Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på ons 03. mai 2023, kl. 18:47
Sitat fra: Rollep på ons 03. mai 2023, kl. 16:24Bare det siste året har kronesvekkelsen ført til 25% høyere strømpriser enn om kronen hadde klart å følge Euroen. 

Er litt treg i hodet i dag. Er dette fordi strømmen vi importerer betales i Euro?

All kraft omsettes i EURO - så en ren kronesvekkelse gjør også strømmen relativt sett dyrere...
Så kan man spørre hvorfor kronen er svak. Og her er det nok flere forklaringer.

Jeg vil faktisk mene at eksport av ren kraft også medvirker til svakere krone. Dvs. når vi i større grad går over til å bli en råvareleverandør - vel så synker jo verdiene av det vi produserer i landet her versus andre land som foredler varen. Sånn sett er det lite interessant for utenlandske investorer å etterspørre kroner for å bygge noe ny industri i Norge da man like gjerne kan bygge det nærmere markedet. Mao. etterspørselen etter kronen går ned.
Mao. likere kraftpriser med EU gjør investeringeringsviljen for industri som trenger billig energi lite attraktivt - mao. de trenger ikke spørre etter kroner for å kjøpe og bygge noe i Norge. Videre har vi politikere som virrer rundt med nye skatteregler som skremmer investorer fra å etablere seg i Norge. Noen investorer vil det alltid være, men netto effekten er nok at man flytter foredlingsindustri nærmere markedet - mao. vekk fra Norge. Dessuten er det skattemessig ugunstig å bygge opp industri i Norge vs andre land. Regjeringen setter også foten ned for lederlønninger der det offentlige har majoriteten slik at de i kroner ikke skal øke mer enn gjennomsnittlig for arbeidsstyrken - mao. vil ledere gå ned i reallønn mer enn øvrig arbeidsstyrke. Man leser jo om side opp og side ned om ekstrem lederlønninger i en kampanje iscenesatt av regjeringen og LO, men fakta er at alt dette skremmer jo vekk investorer og følgelig sender kronen rett ned. Det er regelrett en mistillit til regjeringens evne til å styre vi ser utspiller seg mot kronen. Bankene, som jo har mange kunder med høye lån, beskytter sine egne investeringer ved å be befolkningen (dvs. egne kunder) - holde seg hjemme slik at de isteden kan betjene de alt for store lånene de villig vekk har utstedt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/16/195846299/eu-ser-morke-skyer-i-norsk-okonomi

ToWalkOrDrive

Er jo litt sånn at AP generelt har dårlige tall når det er gode tider. Så for å få høye tall skakkjører de landet, sånn at de igjen sier: "vi skal skaffe arbeid til alle"....hørte Støre si det senest på radioen i dag...
Dermed kan de komme med store "budsjettoverraskelser" rett før neste stortingsvalg, og vise hvor viktig det er å stemme på dem....og folk flest har da glemt lammelsen i strømstøtte til bedrifter, og alt for treg støtte til sykehus, som igjen har ført til behovet for "arbeidstiltak".

Virker som at EU (som ser mørke skyer) ikke har helt tatt innover seg at Norge har 14700 milliarder NOK å spa på med når landet er passe skakkjørt igjen. Blir som en Sim City dataspill med Cheat-mode... eller at du når som helst i Monopol kan ta ut noen tusen....
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er helt irrellevant for strømprisen hva ett enkelt parti mener. Det er flertallet blant alle partiene som bestemmer.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tor 04. mai 2023, kl. 15:41Det er helt irrellevant for strømprisen hva ett enkelt parti mener. Det er flertallet blant alle partiene som bestemmer.

Det er regjeringen som legger frem saker for Stortinget - og dersom regjeringen ikke blir presset av et samlet Storting der også støttepartiene til regerjeringen er med - så vil ingenting bli gjort.
Nøkkelen for å få ting gjort er dersom regjeringspartiet går inn for endringer.......
Slik situasjonen er vil AP aldri gå inn på endringer her da de kan svelle opp offentlige budsjetter og så gi inntrykk av at de gir mye samtidig som absolutt alle blir fattigere. Prisen for en den politikken som nå gjennomføres er jo at kaken blir mindre for alle - de som er rikest får redusert sitt kakestykke mest - de som har minst får redusert sitt kakestykke minst. Men alle blir fattigere men noen blir relativt sett mer fattigere enn andre. Den eneste sektoren som vokser er den offentlige - men det vel ingen som får noe mer ut av det enn før - det blir bare dyrere å levere samme offentlige tjeneste som før. Jeg er helt overbevist om at regjeringens politikk vil gjøre Norges befolkning fattigere over tid og jeg tror ikke de tør å løfte en finger for å gjøre endringer for å sikre at kraften vi produserer i landet - forblir i landet for å si det på den måten. Jeg håper jeg tar feil - men vi får se om det blir mye vakrre ord,og lite handling de neste 6 mnd........

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tor 04. mai 2023, kl. 16:14
Sitat fra: Counterpointer på tor 04. mai 2023, kl. 15:41Det er helt irrellevant for strømprisen hva ett enkelt parti mener. Det er flertallet blant alle partiene som bestemmer.

Det er regjeringen som legger frem saker for Stortinget - og dersom regjeringen ikke blir presset av et samlet Storting der også støttepartiene til regerjeringen er med - så vil ingenting bli gjort.
Nøkkelen for å få ting gjort er dersom regjeringspartiet går inn for endringer.......
Slik situasjonen er vil AP aldri gå inn på endringer her da de kan svelle opp offentlige budsjetter og så gi inntrykk av at de gir mye samtidig som absolutt alle blir fattigere. Prisen for en den politikken som nå gjennomføres er jo at kaken blir mindre for alle - de som er rikest får redusert sitt kakestykke mest - de som har minst får redusert sitt kakestykke minst. Men alle blir fattigere men noen blir relativt sett mer fattigere enn andre. Den eneste sektoren som vokser er den offentlige - men det vel ingen som får noe mer ut av det enn før - det blir bare dyrere å levere samme offentlige tjeneste som før. Jeg er helt overbevist om at regjeringens politikk vil gjøre Norges befolkning fattigere over tid og jeg tror ikke de tør å løfte en finger for å gjøre endringer for å sikre at kraften vi produserer i landet - forblir i landet for å si det på den måten. Jeg håper jeg tar feil - men vi får se om det blir mye vakrre ord,og lite handling de neste 6 mnd........
Hel.... :+1: Det skal du ha for... du kan dine saker... 

Men la oss nå da håpe på at det skjer noe da... vakre ord kan til og med jeg melde  :D

Counterpointer

Problemet er ikke argumentasjonen til hELgenen, det er det at han knytter det til Ap. Min påstand er at i realiteten ville ingenting forandret strømprisen om H satt i regjering, ikke om de hadde hatt rent flertall engang!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tor 04. mai 2023, kl. 20:56Problemet er ikke argumentasjonen til hELgenen, det er det at han knytter det til Ap. Min påstand er at i realiteten ville ingenting forandret strømprisen om H satt i regjering, ikke om de hadde hatt rent flertall engang!
Ja jeg ser den. Mener Erna ble spurt direkte på tv om hun kunne ha håndtert strømkrisen på en annen måte enn Jonas og da svarte hun at hun var enig i de tiltakene som utført...strømstøtte osv...

Det er ikke lett dette her å henge «Bjella på grisehalen» for ingen så Putinfaren og Ukraina krigen...

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tor 04. mai 2023, kl. 20:56Problemet er ikke argumentasjonen til hELgenen, det er det at han knytter det til Ap. Min påstand er at i realiteten ville ingenting forandret strømprisen om H satt i regjering, ikke om de hadde hatt rent flertall engang!

Ikke sikkert ting hadde vært noe annerledes med Høyre - poenget er at den som faktisk brukte svært mye energi på å vurdere Acer - for eller imot - var Ap. Støre var klokkeklar på at dette ville gi full kontroll over alt som hadde med egne kraftressurser. Dette var slett arbeid rett og slett. Høyre hadde en annen innfallsvinkel og forstod i større grad enn Ap at råderetten ville forsvinne. Solberg gikk inn i dette med det formålet å trigge mer utbygging - eller som hun sa : "får utløst mer av det potensialet vi har på fornybar kraft".

Kilde : https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

I samme sak konkluderer Jens Stoltenberg korrekt mhp konsekvensene av flere kabler. Det gjorde derimot ikke Støre senere.

Det Solberg fikk servert av fakta mhp priskobling med kontinentet var feil - det har også energiministeren som tok beslutningene innrømmet :

https://www.dn.no/borten-moe-om-stromkablene-informasjonen-vi-fikk-da-beslutningen-ble-tatt-var-apenbart-feil/2-1-1269073

I dag er det AP som sitter ved roret og som må ta ansvaret for å manøvrere oss trygt ut av uføret...
Men jeg tror ikke AP har noen interesse av dette - de får så mye cash inn inn til offentlige budsjetter via den ordningen som nå er - at de nå kan sitte der som kong salomo og dele ut almisser.  Fakta - og fakta er svært viktig her - er at de fleste kraftselskaper er offentlig eid. Fakta er at jo større andel av inntekten som går med til å betale strømregninger - jo mer drar det offentlig inn fra privat forbruk og over i offentlige budsjetter.
Dette er som en våt drøm for venstresiden i politikken. På den ene siden snakker de rørende om ønske om lavere priser - men når man kjenner på lukten av makt - noe AP helt klart gjør - så tror jeg det er svært vanskelig å gi alt det ekstra de tjener tilbake til folket. Isteden så deler man ut ca 40% og beholder 60% for å bruke til å øke de offentlige budsjettene. Dette er døden for produktiviteten i landet - og kronen blir dratt rett ned som følge av dette samt at energiprisene i seg selv er på omtrent samme nivå som i EU. Dette igjen sammen med viljen til å "ta" mer fra de som investerer i dette landet - gjør at investeringsviljen går ned i landet. Landets valuta synker i verdi - landet vil gradvis bli fattigere. Det er dette som burde være hovedsaken på AP sitt landsmøte - hvordan få produktiviteten opp slik at vi kan ha råd til mer velferd - ikke hvordan vi skal ta mer inn i skatter for å gjøre ennå flere avhengige av offentlige ytelser. Og dersom vinklingen til AP er å dele ut ennå mer offentlige kroner - vel da tror jeg dette med kraftpriser bare blir spill for galleriet........
Jeg tror de vil beholde den ordningen som er - og gradvis fase ut støtten slik at de gradvis kan få ennå mer midler inn i de offentlige kassene.

hemi

de er nok mest opptatt av seg, og ikke "folket" er vel en gjenganger om dagen, både her og der

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tor 04. mai 2023, kl. 22:07

Ikke sikkert ting hadde vært noe annerledes med Høyre - poenget er at den som faktisk brukte svært mye energi på å vurdere Acer - for eller imot - var Ap. Støre var klokkeklar på at dette ville gi full kontroll over alt som hadde med egne kraftressurser. Dette var slett arbeid rett og slett. Høyre hadde en annen innfallsvinkel og forstod i større grad enn Ap at råderetten ville forsvinne. Solberg gikk inn i dette med det formålet å trigge mer utbygging - eller som hun sa : "får utløst mer av det potensialet vi har på fornybar kraft".

Kilde : https://www.nrk.no/norge/rykende-uenig-om-okt-krafteksport-1.10866084

I samme sak konkluderer Jens Stoltenberg korrekt mhp konsekvensene av flere kabler. Det gjorde derimot ikke Støre senere.

Det Solberg fikk servert av fakta mhp priskobling med kontinentet var feil - det har også energiministeren som tok beslutningene innrømmet :

https://www.dn.no/borten-moe-om-stromkablene-informasjonen-vi-fikk-da-beslutningen-ble-tatt-var-apenbart-feil/2-1-1269073

I dag er det AP som sitter ved roret og som må ta ansvaret for å manøvrere oss trygt ut av uføret...
Men jeg tror ikke AP har noen interesse av dette - de får så mye cash inn inn til offentlige budsjetter via den ordningen som nå er - at de nå kan sitte der som kong salomo og dele ut almisser.  Fakta - og fakta er svært viktig her - er at de fleste kraftselskaper er offentlig eid. Fakta er at jo større andel av inntekten som går med til å betale strømregninger - jo mer drar det offentlig inn fra privat forbruk og over i offentlige budsjetter.
Dette er som en våt drøm for venstresiden i politikken. På den ene siden snakker de rørende om ønske om lavere priser - men når man kjenner på lukten av makt - noe AP helt klart gjør - så tror jeg det er svært vanskelig å gi alt det ekstra de tjener tilbake til folket. Isteden så deler man ut ca 40% og beholder 60% for å bruke til å øke de offentlige budsjettene. Dette er døden for produktiviteten i landet - og kronen blir dratt rett ned som følge av dette samt at energiprisene i seg selv er på omtrent samme nivå som i EU. Dette igjen sammen med viljen til å "ta" mer fra de som investerer i dette landet - gjør at investeringsviljen går ned i landet. Landets valuta synker i verdi - landet vil gradvis bli fattigere. Det er dette som burde være hovedsaken på AP sitt landsmøte - hvordan få produktiviteten opp slik at vi kan ha råd til mer velferd - ikke hvordan vi skal ta mer inn i skatter for å gjøre ennå flere avhengige av offentlige ytelser. Og dersom vinklingen til AP er å dele ut ennå mer offentlige kroner - vel da tror jeg dette med kraftpriser bare blir spill for galleriet........
Jeg tror de vil beholde den ordningen som er - og gradvis fase ut støtten slik at de gradvis kan få ennå mer midler inn i de offentlige kassene.
Ja, kansje du har rett hELgenen eller kansje ikke. Jeg for min del vil alltid holde Høyre ansvarlig for at det ble Acervedtaket i 2018 siden de var regjeringen da.

Om Erne ble lurt til å fronte at Norge gikk inn i Acer eller ikke... det vet jeg ikke ikke. Jeg bare vet at AP var tross alt delt i to da med en fløy for Acer og en fløy mot Acer.

Jeg liker å se på tidslinjer når vedtak fattes i Stortinget og Høyre var regjeringen i 2018. Se tidsaksen i denne eldre nrk saken og se bildet.

https://www.nrk.no/nyheter/eus-energibyra-acer-1.13956106

hELgenen

Det var Høyre som satt i regjering - men det var AP som sikret flertall for vedtaket :

https://www.nrk.no/norge/stortinget-stemte-ja-til-eus-energibyra-acer-1.13974773

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/store-vi-avgir-ikke-eierskap-over-norske-kraftressurser/s/12-95-3423428535

I lang tid - ja flere år etterpå - har AP stått på på sitt. EU har i realiteten råderetten over infrastrukturen og selve flyten - fordi flyten av kraft styres av pris. Og EU vil alltid være mer villig til å betale mer enn norske innbyggere fordi i EU anses elektrisitet som en finere, dyrere energiform enn f.eks gass. For EU sine egne innbyggere er ikke like avhengig av strøm som oss Nordmenn fordi de har en energimiks som de kan bruke til f.eks oppvarming. I Norge er man avhengig av elektrisitet til omtrent alt - fra oppvarming,matlagning til lading av biler og drift av oljeplattformer.....Hele vår infrastruktur er basert på at strøm er en billig energiressurs.

Likere kraftpris i Norge vs EU gjør også at investorer ikke ser energipris som en komparativ fordel i Norge lenger - det igjen drar ned kronen.  Endringer i skatte og avgiftspolitikken der regjeringen går inn for omfattende nye skattepakker skremmer også bort investorer - kronen svekkes igjen. Økte offentlige budsjetter ved at det offentlige tar inn mer av fri kapital fra innbyggere gjennom økt kraftpris reduserer produktiviteten for landet som helhelt - og igjen svekkes kronen. For å motvirke svekket krone og økt inflasjon har Norges bank begynt å bruke rentevåpenet.
Men de er forsiktige fordi effekten ofte kommer sent - dermed vil de ikke risikere å ta i for mye. Håpet er at dette rentevåpenet over tid skal virke kjølende på økonomien samt få politikere til å redusere bruk av offentlige midler. Men politikerene, spesielt i AP, kjemper imot og vil isteden opprettholde og heller ØKE den offentlige pengebruken.
Den eneste måten de kan få det til på er å dra mer penger inn fra egen befolkning - og den enkleste måten å få til dette på er å opprettholde de høye kraftprisene men gjennom strømstøtten gi inntrykk av at man får noe tilbake fra det offentlige. I realiteten har hver eneste innbygger i dette landet fått flere tusen kroner i økt utgift på strøm ETTER strømstøtten. Penger som stort sett havner rett i statsfinansene.
Det er bare for hver enkelt å sjekke sin egen strømregning ETTER strømstøtten og sjekke hvor mye de betalte i f.eks 2018 vs 2022. Da får man en pekepinn på hvor mye ekstra skatt alle har fått.  Mrk NETTLEIE må også inn i regningen - så sum nettleie + kraftpris..Det er totalen som teller

ToWalkOrDrive

Ser at det er ekstrem uenighet i AP. Støre mener at de har veldig god energipolitikk, mens Giske mener det motsatte. Dersom Giske hadde vært statsministerkandidat for AP så hadde det vært håp. Han er meget dyktig. Men nå endrer jo bare AP spillereglene når trønder-laget får for mye medlemmer. Giske kommer med veldig gode poenger her:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/9zMOMW/siste-ap-landsmoetet-enig-om-stroempolitikken

Alt dette tyder på at vi får dyr kraft også i fremtiden. AP sentralt mener tydeligvis at litt ekstra strøm i Norge skal bringe ned strømprisen i hele Europa, om jeg forstår det riktig.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Mye blah blah blah der ja..

Som forventet og fryktet.

Norge vil nok måtte leve med EU priser når det ikke blåser...vi for nok se både -6 kr og +20 kroner pr kwh i årene som kommer. Vår stabile lave pris er historie. AP sier tydelig at vi må regne med massiv nedbygging av store land arealer på land også. Alt dette fordi prismekanismen er slik den er...Slipper man inn en overstadig beruset person på julebordet så kan den ene personen ødelegge hele festen..og selv få MW til fantasipriser på kjøpsbud vil jo vri prisbildet i Norge...og skaffe AP mer penger på bok...Om 100 år vil man kunne lese om hvordan et rikt land som Norge skuslet bort muligheten og solgte seg selv til høystbydene

Counterpointer

Det er helt klart at selv om Ap tvilte seg frem til å støtte ACER er det H og Ap sammen som må ta ansvaret.

Nå går jo Stoltenberg snart av som NATO generalsekretær, og har ikke sentralbanksjefsjobb som venter. Kanskje han kunne avløst sin gamle venn Jonas og hjulpet til å rydde opp i rotet.

Det er ingen tvil om at alle de «nye» milliardene fra strøm og gass korrumperer politikken slik som oljefondsavkastningen har gjort. Det er helt uavhengig av om en er sosialist eller konservativ. Vi har blitt malt inn i et hjørne og det er ingen reell vilje til å gå ut av hjørnet.

Ustabil høy strømpris vil komme til å ri oss i lang tid fremover ser det dessverre ut som. Med alle de negative virkningene det har.

hELgenen

Vestre slår fast at «strømprisene skal ned og være lavere i Norge enn i Europa.

Han har jo forsøkt å prate ned matvarepriser og fastpris på strøm tidligere....Har han gjort noe aktivt foruten å fly rundt med ønsketenkning?

Jeg kan forresten slå fast at Norge skal ha milde vintre og flotte somrer i de neste 100 år...Sånn..da har jeg bidratt litt til lavere strømpriser også...noen andre der ute som kan slå fast at magasinene alltid skal være fulle??.Vi trenger en som kan si det også slik at vi kan vedta at vi alle får lavere pris fremover....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA