Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 27. mai 2024, kl. 10:37
Sitat fra: turfsurf på man 27. mai 2024, kl. 09:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 27. mai 2024, kl. 09:02Det at Norge krever at Tyskland skal dele opp landet i pris-soner, sånn som Norge, er som å be Tyskland om å punktere dekkene på bilene sine siden Norske biler har punktert dekkene.
Det er da ikke Norge som krever det. Det er Acer.

Norge skal alltid være "flinkest i klassen" og gi epler til EU, og sitte på første rad i klasserommet. Når tyskerne sier: "nei, mange prissoner vil være lite sosialdemokratisk, og føre til at arbeiderne sliter", så rekker Norge opp hånden og sier: "Lærer, lærer! Tyskland har tyggegummi og kun en prissone! Det er urettferdig!". Men egentlig så er bare Tyskland mann nok til å si: "hei EU / Acer, vi er ikke enig i dette, få watch me do it"...
Ja, norske politikere må gro litt ryggrad. Nå kan de jo til og med bare peke på Tyskland og forlange «likhet for loven»
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

ACER vs Tyskland kan bli en interresant utveksling av argumenter.

Ikke gitt hva konklusjonen blir.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 26. mai 2024, kl. 19:48Hva står det her da?
Ligger på pluss derfor screen print jeg fikk tatt før den ble borte.

Anyone?  Bare en kort oppsummering holder lenge det

Patetisk hvis overskrift stemmer. NVE må ta seg sammen. Må da kunne ordne det for plusskunder! Så ikke de nå betale dobbel leie. Tragisk

https://www.tu.no/artikler/nve-plusskunder-ma-fortsatt-betale-dobbel-nettleie/547247

Man kan vel kalle overskriften litt tabloid.

Kort oppsummert sier artikkelen at plusskunder må betale (1*) nettleie for all strøm som kjøpes / importeres. Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) har snakket om å pålegge Statnett en såkalt "netto avregning" som da betyr at om en plusskunde produserer 10 kWh i en klokketime og bruker 10kWh i samme klokketime så skulle det ikke betales noe nettleie for dette uavhengig av om man reelt sett importerer noe av dette (f eks om all strøm ble produsert første 30 minutter og alt forbruk skjedde de siste 30 minutter).

RME og Statnett har imidlertid snakket litt sammen og konkludert med at det blir "for dyrt" for Statnett å utvikle en slik løsning, så inntil videre har man bruttoavregning som nå, altså at strøm må brukes "samme sekund" det produseres for å slippe nettleie (tross alt hadde Statnett et overskudd etter skatt på usle 1 585 millioner kroner, så de må passe på litt).

Når jeg kan få opp all informasjon som behøves for å gjøre denne nettoavregningen i Elhub må jeg tilstå jeg ikke er helt solgt på Statnett sin forklaring om at dette blir for vanskelig eller dyrt, men når bukken i dette tilfellet er satt til å passe både havresekken, gården og felleskjøp-butikken er det jo ikke så rart at det konkluderes som det gjør...

Hvordan TU får dette til å bli "dobbel nettleie" er jeg litt usikker på, men det får jo leseren til å reagere litt, eller hva sier du, @Electric?  :)

turfsurf

Sitat fra: Vidar_S på man 27. mai 2024, kl. 11:30Hvordan TU får dette til å bli "dobbel nettleie" er jeg litt usikker på, men det får jo leseren til å reagere litt, eller hva sier du, @Electric?  :)
Journalisten ser ut til å tro at man betaler nettleie på produksjon, noe som ikke stemmer. Men msn betaler altså nettleie for alt forbruk fra nettet en gitt time, selv om msn har produsert like mye eller mere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det virker nesten som det er blitt en innsats på veldig mange fronter for å gjøre solceller så lite attraktive som mulig.

-forslag om skatt på produksjon
-nettleie
-minsket Enova støtte
-mange netteiere som ikke ønsker solceller inn i nettet sitt

Sikkert noe jeg har glemt også....

RJK

Sitat fra: Counterpointer på man 27. mai 2024, kl. 21:31Det virker nesten som det er blitt en innsats på veldig mange fronter for å gjøre solceller så lite attraktive som mulig.

-nettleie
-minsket Enova støtte

Med tanke på at det er AvgiftsPartiet som sitter med makta, riktignok sammen med SP, men med betydelig støtte fra SV og Rødt, så er jeg ikke overrasket.

De skal ta "rikingene", og derved og de boligeierne som har (tatt seg) råd til å montere slikt. Er jo ikke fattigfolket som har råd til det, så dette er vel et forsøk på å ta fra de rike.

Men det faller ikke "de fattige" til fordel, da pengene går inn i Statskassa, som tydelig må fylles på for å dekke opp for inntektsbortfallet fra fallende strøm, olje og gass-priser. Og utflyttede skatteflyktninger bosatt i Sveits!

Husk, det er de vanlige folken sin tur (til igjen å bli "attached to another object by an inclined plane, wrapped helically around an axis" https://the-big-bang-theory.com/quotes/quote/910/)"...

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Counterpointer på man 27. mai 2024, kl. 21:31Det virker nesten som det er blitt en innsats på veldig mange fronter for å gjøre solceller så lite attraktive som mulig.

-nettleie
-minsket Enova støtte

hELgenen har hintet lenge om dette, at uregulerbar kraft regnes som et problem blant div. netteiere. Og strømleverandør mener sikkert det er en konkurrent.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

-nettleie
-minsket Enova støtte

Begynner nesten å bli litt konspirasjonsteoretisk her, så jeg prøver å skape litt balanse (selv om jeg har investert alt for mye i solceller).

Det med skatt på på produksjon var en ikke-sak hauset opp av media. Det var skattevesenet som presiserte at om man produserte vesentlig mere enn årsforbruk så ville det være å anse som skattepliktig.

Nettleie på produksjon er det ikke, selv om NVE sjefen gikk ut for noen år siden og ville ha det. Men det var før det grønne skiftet, høye strømpriser og utenlandskabler ble tema. Nå sitter han stille i båten.

Enova følger bare mandatet sitt. Det må i så fall politikerne gjøre noe med.

Netteierne er drevet av profitt, og vil ikke ta utgifter før de må. Her må politikerne også inn og stille krav. I Polen må netteier utbedre nettet innen 14 dager hvis det ikke er kapasitet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tir 28. mai 2024, kl. 06:29

-nettleie
-minsket Enova støtte

Begynner nesten å bli litt konspirasjonsteoretisk her, så jeg prøver å skape litt balanse (selv om jeg har investert alt for mye i solceller).

Det med skatt på på produksjon var en ikke-sak hauset opp av media. Det var skattevesenet som presiserte at om man produserte vesentlig mere enn årsforbruk så ville det være å anse som skattepliktig.

Nettleie på produksjon er det ikke, selv om NVE sjefen gikk ut for noen år siden og ville ha det. Men det var før det grønne skiftet, høye strømpriser og utenlandskabler ble tema. Nå sitter han stille i båten.

Enova følger bare mandatet sitt. Det må i så fall politikerne gjøre noe med.

Netteierne er drevet av profitt, og vil ikke ta utgifter før de må. Her må politikerne også inn og stille krav. I Polen må netteier utbedre nettet innen 14 dager hvis det ikke er kapasitet.

Angående skatt på salg av hjemmelaget solstrøm...da jeg leste Skatteetatens uttalelse så fremgikk det tydelig at den vanlige mann i gata ikke ville bli rammet av det fordi nedbetalingstiden på anlegget ble for langt i forhold til hva som ville falle inn under lønnsomt ihht avkastningskrav i bedrifter. Jeg var beroliget. Men så kommer Vedum og skal berolige, men gjør det motsatte - han skriver det kommer nye regler til høsten. Legg på litt SV-politikk, krydret med Rødt, og vipps så er de inntektene alle sine inntekter, og kapitalistan e noen svin. Nå er for øvrig innkjøpsprisen på paneler sunket, og hvem vet - kanskje installasjonskostnadene og vil gå ned - og da er det plutselig "lønnsomt ihht avkastningskrav", og skattepliktig.

Legg merke til at Vedum ikke sier tydelig Nei til skatt, men at det ikke skal være mer krevende ENN NØDVENDIG.

Jeg tør ikke å kjøpe solcellepanel.

Men uansett, kan en ikke stole på at ikke politikerne plutselig hiver avgift / fordelsbeskatning på solceller, på samme måte som de vurderer veiprising nå når så mange går over til elbil.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 28. mai 2024, kl. 09:20Jeg var beroliget. Men så kommer Vedum og skal berolige, men gjør det motsatte - han skriver det kommer nye regler til høsten. Legg på litt SV-politikk, krydret med Rødt, og vipps så er de inntektene alle sine inntekter, og kapitalistan e noen svin. Nå er for øvrig innkjøpsprisen på paneler sunket, og hvem vet - kanskje installasjonskostnadene og vil gå ned - og da er det plutselig "lønnsomt ihht avkastningskrav", og skattepliktig.

Legg merke til at Vedum ikke sier tydelig Nei til skatt, men at det ikke skal være mer krevende ENN NØDVENDIG.

Jeg tør ikke å kjøpe solcellepanel.

Men uansett, kan en ikke stole på at ikke politikerne plutselig hiver avgift / fordelsbeskatning på solceller, på samme måte som de vurderer veiprising nå når så mange går over til elbil.

I akkurat dette tilfellet var SV blant de som tydelig gikk ut og sa de ikke ønsket å skattlegge produksjon fra solcellepaneler (sammen med Høyre). Det er nok også et partre kapitalister som står foran huseiere / solcelleprodusenter i køen av de Rødt ønsker å ha fokus på med tanke på økte skatter, så jeg vil si man kan senke skuldrene litt her.

Hele bakgrunnen til Vedums utsagn her var jo at skatteetaten mente dagens regler tilsa at produksjon skulle skattlegges gitt X, Y og Z og da er det jo på sin plass å ta en gjennomgang og se om det er sånn man ønsker å ha det.

Gitt forventet lønnsoppgjør i år tror jeg ellers ikke at det er noen umiddelbar fare for at installasjonskostnadene for solcellepaneler vil gå ned, så om det er lønnsomhet man er redd for er solcellepaneler trolig det tryggeste man kan investere i  ;)

Counterpointer

Poenget mitt var at det kommer stort sett forslag om å gjøre solceller mindre attraktive. Det eneste som teller positivt er fallende priser på paneler, men siden invertere, stativer/fester og selve installasjonen stiger i pris så blir totalen økende pris på ett anlegg.

Dette med uregulerbar kraft inn på nettet er ett poeng som er forståelig, men i andre land, som f.eks Sverige og Danmark er dette tydeligvis ikke samme problemet. Dette gjør at jeg undrer meg over hvorfor det er så forskjellig.

Store vindparker får massive subsidier (særlig havvind), da er det rart at en må stramme inn med Enova tilskuddet? Begge deler er uregulerbar men utslippsfri energiproduksjon.

Hvorfor har ikke Enova laget en ordning med kombinasjonen batteri og solceller? Det er jo den perfekte løsningen for både forbruker og strømnettet. St det er penger å hente på dette viser vel «Grid reward» opplegget til Tibber. Sånn som de reklamerer for det, tjener de nok mer på det selv enn det de gir til kundene.

Vidar_S

Sitat fra: Counterpointer på tir 28. mai 2024, kl. 13:32Poenget mitt var at det kommer stort sett forslag om å gjøre solceller mindre attraktive. Det eneste som teller positivt er fallende priser på paneler, men siden invertere, stativer/fester og selve installasjonen stiger i pris så blir totalen økende pris på ett anlegg.

Dette med uregulerbar kraft inn på nettet er ett poeng som er forståelig, men i andre land, som f.eks Sverige og Danmark er dette tydeligvis ikke samme problemet. Dette gjør at jeg undrer meg over hvorfor det er så forskjellig.

Store vindparker får massive subsidier (særlig havvind), da er det rart at en må stramme inn med Enova tilskuddet? Begge deler er uregulerbar men utslippsfri energiproduksjon.

Hvorfor har ikke Enova laget en ordning med kombinasjonen batteri og solceller? Det er jo den perfekte løsningen for både forbruker og strømnettet. St det er penger å hente på dette viser vel «Grid reward» opplegget til Tibber. Sånn som de reklamerer for det, tjener de nok mer på det selv enn det de gir til kundene.

Ah, da er jeg med. Og enig.

Jeg ser Enova prøver seg med en forklaring på sidene sine:

SitatPer i dag er ressursene som benyttes i produksjon av batterier begrenset, og det er viktig å sørge for at batterier brukes der de kan bidra til (direkte) reduserte klimagassutslipp. Enova har derfor så langt valgt å prioritere transportsektoren og elektrifisering av denne.

Sånn helt subjektivt virker det i alle fall mer fornuftig om Enova hadde hatt støtte til batteribank fremfor eksempelvis å gi støtte til kjøp av elmotorsykkel som de i dag gjør.

Counterpointer

Sitat fra: Vidar_S på tir 28. mai 2024, kl. 14:43
SitatPer i dag er ressursene som benyttes i produksjon av batterier begrenset, og det er viktig å sørge for at batterier brukes der de kan bidra til (direkte) reduserte klimagassutslipp. Enova har derfor så langt valgt å prioritere transportsektoren og elektrifisering av denne.

Sånn helt subjektivt virker det i alle fall mer fornuftig om Enova hadde hatt støtte til batteribank fremfor eksempelvis å gi støtte til kjøp av elmotorsykkel som de i dag gjør.

Støtte til elmotorsykkel er et veldig lite effektivt tiltak, motorsykler totalt bruker ekstremt lit drivstoff over ett år.
Men dette blir å sette små grupper opp mot hverandre.
Enova har jo ikke brukt opp alle midlene de tar inn fra forbrukerne gjennom avgiften, så de er på gyngende grunn uansett.

Men argumentasjonen til Enova om resurser holder heller ikke mål, det er en myte at batterier må ha f.eks Kobolt. Finnes mange alternativer, og da kunne de jo bare spesifisert at det må være koboltfrie batterier, men selv det ville blitt feil, siden Second life bilbatterier egner seg svært godt til husbatteri.
Nå er jo også Sodium batterier kommersielle og da er det ingen ressursmangel i det hele tatt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tir 28. mai 2024, kl. 13:32Poenget mitt var at det kommer stort sett forslag om å gjøre solceller mindre attraktive. Det eneste som teller positivt er fallende priser på paneler, men siden invertere, stativer/fester og selve installasjonen stiger i pris så blir totalen økende pris på ett anlegg.

Apropo dyre invertere så plukkes de ned av omreisende kjeltringer hører jeg. Inn i varebilen på 10 min, så på lager der prod nr fjernes, så over på en utenlandsk regga trailer/større bil ut av Norge og så selges de i andre europeiske land med svært god fortjeneste og der er det ikke mye myndighets kontroll av solcelleanlegg med krav om godkjenninger av montering av oppsatt utstyr 🥲 det er bare så trist.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tir 28. mai 2024, kl. 13:32Hvorfor har ikke Enova laget en ordning med kombinasjonen batteri og solceller? Det er jo den perfekte løsningen for både forbruker og strømnettet. St det er penger å hente på dette viser vel «Grid reward» opplegget til Tibber. Sånn som de reklamerer for det, tjener de nok mer på det selv enn det de gir til kundene.
Akkurat batteribank hadde jo vært lurt å gi støtte til, siden det vil bidra til å jevne ut effekten av solcelleanlegg.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA