Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: Egil S på søndag 18. februar 2024, klokken 14:28...medianinntekten, som er 50.000kr i måneden før skatt.
Ville vore luksus om eg hadde så mykje i månaden.
Sparte vel i nær 7 år før eg kunne byte bil, og då er jo gamle bilen verdt ganske lite også.
Hadde eg ikkje vore åleine så kunne eg nok gløyme å ha råd til slikt. Til tidlegare bilar har eg lånt delar av summen hjå foreldra mine.
Må jo bruke 2-3 årsinntekter for å få seg ein dugandes elbil som ikkje er køyrd langt og som har litt rekkevidd.
Heldig vis held e-Golf'en lenge sidan eg av helsemessige årsaker ikkje lenger klarar lange turar.

For oss som har lite frå før så svir auken i pris på alt mykje meir.
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på søndag 18. februar 2024, klokken 14:38For oss som har lite frå før så svir auken i pris på alt mykje meir.
La oss håpe ikke det kommer empatiløse narsisister som har «huff» som hovedkomentar og hersketeknikk.

Det du sier er en viktig beskjed og realitetsorientering 👍🏼

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på søndag 18. februar 2024, klokken 14:38For oss som har lite frå før så svir auken i pris på alt mykje meir.
Ja, det er akkurat det. For en familie med 2-3 millioner i inntekt svelger en lønnsjustering lett prisstigningen. Kanskje man må ta en litt rimeligere ferie, men prisstigning i mat blir langt under.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Nå er det vel bare ca 6% av nordmenn som har inntekt over èn million, de fleste er nok samlet i de store byene så på bygda er nok andelen vesentlig lavere.

I min kommune er medianinntekten 350.000kr.

Her sakset fra nettsiden Fri Fagbevegelse etter et raskt søk.

Inntektsstatistikken viser tydelig at millionlønninger ikke er spesielt vanlig. 5695 nordmenn hadde i 2019 en bruttoinntekt på 5 millioner eller mer. Av disse var 86 prosent menn. 1 av 10 tjener mellom 700.000 og 1 million, og bare 6 av 100 har en inntekt over én million.

Tyngdepunktet i inntektsstatistikken ligger et helt annet sted. Seks av ti nordmenn over 17 år hadde i 2019 en skattepliktig inntekt under 500.000 kroner, mens 83 prosent – mer enn åtte av ti – hadde en inntekt under 700.000 kroner.

Omtrent én av fem tjener mellom 500.000 og 700.000 kroner.

Ikke så lett å lese disse tallene.
27% tjener over 700.000kr, 20% mellom 5-700.000kr, altså tjener 47% av nordmenn over 500.000kr.
Men så står det at 6 av 10, altså 60% tjener under 500.000kr, da blir totalen 107%.... sikker pga at de har rundet opp noen steder.

Er man enslig og tjener 350.000kr slik median inntekten er i min kommune har man rundt 24.000kr utbetalt hver måned.
la oss anta at halvparten går i bolig. 12.000kr igjen
Mat 4000kr. 8000kr igjen
Strøm internett 2000kr. 6000kr igjen
forsikringer, telefon og andre regninger 2000kr. 4000kr igjen
4000kr til transport/bil, klær, sosialisering/underholdning, personlig pleie osv.

La oss si du har barn i tillegg, da ryker de 4000 kronene i ekstra matkost, barnehage o.l.
Eller at du eier en bolig med 3 millioner i lån, bare lånet koster 19,500kr i måneden, da har du ikke råd til noe og du må velge om du skal spise eller betale strømmen.

Er man to med samme inntekt ser det noe bedre ut, som underbygger mitt tidligere utsagn at Norge har blitt et land hvor man blir mer og mer avhengig av to inntekter for å ha et komfortabelt liv.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Øyvind.h

Sitat9. februar 2024 kl. 08:57 Kraftig økning i boliglån til inkasso på ett år Landets største inkassoselskaper har mange tusen boliglån flere til inkasso enn tidligere, viser ferske tall.
Kredinor har en økning på 33 prosent i antall saker sammenlignet med 2022, mens Intrum har en økning på hele 36 prosent, melder P4.

– Generelt så ser vi jo at husholdningene nå sliter mer enn de har gjort noen gang, sier analysesjef Christoffer Steen-Hansen i Kredinor.

Sjefanalytiker Morten Trasti i Intrum tror at inkassosakene bare vil vokse i år og påpeker at fjorårets rentehevinger for alvor begynner å treffe folk.

– Det var jo en tiltakende vekst gjennom hele 2023, og den trenden ser vi fortsatt i januar i år, sier Trasti til nettavisen.

(NTB)

Ekstrem økning for de yngste. Dette er før de siste økningene. Men årets lønnsoppgjør vil hjelpe noe, selv om renter gjerne utgjør en større økning enn prisvekst for unge med mye lån. 
De som tærer på oppsparte midler for å få økonomien til å gå rundt må bare fortsette med det, for rentene skal ikke ned på en stund.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/inkassoalarm-blant-unge-familier_-__det-er-veldig-urovekkende-1.16577569

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftig-inkasso-okning-sliter-med-a-betale-boliglan/s/5-95-1453808

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Når den gjennomsnittlig familie planlegger å bruke 45000 kr på ferie i år, så tror jeg det jevnt over står ok til med Ola Normann. Økonomien til folk sitter i hodet. Vi påstå at de som sliter med høye renter, høye matpriser mm nå slet også før - da brente de pengene på noe annet.

Selv har jeg stort sett spart til det jeg har handlet bortsett fra hus, som er nedbetalt nå, og straffes for det som hELgenen, men det går helt fint..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

SitatNår den gjennomsnittlig familie planlegger å bruke 45000 kr på ferie i år, så tror jeg det jevnt over står ok til med Ola Normann.

ing :+1: du har sikkert rett men jeg tenker mest på de som skikkelig sliter. De har ikke 45`og mange må selge det de har. 
Men statistikken er sikkert korrekt den. Men enkelt skjebnene må man tenke på.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. februar 2024, klokken 21:24
SitatNår den gjennomsnittlig familie planlegger å bruke 45000 kr på ferie i år, så tror jeg det jevnt over står ok til med Ola Normann.

ing :+1: du har sikkert rett men jeg tenker mest på de som skikkelig sliter. De har ikke 45`og mange må selge det de har.
Men statistikken er sikkert korrekt den. Men enkelt skjebnene må man tenke på.

Ja, ulempen ved å bruke gjennomsnitt er at de rikeste sin økning nuller ut reduksjonen til de med lite. Forskjellene øker.

De rike må også betale mer pga økte priser i utlandet og svakere krone, noe som drar snittet opp, samtidig som mange ikke kan dra. Hele 7 av 20 familier drar ikke på sommerferie i 2024!!!

Har et eksempel fra jobben min. En fra kontoret, litt opp i 50-årene, har bestilt standard sydentur. 70.000!!! I tillegg skal han reise litt rundt, som drar feriebudsjettet enda mer. En annen kollega, på verkstedet, sier han og familien har tjukke klær, og reduserer temperaturen, for å redusere strømregningen. Det blir ikke noen sydentur på denne småbarnsfamilien.

Snittet på 45.000 er for øvrig for alle ferier hele året per husholdning, inkl søkkrikes ferie, om de var blant de 2000 respondentene.

Så for øvrig at Våg fotballklubb reduserte kontingenten fra 2600 til 50 kroner, og så enorm vekst med barn fra lavinntekstfamilier, særlig barn med foreldre / forfedre fra andre kulturer. Dette er fantastisk å se, og supert for integrasjon. Samtidig veldig trist med tanke på andre klubber som har høy kontingent, og barn som ikke får være med på leken pga økonomi, når vi har 16500 milliarder på bok.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ha ha! Morsomt hvordan AP-ordføreren i Lærdal slår fast at maksprisen på strøm i den kommunenen er i "god sosialdemokratisk ånd", mens AP-statsministeren sender strømoverskuddet ut av landet, inn i Oljefondet.

Er kanskje et lite stikk fra ordføreren om hvordan Støre kan og bør gjøre det?
Tesla Model Y                         2021-

THE

Som mottaker av denne fastprisen på 40 øre inkl. mva så må jeg si at jeg føler meg veldig heldig. Uansett om min netto strømpris i januar i år var betydelig høyere enn i januar i fjor der vi hadde fastpris på 62,5 øre/kWt for samme avtale. Forskjellen i år er at strømstøtten blir ført tilbake til kommunen, og i fjor så fikk vi strømstøtte utbetalt. Prisen jeg måtte betale i januar 2023 var -3,6 øre/kWt, og prisen i januar 2024 var 40,0 øre/kWt etter strømstøtte. På hytta betalte jeg 155,37 øre/kWt januar 2023, og 134,56 øre/kWt i januar 2024.

Ellers så er jo fastpris en forsikring, og i 2023 var det fire måneder der fastprisen i Lærdal var høyere enn spotpris, men dette er jo sommermånedene der forbruket er lavt, så totalt sett over året har det lite betydning, totalt betalte jeg ca 2500,- mer for strømmen i juli- oktober enn jeg hadde gjort med spotpris, men bare i januar 2023 så sparte jeg ca 6000,- på fastprisavtalen til kommunen. Årets avtale er mye bedre for samfunnet mtp. at det ikke lønner seg å bruke så mye strøm som mulig når den er dyr.

Med justeringen som er gjort i år med å sette fastprisen lavere, men fjerne strømstøtten til privatpersoner i kommunen så ble "gevinsten" av fastpris lavere (ca. 3300,- spart i januar 2024 vs spotpris), og samtidig vil ulempen med fastpris i lavprismånedene bli mindre. Januar i år har vært ekstremt kald (4 gradere lavere snittemperatur enn januar 2023), og strømforbruket har vært mye høyere enn i januar 2023 også, så direkte sammenligning mellom januar 2023 og 2024 blir ikke helt riktig.

Når det gjelder AP-politikk og god sosialdemokratisk ånd, så skal jeg ikke si så mye, men jeg føler vel at Støre & co burde gjøre andre grep enn å justere strømstøtteordningen med jevne mellomrom for å sørge for at innbyggere og næringsliv i Norge får forutsigbare og levelige strømpriser. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 19. februar 2024, klokken 08:06Ha ha! Morsomt hvordan AP-ordføreren i Lærdal slår fast at maksprisen på strøm i den kommunenen er i "god sosialdemokratisk ånd", mens AP-statsministeren sender strømoverskuddet ut av landet, inn i Oljefondet.

Er kanskje et lite stikk fra ordføreren om hvordan Støre kan og bør gjøre det?
I politikk så kan helt motsatte konklusjoner dras i «god sosialdemokratisk ånd»

Det er dog fristende å holde med ordføreren i denne saken konkret 😃👍🏼👍🏼

Men saken viser også hvor urimelig ressursene er fordelt når en kommune kan gjøre noe slikt, når de fleste kommuner må spare inn på alt som ikke er lovpålagt for å få budsjettet til å gå opp 🥺

hELgenen

Sitat fra: THE på mandag 19. februar 2024, klokken 08:55Når det gjelder AP-politikk og god sosialdemokratisk ånd, så skal jeg ikke si så mye, men jeg føler vel at Støre & co burde gjøre andre grep enn å justere strømstøtteordningen med jevne mellomrom for å sørge for at innbyggere og næringsliv i Norge får forutsigbare og levelige strømpriser. 

De er ikke interessert i dette. De vil kun ha mer proveny - altså skatt..Og de skal ha ennå mer til omfordeling til "vanlige folk". 

jkirkebo

Sitat fra: THE på mandag 19. februar 2024, klokken 08:55Med justeringen som er gjort i år med å sette fastprisen lavere, men fjerne strømstøtten til privatpersoner i kommunen så ble "gevinsten" av fastpris lavere (ca. 3300,- spart i januar 2024 vs spotpris), og samtidig vil ulempen med fastpris i lavprismånedene bli mindre. Januar i år har vært ekstremt kald (4 gradere lavere snittemperatur enn januar 2023), og strømforbruket har vært mye høyere enn i januar 2023 også, så direkte sammenligning mellom januar 2023 og 2024 blir ikke helt riktig.

Hvordan kan de fjerne strømstøtten til privatpersoner, driver strømselskapet med gjennomfakturering og kan trekke den fra på strømregningen? Hvis ikke kommer den jo på egen faktura fra nettselskapet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 18. februar 2024, klokken 23:22Ja, ulempen ved å bruke gjennomsnitt er at de rikeste sin økning nuller ut reduksjonen til de med lite. Forskjellene øker.

Ja, Gjennomsnittslønn er 668.000kr, median inntekten er 608.000kr og gjennomsnittlig industriarbeider lønn er 524.000kr.
Så hva er egentlig en normal lønn?
Gjennomsnitt er som du sier, de som tjener mye trekker opp, og de som tjener lite trekker ned.
Da er median lønnen bedre, men den tar jo også med alle yrkesgrupper og ledere.
Industriarbeider lønnen er kanskje en mer representativ "normallønn", men her er det jo også et gjennomsnitt, en 30-åring vil kanskje ha 100.000kr mindre og en 60 åring 100.000kr mer.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 18. februar 2024, klokken 23:22Har et eksempel fra jobben min. En fra kontoret, litt opp i 50-årene, har bestilt standard sydentur. 70.000!!! I tillegg skal han reise litt rundt, som drar feriebudsjettet enda mer. En annen kollega, på verkstedet, sier han og familien har tjukke klær, og reduserer temperaturen, for å redusere strømregningen. Det blir ikke noen sydentur på denne småbarnsfamilien.

Ved første øyekast ser kanskje dette rart og urettferdig ut, men han litt opp i 50-årene har sikkert vært på samme sted for 20år siden, da hadde gjerne han barn og lavere lønn.
Eldre mennesker har mer lønn pga ansenitet, høyere stilling og lavere utgifter fordi barn har flyttet hjemmefra og huset er mer eller mindre nedbetalt.
Jeg syns ikke man skal være så misunnelige på de godt voksne, vi vet ikke hva de har gått gjennom tidligere.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 18. februar 2024, klokken 23:22Snittet på 45.000 er for øvrig for alle ferier hele året per husholdning, inkl søkkrikes ferie, om de var blant de 2000 respondentene.
Vet ikke om du har sett så mye på sydenturer, men 45.000kr er en helt normal pris for 2 voksne og 2 barn for 1-2 uker i høysesongen hos TUI, Ving og de andre (gjerne med all-inclusive).
Det er det det har kostet iallfall siden 2019, er det mulig å få det billigere, absolutt, men skal du være garantert tur er det fort det man må ut med dessverre. Ferie er dyrt, men en familie med to inntekter gir normalt såpass til feriepenger at en slik tur bør være innenfor, men det er gjerne andre ting som prioriteres.

Barneidretten er blitt alt for dyr, jeg fikk også med meg dette Våg gjorde og det var kjempebra.
Mer av slikt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

"Det er dyrtid med økte renter og prisvekst på mat og andre varer, men er det ett sted nordmenn ikke holder igjen – så er det i skianlegget.

Odd Stensrud er daglig leder i Kvitfjell og Hafjell. Han sier at de så langt i år har tolv prosent flere besøkende i skianlegget i år enn i fjor."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JexVA/skianlegg-nordmenn-sparer-ikke-paa-skiferien
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA