Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på man 31. jul 2023, kl. 08:12Et annet aspekt er at mange av disse, og primært de horisontale som gir mest effekt, kan lage et forferdelig leven så dermed strandet dette til fordel for solceller på tak. Har tross alt naboer å ta hensyn til  :)
Det sies jo at noen av de vertikale ikke skal støye like mye, hadde vært interessant å faktisk høre. Lever jo fint med varmepumpe f.eks som jo støyer litt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søn 30. jul 2023, kl. 19:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 30. jul 2023, kl. 12:36"..melke markedet for penger..."?
Det står at de syv nettselskapene er eierne, og at alle nettselskapene er invitert til å være eiere...?

Dersom vi ikke klarer å ta unna solcelle-strøm høres det jo ut som at bedre samarbeid, og at selskapene snakker sammen, må være en god ting, allerede før en tar med eventuell gevinst/effektivisering fra produktet...?

Dette er et kommersielt selskap som skal tjene penger. De tilbyr tjenester f.eks til egne mor selskap. Mao får de dyttet noen av "monopol" pengene ut fra regulerte monopolselskapene og inn i dette kommersielle selskapet. De leker jo ikke butikk selv om det kan se ut som de skal ha det gøy på jobben slik de omtaler seg selv. På en måte kan en vel si de outsourcer noe av kompetansen og vil heller kjøpe den av f.eks dette selskapet.......Så kan de f.eks operere som hoffleverandør til f.eks morselskapet og ta seg betalt deretter. Detaljene på hvordan de vil operere er fortsatt litt uklart for meg - men i bunn og grunn tror de jo at det vil være betalingsvillighet for denne type tjenester.......

Det fremgår ikke at Elbits AS er en del av et konsern som har et morselskap. Derimot står det at eierne, med 20% hver, er:
BKK
Elvia
Glitre nett
Lede
Tensio

Og de ansatte er i stor grad fra disse strømnettselskapene.

Hvem er det du mener pengene blir sendt til? Hvem er morselskapet?
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 31. jul 2023, kl. 11:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 30. jul 2023, kl. 12:36"..melke markedet for penger..."?
Det står at de syv nettselskapene er eierne, og at alle nettselskapene er invitert til å være eiere...?

Dersom vi ikke klarer å ta unna solcelle-strøm høres det jo ut som at bedre samarbeid, og at selskapene snakker sammen, må være en god ting, allerede før en tar med eventuell gevinst/effektivisering fra produktet...?

Dette er et kommersielt selskap som skal tjene penger. De tilbyr tjenester f.eks til egne mor selskap. Mao får de dyttet noen av "monopol" pengene ut fra regulerte monopolselskapene og inn i dette kommersielle selskapet. De leker jo ikke butikk selv om det kan se ut som de skal ha det gøy på jobben slik de omtaler seg selv. På en måte kan en vel si de outsourcer noe av kompetansen og vil heller kjøpe den av f.eks dette selskapet.......Så kan de f.eks operere som hoffleverandør til f.eks morselskapet og ta seg betalt deretter. Detaljene på hvordan de vil operere er fortsatt litt uklart for meg - men i bunn og grunn tror de jo at det vil være betalingsvillighet for denne type tjenester.......

Det fremgår ikke at Elbits AS er en del av et konsern som har et morselskap. Derimot står det at eierne, med 20% hver, er:
BKK
Elvia
Glitre nett
Lede
Tensio

Mulig jeg uttrykte meg uklart. Dette selskapet,elbits,vil kunne fakturere f.eks eierselskapet elvia,glitre osv for tjenester. De betaler elbits med penger de får inn på egen nettleie. Kostnaden med tjenesten vil jo inngå som en del av nettleiekostnadene. Sånn sett betaler nettkunden inn til f.eks Elvia.Eliva kjøper så ymse tjenester fra Elbits..tjenester som Elvia kan la inngå i grunnlag for nettleien...Kanskje har Ansattt XYZ i Elvia byttet jobb til Elbits og Elvia har ikke lenger kompetansen og må nå kjøpe den av XYZ via Elbits...Mange penger i en bransje lokker jo til seg nyetableringer...og her kan man jo se for seg at Elbits er selskapet som skal hente inn konsulent penger fra nettselskapene og så vokse seg rike på den måten...

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 31. jul 2023, kl. 12:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 31. jul 2023, kl. 11:05

BKK
Elvia
Glitre nett
Lede
Tensio

Mulig jeg uttrykte meg uklart. Dette selskapet,elbits,vil kunne fakturere f.eks eierselskapet elvia,glitre osv for tjenester. De betaler elbits med penger de får inn på egen nettleie. Kostnaden med tjenesten vil jo inngå som en del av nettleiekostnadene. Sånn sett betaler nettkunden inn til f.eks Elvia.Eliva kjøper så ymse tjenester fra Elbits..tjenester som Elvia kan la inngå i grunnlag for nettleien...Kanskje har Ansattt XYZ i Elvia byttet jobb til Elbits og Elvia har ikke lenger kompetansen og må nå kjøpe den av XYZ via Elbits...Mange penger i en bransje lokker jo til seg nyetableringer...og her kan man jo se for seg at Elbits er selskapet som skal hente inn konsulent penger fra nettselskapene og så vokse seg rike på den måten...

Når nettselskapet selv ikke har lov til å tjene for mye (utenom utbyttet eierne hanker inn), så er det jo veldig enkelt å starte et eget selskap der man kan ta utbytte og bonuser, men der kostnaden for å kjøpe tjenester fra disse fremkommer som kostnader hos selve nettleie-selskapet. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 31. jul 2023, kl. 14:38Når nettselskapet selv ikke har lov til å tjene for mye (utenom utbyttet eierne hanker inn), så er det jo veldig enkelt å starte et eget selskap der man kan ta utbytte og bonuser, men der kostnaden for å kjøpe tjenester fra disse fremkommer som kostnader hos selve nettleie-selskapet.

Akkurat - og det var poenget mitt. Dersom nettselskapene ønsker å få inn raske penger fra kundene kan de jo bare starte opp et eksternt selskap og så kjøpe tjenester fra dette eksterne selskapet...Det er verdens enkleste måte å omgå NVE sitt regelverk mhp utbytte osv. Og spør noen kan man jo bare omtale det som man har kuttet kostnader i nettselskapet ved f.eks redusere antall ansatte her og isteden kjøpe tjenesten de tidligere hadde internt, fra et eksternt selskap. At det eksterne selskapet kanskje får en monopollignende tjeneste kan jo ikke dette noe for - og da kan man jo ta de satsene man selv ønsker for tjenestene..Og dersom kostnaden går opp - så er det jo bare å øke nettleien fordi kostnader relatert til å drifte nettet - det skal jo selvfølgelig dekkes inn...

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 31. jul 2023, kl. 14:54
Sitat fra: RJK på man 31. jul 2023, kl. 14:38Når nettselskapet selv ikke har lov til å tjene for mye (utenom utbyttet eierne hanker inn), så er det jo veldig enkelt å starte et eget selskap der man kan ta utbytte og bonuser, men der kostnaden for å kjøpe tjenester fra disse fremkommer som kostnader hos selve nettleie-selskapet.

Akkurat - og det var poenget mitt. Dersom nettselskapene ønsker å få inn raske penger fra kundene kan de jo bare starte opp et eksternt selskap og så kjøpe tjenester fra dette eksterne selskapet...Det er verdens enkleste måte å omgå NVE sitt regelverk mhp utbytte osv. Og spør noen kan man jo bare omtale det som man har kuttet kostnader i nettselskapet ved f.eks redusere antall ansatte her og isteden kjøpe tjenesten de tidligere hadde internt, fra et eksternt selskap. At det eksterne selskapet kanskje får en monopollignende tjeneste kan jo ikke dette noe for - og da kan man jo ta de satsene man selv ønsker for tjenestene..Og dersom kostnaden går opp - så er det jo bare å øke nettleien fordi kostnader relatert til å drifte nettet - det skal jo selvfølgelig dekkes inn...
Ja, jeg er klar over at det var det du reelt sett sa. Jeg bare fremla det i litt mer simple termer sånn at alle får det med seg. Vi er nok helt på bølgelengde her. ;)

Ofte er det bare snakk om refrasing, mens i noen tilfeller så betyr det å være litt mer upresis og ikke beskrive alt like detaljert, da mange fort faller ut når det blir "for mange baller i lufta", som man sier.

Det viktige er som regel at flest mulig får med seg essensen synes jeg, selv om jeg endel ganger får noen "korrigeringer" fra enkelte "detaljister" som bare absolutt må få med "alt", og så presist som mulig.

Andre ganger er det riktignok detaljene som gjelder, for ellers blir det fort feil, men svært ofte så holder det med å forklare ting litt i enkle ord og vendinger.
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på man 31. jul 2023, kl. 14:54

Snakk om ond sirkel 🥺🤬

Viser jo også at de som tror blindt på at nettleie kun dekker utgifter er temmelig naive.

Dette minner sterkt om en bransje jeg har mye interaksjon med. Privat barnevern. Der tjener institusjonen selv veldig lite/ingenting, slik at kommunene og Buf etat kan si at alle penger går til barna. Det de ikke sier er at byggene de leier til blodpriser eies av morselskaper som har skyhøy profitt. Aleris (Bvt delen) alene hadde over en milliard i fortjeneste for en god del år siden. Temmelig suspekt system fra eiersiden, folkene som jobber på institusjonene er ofte idealistiske mennesker som gjør en ypperlig jobb med faktisk begrensede resurser  :'(

Velferdsprofittørene får tydeligvis godt følge av «nettleieprofitørene» som dette KAN bli...

arthur

Nettleien er ikke ment å kun dekke løpende utgifter, men også utbygging av nytt nett samt trolig også en viss avkastning på investert kapital vil jeg tro. Noen mener kanskje at all virksomhet som berører de fleste av oss per definisjon skal drives av staten siden de er så dyktige på kommersiell drift?
Forøvrig får vel ikke private barnehager tilskudd fra staten som er høyere enn hva det koster å drive kommunale barnehager, eller?

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på man 31. jul 2023, kl. 05:29
Sitat fra: Counterpointer på søn 30. jul 2023, kl. 21:16Tror ikke løsningene med kite fungerer i småskala, tror også det er for mange kompliserende faktorer med slitasje og styring/vedlikehold til at det blir en løsning på lang sikt.
Stemmer nok det, eneste realistiske for hytter er vel å sette noe på taket. Tre-fire mikroturbiner hadde vært noe.
En rekke med de som NASA hadde utviklet ville kunne være interresante også visuelt.
Vind i småskala er jo avhengig av et batteri som mellomlagring, noe hytter med solceller ofte har.

Counterpointer

De som er opplyst vet at det er forskjell på barnevern og barnehager.

Barnehager har forøvrig ikke statlig støtte de får samme tilskuddet pr plass som kommunale av kommunen. Men de private har i motsetning til offentlige, ikke konkrete krav om f.eks bemanning som gjør at store konsern lager svære barnehager med færre ansatte. Private barnehager kan også være ideelle som opererer på en helt annen måte og er et ypperlig tiltak etter mitt syn (naturbarnehage mm).
Men dette er altså ikke relatert til hverken topik eller post.
🙈

RJK

Sitat fra: arthur på man 31. jul 2023, kl. 18:12Nettleien er ikke ment å kun dekke løpende utgifter, men også utbygging av nytt nett samt trolig også en viss avkastning på investert kapital vil jeg tro. Noen mener kanskje at all virksomhet som berører de fleste av oss per definisjon skal drives av staten siden de er så dyktige på kommersiell drift?
Forøvrig får vel ikke private barnehager tilskudd fra staten som er høyere enn hva det koster å drive kommunale barnehager, eller?
Ja, dette har vært intensjonen i mange år, kraftverkene skulle selv bruke eventuelt overskudd til å bygge ut strømnettet, i tillegg til drift og vedlikehold.

Så ble kommunene fristet av aksjespekulasjoner (80-tallet), som gjorde at de nå begynte å bevilge seg inntekter (aksjeavkastning) på kraftverkene og kraftselskapene de eide alene eller sammen med andre nabokommuner og fylkeskommunen(e).

Kraftverkene og selskapene som sto ansvarlig for å bygge linjenettet og kraftverkene skrek opp om seg om dyre kostnader, så de fikk Staten med på en generell økning i nettleien (80-tallet), som skulle øke tilskuddet til investeringer i oppgraderinger og utvidelser av kraftverkene.

Dermed så de samme eierne seg ut at de kunne hente aksjeavkastning for å bruke til andre mer eller mindre gode formål komunene stod ansvarlig for, enten det var til ren drift eller investeringer i nytt rådhus, eller f.eks. kulturhus, og annet.

Og Statkraft/Statnett begynte å utvikle vannkraftverk i utlandet, gjerne under påskudd om bistandshjelp. Samtidig ble det investert heller dårlig i hjemlige kraftstasjoner og linjenett.

Den samme leksa med klaging på kostnader til utbygging og vedlikehold kom, denne gangen var smartmålerne det som skulle hjelpe dem og oss til å fordele forbruket, og helst redusere dette så mer energi kunne selges utenlands. Hele tiden med å prøve å balansere dette mot maks uttak de turde fra vannkraftverkene.

Og dette har igjen blusset opp, og nå skal vi jammen bruke enda mere til nettleie, for tredje gang i løpet av mine leveår.  Men nå er det altså grønn strøm (hovedsakelig til EU/Europa) og nye krav til investeringer pga at nettet enda ikke er forsterket godt nok, nå for å gjøre nettet i stand til å takle solkraftproduksjon.

Nye utgifter altså, som Ola og Kari Nordmann må fint finne seg i å betale ekstra for, selv om Statkraft og Statsnett går så det griner etter.
Bosted Oslo

daktari

Er det lov med "kommersielle"/private eiere av nettselskap i Norge? Utenlandske? Kan Blackrock eller Citadel kjøpe nettselskap i Norge?

Hvis det er kommunale eiere kan man også forstå Elbit-strategien, men her må NVE passe på.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

filtvet

Betaler nå 90% nettleie av totaltprisen for juli. Utrolig - og samtidig har det vært flere strømbrudd enn før.

Rævedilter

Utfra dei siste sidenes diskusjon om nettleige og nye selskap virker det som folk eg trudde hadde iallefall litt peiling er totalt på bærtur.
Dei trur at det er nettselskapa som fastset nettleiga og dei står fritt til å auke denne med aukte kostnader.
Les deko opp iallefall lite grann før konspirasjonsteoriene festar seg for godt.

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på tir 01. aug 2023, kl. 08:13Utfra dei siste sidenes diskusjon om nettleige og nye selskap virker det som folk eg trudde hadde iallefall litt peiling er totalt på bærtur.
Dei trur at det er nettselskapa som fastset nettleiga og dei står fritt til å auke denne med aukte kostnader.
Les deko opp iallefall lite grann før konspirasjonsteoriene festar seg for godt.

Netteiere står ikke fritt,men økte kostnader vil måtte dekkes inn.

Se her :

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/oekonomisk-regulering-av-nettselskap/

Her står det f.eks :

"
Inntektsrammen beregner vi årlig for hvert selskap. Denne er satt sammen av kostnadsgrunnlaget og kostnadsnormen:

Kostnadsgrunnlaget er basert på selskapets faktiske kostnader. I beregningen av inntektsramme blir denne delen tillagt en vekt på 40 %."

Så om kostnadene til nettselskapet øker,så skal dette vektes inn med 40%..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA