Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

daktari

Vet ikke hvordan du har regnet, men jeg finner hos SSB spoyprisavtale 30,2 øre pr kWh i 2016, eksl avgifter. Indekstegulert til 2025 fra Norges bank er det 41,9 i 25-kroner.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tor 15. jan 2026, kl. 17:41Bunnfast havvind er noe annet enn flytende, de splitter ikke opp den flytende delen i egen pris.

Tror ikke de fleste politikere tror havvind er fæle greier, tror de fleste tror det er mye mer lønnsomt enn det faktisk er. Prisen for havvind i Norge er garantert høyere enn i England.

Jeg har ingen prinsipielle problemer med havvind, har bare mistet litt troen på at det kan gjøres til en fornuftig pris i Norge (som må bli flytende på dypt vann).

Ai sier
« Landbasert vind: Anses som den billigste fornybare energikilden, med estimater fra NVE rundt 42 øre/kWh.
Havvind (i dag):
Bunnfast havvind: ~69 øre/kWh (LCOE).
Flytende havvind: ~116 øre/kWh (LCOE).»

Omregnet fra Englands eksemplet
Utregning:
1 MWh = 1000 kWh.
Pris per kWh = £90 / 1000 = £0.09/kWh.
For å konvertere til norske kroner:
Hvis vi antar en vekslingskurs på f.eks. 1 £ = 13 NOK (kursen varierer):
£0.09/kWh * 13 NOK/£ = ~1.17 NOK/kWh (eksempel).

Ja, jeg tenkte egentlig ikke spesifikt på Norge. I England blåser det en vind (pun intended) som ellers i Europa, hvor veldig mange "vil ha slutt på klima-sløseri", og mange stemmer på populistiske partier. Men i England og mange andre europeiske land så er strømmen veldig dyr, så for dem er det ikke sløseri med vindmøller.

For Norge sin del så skjønner jeg at veldig mange investorer er skeptiske. Når det blåser mye i sørlige Nordsjøen, så blåser det og på Englands vindmøller, og drar strømprisen ned. På den annen side så kan en jo sikkert bruke strømmen i Norge, og bremse ned på vannkraften, siden strømmen fra f.eks. Nordsjø ii skal inn til NO2-strømområdet.

Er en del områder med rundt 50-70 meters vanndybde utenfor Norge. Ikke kjempebillig å sette opp vindmøller der, men overkommelig virker det som, og en kan sette møllene på havbunnen. Men så er det jo masse miljøhensyn osv, som også kan bli kostnadsdrivende. Og dersom solceller fortsetter å bli billigere... men så har en jo det med AI og strømbehov; hvis alle skal bruke AI hele tiden så går det mye energi  :) 

https://www.offshorenorge.no/globalassets/dokumenter/naringspolitikk/havvind/presentasjoner-havvind-og-miljo-2025/14-eirik-faroy-sabo-sorlige-nordsjo-ii-konsekvensutredning-offshore-norge-2025.pdf
Tesla Model Y                         2021-

sk0yern

Greit å få med se at garantiprisen for flytende havvind i England var over 3kr/kWh.
Rett og slett spinnville priser.
Ellers ser man at tyskerne har tatt inn over seg hvor galt Energiwende har gått, de har nå fått EU-godkjenning til å bygge 20GW med subsidiert gasskraft.
https://x.com/Osint613/status/2011715906758684793

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sk0yern på fre 16. jan 2026, kl. 12:08Greit å få med se at garantiprisen for flytende havvind i England var over 3kr/kWh.
Rett og slett spinnville priser.
Ellers ser man at tyskerne har tatt inn over seg hvor galt Energiwende har gått, de har nå fått EU-godkjenning til å bygge 20GW med subsidiert gasskraft.
https://x.com/Osint613/status/2011715906758684793

Ja, bunnfast, som omtalte prosjekt, har nok mye mindre risiko og kostnad.

Var veldig snodig hvordan Tyskland fikk så enormt hastverk med å stenge ned absolutt alle atomkraftverkene, ja. De ble vel litt skremt av det som skjedde i Japan, men kanskje og av farer fra ikke-vennlige land.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fre 16. jan 2026, kl. 07:45Vet ikke hvordan du har regnet, men jeg finner hos SSB spotprisavtale 30,2 øre pr kWh i 2016, eksl avgifter. Indekstegulert til 2025 fra Norges bank er det 41,9 i 25-kroner.

Ja, ser jeg gjorde en feil med 2016-prisen. 42,6 øre skal det være, i tillegg til nettleie på 56 øre. Ca. 98,5 øre altså, fortsatt ~20% over dagens 82 øre. Men forskjellen er større enn som så i praksis. Det er snittprisen som var 42,6 øre i 2016, prisen var vesentlig over det i desember og januar og under på sommeren. Siden forbruket mitt er 6x så høyt i januar som desember ville et volumvektet gjennomsnitt gitt en del større prisforskjell enn 16,5 øre.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

rios

SitatStrømselskapene må faktisk betale hele 5,05 kroner per kWh i det siste kvarteret før klokken 17 på ettermiddagen. Men fordi strømkundene bare må betale prisen for gjennomsnittet av de fire kvarterene i en time, blir snittprisen mellom 16 og 17 "bare" 4,29 kroner per kWh.

Kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/historisk-stromrekord-na-skyter-ogsa-prisen-til-himmels/s/5-95-2812413

I begynnelsen av januar/denne måneden måtte flere strømkunder betale over 400 øre per kWh.

Hvordan blir strømprisen i januar neste år? Snittprisen på strøm ser ut til å bare stige og stige.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: rios på I går kl. 22:12
SitatStrømselskapene må faktisk betale hele 5,05 kroner per kWh i det siste kvarteret før klokken 17 på ettermiddagen. Men fordi strømkundene bare må betale prisen for gjennomsnittet av de fire kvarterene i en time, blir snittprisen mellom 16 og 17 "bare" 4,29 kroner per kWh.

Kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/historisk-stromrekord-na-skyter-ogsa-prisen-til-himmels/s/5-95-2812413

I begynnelsen av januar/denne måneden måtte flere strømkunder betale over 400 øre per kWh.

Hvordan blir strømprisen i januar neste år? Snittprisen på strøm ser ut til å bare stige og stige.

Pokker. Har akkurat brukt opp tilmålte 1000kWh Norgespris- hyttestrøm for januar, og det er bare 17.01. Rant ut litt mye strøm når en skulle holde hytta frostfri i 10 minus. En har jo bare 32 kWh til dagen. Men takk og pris for 1000 billige strøm-kWh 😀

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 22:27
Sitat fra: rios på I går kl. 22:12

Pokker. Har akkurat brukt opp tilmålte 1000kWh Norgespris- hyttestrøm for januar, og det er bare 17.01. Rant ut litt mye strøm når en skulle holde hytta frostfri i 10 minus. En har jo bare 32 kWh til dagen. Men takk og pris for 1000 billige strøm-kWh 😀
Hadde ikke du isolert hytta?

Har også hytte som holdes på 10 grader og ute var det nylig -28 (men mye mildere nå).
Jeg har brukt 306 kWh nå i januar.
Men har også investert i den nyeste VP til Mitsubishi Uvano med R290 (propan).

Tror aldri jeg går over 1000 kWh heldigvis. Fattig trøst for en dyr renovasjon med mye isolering, men trøst er det.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA