Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. juni 2024, klokken 14:54Ekstremstandpunktene her er at alle hytteeiere er fattige eller at alle hytter fører til voldsomme naturinngrepene.

En mellomting hadde vært mer riktig etter mitt syn.

Det at vi har hytter er en lang tradisjon som har ført til at mange kunne få stort utbytte av naturen vår.
Den nye tradisjonen med ekstremt store hytter på ekstremt store hyttefelt, truer naturen mye mye mer. De vil ha alpinanlegg, skiløyper for skøyting og sykkelløyper med heis, har ikke noe imot dette for seg, men vi kan ikke ha det overalt.

Moderasjon er snart like sjeldent som kritisk sans.
Det finnes vel alle grader imellom. Selv er jeg sjeleglad vi har en (liten) hytte hvor det er en 5-6 hytter pr teig i ett beskyttet område. Vi produserer like mye strøm som vi bruker, og har vann fra egen brønn. Området er ett stølsområde med eksisterende veier, kun de siste hundre meterne som kommer for å komme til hyttene.

Føler ikke at dette er veldig miljøinngripende. Sykkelheis er vanligvis samme heiser som alpinanlegg, sambruk er i så måte bare bra. Store hyttefelt på snaufjellet kan jeg doge spare meg, Geilo er ett godt eksempel i så måte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 15. juni 2024, klokken 13:23Hva du mener her? En hytte bygger ned natur i Norge. En bobil forrurenser ja, men da snakker vi først og fremst om klima, ikke miljø - og for en bobil så gjelder massive avgifter - både ved kjøp, ved bruk og ved salg.
Tja, bobilparkeringer er nedbygging av natur. Det er og ett stort problem at de kaster søppel direkte i naturen og havet, og generelt så er trafikk (spesielt med fossile biler) ett miljøproblem også.

Men skal man gå etter miljøpåvirkning så er vel alle fritidsbåtene i landet noe som bør stå øverst på listen?

Man skal være forsiktig med å gå etter spesifikke ting, det kan fort snu og komme tilbake som en boomerang. Unødvendig stort hus på stor tomt? To biler i stedet for en? Unødvendig stor bil for en familie uten små barn? Forby all motorsport, osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Hvis du ser hvordan de har bygget ut sykkelopplegget i Trysil så er det ikke bare samkjørt med ski.

Når en ser alpin og sykkel samlet er det ikke mye plass igjen.

Er glad det aldri vil bli sånn der vi har hytte.

Ingeniøren

#9543
Jobben har en tur til Trysil om høsten. Den hytta vi leier eies av en Svensk familie og er i 10 mill klassen. Det gjelder de fleste i feltet der tett opp til slalom bakken med sykkel løpe rett forbi hytta. Skal du finne uberørt natur så må du regne en dags mars.

Vi sykler mest, men selv har jeg hatt med en Gordon Setter. Kryr av hytter men lite fok å se selv i de fineste helgene på høsten, så dette er mest nedsyltet formue som skattes lett slik Helgenen helt korrekt beskriver.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. juni 2024, klokken 11:31Ok, så for å oppsummere siden jeg leste tråden sist:
- dersom du kjøpte en gammel hytte fra 60-80 tallet så ønsker de fleste innleggene at de skal betale mye mer enn de som har kjøpt helt ny hytte (siden gamle hytter bruker mer strøm enn store nye hytter), samt at i prosent av hytteverdien vil eiendomsskatt være mye høyere for en gammel 90m2 enn en 150m2 ny hytte.

Gamle hytter fra 60-80 tallet på fjellet har sjelden innlagt strøm, så den kostnaden slipper de fleste. Uten innlagt strøm og vann blir verdien såpass lav at eiendomsskatten neppe blir av en betydelig størrelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vidar_S

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. juni 2024, klokken 15:00Den siste uka har vi hatt både regn og sol. Snittprisen på strøm ligger på 91 øre med topper på to kroner og vi er i juni.
Da kommer det ingen oppslag i Europower eller aviser/medis om høy strømpris, slik som de gjør hver gang det er noen timer med negativ strømpris (som skjelden er negativ når en tar med nettleie).

Det er en trend, den er ikke tilfeldig 🧐

Nå på sommeren virker strømprisen å ha en betydelig lavere appell enn i vintermånedene, både i aviser og på elbilforum. Ditt innlegg ble jo også mer eller mindre forbigått i stillet i motsetning til innleggene rundt skatter, hytter og avgifter.

Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. juni 2024, klokken 20:29Nå er det nytt forslag om skatt på egenprodusert strøm.

Kort sagt 10 000 kr er skattefritt. Som visstnok skal gjøre vanlige solcelleanlegg skattefrie.

Link
https://www.bt.no/politikk/i/0V4MK2/snart-kan-folk-tjene-10-000-kroner-skattefritt-paa-salg-av-stroem

Denne hadde jeg ikke fått med meg.

Her er link til selve høringsdokumentene:  https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev-forslag-om-sarregler-for-beskatning-av-inntekt-ved-salg-av-overskuddsstrom-i-privat-bolig/id3045331/

Om ikke jeg leser feil så tenker finansdepartementet å la strømselskapene rapportere inn sluttkunders fortjeneste til skatteetaten, så her er det ikke umulig at det vil komme et ekstra gebyr til plusskunder som skal dekke dette ekstra arbeidet.

Et annet avsnitt fra høringsdokumentet:
SitatDer strømkunde har inngått avtale med kraftleverandør om sparing av strøm–
produksjon i virtuell batteriløsning (solbank eller lignende), vil inntektsgrunnlaget
måtte knyttes til det tidspunktet vederlaget fra kraftleverandør blir bestemt (beregnet).
I tilfeller der verdien av innmatet kWh først blir prissatt av kraftleverandør den
måneden uttak fra solbank e.l. foretas, bør inntekt fra salg av overskuddsstrøm baseres
på denne foretatte avregning. Det er først på dette tidspunkt verdien av innmatet strøm
blir prissatt. Den inntekt som danner grunnlag for særregelen, bør i slike tilfeller
utgjøre samlet vederlag fra kraftleverandør knyttet til uttak fra batteriløsning aktuelle
inntektsår. Departementet vil vurdere nærmere om det er behov for særlige
tidfestingsregler.

Det kan nok fort medvirke til at de par siste strømselskapene med denne type solkonto endrer sine avtaler til at man "veksler inn i kroner" umiddelbart for å slippe ekstra administrasjon rundt innrapportering av inntekt til skatteetaten.

Men ja, de aller fleste solcelleanlegg vil nok havne under 10000 kr / år i inntekt. Gitt at man har en vanlig plusskundeavtale med salg til spotpris på produksjonstidspunkt må man med nåværende priser trolig selge godt over 20000 kWt for å nærme seg 10.000 kr i inntekt. Selger man såpass mye er det nok mer gunstig å gå inn på fastprisavtale f.eks hos Midt Energi som gir 1,10kr/kWt for inntil 8000 kWt. Da er man nede på ca 12000 kWt solgt for å havne over skattegrensen. Har man "gammel solkonto" kan man vel teoretisk og med god timing få inn 10.000 kr gjennom å selge 2-3000 kWt i en dyr vintermåned.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. juni 2024, klokken 20:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. juni 2024, klokken 11:31Ok, så for å oppsummere siden jeg leste tråden sist:
- dersom du kjøpte en gammel hytte fra 60-80 tallet så ønsker de fleste innleggene at de skal betale mye mer enn de som har kjøpt helt ny hytte (siden gamle hytter bruker mer strøm enn store nye hytter), samt at i prosent av hytteverdien vil eiendomsskatt være mye høyere for en gammel 90m2 enn en 150m2 ny hytte.

Gamle hytter fra 60-80 tallet på fjellet har sjelden innlagt strøm, så den kostnaden slipper de fleste. Uten innlagt strøm og vann blir verdien såpass lav at eiendomsskatten neppe blir av en betydelig størrelse.

Alle hyttene i den dalen jeg har hytte er det strøm, selv om svært mange er bygget på 60- og 80 tallet. Mener det er installert i ettertid.

For å unngå å bruke 40.000 i året på CO2-fri strøm, har jeg nå brukt 600.000 på oppussing av hytta, men og for å gjøre den i god stand, og det ene drar det andre med seg når en skal isolere. Tør ikke tenke på alt utslippet produksjon og frakt av disse  mange tonnene materialer har brukt. I tillegg svært mye utslipp ved å destruere gamle materialer, særlig siden sorteringsanlegget brant ned.

Svært mange hyttenaboer har gitt opp og solgt. En av de kjøpte bobil og farter rundt med den.

Er selvfølgelig mange forskjellige klasser hytteeiere. Men liker ikke vedtak med tilbakevirkende kraft. Skal en gjøre endringer får de heller innføre ekstra miljøavgifter på hytter som skal bygges fra nå.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. juni 2024, klokken 11:31Ok, så for å oppsummere siden jeg leste tråden sist:
- dersom du kjøpte en gammel hytte fra 60-80 tallet så ønsker de fleste innleggene at de skal betale mye mer enn de som har kjøpt helt ny hytte (siden gamle hytter bruker mer strøm enn store nye hytter), samt at i prosent av hytteverdien vil eiendomsskatt være mye høyere for en gammel 90m2 enn en 150m2 ny hytte.

Gamle hytter fra 60-80 tallet på fjellet har sjelden innlagt strøm, så den kostnaden slipper de fleste. Uten innlagt strøm og vann blir verdien såpass lav at eiendomsskatten neppe blir av en betydelig størrelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

For 8 år siden hadde nesten 3 av 4 innlagt strøm. Kjenner ingen som har hytte uten strøm nå, selv ikke veldig gamle hytter. Alle har fått det installert. Eneste avvik er et par hytter med privat vann/svløpsnett.


Selv om en del hytter fortsatt mangler strøm og vann tror jeg de er i lite mindretall nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. juni 2024, klokken 16:38Hvis du ser hvordan de har bygget ut sykkelopplegget i Trysil så er det ikke bare samkjørt med ski.

Når en ser alpin og sykkel samlet er det ikke mye plass igjen.

Er glad det aldri vil bli sånn der vi har hytte.
De virkelig store destinasjonene er selvfølgelig ille. Trysil, Sjusjøen, Hafjell, Geilo m.fl.

Er heldigvis ikke slik hvor vi har hytte, man kan ta med syklene opp den ene skiheisen, og enten sykle innover fjellet på stier eller ned bakken. Fint tilbud for de som ikke orker å sykle opp fjellet eller vil ha med barn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2024, klokken 00:31Selv om en del hytter fortsatt mangler strøm og vann tror jeg de er i lite mindretall nå.
Er vel så godt som ingen nye hytter som ikke har det. Er dog en del i området rundt vår hytte (lite nye hytter, stor sett fra 80 tallet og eldre).

Kjenner dog flere som har hytte uten, og vil ha det slik.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

#9551
Sitat fra: Vidar_S på lørdag 15. juni 2024, klokken 21:31Men ja, de aller fleste solcelleanlegg vil nok havne under 10000 kr / år i inntekt. Gitt at man har en vanlig plusskundeavtale med salg til spotpris på produksjonstidspunkt må man med nåværende priser trolig selge godt over 20000 kWt for å nærme seg 10.000 kr i inntekt. Selger man såpass mye er det nok mer gunstig å gå inn på fastprisavtale f.eks hos Midt Energi som gir 1,10kr/kWt for inntil 8000 kWt. Da er man nede på ca 12000 kWt solgt for å havne over skattegrensen. Har man "gammel solkonto" kan man vel teoretisk og med god timing få inn 10.000 kr gjennom å selge 2-3000 kWt i en dyr vintermåned.
Tja, selv på hytta med en produksjon (ikke eksport) på 8500kWt solgte vi for over 6000kr. Har man stort hus med ett forbruk på 30.000kWt og solcelleanlegg dimensjonert deretter vil jeg tro man fort kan komme over.

Med skattevesenet sin opprinnelig uttalelse ville ikke dette blitt skattelagt, mens regjeringen sitt opplegg vil gjøre det. 10.000 i året er veldig lite er min påstand.

Regjeringen viser liten forståelse for problematikken med solcelleanlegg (produksjon er når den minst kan nyttegjøres av privatpersoner) og er miljøfiendtlige i sitt arbeid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. juni 2024, klokken 08:21
Sitat fra: Vidar_S på lørdag 15. juni 2024, klokken 21:31Men ja, de aller fleste solcelleanlegg vil nok havne under 10000 kr / år i inntekt. Gitt at man har en vanlig plusskundeavtale med salg til spotpris på produksjonstidspunkt må man med nåværende priser trolig selge godt over 20000 kWt for å nærme seg 10.000 kr i inntekt. Selger man såpass mye er det nok mer gunstig å gå inn på fastprisavtale f.eks hos Midt Energi som gir 1,10kr/kWt for inntil 8000 kWt. Da er man nede på ca 12000 kWt solgt for å havne over skattegrensen. Har man "gammel solkonto" kan man vel teoretisk og med god timing få inn 10.000 kr gjennom å selge 2-3000 kWt i en dyr vintermåned.
Tja, selv på hytta med en produksjon (ikke eksport) på 8500kWt solgte vi for over 6000kr. Har man stort hus med ett forbruk på 30.000kWt og solcelleanlegg dimensjonert deretter vil jeg tro man fort kan komme over.

Med skattevesenet sin opprinnelig uttalelse ville ikke dette blitt skattelagt, mens regjeringen sitt opplegg vil gjøre det. 10.000 i året er veldig lite er min påstand.

Regjeringen viser liten forståelse for problematikken med solcelleanlegg (produksjon er når den minst kan nyttegjøres av privatpersoner) og er miljøfiendtlige i sitt arbeid.

Og man har lagt ut ganske mange kroner i dette før man tjener en krone og det ser det ikke ut til at man har tatt hensyn til overhodet. Jeg har gjort dette mest av interesse og fordi vi vil trenge min strøm når alt fossilt skal bort. Når taket bør tas og huset ligger slik til så var det egentlig ikke noe å lure på. Tanken om et eventuelt overskudd ligger langt inn i fremtiden så dette er et direkte spark i trynet. Ikke akkurat et godt valgkamp innlegg heller.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Det var akkurat det skatteetaten tok hensyn til. Det var kun anlegg med kort ROI som ville blitt skattelagt. Regjeringen har dog ikke forstått dette og kommet med ett helt idiotisk tilfeldig beløp som er ett pent rundt tall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2024, klokken 00:31For 8 år siden hadde nesten 3 av 4 innlagt strøm. Kjenner ingen som har hytte uten strøm nå, selv ikke veldig gamle hytter. Alle har fått det installert. Eneste avvik er et par hytter med privat vann/svløpsnett.

Selv om en del hytter fortsatt mangler strøm og vann tror jeg de er i lite mindretall nå.

Er ikke stort sett 3 av 4 hytter bygget etter 80-tallet da? De digre hyttefeltene er stort sett av nyere dato enn det?

De fleste jeg kjenner med hytte på fjellet har ikke innlagt strøm. På feltet vårt (18 hytter) ville det kostet 1,5 mill. bare å få strekt fram strøm til feltet. I tillegg kommer intern distribusjon i feltet til hver hytte + jobben inne i hver hytte. Ingen var interessert i å betale for det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA