Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Egil S på man 19. feb 2024, kl. 21:48Barneidretten er blitt alt for dyr, jeg fikk også med meg dette Våg gjorde og det var kjempebra.
Ja, slike tiltak er veldig bra. Utestengelse fra barneidretten grunnet økonomiske problemer er ett stort problem, og skaper ett sosialt skille som er grobunn for mye problemer i opppveksten.

En ting jeg ikke kan fordra er idrettsforeninger som øker kontingenten for å dra inn penger til toppidrett. Det gjør meg rasende, har vært med på flere årsmøter hvor slike forslag har kommet frem som jeg har bidratt med å slå ned.

Her hos oss dropper idrettsforeningen krav om årsavgift hvis man sliter med å betale, bare å si ifra. Men er nok en del som vegrer seg for det og, siden det er flaut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 20. feb 2024, kl. 07:53"Det er dyrtid med økte renter og prisvekst på mat og andre varer, men er det ett sted nordmenn ikke holder igjen – så er det i skianlegget.

Odd Stensrud er daglig leder i Kvitfjell og Hafjell. Han sier at de så langt i år har tolv prosent flere besøkende i skianlegget i år enn i fjor."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JexVA/skianlegg-nordmenn-sparer-ikke-paa-skiferien

Ja, dette beviser hvordan klasseskillet øker.
Han skrev det så fint, han som først kommenterte på VG-artikkelen:
"Nordmenn flest har det nok trangere og dem ser man nok akkurat like lite til i løypene nå som ellers."

Kjenner noen par hvor begge jobber i offentlig sektor, samtidig som de er i den alderen hvor boligprisene skjøt i været akkurat før de kom seg inn på markedet, og bor i det beryktede strømområdet NO2. De har maks 1 skidag i skitrekket i året, og da kun 1 av ungene...den som har aller mest lyst.

Ser at Teknisk beregningsutvalg sitt anslag på prisstigning er 4,1% i år. Så da vil nok offentlig ansatte sakke enda lenger akterut i lønn. Teknisk beregningsutvalg har vel bommet 2 eller 3 år på rad.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Egil S på man 19. feb 2024, kl. 21:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 18. feb 2024, kl. 23:22Ja, ulempen ved å bruke gjennomsnitt er at de rikeste sin økning nuller ut reduksjonen til de med lite. Forskjellene øker.

SNIP

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 18. feb 2024, kl. 23:22Har et eksempel fra jobben min. En fra kontoret, litt opp i 50-årene, har bestilt standard sydentur. 70.000!!! I tillegg skal han reise litt rundt, som drar feriebudsjettet enda mer. En annen kollega, på verkstedet, sier han og familien har tjukke klær, og reduserer temperaturen, for å redusere strømregningen. Det blir ikke noen sydentur på denne småbarnsfamilien.

Ved første øyekast ser kanskje dette rart og urettferdig ut, men han litt opp i 50-årene har sikkert vært på samme sted for 20år siden, da hadde gjerne han barn og lavere lønn.
Eldre mennesker har mer lønn pga ansenitet, høyere stilling og lavere utgifter fordi barn har flyttet hjemmefra og huset er mer eller mindre nedbetalt.
Jeg syns ikke man skal være så misunnelige på de godt voksne, vi vet ikke hva de har gått gjennom tidligere.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 18. feb 2024, kl. 23:22Snittet på 45.000 er for øvrig for alle ferier hele året per husholdning, inkl søkkrikes ferie, om de var blant de 2000 respondentene.
SNIP

Jeg tror ikke poenget var å vise misunnelse for den som har råd til å dra på litt for egen ferie, men mer for å vise at innenfor et gjennomsnitt, så er det noen som drar det tallet høyt opp.

Ja, at snittpris for 2 voksne med ett eller to små barn fort er 50K for en sydentur, er greit nok. Men igjen så er det stor forskjell på de som kan ta seg en slik tur i året, kanskje i tillegg til at de har hytte eller campingvogn eller drar på mange mindre turer i løpet av året, og de som ikke har råd til dette.

Man leser om pensjonister og uføre som sliter med selv de daglige utgiftene, og en "ferietur" er kanskje en bussbillett til stranda, eller et annet sted med fin utsikt, der man har med smurt niste og kaffe på termos.

Man leser heller ikke så mye i aviser om enslige eller skilte fedre eller mødre som ikke har råd til en flott tur til syden, turer i alpinanleggene om vinteren eller som ikke tar seg råd til ski til seg selv og ungene for å dras på skitur i påsken. Alle de som må finne på andre, langt billigere alternativ for å komme seg ut og få noe som kan etterligne ferie.

Selv det å legge seg på en campingplass med telt, for å få ungene et sted der de kan treffe andre unger å leke med, koster mer enn det smaker for mange. Så turene går kanskje til steder der man ikke må betale inngang, og ikke må betale for parkering.

For egen del kan jeg fortelle at det ikke blir noen sydentur i år heller. Det blir heller ikke campingtur på campingplass for lengre tid. Kanskje jeg tåler en uke+ pga mye ekstrajobbing i fjor, men det kommer an på baksmellen på skatten som følger i år. Jeg ble nok trukket alt for lite skatt i fjor, så regner med at mesteparten av feriepengene (det som kommer over en vanlig lønn) fort forsvinner i det som for undertegnede blir tidenes baksmell!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 20. feb 2024, kl. 09:15Ja, dette beviser hvordan klasseskillet øker.
"Nordmenn flest har det nok trangere og dem ser man nok akkurat like lite til i løypene nå som ellers."
I alpinanlegget kan jeg ikke tenke meg du finner et balansert gjennomsnitt av den norske befolkningen mtp økonomi.
Legg til rekordtidlig åpning av anleggene denne sesongen, samt vekst i internasjonalt besøk så får du en omsetning i anlegget som ikke står tilbake fra fjoråret. Uten at det på noen som helst måte dokumenterer at ikke mange nå sliter.

Vi leier ut hytta, og har merket flere forespørsler fra utlandet i år enn tidligere. For egen del har vi selv vært mindre i anlegget i år, men det er ikke bare pga pris/økonomi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 20. feb 2024, kl. 09:15
Sitat fra: arthur på tir 20. feb 2024, kl. 07:53"Det er dyrtid med økte renter og prisvekst på mat og andre varer, men er det ett sted nordmenn ikke holder igjen – så er det i skianlegget.

Odd Stensrud er daglig leder i Kvitfjell og Hafjell. Han sier at de så langt i år har tolv prosent flere besøkende i skianlegget i år enn i fjor."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JexVA/skianlegg-nordmenn-sparer-ikke-paa-skiferien

Kjenner noen par hvor begge jobber i offentlig sektor, samtidig som de er i den alderen hvor boligprisene skjøt i været akkurat før de kom seg inn på markedet, og bor i det beryktede strømområdet NO2. De har maks 1 skidag i skitrekket i året, og da kun 1 av ungene...den som har aller mest lyst.

Ser at Teknisk beregningsutvalg sitt anslag på prisstigning er 4,1% i år. Så da vil nok offentlig ansatte sakke enda lenger akterut i lønn. Teknisk beregningsutvalg har vel bommet 2 eller 3 år på rad.

https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaerer-ks/laerere-og-barnehagelaerere-var-lonnsvinnere-i-fjor/390340

Ser du noen gang solen?

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tir 20. feb 2024, kl. 11:41[
I alpinanlegget kan jeg ikke tenke meg du finner et balansert gjennomsnitt av den norske befolkningen mtp økonomi. 
Det er nok temmelig sikkert. Alpint er vel en av de dyreste sportene/fritidsaktivitetene en kan holde på med av vanlige aktiviteter.
(Snakket nylig med noen foreldre til en 16 åring som brukte 500 tusen i året på gutten, riktignok på toppnivå, men likevel).

Her i Norge er jo de ultrarike på fremmarsj. Krysset 400 milliardærer for flere år siden

https://e24.no/naeringsliv/i/765xW3/aldri-foer-har-det-vaert-flere-milliardaerer-i-norge

Sitat fra 2022 linken
« – Samlet formue for Norges 400 rikeste er nå 1,884 milliarder kroner. Det tilsvarer en økning på 11 prosent fra i fjor og er et historisk høyt tall, konstaterer Kapitals ansvarlige redaktør Trygve Hegnar.»

Så er det disse folka en har mest fokus på, så går det så det griner.

I ett av verden rikeste land så er det heldigvis mange som har det greit. Det som uroer meg og tydeligvis andre i denne tråden er at det er en økende andel fattige. Og systemene som strømprisen legger opp til at dette skal fortsette å øke.

https://www.matsentralen.no/fattigdom

Fra linken;
« FN anslår at rundt 10 prosent av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen, som er definert etter om du tjener mindre enn 60 % av medianinntekten. Samtidig som forskjellene i samfunnet vårt øker, har vi et voksende utenforskap. Fattigdommen i Norge er ikke livstruende, men man står i risiko for både feilernæring og psykiske plager.»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 20. feb 2024, kl. 12:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 20. feb 2024, kl. 09:15

https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaerer-ks/laerere-og-barnehagelaerere-var-lonnsvinnere-i-fjor/390340

Ser du noen gang solen?

Nei her ser jeg bare mørkemenn i speilet på høylys dag, mens staten blir rikere og rikere  ;D  :D  ;D

Dermed snudde det for lærerne etter tre år som lønnstapere.

Egil S

Sitat fra: RJK på tir 20. feb 2024, kl. 11:00Jeg tror ikke poenget var å vise misunnelse for den som har råd til å dra på litt for egen ferie, men mer for å vise at innenfor et gjennomsnitt, så er det noen som drar det tallet høyt opp.

Ja, at snittpris for 2 voksne med ett eller to små barn fort er 50K for en sydentur, er greit nok. Men igjen så er det stor forskjell på de som kan ta seg en slik tur i året, kanskje i tillegg til at de har hytte eller campingvogn eller drar på mange mindre turer i løpet av året, og de som ikke har råd til dette.

Man leser om pensjonister og uføre som sliter med selv de daglige utgiftene, og en "ferietur" er kanskje en bussbillett til stranda, eller et annet sted med fin utsikt, der man har med smurt niste og kaffe på termos.

Man leser heller ikke så mye i aviser om enslige eller skilte fedre eller mødre som ikke har råd til en flott tur til syden, turer i alpinanleggene om vinteren eller som ikke tar seg råd til ski til seg selv og ungene for å dras på skitur i påsken. Alle de som må finne på andre, langt billigere alternativ for å komme seg ut og få noe som kan etterligne ferie.

Selv det å legge seg på en campingplass med telt, for å få ungene et sted der de kan treffe andre unger å leke med, koster mer enn det smaker for mange. Så turene går kanskje til steder der man ikke må betale inngang, og ikke må betale for parkering.

Jeg er enig, min kommentar var for å nyansere dette noe.

Jeg er også enig i at det er dårlig belyst i media, virker ikke som det er så viktig, man nevner "dyrtid" og sier at mange sliter, men alt er dekket på en veldig overordnet måte, det vises ikke hvordan folk faktisk sliter.

Jeg husker for 10-15 år siden at det var flere alenemødre ute i media å klaget over at de ikke kunne reise til syden og at ungene ble utenfor når de kom tilbake på skolen i august, men det har ikke vært så mye av det de siste årene.
Jeg var aldri i syden i barndommen på 80/90-tallet, vi var på besøk hos familie og slektninger om sommerene.
Jeg var vel 29år før jeg var på skikkelig utenlandsferie.

Norgesferie er heller ikke billig, koster fort det samme som sydenturen, da er det ikke mange alternativer igjen til å være hjemme.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Egil S på tir 20. feb 2024, kl. 19:13
Sitat fra: RJK på tir 20. feb 2024, kl. 11:00Jeg tror ikke poenget var å vise misunnelse for den som har råd til å dra på litt for egen ferie, men mer for å vise at innenfor et gjennomsnitt, så er det noen som drar det tallet høyt opp.

Jeg er enig, min kommentar var for å nyansere dette noe.

Jeg er også enig i at det er dårlig belyst i media, virker ikke som det er så viktig, man nevner "dyrtid" og sier at mange sliter, men alt er dekket på en veldig overordnet måte, det vises ikke hvordan folk faktisk sliter.

Jeg husker for 10-15 år siden at det var flere alenemødre ute i media å klaget over at de ikke kunne reise til syden og at ungene ble utenfor når de kom tilbake på skolen i august, men det har ikke vært så mye av det de siste årene.
Jeg var aldri i syden i barndommen på 80/90-tallet, vi var på besøk hos familie og slektninger om sommerene.
Jeg var vel 29år før jeg var på skikkelig utenlandsferie.

Norgesferie er heller ikke billig, koster fort det samme som sydenturen, da er det ikke mange alternativer igjen til å være hjemme.
Klage over ikke å få dra på sydenferie, hørtes sutrete ut da jeg hørte den, og fremdeles nå. Ferie er ikke noe jeg husker noe av, det var stort sett å finne på noe hjemme eller i nærområdet.

Vi var riktignok på besøk hos familie og venner på både mammas og pappas fødesteder, ikke så langt fra byen der vi vokste opp. Riktignok ble jeg født i Oslo, så jeg husker to turer til Oslo for å besøke gamle naboer/venner, og ettpar turer til Nord-Troms for å besøke tilsvarende hjemflyttede venner/naboer fra Oslo.

Min første sydenferie gikk av stabelen etter at jeg hadde flyttet tilbake til Oslo og begynt å jobbe. Har riktignok vært noen turer til Asia, og finner det ikke langt fra som likelydende i pris. Kostet mer for flyreisen, men hotell og mat blir betydelig billigere.

Men kostnaden når man er en familie med barn, blir fort for dyrt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Blir jo interessant å se om 2024 kommer til å knekke alle estimater på vekst i solcellepaneler, og om det klarer å kompensere for bortfall av kullkraftverk og andre ting som er fy, og hvordan dette blir i forhold til etterspørsel vs tilbud = norske strømpriser.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 23. feb 2024, kl. 08:17Blir jo interessant å se om 2024 kommer til å knekke alle estimater på vekst i solcellepaneler, og om det klarer å kompensere for bortfall av kullkraftverk og andre ting som er fy, og hvordan dette blir i forhold til etterspørsel vs tilbud = norske strømpriser.

Tyskland faset ut de tre siste reaktorene i 2023 (i april) og samtidig reduserte de strømproduksjonen fra kull (i 2023) med 33%! Så med videre utbygging av sol og vind klarer man utmerket å få nok strøm.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 23. feb 2024, kl. 11:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 23. feb 2024, kl. 08:17Blir jo interessant å se om 2024 kommer til å knekke alle estimater på vekst i solcellepaneler, og om det klarer å kompensere for bortfall av kullkraftverk og andre ting som er fy, og hvordan dette blir i forhold til etterspørsel vs tilbud = norske strømpriser.

Tyskland faset ut de tre siste reaktorene i 2023 (i april) og samtidig reduserte de strømproduksjonen fra kull (i 2023) med 33%! Så med videre utbygging av sol og vind klarer man utmerket å få nok strøm.

Ja, atomkraft har i grunn ikke vært den største energikilden, men Tyskland har vært veldig flinke de siste årene, selv om de fremdeles er avhengige av veldig mange forskjellige kilder. Det jeg håper på er jo at vind og sol i Tyskland skal produsere så mye at de ikke har lyst å kjøpe strøm fra Norge i minst 7 måneder i året  ;D  ;D  ;D  for å presse prisen ned på norsk strøm...
https://www.reuters.com/markets/commodities/germany-cranks-gas-fired-electricity-output-2-year-highs-2024-02-08/

daktari

"Kraftpakke" fra Nettavisen i dag. Er det hos Statnett sin ledelse mye av problemet ligger?Har den statlige monopolisten for sterke egeninteresser? Trodde slike byrå skulle jobbe FOR folket?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/uredelig-sleivete-og-privilegert-fra-statnett-sjefen/o/5-95-1660981
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fre 23. feb 2024, kl. 13:25"Kraftpakke" fra Nettavisen i dag. Er det hos Statnett sin ledelse mye av problemet ligger?Har den statlige monopolisten for sterke egeninteresser? Trodde slike byrå skulle jobbe FOR folket?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/uredelig-sleivete-og-privilegert-fra-statnett-sjefen/o/5-95-1660981
Kanskje Tonne er gift med den mest usmakelige deltageren i denne tråden. Det er jo samme greia med «vi har så god råd». For hennes del er jo ikke det så rart med nesten seks mill i offentlig lønn. Det er faktisk mer enn tre ganger statsministerlønn 🙈💸💸💸

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fre 23. feb 2024, kl. 14:20Kanskje Tonne er gift med den mest usmakelige deltageren i denne tråden. Det er jo samme greia med «vi har så god råd». For hennes del er jo ikke det så rart med nesten seks mill i offentlig lønn. Det er faktisk mer enn tre ganger statsministerlønn
Hun stiller på linje med en del av politikerne våre, slike folk burde ikke ha lov til å uttale seg om "god råd". Hvorfor skal hun tjene tre ganger så mye som sin svenske kollega, som også har orden på transmisjonsnettet mellom nord og syd.

La også merke til at hun la veldig vekt på snittpris, og utelater lett at det er volumvektet snittpris som er interessant. Det meste av norsk privat og næringslivsforbruk er om vinteren. Kan ikke varme opp huset om sommeren for å spare det til vinteren. Så det norske får billig strøm når de ikke trenger det, og kan produsere fra solceller når vi ikke trenger det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA