så er vel ikke vits å sparke i det døde dyret...
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Oljelandet Norge må vel ut med slik avlat...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#9489
Hva står det her da?
Ligger på pluss derfor screen print jeg fikk tatt før den ble borte.

Anyone?  Bare en kort oppsummering holder lenge det

Patetisk hvis overskrift stemmer. NVE må ta seg sammen. Må da kunne ordne det for plusskunder! Så ikke de nå betale dobbel leie. Tragisk

https://www.tu.no/?_ptid=%7Bkpdx%7DAAABAN2wsQrw8QoKTHJLYkNUZVhwZRIQbHdudTA1cm10OTVuZTJobxoMRVg3VVJEV0tDWFRJIiUxODIzbXZvMGUwLTAwMDAzM3RtMGJybmwwYTJpY3VydHBiNGIwKhlzaG93VGVtcGxhdGVORzUwVUJCTVBTNUg2MAE6DE9URzNYTFhKVVdZTVJLdi0yMDI0LTA1LTI2LTE5LTQ2LTM4LTc3Ni1NRFppU1FxeWFKeDZqUXpvLTQwODE5MWFkOTNiNDRlNTQ3ODZhYmQyY2EyMDRkYmZlWiQyYTAxOjc5OTphNjY6NGQwMDpkNTBmOjI2ZTpjOGQ3OmQ5NzRiA21pY2j-jdOyBnABeAQ

Electric cars in Norway

All denne galskapen har disse utenlands kablene medført for oss i Norge....

https://www.nettavisen.no/okonomi/acer-vil-dele-opp-tyskland-i-flere-prissoner-det-kan-gi-lavere-norske-strompriser/s/5-95-1816589

Kopi:

Kort oppsummert
  • Acer har bedt Tysklands svar på Statnett vurdere budområder for kraft tilsvarende det Norge og de nordiske landene har.
  • Det vil kunne gi Norge lavere kraftpriser.
  • Det er motstand i Tyskland om å dele inn landet i budområder.

ToWalkOrDrive

Det at Norge krever at Tyskland skal dele opp landet i pris-soner, sånn som Norge, er som å be Tyskland om å punktere dekkene på bilene sine siden Norske biler har punktert dekkene.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. mai 2024, klokken 09:02Det at Norge krever at Tyskland skal dele opp landet i pris-soner, sånn som Norge, er som å be Tyskland om å punktere dekkene på bilene sine siden Norske biler har punktert dekkene.
Norge er sin egen befolknings værste uvenn, vi gjør alt vi kan for å opprettholde ett svært mangelfullt prissystem på strøm!

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. mai 2024, klokken 09:02Det at Norge krever at Tyskland skal dele opp landet i pris-soner, sånn som Norge, er som å be Tyskland om å punktere dekkene på bilene sine siden Norske biler har punktert dekkene.
Det er da ikke Norge som krever det. Det er Acer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. mai 2024, klokken 09:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. mai 2024, klokken 09:02Det at Norge krever at Tyskland skal dele opp landet i pris-soner, sånn som Norge, er som å be Tyskland om å punktere dekkene på bilene sine siden Norske biler har punktert dekkene.
Det er da ikke Norge som krever det. Det er Acer.

Norge skal alltid være "flinkest i klassen" og gi epler til EU, og sitte på første rad i klasserommet. Når tyskerne sier: "nei, mange prissoner vil være lite sosialdemokratisk, og føre til at arbeiderne sliter", så rekker Norge opp hånden og sier: "Lærer, lærer! Tyskland har tyggegummi og kun en prissone! Det er urettferdig!". Men egentlig så er bare Tyskland mann nok til å si: "hei EU / Acer, vi er ikke enig i dette, få watch me do it"...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA