Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 23. februar 2024, klokken 13:25"Kraftpakke" fra Nettavisen i dag. Er det hos Statnett sin ledelse mye av problemet ligger?Har den statlige monopolisten for sterke egeninteresser? Trodde slike byrå skulle jobbe FOR folket?
Statnett har ingen styringspolicy som handler om det norske folks økonomi:

SitatSystemansvarlig: Sikrer momentan balanse mellom produksjon og forbruk av strøm til enhver tid.

Netteier: Eier det norske transmisjonsnettet og forbindelser til andre lands kraftsystemer.

Kraftsystemplanlegger: Ansvarlig for å planlegge transmisjonsnettet i det norske kraftsystemet.

Man kan med rette kritisere de for manglende overføringskapasitet nord/syd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Det er hvertfall en tydelig politisk sak nå. Så får vi håpe dette blir en valgkampsak også.
 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/betaler-milliarder-for-a-eksportere-strom/81003455
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Gazer75

Hadde landet som eksporterer på HVDC kablane fått 60-70% av inntektene så ville nok vurderinga av kablane vorte annleis i både Tyskland og UK. Så ville Statnett fått meir av kaka, som er heilt rett og rimeleg når det er for det meste eksport.
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 23. februar 2024, klokken 15:15Det er hvertfall en tydelig politisk sak nå. Så får vi håpe dette blir en valgkampsak også.
 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/betaler-milliarder-for-a-eksportere-strom/81003455
Dette har jo vært tema før i tråden. Det har jo vært hevdet at det er import på kabelen til England.
Tar ut sitatet fra linken

« North Sea Link skulle ifølge konsesjonen øke norsk forsyningssikkerhet, men bare i fjor nettoeksporterte Norge 8,8 TWh - 96 prosent av flyten i kabelen gikk til eksport, viser tall Dagbladet har fått fra Statnett.

Det er 50 prosent mer enn det historiske kraftoverskuddet i Norge. North Sea Link eksporterte 6 prosent av den totale norske strømproduksjonen i fjor (154 TWh).»

Dette er samme volum ca som det nye Google senteret i Grenland som sier litt om begge størrelsene.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. februar 2024, klokken 20:51
Sitat fra: daktari på fredag 23. februar 2024, klokken 15:15Det er hvertfall en tydelig politisk sak nå. Så får vi håpe dette blir en valgkampsak også.
Dette har jo vært tema før i tråden. Det har jo vært hevdet at det er import på kabelen til England.

« North Sea Link skulle ifølge konsesjonen øke norsk forsyningssikkerhet, men bare i fjor nettoeksporterte Norge 8,8 TWh - 96 prosent av flyten i kabelen gikk til eksport, viser tall Dagbladet har fått fra Statnett.

Det er 50 prosent mer enn det historiske kraftoverskuddet i Norge. North Sea Link eksporterte 6 prosent av den totale norske strømproduksjonen i fjor (154 TWh).»

Dette er samme volum ca som det nye Google senteret i Grenland som sier litt om begge størrelsene.
Ja. Legg de to sammen, så sier vi i kor som Rødt-politikeren: vi er fucked
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 23. februar 2024, klokken 21:09
Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. februar 2024, klokken 20:51

Ja. Legg de to sammen, så sier vi i kor som Rødt-politikeren: vi er fucked
I tillegg så skjer det sakte og sikkert mens de bare venter på å ta vekk strømstøtten, det er bare å ta frem selvplageren i seg og nyte det 🙈

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. februar 2024, klokken 20:51Det er 50 prosent mer enn det historiske kraftoverskuddet i Norge. North Sea Link eksporterte 6 prosent av den totale norske strømproduksjonen i fjor (154 TWh).»
Og hun dama i Statnett presterer allikevel å mene at vi burde kalle de "importkabler". Snakk om å lyve med glatt ansikt. Det som irriterer like mye er de som intervjuer henne som stiller uten å være godt forberedt og knapt stiller henne ett kritisk spørsmål.

Synes det er ett stort problem i den offentlige debatten. Representanter for bransjen og politiker står og regelrett lyver, eller tar tall ut av sammenheng, mens journalistene ikke er godt nok forberedt og kan sette de til veggs. På det viset sitter Ola Dunk igjen med ett inntrykk av at vi må ha utenlandskabler for forsyningssikkerhet.

Når alt er elektrifisert så skal man ikke se bort i fra at disse kablene har sin rett, men man har altså ikke begynt i rett ende. Man må øke produksjonen før man gir bort strømmen til Tyskland og Storbritannia.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Det er nok naivt å tenke at rødt kommer til å fjerne en enorm velstandsoverføring fra folk til stat (subsidiert strøm/slutte strømelsport), uten å legge til store overføringer/skatt andre veien for å kompensere.

Personlig ser jeg heller at vi er koblet til europeiske kraftmarkedet og i stedet fjerner eventuelle importrariffer på andre varer/tjenester eller reduserer skatter og avgifter litt.

Passer ikke helt med det grønne skiftet og omstilling av verdensøkonomien å ha nesten gratis strøm heller, blir litt feil insentiver.

turfsurf

Ønsker da ikke at vi kobles av kraftnettet, men ting må gjøres i riktig rekkefølge. Dagens kabler har kapasitet til å eksportere ihvertfall 50% av produksjonen vår, og når gjennomsnittlig overskudd er under 5% så sier det seg selv at de drar galt av sted.

Morsomt at politikerne selv skjønner de negative konsekvensene men ikke vil gjøre noe med det:

Sitat- Utenlandsforbindelsene bidrar til prisutjevning mellom landene.
-  Prisene i landet med høyest kraftpris blir lavere til fordel for forbrukere og næringsliv, mens kraftprodusentene får lavere inntekter
- Prisene i landet med lavest kraftpris blir høyere til fordel for kraftprodusentene, mens konsumentene (forbrukere og næringsliv) må betale høyere kraftpriser

https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/utredningsseksjonen/utredningsnotater/2022/norges-behov-for-utenlandskabler-og-utbygging-av-kraftnettet-2021251.pdf

Electric cars in Norway

SitatSynes det er ett stort problem i den offentlige debatten. Representanter for bransjen og politiker står og regelrett lyver, eller tar tall ut av sammenheng, mens journalistene ikke er godt nok forberedt og kan sette de til veggs. På det viset sitter Ola Dunk igjen med ett inntrykk av at vi må ha utenlandskabler for forsyningssikkerhet.
Turf...du tror vel ikke at fagfolkene står og lyver? Der tror jeg du tar feil og håper det er greit at jeg melder deg dette på en søndags morgen :-)

Jeg tror heller det er et komplekst fagfelt og at det ikke er noen klare fasitsvar ala 2+2=4.

Jeg har opp gjennom årene vært med på flere seminarer og all møter om og med strømbransjen. Har også venner i bransjen. Jeg opplever de som svært kompetente og genuint interessert i "sine mulige løsninger" ift bransjen. Men at de står og lyver, no way.

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 08:24
SitatSynes det er ett stort problem i den offentlige debatten. Representanter for bransjen og politiker står og regelrett lyver, eller tar tall ut av sammenheng, mens journalistene ikke er godt nok forberedt og kan sette de til veggs. På det viset sitter Ola Dunk igjen med ett inntrykk av at vi må ha utenlandskabler for forsyningssikkerhet.
Turf...du tror vel ikke at fagfolkene står og lyver? Der tror jeg du tar feil og håper det er greit at jeg melder deg dette på en søndags morgen :-)

Jeg tror heller det er et komplekst fagfelt og at det ikke er noen klare fasitsvar ala 2+2=4.

Jeg har opp gjennom årene vært med på flere seminarer og all møter om og med strømbransjen. Har også venner i bransjen. Jeg opplever de som svært kompetente og genuint interessert i "sine mulige løsninger" ift bransjen. Men at de står og lyver, no way.

Nå er det turf du quoter, men at sjefen for Statnett ikke vet bedre enn det hun sier i intervjuet kan mest sannsynlig komme av to ting. Den ene er bevisst si feil, som de fleste omtaler som løgn. Eventuelt at hun ikke vet bedre, da er hun inkompetent. Det siste er mindre trolig enn det første.

Jeg tror du må tåle at jeg sier du er litt naiv når du tror folk ikke lyver. Dette er ikke humor det er faktum.

https://illvit.no/mennesket/hvor-ofte-lyver-vi

Electric cars in Norway

SitatJeg tror du må tåle at jeg sier du er litt naiv når du tror folk ikke lyver. Dette er ikke humor det er faktum.
Ja folk lyver sikkert hele tiden de. Det var ikke mitt poeng. Det jeg prøvde å få frem er at "der er flere veier til Rom" for å si det på den måten. Eller såkalt faglig uenighet.

Men sånn ellers her i livet - så er det jo bare unger og fulle folk du får høre sannheten av. Men det er en litt annen greie.

Mye artig her:
https://www.nettavisen.no/str%C3%B8m/

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 25. februar 2024, klokken 12:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 08:24

Nå er det turf du quoter, men at sjefen for Statnett ikke vet bedre enn det hun sier i intervjuet kan mest sannsynlig komme av to ting. Den ene er bevisst si feil, som de fleste omtaler som løgn. Eventuelt at hun ikke vet bedre, da er hun inkompetent. Det siste er mindre trolig enn det første.
Helt riktig. Jeg tenker ikke på svart løgn, men hvit løgn. F.eks det å bruke gjennomsnittspris som ikke er representativt for hva privatpersoner og næring faktisk betaler pr kWh gjennom året.

Det å kalle de nye utenlandskablene for importkabler er nå svart løgn IMO, 96% eksport er en eksportkabel.

Så ja, jeg kaller bransjen for løgnere grunnet egen agenda, politikerne fordi de er ført bak lyset av samme bransje. Det med veldig god samvittighet.

Jeg vegrer meg for å kalle folk naive, men uttalelsene dine her synes jeg er ganske naive. Generelt virker du å ha stor tillit til myndigheter og fagfolk på godt og vondt :)

Electric cars in Norway

Sitat..
Det å kalle de nye utenlandskablene for importkabler er nå svart løgn IMO, 96% eksport er en eksportkabel.
Turf... ikke vanskelig å være enig med deg i dette.

Ok hvit løgn da :D jeg kjøper den

Egil S

De fleste bedrifter er der for å tjene penger til sine eiere og aksjonærer.
Da gjør de det som gir mest avkastning.
Det er mer inntjening å opprettholde produksjon og eksportere kraften, tappe ned magasinene som fører til høyere priser og enda mer inntjening senere.
Å åpne for å privatisere kraftbransjen var jo å be om en slik utvikling.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA