Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tir 08. aug 2023, kl. 12:25Gled dere i Nord til høyere strømpriser!

Med elektrifisering av Melkøya sparer Norge 850.000 tonn CO2. Vi kan da selge den gassen som Melkøya nå bruker i gasskraftverket til Tyskland e.l., så er dem som slipper ut 850.000 tonn CO2. "Ren samvittighet!"

"Vanlige folk" derimot må betal for utbygging av vind, vannkraft, høyspentene osv. for å dekke 360 MW. Og leve med konsekvensene.

Nesten så man mister troa på Paris-avtalen.

Verdens dummeste regjering ever? Hva er business-casen Støre falt for?

Sitat fra: daktari på tir 08. aug 2023, kl. 12:25Gled dere i Nord til høyere strømpriser!

Med elektrifisering av Melkøya sparer Norge 850.000 tonn CO2. Vi kan da selge den gassen som Melkøya nå bruker i gasskraftverket til Tyskland e.l., så er dem som slipper ut 850.000 tonn CO2. "Ren samvittighet!"

"Vanlige folk" derimot må betal for utbygging av vind, vannkraft, høyspentene osv. for å dekke 360 MW. Og leve med konsekvensene.

Nesten så man mister troa på Paris-avtalen.

Verdens dummeste regjering ever? Hva er business-casen Støre falt for?

Ser at kommentatoren i Stavanger Aftenblad og er veldig kritiske til dette.
https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/Q7BO0J/en-frakoblet-regjering

Regjeringen sier: "vi skal jo bygge mer kraft"....men har ingen konkrete planer å vise til hvordan de skal erstatte disse 2%'ene av norges strømproduksjon. Poenget er at det funker dårlig å putte noen vindmøller oppå rein-beitene når vinden står stille, og vi må importere kullkraft fra Russland og Tyskland for å utvinne gass fra havet, som vi ikke skal bruke i gasskraftverkene våre... Er og veldig rart at vi har en regjering bestående av AP og SP, som er i mindretall, og så er SP i mot denne kraftløsningen, men så kjører AP gjennom dette på et vis, uten flertall i Stortinget, siden de ikke behøver det pga investering under 15 milliarder.... Tipper SP ikke er helt fornøyde nå...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 08. aug 2023, kl. 16:10Ser at kommentatoren i Stavanger Aftenblad og er veldig kritiske til dette.
https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/Q7BO0J/en-frakoblet-regjering

Regjeringen sier: "vi skal jo bygge mer kraft"....men har ingen konkrete planer å vise til hvordan de skal erstatte disse 2%'ene av norges strømproduksjon. Poenget er at det funker dårlig å putte noen vindmøller oppå rein-beitene når vinden står stille, og vi må importere kullkraft fra Russland og Tyskland for å utvinne gass fra havet, som vi ikke skal bruke i gasskraftverkene våre... Er og veldig rart at vi har en regjering bestående av AP og SP, som er i mindretall, og så er SP i mot denne kraftløsningen, men så kjører AP gjennom dette på et vis, uten flertall i Stortinget, siden de ikke behøver det pga investering under 15 milliarder.... Tipper SP ikke er helt fornøyde nå...

En glitrende kommentar spør du meg...
Det er trolig heller ikke en god valgkampsak for AP dette i Nord.

Noen ganger tenker jeg som så at Støre bare skal forsøke å selge landet vårt til høystbydende uten tanke på landets egne innbyggere. Det er nesten uvirkelig å skrive noe slikt - vi snakker om landets statsminister som har som jobb nummer 1 å gjøre det beste for landets innbyggere. Ja - jeg var mye uenig med f.eks Erna, men jeg trodde virkelig på at hun selv alltid trodde hun gjorde det beste for landets innbyggere. Det var en trygghet i det også - om jeg var uenig så visste jeg i det minste at hun trodde sterkt på det hun stod for og at hun virkelig trodde og mente det hun foreslo var det beste for Norge. Slik er det ikke med Støres regjering - det virker som de har en annen agenda hvor det å gjøre det beste for hele Norge er underordnet noe annet.....og jeg blir faktisk urolig av det......

Counterpointer

Hipp hurra, regjeringen slår ett kraftig slag for utjevning av strømprisen mellom nord og sør. Nå skal det bli like dyrt overalt.

Jonas er overhodet ikke opptatt av folk flest, men hvis noen har illusjoner om at Erna og kompani ville gjort noe annet, så er de ekstremt naive. Energipolitikken til Høyre er bokstavelig talt blåkopi av AP sin!

daktari

Flommen har ødelagt 1 kraftverk i Glomma, men alt annet produserer nå det remmer og tøy kan kjøre? Noe renner vel over.

6. Aug, før "Hans" var fyllingsgraden 89,5 prosent i NO1. Allikevel skal vi betal 40 øre i morra, med et snitt på 25 øre.

Det gir ikke mening.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

nuclear

Alle kraftverk er ikke alltid i drift. Maskiner må vedlikeholdes, dette prøver eierne av kraftverk og gjøre når prisen og behovet er lavest, stort sett om sommeren. Det hender også at turbiner og generatorer havarer. Ved havarier kan nedetiden bli lang, deler er ikke hyllevare og må lages på bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på ons 09. aug 2023, kl. 22:59Flommen har ødelagt 1 kraftverk i Glomma, men alt annet produserer nå det remmer og tøy kan kjøre? Noe renner vel over.

6. Aug, før "Hans" var fyllingsgraden 89,5 prosent i NO1. Allikevel skal vi betal 40 øre i morra, med et snitt på 25 øre.

Det gir ikke mening.
Det er mye som ikke gir mening. Nettleie ble jo økt fordi strømmen ble så dyr så da blir tapet for nettselskapene høyere fordi strømmen er dyr. Nå har den jo i snitt vært mye rimeligere en stund, men jeg tipper det ikke blir noen reduksjon av den grunn....
Meningen er nok at vi skal betale mer og mer, aldri mindre 🥺

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tor 10. aug 2023, kl. 10:08
Sitat fra: daktari på ons 09. aug 2023, kl. 22:59Flommen har ødelagt 1 kraftverk i Glomma, men alt annet produserer nå det remmer og tøy kan kjøre? Noe renner vel over.

Det gir ikke mening.
Det er mye som ikke gir mening. Nettleie ble jo økt fordi strømmen ble så dyr så da blir tapet for nettselskapene høyere fordi strømmen er dyr. Nå har den jo i snitt vært mye rimeligere en stund, men jeg tipper det ikke blir noen reduksjon av den grunn....

Nettleien kan justeres løpende - så en reduksjon av kraftprisene skal slå inn på nettleien fordi kroneverdien på tapene blir mindre.  Men det skal jo investeres ekstra mye fremover overalt - og dette vil nok dra nettleien opp i årene som kommer. Marginalprising vil også bli benyttet som mekanisme for alle markedsrelaterte tjenester i kraftmarkedet fremover. Videre ser vi at mer nett gir likere priser overalt - og disse prisene vil da i større grad følge EU priser. Jeg tror Norge er i ferd med å selge bort en viktig komparativ fordel i årene som kommer. Det offentlige er ikke en like god forvalter av penger som de private - og nå ser vi større andel av inntektene strømme inn i det offentlige budsjettene der mesteparten hentes fra private i eget land. Det må være en fornuftig fordeling mellom offentlig sektor og privat sektor - dersom fordelingen blir for skjev i en av retningene vil det ha store samfunnsmessige konsekvenser over tid. De analyser jeg har sett av kraftmarkedet viser at netto effekten av økte kraftpriser for øyeblikket gir et samfunnsmessig negativt resultat. Det blir uhyre viktig fremover at man studerer virkningene av høye kraftpriser på samfunnet. Elektrisitet kan på ingen måte sammenlignes med olje i vårt samfunn - så her må man se på dette med litt andre øyne - og for øyeblikket har mange dratt ned gardinene dessverre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tor 10. aug 2023, kl. 10:08

Det gir ikke mening.

Statnett betaler ut flaskehalsinntekter til nettselskapene når strømprisen er over 35 øre, som nettselskapene må gi i rabatt til kundene når den blir høyere enn ekstrakostnadene. Når den er under 35 øre får nettselskapene ingen ting. Ting blir ganske komplisert når strømprisene er dyre, og all slags støtteordninger lages.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/ingen-utbetaling-av-statnetts-flaskehalsinntekter-i-tredje-kvartal/

ToWalkOrDrive

Ser at plusskunder / solcelleprodusenter har økt kraftig siste året.
Spørs om vi ikke ser en full stopp på den utviklingen nå som Enova har redusert støtten til solcellepaneler, samtidig som strømprisen er lavere, og renten er høyere. Men staten vil vel ikke ha for mye solceller, og vil heller ha strøm fra "roterende"/vannkraft, for lettere å kunne justere produksjonen.

hELgenen

Så var Freyr eventyret flyttet over dammen :

https://e24.no/energi-og-klima/i/BWBK0Q/freyr-bytter-sjef-og-flytter-til-usa

Det har mottatt støtte fra både EU og norges regjering....

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tor 10. aug 2023, kl. 13:02Så var Freyr eventyret flyttet over dammen :

https://e24.no/energi-og-klima/i/BWBK0Q/freyr-bytter-sjef-og-flytter-til-usa

Det har mottatt støtte fra både EU og norges regjering....

hELgenen :+1: takker for lenken. Dette er da i utg pkt litt merkelig ut..... men jeg ser den - siden de er på børs i US....

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 10. aug 2023, kl. 10:49Spørs om vi ikke ser en full stopp på den utviklingen nå som Enova har redusert støtten til solcellepaneler, samtidig som strømprisen er lavere, og renten er høyere.
Ja, det ble for dyrt for sluttbruker da de andre «leddene» tok hele gevinsten fra Enova....trist at det ble slik, at Otovo...(rett navn?) ... og de andre stakk av med hele Enova gevinsten.... Eller tar jeg feil nå?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tor 10. aug 2023, kl. 10:08Meningen er nok at vi skal betale mer og mer, aldri mindre 🥺

....og det mener jeg er helt feil.... Det må bli billigere.... Også mener jeg at hytte strøm kunder må få samme strømstøtte som de andre....synes jeg....

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 11. aug 2023, kl. 06:11....og det mener jeg er helt feil.... Det må bli billigere.... Også mener jeg at hytte strøm kunder må få samme strømstøtte som de andre....synes jeg....

Fremføring av strøm til Norske hytter er kanskje den største offentlige sløsingen som har funnet sted i norsk historie. Det er enorme offentlige kroner som har blitt dyttet inn i infrastruktur for å få frem strøm nok til boblebad på hytta i dette landet. Enorme områder er bygget ned og ødelagt for evig tid. Og måten hyttene er kommet opp på består av en endeløs rekke av historier om korrupsjon. Jeg har papirer fra min bestefar som viser hvordan en kommune gratis ga bort disponeringen av landområder til en lokal snekker som fikk enerett på å bygge ut hytter i et område. I møte med min bestefar ble det bråk da snekkeren skulle ha 3 ganger normal pris for oppføringen av hytten. Min bestefar mente at snekkeren ikke burde ha enerett på oppføring av hytter og fikk til slutt tilatelse til å føre den opp selv da han ikke kom til enighet med snekkeren mhp pris. Men snekkeren krevde at min bestefar også lagde vei inn til feltet samt noe annet arbeid for "tort og svie" fordi han ikke fikk føre opp hytten til min bestefar. Videre krevde snekkeren såkalt "erstatningstomt" av kommunen for en ekstra hyttetomt han kunne bygge ut - Alt dette fikk han og veien inn til tomtene ble bygget av min bestefar. Fremføring av strøm til hytteområdet ble banket gjennom i kommunestyret og det lokale nettselskapet stod for jobben. Kostnaden med fremføring av strøm gikk så over nettleien til de lokale innbyggerene.  I mine øyne og sett med dagens øyne må dette ha vært korrupsjon - en venntjeneste der noen i kommunen ga bort verdifulle rettigheter og fikk banket gjennom en kostnad for strømnettet som lokalbefolkningen måtte ta og som snekkeren i sum tjente seg søkkrik på.
Lokalt kjenner jeg også til lignende saker der A og B sitter i kommunestyre og der A støttet B og motsatt for å få bygd ut hytteområder - samt selvfølgelig banket gjennom fremføring av strøm til disse områdene. Men det stoppet ikke der - grunneierene hadde også en finger med når nettleiesatsene for hytter skulle settes. De klarte faktisk å få nettleiesatsen lavere enn for husholdninger i kommunen. Argumentet var at hytteiere ikke "slet så nettet" som husholdninger. Noen høst og vinterstormer senere så fant nettselskapet ut at det å drifte å vedlikeholde nettet til hyttene faktisk var en merkostnad og endret satsene slik at de nå er høyere enn husholdninger.

Jeg forstår på en måte at man vil ha billigst mulig strøm til egen hytte og føler det urettferdig at man ikke får strømstøtte - men med miljø og klima avtrykket som det har blitt med moderne hyttebygging så mener jeg det er helt galt at hytter skal få samme støtten som husholdninger. Isteden tenker jeg som så at hyttestrøm burde vært mye dyrere og ilagt en avgift ut over kraftprisen. Hytter burde også i større grad være selvforsynt med energi og ikke være tilknyttet det offentlige strømnettet. Videre burde nettselskapene slippe leveringsplikt til hytter. Vi må vekk fra dagens moderne hytter med alle mulige fasiliteter og heller fokusere på å bevare det miljøet vi har. Det er nå min mening.

geear

Det der er en vanskelig debatt. Jeg har ikke nettilkoblet hytte og derfor påvirker det ikke meg, men det er ikke bare hytter som har forårsaket store infrastrukturkostnader fordelt på innbyggere, også industri som har gjort noen få personer søkkrike.

Skal "nytten" av noe være avgjørende? Hvor går da grensa? Jeg har elbiler som altså får statsstøttet drivstoff når jeg lader hjemme. Jeg har utendørs oppvarmet basseng. Er det riktig at drivstoffet til bilene mine og oppvarming av bassenget mitt, skal få støtte? Eller at man skal få støtte for å fyre opp terrassevarmere?

Og samtidig så var forutsetningene helt annerledes da de fleste tok beslutning om elbiler, hytte og diverse andre bekvemmeligheter. Og så ønsker regjeringen befolkningen over på elbiler, for mange er det da avgjørende å være nettilkoblet og ha lademuligheter på hytta. Jeg har ikke lademulighet på hytta og det er den største innvendingen/irritasjonen min mot elbil, fordi det gir meg alltid ekstra logistikk/hodebry.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA