Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på søndag 25. februar 2024, klokken 17:34Å åpne for å privatisere kraftbransjen var jo å be om en slik utvikling.
Der er du nok inne på en viktig grunn. Dessverre er det ikke riktig at kapitalisme og privatisering er det beste for fellesskapet.
Det var en gang en klok person som sa «kvaliteten på et samfunn kan best måles på hvordan det behandler sine svakeste»

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søndag 25. februar 2024, klokken 20:10
Sitat fra: Egil S på søndag 25. februar 2024, klokken 17:34Å åpne for å privatisere kraftbransjen var jo å be om en slik utvikling.
Der er du nok inne på en viktig grunn. Dessverre er det ikke riktig at kapitalisme og privatisering er det beste for fellesskapet.
Det var en gang en klok person som sa «kvaliteten på et samfunn kan best måles på hvordan det behandler sine svakeste»
Enig. Kraft er et nødvendig gode som burde vært stramt styrt av myndighetene. Ikke være på børs

arthur

Så mye som 90 prosent av all norsk kraftproduksjon er eid av det offentlige så her ønsker åpenbart det offentlige å maksimere inntekter og siden knapphet på en vare øker inntektene så er knapphet sånn sett ønskelig sett fra eiernes side?.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Ja, helt klart når du leser Tonne fra Statkraft sine uttalelser.

Vi har overskudd av kraft i landet. -> prisene er ganske stabile

Det presses frem overføringsskabler som gir periodevis store underskudd. -> prisene øker

Man tillater Google og andre å bygge -> prisene vil øke

Man pusher på med vindutbygging for å redusere "kraftunderskuddet" men må bygge mye mer enn med kablene -> noen tjener grisefett

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Grafen i denne lederen viser hvordan prisen poppet da kablene ble slått på og lagde tidvise store underskudd. Lederen berører dessverre ikke rotproblemet.

For vår husholdning er det veldig lite å hente på enøk nå. Alle pærer er LED, vi forsøker å vaske når det er billig strøm, men må ha middag ikke altfor sent på kvelden. Vi har et nytt hus med masse isolasjon, kl C. Vi dusjer ikke 2x pr dag og kjører ikke bil til jobb.
-vi gidder ikke spise salat og kald mat til middag
- vi gidder ikke å ha 17 grader inne.
- vil dusje etter trening

Det er i grunn de tre sparetiltakene vår husholdning kan gjennomføre nå, alle går markant ut over livskvalitet.

Eneste er å bygge om huset til vannbåren varme og en varmebrønn til ca 400.000, men hvorfor skal vi ta en slik kostnad når andre bare vil selge dyr strøm? (Eller sol som ikke gjør en forskjell på vinteren)

Så vanlige folk må investere i enøk for å frigjøre et strømoverskudd. Men det vil Statkraft m.fl. bare bruke for å tjene mer til sitt eget kraftfirma.

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/abgEd7/statnett-sjefen-kom-ikke-heldig-ut-men-hun-har-likevel-et-poeng
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på mandag 26. februar 2024, klokken 06:38Så mye som 90 prosent av all norsk kraftproduksjon er eid av det offentlige så her ønsker åpenbart det offentlige å maksimere inntekter og siden knapphet på en vare øker inntektene så er knapphet sånn sett ønskelig sett fra eiernes side?.
Tenkte på de ca 160 stk ? strømselskapene - ikke kraftselskapene. Min feil :o

Disse strømselskapene som til og med opererer helt i gråsonen av hva som er tillatt markedsføring, har jeg lest noen saker om fra forbruker myndighetene.

Vi trenger ikke disse 160 stk selskapene. Er vel strengt tatt nok med ett stk statlig landsdekkende selskap. Da blir det billigst strøm til alle private og bedrifter i Norge.

Vi trenger ikke ha strømbørs heller. 
Utenlands kablene kan stoppes.

Mener eg.

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. februar 2024, klokken 08:10
Sitat fra: arthur på mandag 26. februar 2024, klokken 06:38Så mye som 90 prosent av all norsk kraftproduksjon er eid av det offentlige så her ønsker åpenbart det offentlige å maksimere inntekter og siden knapphet på en vare øker inntektene så er knapphet sånn sett ønskelig sett fra eiernes side?.

Disse strømselskapene som til og med opererer helt i gråsonen av hva som er tillatt markedsføring, har jeg lest noen saker om fra forbruker myndighetene.

Vi trenger ikke disse 160 stk selskapene. Er vel strengt tatt nok med ett stk statlig landsdekkende selskap. Da blir det billigst strøm til alle private og bedrifter i Norge.

Mener eg.
Strømselskapene blir anklagd for å lure kundene, og må endre markedsføring. I realiteten utgjør strømselskapene sin "svindel" bare noen få ører i forskjell på strømprisen for forbrukerne, men den statlige kraftsvindelen med eksportkablene medfører til tider 6-7-8 kr/kWt i økte strømpriser for den norske forbrukeren. Bare et par dager med strømpriser på 6 kr/kWt pga. eksportkablene utgjør like mye som de verste strømselskapene "svindler" kundene sine for på et år. (Har ikke regnet på dette, så noen må gjerne arrestere meg her, men poenget mitt mener jeg kommer klar fram). Dessuten er det fullt mulig for de som orker å lese avtalevilkårene til strømselskapene å se hvem som vil lure deg, og heller velge en annen leverandør. Det er derimot umulig å slippe unna å betale for prisøkningen som skyldes eksportkablene uten å investere veldig store summer for å etablere egen strømproduksjon (i praksis solceller på tak for de som eier enebolig).

Jeg er ikke motstander av overføringskabler innad i Europa, og mener vel det er nødvendig på sikt, men slik de brukes i dag, og med de avtalene som ligger til grunn så er de i alle fall bare til skade for norske borgere og bedrifter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Ja, de offentlige myndighetene skylder på "markedet" når vi blir flådd på strøm, selv om de selv sitter igjen med over 90% av inntektene. Det blir litt som å åpne opp for private aktører i drikkevannsmarkedet, og hvis de tar 5 kroner literen for å dusje, så skal staten/kommunene også kreve 5 kroner literen, selv om de står for nesten alt drikkevann. Ville det vært riktig for staten/kommunene å "maksimere profitten" på drikkevann? Nei, selvfølgelig ikke. På samme måte som det ikke er riktig å maksimere profitten på strøm. Når staten/kommunene eier kraftprodusenter og vannverk og salgsprisen er så mye høyere enn produksjonskost, så er det ikke annet enn en gigantisk ekstraskatt, som rammer de med de dårligste husene først, samt et litt lamt hytte-skatt-forsøk, som også rammer de dårligste hyttene.

På toppen av dette velger de å legge FULL MVA oppå dette. I underganger i NO2-området...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: THE på mandag 26. februar 2024, klokken 09:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. februar 2024, klokken 08:10

Mener eg.
Strømselskapene blir anklagd for å lure kundene, og må endre markedsføring. I realiteten utgjør strømselskapene sin "svindel" bare noen få ører i forskjell på strømprisen for forbrukerne, men den statlige kraftsvindelen med eksportkablene medfører til tider 6-7-8 kr/kWt i økte strømpriser for den norske forbrukeren. Bare et par dager med strømpriser på 6 kr/kWt pga. eksportkablene utgjør like mye som de verste strømselskapene "svindler" kundene sine for på et år. (Har ikke regnet på dette, så noen må gjerne arrestere meg her, men poenget mitt mener jeg kommer klar fram). Dessuten er det fullt mulig for de som orker å lese avtalevilkårene til strømselskapene å se hvem som vil lure deg, og heller velge en annen leverandør. Det er derimot umulig å slippe unna å betale for prisøkningen som skyldes eksportkablene uten å investere veldig store summer for å etablere egen strømproduksjon (i praksis solceller på tak for de som eier enebolig).

Jeg er ikke motstander av overføringskabler innad i Europa, og mener vel det er nødvendig på sikt, men slik de brukes i dag, og med de avtalene som ligger til grunn så er de i alle fall bare til skade for norske borgere og bedrifter.
Nå har jo disse strømselskapene solgt tilleggstjenester som brukerne reelt sett ikke har bruk for, til fort en kostnad på 20 og 60 kr måneden, så fort flere hundre kroner i unødvendige tilleggstjenester!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Hvem andre er det som selger tilleggstjenester folk ikke trenger? Forsikringsselskap, mobiloperatører, elektrobutikker osv. osv. Så lenge folk er dumme nok til å takke ja til hva det måtte være en slu selger skal prakke på oss, så vil det alltid finnes nye varianter av slik "svindel". Jeg klarer ikke å se at strømselskapene er/var verre eller bedre enn andre. Den statlige strømsvindelen er av et helt annet kaliber, og ikke noe man kan takke nei til å betale for heller, her skal alle flås uansett. Staten en fornøyd med ekstra skatteinngang, og de røde er ekstra fornøyde siden de kan omfordele inntektene til de som har minst. Selv om de vet at de som har minst, også er de som blir rammet hardest av strømprisene. Staten grabber til seg med begge armene, og strør noen smuler tilbake til befolkningen, og de som har det vanskeligst får noen flere smuler.

RJK

Sitat fra: THE på mandag 26. februar 2024, klokken 10:35Hvem andre er det som selger tilleggstjenester folk ikke trenger? Forsikringsselskap, mobiloperatører, elektrobutikker osv. osv. Så lenge folk er dumme nok til å takke ja til hva det måtte være en slu selger skal prakke på oss, så vil det alltid finnes nye varianter av slik "svindel". Jeg klarer ikke å se at strømselskapene er/var verre eller bedre enn andre. Den statlige strømsvindelen er av et helt annet kaliber, og ikke noe man kan takke nei til å betale for heller, her skal alle flås uansett. Staten en fornøyd med ekstra skatteinngang, og de røde er ekstra fornøyde siden de kan omfordele inntektene til de som har minst. Selv om de vet at de som har minst, også er de som blir rammet hardest av strømprisene. Staten grabber til seg med begge armene, og strør noen smuler tilbake til befolkningen, og de som har det vanskeligst får noen flere smuler.
Feil spørsmål! ;)

Jeg kommenterte på ditt svar om vi behøvde de 160 strømselskapene som skummer fløten på toppen, og gjør strømmen dyrere.

Du sa det knapt utgjorde mange kronene på toppen av strømkostnadene, og jeg viste til et eksempel på at dette kan bli langt mere enn ettpar kroner per kWh.

Jeg har heller ikke nevnt det med å selge strømavtaler som i seg selv kan være svært fordyrende og langt utenfor hva folk behøver, bare kommentert på tilleggstjenestene som for kan bidra betydelig på regningen.

Dette for å forsterke poenget om hvor bortkastet det er å ha denne ordningen, når strøm er en nødvendighetsvare, og burde selges til brukerne for noe tilnærmet kostpris + litt kroner for vedlikehold, reparasjoner og nødvendige utvidelser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

@RJK, jeg er for så vidt helt enig. Det burde egentlig være helt unødvendig med mer enn et strømselskap i Norge som selger strøm til kostpris. Dvs. strømsalg skal kun dekke strømpris pluss utgiftene til å administrere strømsalget.

Jeg er kanskje den heldigste strømkunden i landet som har fastprisavtale der kommunen selger konsesjonskraft til innbyggerne i kommunen til en pris på 32 øre/kWh + mva. Ingen fastpris i mnd. eller påslag på strømprisen. Dvs. 40 øre/kWh i fastpris ut året. På hytta derimot har jeg vært utsatt for diverse overivrige (dvs. rett og slett plagsomme og pågående) strømselgere som lover alt mulig bra ved å bli kunde hos dem, og som prøver å pushe alle mulige tilleggstjenester. Den tilleggstjenesten jeg gjerne kunne tenke meg å betale for er det ikke mulig å betale for. Jeg hadde gladelig betalt 50,- pr. mnd. for å få Tibber-appen med full funksjon uten å være strømkunde hos Tibber. Selskapet som administrerer kraftsalget for kommunen jeg bor i er Kraftriket, og appen de har er rett og slett søppel.

ToWalkOrDrive

Oh my God!!

Får for all del håpe jeg ikke møter hun her på gaten. Kan være jeg hadde sparket slaps oppå skoene hennes:

https://www.facebook.com/reel/409004211536334

https://www.nettavisen.no/okonomi/raser-mot-statnett-sjefen-historieforfalskning/s/5-95-1662339

Statnett-sjefen sier vi "Betaler aldri mer enn 77 øre" for strøm. Hun har tydeligvis ikke fått med seg verken merverdiavgift eller eksplodert nettleie. Kan noen fortelle henne det? Kanskje problemet er at hun er oljeingeniør, og vant med at alle har dritmye penger?

Betalte 5953 for strøm i huset i januar for 4031 kWh. Det blir 1,48 kroner per kWh!!
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatFår for all del håpe jeg ikke møter hun her på gaten. Kan være jeg hadde sparket slaps oppå skoene hennes:

Så så. Man skal oppføre seg overfor damer.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 26. februar 2024, klokken 14:05Statnett-sjefen sier vi "Betaler aldri mer enn 77 øre" for strøm. Hun har tydeligvis ikke fått med seg verken merverdiavgift eller eksplodert nettleie.
Det er akkurat det jeg mener med løgnere. Teknisk sett er det sånn ca riktig (eks mva), men det er jo langt fra det folk faktisk betaler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA