Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

"..melke markedet for penger..."?
Det står at de syv nettselskapene er eierne, og at alle nettselskapene er invitert til å være eiere...?

Dersom vi ikke klarer å ta unna solcelle-strøm høres det jo ut som at bedre samarbeid, og at selskapene snakker sammen, må være en god ting, allerede før en tar med eventuell gevinst/effektivisering fra produktet...?
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Radial på fre 28. jul 2023, kl. 15:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 28. jul 2023, kl. 13:31
Sitat fra: hELgenen på tor 27. jul 2023, kl. 15:32Husk at på sommeren er maks belastning på ledningsnettet lavere pga varmen..Videre er det ofte slik at selv om du bruker 7-8 kW mellom f.eks.0810 og 0815,så er det ikke gitt at naboen gjør det samme på samme tid. En bruker gjerne velanders formel, eller nå med smarte målere,statistikk for å beregne maks forventet effekt på fordelingsnettet i nabolaget..Husk.også at selv om du er hjemme,er det ikke gitt naboen er det..men med solceller så slår alt inn samtidig. Så dette med solceller vil fremover sette større krav til dimensjonering av fordelingsnett enn hva man tradisjonelt har gjort.

En kan sikkert mene mye om dette og synse,men sånn jeg forklarer det er det..

Mulig jeg er treg, men jeg skjønner det fremdeles ikke.
Solceller produserer 1/700-del av den totale strømproduksjonen i Norge. Det er ikke solceller i hvert hus - langt der i fra. Vi produserer altså kun 0,225 TWh i året ifølge NRK. Mens det er stekeovner, panelovner, varmtvannsberedere i alle hus. I tillegg vil en del av strømmen fra solceller bli brukt i husene.

Vi produserer 0,225 TWh i året, mens svenskene bygget ut nye solceller for 1 TWh i fjor alene....altså over 4 ganger så mye som Norges totale kapasitet. Sverige produserte over 2TWh fra solkraft i 2022, altså 9 ganger så mye som Norge.
Energikommisjonen ønsker å 33-doble den norske solcelle-produksjonen, og så sliter vi allerede nå?

Kan virke som at vi seriøst trenger svenske-hjelp. Virker som at Norge lever i en steinrøys, med teknologi fra 1950 hvis vi sliter allerede nå, mens svenskene får det til. Eller så får myndighetene håpe at Tesla begynner å selge "Powerwall" også i Norge.

https://www.nrk.no/klima/vil-33-doble-solkraft-i-norge-pa-syv-ar_-_-realistisk-1.16279839

https://www.tesla.com/powerwall

Det var dette jeg poengterte litt tidligere i tråden også.
Sliter vi allerede nå, så må det investeres i nett uansett.

Like greit å rive av plasteret, og finne en god permanent fiks for ett underfinansiert strømnett.

Vi har kjøpt jagerfly for sikkert 100mrd som skal vare 30-40år, og en tilsvarende investering i nett vil gagne og utvikle hele samfunnet i minst 50år med riktig (over)dimensjonering.

Hvorfor er det så jækla vanskelig å forsvare en skikkelig investering i fremtiden?
En feks 60mrd investering, delt på kanskje 5millioner mennesker som er betalingsdyktige, er vel 12k.... Altså egentlig en dråpe i havet over tid.

Jeg syns energipolitikken mangler en plan, og politikere står helt kunnskapsløse og skal bestemme fremtiden.
En olje og energiminister burde vært utdannet innen sine arbeidsoppgaver/departement.
Gode innlegg av både ToWalk og Radial.

Vi betaler jo ut av nesa for både strøm og nettleie, så det burde ikke være underfinansiert og poenget med å ta en stor oppgradering på infrastruktur vil kaste godt av seg. Ingenting blir rimeligere i fremtiden!

Counterpointer

Vet det er veldig delte meninger om både landvind og havvind. Hva med «small wind»?

Synes dette er interessant, og har noen ideer jeg kommer til å forsøke i løpet av året (eller neste).
NASA sin løsning så veldig spennende ut.

God video om tema

https://youtu.be/MrmASjNexdc

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på søn 30. jul 2023, kl. 14:39Vet det er veldig delte meninger om både landvind og havvind. Hva med «small wind»?

Problemet med små vindturbiner er at de må opp i en god høyde over terrenghindringer (10m anbefales) for å få jevn vind. Med turbulens yter de dårlig og går fort i stykker. Det er få steder man får jevn og fin vind uten å bygge et noenlunde høyt tårn, og dermed blir det svært dyrt selv om selve turbinen er liten. Da får man ingen økonomi i prosjektet. Det er ikke uten grunn at vindturbiner blir større og større, for jo høyere opp man kommer jo bedre blir vindforholdene.

Solceller kan derimot installeres på alle steder man har sol mesteparten av dagen. Altså en løsning som er svært mye enklere å installere i liten skala.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Egil S

Kjekke diskusjoner rundt strømkilder, men litt tilbake til trådens opprinnelige tema, strømprisene.

Hvorfor er prisen så høy på natten?
Tidligere, 2020-2022 var jo strømprisene lavest om natten, dette har endret seg, nå er strømmen som oftest billigst i "rushtiden", iallfall her i NO2.
Før var den billigste tiden å f.eks lade bilen på mellom kl 3 og 6 på natten.
Nå er strømprisene som oftest lavest mellom kl 12 og 17, før den blir dyrere utover kvelden og holder mye samme nivå gjennom hele natten og morgenen.

Jeg trodde hensikten var å få fordelt forbruket bort fra rushtidene (7-9 og 15-18) når alle står opp, dusjer, lager frokost, samt når vi kom hjem, laget middag, slo på TV og andre dingser slik at ikke nettet ble så belastet i akkurat de timene.

Slik prisingen er nå er det jo i rushtiden på ettermiddagen at det er billigst, er ikke dette mot sin opprinnelige hensikt?
Eller var dette med nettbelastningen bare en bløff for å maksimere profitt når de fleste trengte å bruke strøm?
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søn 30. jul 2023, kl. 15:53
Sitat fra: Counterpointer på søn 30. jul 2023, kl. 14:39Vet det er veldig delte meninger om både landvind og havvind. Hva med «small wind»?

Problemet med små vindturbiner er at de må opp i en god høyde over terrenghindringer (10m anbefales) for å få jevn vind. Med turbulens yter de dårlig og går fort i stykker. Det er få steder man får jevn og fin vind uten å bygge et noenlunde høyt tårn, og dermed blir det svært dyrt selv om selve turbinen er liten. Da får man ingen økonomi i prosjektet. Det er ikke uten grunn at vindturbiner blir større og større, for jo høyere opp man kommer jo bedre blir vindforholdene.

Solceller kan derimot installeres på alle steder man har sol mesteparten av dagen. Altså en løsning som er svært mye enklere å installere i liten skala.
Så du på videoen? Der både kommenteres det og vises løsninger.

Vind kan blåse hele døgnet også om natten. Jeg vil ikke sette small vind opp mot solceller, tenker at de komplementerer hverandre.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 30. jul 2023, kl. 12:36"..melke markedet for penger..."?
Det står at de syv nettselskapene er eierne, og at alle nettselskapene er invitert til å være eiere...?

Dersom vi ikke klarer å ta unna solcelle-strøm høres det jo ut som at bedre samarbeid, og at selskapene snakker sammen, må være en god ting, allerede før en tar med eventuell gevinst/effektivisering fra produktet...?

Dette er et kommersielt selskap som skal tjene penger. De tilbyr tjenester f.eks til egne mor selskap. Mao får de dyttet noen av "monopol" pengene ut fra regulerte monopolselskapene og inn i dette kommersielle selskapet. De leker jo ikke butikk selv om det kan se ut som de skal ha det gøy på jobben slik de omtaler seg selv. På en måte kan en vel si de outsourcer noe av kompetansen og vil heller kjøpe den av f.eks dette selskapet.......Så kan de f.eks operere som hoffleverandør til f.eks morselskapet og ta seg betalt deretter. Detaljene på hvordan de vil operere er fortsatt litt uklart for meg - men i bunn og grunn tror de jo at det vil være betalingsvillighet for denne type tjenester.......

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 30. jul 2023, kl. 19:45Vind kan blåse hele døgnet også om natten. Jeg vil ikke sette small vind opp mot solceller, tenker at de komplementerer hverandre.
Jeg tror og små-skala vind kommer til å øke, men f.eks på hytta hvor vi kunne hatt en, så er jo tomta spesifikt slik at det er relativt skjermet for vind. Da må man jo opp i høyden for å få noe effekt. Kanskje slike kiter hadde funket... Lurer på hvordan det går med Kitemill
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Tror ikke løsningene med kite fungerer i småskala, tror også det er for mange kompliserende faktorer med slitasje og styring/vedlikehold til at det blir en løsning på lang sikt.

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på søn 30. jul 2023, kl. 19:40Kjekke diskusjoner rundt strømkilder, men litt tilbake til trådens opprinnelige tema, strømprisene.

Hvorfor er prisen så høy på natten?
Tidligere, 2020-2022 var jo strømprisene lavest om natten, dette har endret seg, nå er strømmen som oftest billigst i "rushtiden", iallfall her i NO2.
Før var den billigste tiden å f.eks lade bilen på mellom kl 3 og 6 på natten.
Nå er strømprisene som oftest lavest mellom kl 12 og 17, før den blir dyrere utover kvelden og holder mye samme nivå gjennom hele natten og morgenen.

Jeg trodde hensikten var å få fordelt forbruket bort fra rushtidene (7-9 og 15-18) når alle står opp, dusjer, lager frokost, samt når vi kom hjem, laget middag, slo på TV og andre dingser slik at ikke nettet ble så belastet i akkurat de timene.

Slik prisingen er nå er det jo i rushtiden på ettermiddagen at det er billigst, er ikke dette mot sin opprinnelige hensikt?
Eller var dette med nettbelastningen bare en bløff for å maksimere profitt når de fleste trengte å bruke strøm?
Dette er en problemstilling jeg også lurer på. Det er ikke intuitivt.

Ser på div solcellesider at noen tror det er en konspirasjon for at en ikke skal tjene penger på solceller......
Konspirasjonen tror jeg ikke på btw

Egil S

Sitat fra: Counterpointer på søn 30. jul 2023, kl. 21:20Dette er en problemstilling jeg også lurer på. Det er ikke intuitivt.

Ser på div solcellesider at noen tror det er en konspirasjon for at en ikke skal tjene penger på solceller......
Konspirasjonen tror jeg ikke på btw

Nei konspirasjoner tror ikke jeg på heller.
Det som også er påfallende er at strømprisene er lavere i sommer enn i fjor, til tross for at Europa har gått gjennom tidenes hetebølge i følge media, da burde jo alt av AC ha gått på max den siste måneden, men strømprisene her til lands har vært under halvparten av i fjor, i perioder gratis og vel så det, mens i fjor lå vi på 2-3kr kWh.

Jeg tviler på gass situasjonen er særlig endret fra i fjor, ikke har det vel kommet noe særlig ny kraft inn i markedet heller.
Når jeg så hetebølgen kom i Europa for en måned siden forventet jeg strømpriser på 250+øre på dagtid.

Det er noe som ikke stemmer her.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på søn 30. jul 2023, kl. 23:59Jeg tviler på gass situasjonen er særlig endret fra i fjor, ikke har det vel kommet noe særlig ny kraft inn i markedet heller.
Når jeg så hetebølgen kom i Europa for en måned siden forventet jeg strømpriser på 250+øre på dagtid.

Det er noe som ikke stemmer her.
Gass situasjonen har vært bedre (god fylling i lagre), men det som har gjort utslag på dagtid er solkraft. Det har vært utbygd ekstremt mye solkraft i 2022 i Europa (spesielt Nederland om jeg ikke husker feil), og det gir lav pris på dagtid i helgene når industrien er stengt.

I sommer har man og sett effekten av utenlandskablene i NO2, som ikke har nytt godt av de lave prisene. Nesten dobbelt så høy snittpris i NO2 som i NO1 og NO5.

Vent til vinteren, så vil man få høye priser på dagtid igjen, men ikke så lave om natten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 30. jul 2023, kl. 21:16Tror ikke løsningene med kite fungerer i småskala, tror også det er for mange kompliserende faktorer med slitasje og styring/vedlikehold til at det blir en løsning på lang sikt.
Stemmer nok det, eneste realistiske for hytter er vel å sette noe på taket. Tre-fire mikroturbiner hadde vært noe.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på man 31. jul 2023, kl. 05:29
Sitat fra: Counterpointer på søn 30. jul 2023, kl. 21:16Tror ikke løsningene med kite fungerer i småskala, tror også det er for mange kompliserende faktorer med slitasje og styring/vedlikehold til at det blir en løsning på lang sikt.
Stemmer nok det, eneste realistiske for hytter er vel å sette noe på taket. Tre-fire mikroturbiner hadde vært noe.

Var inne på tanken om å sette opp en vertikal-turbin på terrassen der det ofte blåser og ligger tilsynelatende ideelt til men et år senere har jeg funnet ut at den vinden jeg har er stort sett solgangsbris og vil ikke gi meg effekt når jeg trenger det...
Undersøkte for et år siden og da var tanken et system som kunne gi strøm til en ovn i underetasjen, helt off grid. Undersøkte derfor med kommunene og, i motsetning til solceller på tak, så er dette søknadspliktig og noe som må installesers av installatør selv om det er laget for den nevenyttige å fikse selv.
Et annet aspekt er at mange av disse, og primært de horisontale som gir mest effekt, kan lage et forferdelig leven så dermed strandet dette til fordel for solceller på tak. Har tross alt naboer å ta hensyn til  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Ingen får strømstøtte for juli måned hvilket da betyr at Vedum sparer en masse penger? Neida, han taper faktisk på det, men siden det snart er valg så vil han nok ikke at vi skal påpeke, nok en gang, at han stort sett juger hver gang han åpner munnen!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA