Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Denne pakken går nok ikke gjennom uforandret. Når de største EU landene er imot blir det nok forandringer. Helt hårreisende forslag, og som vanlig er det "den flinkeste gutten i klassen" (Les: Norge) som får svi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kanata

SitatHistorisk høy import av strøm, samtidig som situasjonen i Sør-Norge er historisk dårlig. I Sørvest-Norge ble produksjonen redusert 17 prosent sammenlignet med forrige uke, og hele 29 prosent sammenlignet med siste uke i januar.

Fra artikkelen: https://www.nettavisen.no/okonomi/sor-norge-har-aldri-hatt-mindre-strom-pa-lager-na-bremser-produksjonen/s/5-95-2903000

SitatStrømprisen på samme dag i fjor var 36% lavere. Den dyreste timen noensinne i Oslo var 9.76 kr/kWh den 30.08.2022. Den billigste timen var -0.89 kr/kWh den 11.08.2024. Strømprisen hittil i år er i snitt 1.57 kr/kWh. Dette er 84% høyere enn samme periode i fjor.

Fra nettsiden: https://www.strompriser.no/oslo

I 2022 nådde strømprisen nesten 980 øre per kWh i Oslo. Og snittprisen på strøm er over 80% høyere sammenliknet fra samme periode i fjor, ifølge strompriser.no

Samtidig snakkes det om økt import av strøm, men det snakkes lite/ingenting om økningen av gigantiske AI-datasentre som sluker enorme mengder strøm 24 timer i døgnet.

ToWalkOrDrive

Ser at mine spådommer og bekymringer fra begynnelsen av denne måneden har blitt sanne. Etter å ha rekord-netto-eksportert rekordhøye 22 TWh I fjor, og på den måten tømt mye av 3-årsmagasinene, har endelig også strømprodusentene slått på bremsen. Eneste er jo at de tjener ekstra godt på at det nå nesten ikke er vann i magasinene, siden prisen stiger når det er "knapphet". Gratulerer til meg selv som spådde dette. Sender meg selv Nobels Strømspåpris i posten.

Mimre fra mitt innlegg:
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 01. mar 2026, kl. 14:26Ser at mine spådommer og bekymringer fra begynnelsen av denne måneden har blitt sanne. Etter å ha rekord-netto-eksportert rekordhøye 22 TWh I fjor, og på den måten tømt mye av 3-årsmagasinene, har endelig også strømprodusentene slått på bremsen. Eneste er jo at de tjener ekstra godt på at det nå nesten ikke er vann i magasinene, siden prisen stiger når det er "knapphet". Gratulerer til meg selv som spådde dette. Sender meg selv Nobels Strømspåpris i posten.

Mimre fra mitt innlegg:

Du må nok eventuelt nøye deg med FIFA sin pris, hvis du er korrupt nok.......

So sorry my friend, no price for you 🤷🏻

Men at du hadde rett, DET skal du ha 👍🏼

Counterpointer

Sitat fra: kanata på søn 01. mar 2026, kl. 12:26Samtidig snakkes det om økt import av strøm, men det snakkes lite/ingenting om økningen av gigantiske AI-datasentre som sluker enorme mengder strøm 24 timer i døgnet.

Vi er flere som snakker om det og blant annet Rødt påpeker stadig dette politisk.

Miljøbevegelsen er også litt på banen, men pressgruppene for AI og dermed strømsluk uten sidestykke er ekstremt sterke.

Så vi står ganske svakt på dette området. Snuoperasjonen rundt elektrifisering av Melkøya, viser også hvordan private forbrukere og næringslivet uten gode fastpris strømavtaler, taper stort.

Radial

Jeg tror nok vi må innse at deler av strømmen vår vil måtte prioriteres i fremtiden, særlig de store forbrukerne.

Men om det er riktig å bruke denne energien på Datasentere som kaster bort ufattelig mye av den, eller symbolske prosjekter i oljevirksomheten, der har jeg betydelige betenkeligheter.

Særlig datasenter i "gokk" er galskapen i det hele, da det er enormt med overskuddsvarme i disse senterene som hadde passet utmerket i kombinasjon med Fjernvarme.
Men flertallet av disse senterene er fullstendig frakoblet samfunnet ellers, og prøver å kvitte seg med varmen gjennom støvtørre p-plasser året rundt, eller gigantiske kjøletårn....får en viss avsmak av det🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elektrisitetsbil

Strømprodusentene driter i forbrukere her i Norge. At de har eksportert MYE strøm i vinter med høye priser og dermed samtidig senket magasinene mer enn normalt, slik at lave magasin-nivå senere på våren/sommeren gir knapphet på lagret energi og dermed forhøyede strømpriser, viser at de tenker utelukkende på egen profitt og driter i Ola/Kari.
Kynikere.... -jeg mener økonomer, har ikke solidaritet for andre enn seg selv.

arthur

Fyllingsgraden i magasinene ligger så langt i år på, eller rett under mediankurven;

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/

AT "Noen" ønsker å "utnytte" høye priser til å selge noe, mye, mer eller hva som måtte være riktig å si anser jeg som nokså rimelig da også strøm er en vare, og det er nok vann igjen til å sikre strømforsyningen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 04. mar 2026, kl. 07:25Fyllingsgraden i magasinene ligger så langt i år på, eller rett under mediankurven;

AT "Noen" ønsker å "utnytte" høye priser til å selge noe, mye, mer eller hva som måtte være riktig å si anser jeg som nokså rimelig da også strøm er en vare, og det er nok vann igjen til å sikre strømforsyningen.

Dersom du ser skikkelig nøye vil du se at du kan huke av hvilket Strømområde du vil se statistikkene for. At NO4 er stappfullt hjelper ikke sør-Norge. Når du også ser dette i kombinasjon med hvor lite snø det er i fjellet så skjønner du hvorfor kraftprodusentene nå har dratt i nødbremsen i Sør-Norge, bare litt sent. Men akkurat passe sent så de tjener maks, og bedriftene og forbrukerne uten Norgespris betaler maks.

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 04. mar 2026, kl. 10:55Men akkurat passe sent så de tjener maks, og bedriftene og forbrukerne uten Norgespris betaler maks.

Husk at alle betaler maks, også de med Norgespris bare at de får kompensasjon fra staten..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Merce på ons 04. mar 2026, kl. 15:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 04. mar 2026, kl. 10:55Men akkurat passe sent så de tjener maks, og bedriftene og forbrukerne uten Norgespris betaler maks.

Husk at alle betaler maks, også de med Norgespris bare at de får kompensasjon fra staten..

Ja, er bare at Staten er på eiersiden på omtrent alle de største vannkraft-selskapene og. Til og med Sira-Kvina har Statkraft inne på eiersiden. Men ja, kommunene, som er de andre eierne, er jo interessert i høyest mulig pris også mot privatpersoner. Blir interessant å se hva som skjer når det nye irske datasenteret i NO2 skal bruke strøm tilsvarende 150.000 husstander. Leser at vara-ordføreren i Sirdal kommune, det det skal ligge, har vært inne på eiersiden i det datasenteret. Ble glatt godkjent det....uten særlig konsekvensutredning, utenom en 12 år gammel for noen master for trafo-stasjonen, som er totalt irrelevant.

Tydeligvis er det ufattelig mye skittent spill i Norge.... Er visst mye som kommer i mediene snart om det der.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 04. mar 2026, kl. 10:55
Sitat fra: arthur på ons 04. mar 2026, kl. 07:25Fyllingsgraden i magasinene ligger så langt i år på, eller rett under mediankurven;

Dersom du ser skikkelig nøye vil du se at du kan huke av hvilket Strømområde du vil se statistikkene for. At NO4 er stappfullt hjelper ikke sør-Norge. Når du også ser dette i kombinasjon med hvor lite snø det er i fjellet så skjønner du hvorfor kraftprodusentene nå har dratt i nødbremsen i Sør-Norge, bare litt sent. Men akkurat passe sent så de tjener maks, og bedriftene og forbrukerne uten Norgespris betaler maks.

Jeg har selvvfølgelig sett på alle områder, men for landet totalt sett er det akkurat som jeg sa hvilket fremkommer av grafen fra nev. Mht været, og nedbør fremover, overlater jeg til andre å bestemme hvordan det vil bli. Her jeg nå er var det for inntil kort tid siden anslått at det ville bli vannmangel til sommeren, men nå er faren over og tilstanden er bra, heldigvis.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 04. mar 2026, kl. 15:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 04. mar 2026, kl. 10:55

Jeg har selvvfølgelig sett på alle områder, men for landet totalt sett er det akkurat som jeg sa hvilket fremkommer av grafen fra nev. Mht været, og nedbør fremover, overlater jeg til andre å bestemme hvordan det vil bli. Her jeg nå er var det for inntil kort tid siden anslått at det ville bli vannmangel til sommeren, men nå er faren over og tilstanden er bra, heldigvis.

Poenget er at offentlig eide vannkraftverk lager høye priser med å tømme vannmagasinene såpass ned at de er nødt til å bremse produksjonen, sånn at de får enda høyere priser pga grense-priser og import. Lett å manipulere markedet i en sånn monopol-situasjon. Og det hjelper lite at det er mye vann i Sulitjelma når det er lite i sør. Som en ser har vi hatt dyrere priser i sør enn Tyskland pga at Norge netto-eksporterte 22 TWh i 2025 fra svære 3-års-vannmagasin.

arthur

"Poenget er at offentlig eide vannkraftverk lager høye priser med å tømme vannmagasinene såpass ned at de er nødt til å bremse produksjonen, sånn at de får enda høyere priser pga grense-priser og import."

Tømmer, eller tømte, de vannmagasinene raskt ved å selge strømmen billig da? Det er vel fortsatt en viss sammenheng mellom tilbud og etterspørsel som påvirker prisen også for en vare som strøm?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tor 05. mar 2026, kl. 14:08"Poenget er at offentlig eide vannkraftverk lager høye priser med å tømme vannmagasinene såpass ned at de er nødt til å bremse produksjonen, sånn at de får enda høyere priser pga grense-priser og import."

Tømmer, eller tømte, de vannmagasinene raskt ved å selge strømmen billig da? Det er vel fortsatt en viss sammenheng mellom tilbud og etterspørsel som påvirker prisen også for en vare som strøm?

De tømte vannmagasinene kjapt i 2025 ved å nettoeksportere 22 TWh i 2025, og bruke opp mye av fler-års-magasinene. Tømmingen fortsatte i 2026, frem til de leste mitt innlegg at dette kunne gå gale, hvor de da bremste den opp, og presser prisene oppover til over Tyskland-nivåer.
Etterspørselen til f.eks. Tyskland er utømmelig, siden Norges produksjon bare dekker en brøkdel av Europas etterspørsel uansett. Så Norges tilbud klarer ikke å redusere prisen i Tyskland, mens når de reduserer tilbudet så flyr prisene kraftig opp. Så alt dette er vinn-vinn for Statnett (flaskehalsinntekter) og vannkraftverkene, og tap for kundene i Norge.

Det kan sammenlignes med "økonomisk dumping". Strøm selges utenlands, gjerne til lav pris om så må, slik at en kan beholde knapphet og høy pris på hjemmemarkedet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA