Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på fre 28. apr 2023, kl. 17:45Berge jorda? Du mener disse vindmøllene utgjør forskjellen?

Jeg tror regjeringen må gi det høyesterett sa de hadde rett på. Nemlig å kunne drive normal reindrift som før. Det kan bety at møllene må stå i perioder.

Regjeringen viser dessverre inkompetanse dersom det er rett det samene sier at tilbudet fra regjeringen allerede er avklart som utilstrekkelig i høyesterettsdommen.. Da blir det litt i samme feilspor som  easee tråkket ved å bare overse kravene og argumentere som om de ikke fantes. Regjeringen bør kanskje lese innholdet i dommen NØYE før de legger frem nye forslag.

Alle monner drar sa musa og dette har politikern banka inn i hodet på oss et par 10 år når - har du ikke fått med dette argumentet for alle avgiftene  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Counterpointer

Sitat fra: THE på fre 28. apr 2023, kl. 08:16
Sitat fra: Counterpointer på tor 27. apr 2023, kl. 18:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 27. apr 2023, kl. 14:11De jobber vel med å forbedre overføringskapasiteten på strøm fra nord til sør, så akkurat det kan de nok fikse... og så vil nok strømprisen i nord økes neste år pga "nye metoder": https://www.nrk.no/nordland/nytt-system-kan-gi-25-prosent-dyrere-strom-i-nord-norge_-1.16378569
Det er jo veldig overraskende at de jobber intenst med å løse problemet med for billig strøm. Sånn kan vi jo ikke ha det!
Heldige oss at de passer på slike avvik.  :-X
Ja, strømprisen må jo presses opp slik at det blir lønnsomt for utbyggerne å by på staten sine vindkraftlisenser. Når 15 mrd.i subsidier og en garantert strømpris på 66 øre/kWt ikke gjør det interessant å bygge ut, så sier det litt om hva staten mener vi bør betale for strømmen i åra framover. https://www.dn.no/energi/havvind/fornybar-norge/equinor/havvind-bransjen-vil-ha-hoyere-subsidier/2-1-1442221

Det spørs om ikke regjeringen får litt motbør fra forskjellige deler av samfunnet for den skylappbaserte havvindsatsingen sin framover også (https://e24.no/naeringsliv/i/zEQPAq/den-alternative-energikommisjonen-tror-ikke-paa-havvind-som-loesningen-for-kraftpolitikken).
Havvind er det jo enighet om hos både Ap og Høyre med halehenget til begge så det blir vi nok nødt til å forholde oss til. Jeg tenker at det hadde vært greit nok om de hadde tenkt på lagringsmuligheter også!
Det blir jo som om en huseier droppet å ha nettilkobling fordi han bodde på et sted det blåser en del 🙈

Jeg hadde besøk ENOVA på døra i går faktisk. Ung mann med mappe som ville selge inn strømstyring av VV bereder samt vannbåren gulvvarme. Hovedargumentet hans var at strømstøtten blir borte i 2025. Vi hadde en lang prat, men hadde ikke hjertet til å si at det er vedtak frem til 2024.....
Det som er litt interresant er at myndighetene sender folk ut med dette argumentet som om det er en sannhet.
Jeg tenker at dette betyr at de legger opp til høye strømpriser i all overskuelig fremtid.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fre 28. apr 2023, kl. 22:43
Sitat fra: Counterpointer på fre 28. apr 2023, kl. 22:43Havvind er det jo enighet om hos både Ap og Høyre med halehenget til begge så det blir vi nok nødt til å forholde oss til. Jeg tenker at det hadde vært greit nok om de hadde tenkt på lagringsmuligheter også!

Det med lagring kommer i neste fase....og det er helt ok...det viktigste nå er å komme igang til havs...

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 29. apr 2023, kl. 07:02
Sitat fra: Counterpointer på fre 28. apr 2023, kl. 22:43
Sitat fra: Counterpointer på fre 28. apr 2023, kl. 22:43Havvind er det jo enighet om hos både Ap og Høyre med halehenget til begge så det blir vi nok nødt til å forholde oss til. Jeg tenker at det hadde vært greit nok om de hadde tenkt på lagringsmuligheter også!

Det med lagring kommer i neste fase....og det er helt ok...det viktigste nå er å komme igang til havs...
Det er som å si at vi starter med elbiler, men lading er neste fase.
Det er for sent, variable produsenter som vind må ha lagring ved oppstart. Bare se på Tyskland som har massiv vindproduksjon men må selge gratis eller betale Danmark for å ikke produsere i perioder samtidig med at de ikke dekker eget strømbehov totalt.

Vind og sol i storskala MÅ ha lagring fra oppstart. Og lagring i store anlegg er dyrt og tar tid å bygge.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 29. apr 2023, kl. 11:22Vind og sol i storskala MÅ ha lagring fra oppstart. Og lagring i store anlegg er dyrt og tar tid å bygge.
Har man nok interconnects er ikke lagring så viktig. Det er ikke overskyet og vindstille over hele landet samtidig, man må bare ha nok overkapasitet til å forsyne andre områder.

Det fine med mye overkapasitet er at når forholdene er gode blir strømmen veldig billig, og man kan plutselig gjøre ting som tidligere ikke var økonomisk fornuftig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Så lenge overføringskapasiteten er god kan dette løses med pumpekraftverk og regulering av øvrig kraftproduksjon som kan justeres relativt raskt (eks vannkraft).
I tillegg må vel elbiler på ett eller annet tidspunkt utgjøre en såpass betydelig konsument at de kan ta unna høy produksjon i perioder? Stuper prisen setter jeg elbilen til lading og tar unna det jeg har kapasitet til. Samme med VVB og oppvarming av hus (når det er behov for sistnevnte).
Ikke noe problem å øke forbruket betraktelig når prisen stuper, og den typen tilpasning og smart styring kombinert med eksempelvis pumpekraft her i Norge bør avhjelpe noe? Forutsatt at produsentene kan leve med lav pris, som gir incentiv for nettopp denne typen tilpasning.

Hadde alle dansker og tyskere kjørt elbil vil jeg tro det kunne avhjulpet noe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Jeg sier ikke det er teknisk umulig, Tyskland er jo et godt eksempel på hva som skjer. Jeg sier at fra en økonomisk og fornufts ståsted så må en gjøre det.

ACER og andre forhold gjør at vi ikke kan senke produksjon på vannkraften vår, det ble jo vist med all tydelighet når staten måtte inn å pålegge produsentene å minske produksjon når magasinene nesten ble tømt. De måtte også endre loven, noe som EU rynket veldig på nesa av.

Disse lave eller negative prisene er sett for seg selv fint for forbrukere, men når en planlegger utbygging er det jo dumt å legge opp til lav eller negativ pris. Dette er en av hovedargumentene mot havvind.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lør 29. apr 2023, kl. 13:07ACER og andre forhold gjør at vi ikke kan senke produksjon på vannkraften vår, det ble jo vist med all tydelighet når staten måtte inn å pålegge produsentene å minske produksjon når magasinene nesten ble tømt. De måtte også endre loven, noe som EU rynket veldig på nesa av.
Counter... Ja du har helt rett i det med Acer,..... er det noe rart jeg er i mot Acer....det burde vært behandlet på Stortinget som en grunnlovsendring...da hadde det ikke blitt vedtatt på Stortinget der og da.... men men det er lett for meg å være etterpåklok   :-) det er ganske lett også.... etterpåklok altså...

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 02. mai 2023, kl. 18:01
Sitat fra: Counterpointer på lør 29. apr 2023, kl. 13:07ACER og andre forhold gjør at vi ikke kan senke produksjon på vannkraften vår, det ble jo vist med all tydelighet når staten måtte inn å pålegge produsentene å minske produksjon når magasinene nesten ble tømt. De måtte også endre loven, noe som EU rynket veldig på nesa av.
Counter... Ja du har helt rett i det med Acer,..... er det noe rart jeg er i mot Acer....det burde vært behandlet på Stortinget som en grunnlovsendring...da hadde det ikke blitt vedtatt på Stortinget der og da.... men men det er lett for meg å være etterpåklok   :-) det er ganske lett også.... etterpåklok altså...
Etterpåklokskap er en eksakt kunnskap i motsetning til synsing som er mer vilkårlig.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tir 02. mai 2023, kl. 19:36
Etterpåklokskap er en eksakt kunnskap i motsetning til synsing som er mer vilkårlig.

Tror ikke det skjer noe på arbeiderpartiets landsmøte til helgen heller som snur kortene med tanke på hverken Acer eller kraftmarkedet. AP har jo sin egen variant av "demokrati" også - f.eks avklare alt på bakrommet og så legge frem kandidatene eller saken i plenum for en proforma avstemmning. Å komme med "grasrotforslag" om endringer av kraftmarkedet vil neppe bli sett på med blide øyne - så det blir vel bare skjønnmaling og omskriving med vakre ord om billigere strøm som "de skal jobbe for". I mitt hode skyldes ALL prisstigning,fattigdom,dyrtid osv. i bunn og grunn dyrere energi i bunn av verdikjeden. Dersom det eneste man klarer å komme med er strømstøtte, der man betaler en liten % andel tilbake, så har man i bunn og grunn en politisk falliterklæring

Rollep

Sitat fra: hELgenen på ons 03. mai 2023, kl. 07:48
Sitat fra: Counterpointer på tir 02. mai 2023, kl. 19:36
Counter... Ja du har helt rett i det med Acer,..... er det noe rart jeg er i mot Acer....det burde vært behandlet på Stortinget som en grunnlovsendring...da hadde det ikke blitt vedtatt på Stortinget der og da.... men men det er lett for meg å være etterpåklok  :-) det er ganske lett også.... etterpåklok altså...

Tror ikke det skjer noe på arbeiderpartiets landsmøte til helgen heller som snur kortene med tanke på hverken Acer eller kraftmarkedet. AP har jo sin egen variant av "demokrati" også - f.eks avklare alt på bakrommet og så legge frem kandidatene eller saken i plenum for en proforma avstemmning. Å komme med "grasrotforslag" om endringer av kraftmarkedet vil neppe bli sett på med blide øyne - så det blir vel bare skjønnmaling og omskriving med vakre ord om billigere strøm som "de skal jobbe for". I mitt hode skyldes ALL prisstigning,fattigdom,dyrtid osv. i bunn og grunn dyrere energi i bunn av verdikjeden. Dersom det eneste man klarer å komme med er strømstøtte, der man betaler en liten % andel tilbake, så har man i bunn og grunn en politisk falliterklæring
Og mye av dette, spesielt prisstigningen, skyldes den katastrofalt dårlige utviklingen i kronekursen. Men det problemet nekter de jo også å gjøre noe med.

Bare det siste året har kronesvekkelsen ført til 25% høyere strømpriser enn om kronen hadde klart å følge Euroen. 

førategangtesla

Noen som vet hvorfor strømmen er så dyr på natten nå i forhold til bare noen uker siden? Vanligvis har det pleid å være rimeligere på natt og det passer jo ganske greit med tanke på lading av elbil.

Ingeniøren

Sitat fra: førategangtesla på ons 03. mai 2023, kl. 16:34Noen som vet hvorfor strømmen er så dyr på natten nå i forhold til bare noen uker siden? Vanligvis har det pleid å være rimeligere på natt og det passer jo ganske greit med tanke på lading av elbil.

Folk har vel blitt flinkere på strømstyring og lader om natta vha diverse app'er mm. Dermed har etterspørselen blitt større om natte lik høyere pris. Nå er det best å lade midt på dagen...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på ons 03. mai 2023, kl. 16:24Bare det siste året har kronesvekkelsen ført til 25% høyere strømpriser enn om kronen hadde klart å følge Euroen. 

Er litt treg i hodet i dag. Er dette fordi strømmen vi importerer betales i Euro?

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på ons 03. mai 2023, kl. 18:39
Sitat fra: førategangtesla på ons 03. mai 2023, kl. 16:34Noen som vet hvorfor strømmen er så dyr på natten nå i forhold til bare noen uker siden? Vanligvis har det pleid å være rimeligere på natt og det passer jo ganske greit med tanke på lading av elbil.

Folk har vel blitt flinkere på strømstyring og lader om natta vha diverse app'er mm. Dermed har etterspørselen blitt større om natte lik høyere pris. Nå er det best å lade midt på dagen...

Det er så såre enkelt at det er overskudd som følge av sol på kontinentet som vi importerer på dagtid - så selger vi regulerbar kraft til kontinentet på natt. Forbruket er også lavt på denne tiden av året når solen varmer opp og bidrar til den typiske McDonald profilen. Velkjent for alle som følger med......

Vi har jo pr. def den dyreste strømmen man kan oppdrive i Europa så fremt vi får eksportert den når etterspørselen er størst. Dyrest i den forstand at den er regulerbar og følgelig kan tilpasses forbruket slik at den produseres til de høyeste prisene. Hadde vi hatt mindre eksport kapasitet hadde vi fått en helt annen profil mer i tråd med forbruket innenlands....

Så det er vel bare å sende forklaringen til AP sitt landsmøte......

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA