Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Arthur har et viktig poeng - om det er rentebærende gjeld så er det forferdelig trist og et samfunnsproblem.
Om det derimot bare et bruk av kredittkort og så betale alt ved forfall så er det bare en tilpasning mhp betalingsløsning. Handler selv alt med kredittkort og betaler alt ved forfall. Å betale med debet kort er jo dyrt pga alle gebyrene - så det råder jeg ingen å gjøre.

For øvrig kan det jo også være slik at eldre blir gjeldfri og skaper seg en formue - men mangler inntekt i pensjonsalder til å betjene formueskatten. Da tvinges man til å ta opp gjeld for å betale skatt. Da tar samfunnet tilbake verdiene som den eldre selv har skapt ved at både banken og staten forsyner seg år for år av verdiene den eldre har - og det stopper jo ikke når man har kommet ned til skattefri formue ved at gjelden har økt. For selv om staten da ikke skal ha mer - så vil jo banken kreve innbetalinger av den gjelden man tok opp tidligere for å betjene formueskatten..
Mange eldre som har havnet i en formuesposisjon tvinges jo i praksis til å realisere formuen og bytte bolig.
Mange synes det er helt greit - men det kan jo også være forskjellen på å ville leve eller dø for enkelte - så en skal ikke kimse av de psykiske sidene ved slike problemstillinger heller. Og for alt jeg vet så kan det jo være noen noen få triste skjebner der ute som har valgt kredittkortgjeld for å betjene formueskatt som en rask løsning der og da.. Har man f.eks arvet en større eiendom som er verdsatt til 50++ millioner med lever kun av minstepensjon - vel da har man i realiteten ofte ikke noe annet valg enn å selge eller låne. Det er jo ikke slik at alle som har store formuer også har store inntekter.....

RJK

Slik jeg oppfatter artikkelen som @Arthur la inn lenke til, så er dette gjeld som er blitt rentebærende, altså er det ikke betalt ved forfall.

I tillegg til de mange poengene her, så kan det som antydet, og vært at man tyr til kredittkortet for å dekke økte kostnader pga bl.a. strømpriser, matpriser og andre forbruksutgifter uten at det har noe med om man har formue man kan ta seg opp lån på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 07. mai 2023, kl. 14:51
Sitat fra: Counterpointer på søn 07. mai 2023, kl. 10:08To pris system med innenlands pris burde definitivt bli intenst vurdert og evaluert, men det gjør jo ingen. Hverken FrP eller noen andre..
Nå er vel akkurat dette noe priskomiteen til regjeringen skal vurdere.
Nettopp, de skal se nøye på det og følge med.🙈🙈🙈

Det at de setter i gang kommisjon etter kommisjon som bruker veldig lang tid på å gjøre i praksis ingenting, er ikke min definisjon på handlekraft.

hELgenen

De tør trolig ikke legge frem noe før valget fordi de er bekymret for at det skal slå negativt ut for regjeringspartiene. Så jeg tror de arbeider sent fordi de vil...

Dersom 80++ åringer økte sin kredittgjeld med 10%++ og denne er rentebærende bør riksmediene varsles slik at man kan undersøke nærmere og prøve å forstå hvorfor..

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søn 07. mai 2023, kl. 22:10De tør trolig ikke legge frem noe før valget fordi de er bekymret for at det skal slå negativt ut for regjeringspartiene. Så jeg tror de arbeider sent fordi de vil...
Nei, det tror ikke jeg. Det arbeides nok godt med dette. Jeg gleder meg til å se resultatet.

Regjeringen jobber seg fremover .... De har klart endel...enten noen mener det er for lite, for seint, eller passe...jeg mener vi alle må fortsette å stille krav til de som styrer for at det skal bli bedre...tror ikke Erna&co kunne gjort noe annerledes når jeg selv hørte hun si på tv at de ville gjort akkurat de samme grep som ap/sp regjeringen har kommet med.... Se her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/regjeringens-stromtiltak/id2900232/?expand=all-in-group-2900257

Og her om revidert...
https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2023/05/04/varsler-ny-strompakke-for-folk-med-darlig-rad/

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 07. mai 2023, kl. 21:11Det at de setter i gang kommisjon etter kommisjon som bruker veldig lang tid på å gjøre i praksis ingenting, er ikke min definisjon på handlekraft.
De brukte t.o.m. ett år på å sette i gang komiteen :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Norge har "lidd" ganske mye som følge av koblingen mot Tyskland og prisområde der.
Videre er det slik at Tyskland har "jukset" til høyere priser fordi de selv KUN har ett prisområde.
Nord i Tyskland har overskudd av vindkraft - vindkraft de ikke klarer å dytte gjennom til syd i Tyskland.
Det er nemlig etterspørsel syd i Tyskland som har drevet prisene opp. Og Norge er koblet på den Tyske prisen som egentlig har vært kunstig høy.

Så norske forbrukere har betalt en overpris fordi Tyskland har sluppet å splitte sitt land i minst 2 prisområder.
Dette har Acer sett lenge - men Tyskland har kjempet hardt imot å splitte landet i 2 prisområder.
Så makta rår i EU :

https://www.euractiv.com/section/electricity/news/germany-on-collision-course-with-france-spain-over-eu-power-market-reform/

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 08. mai 2023, kl. 06:53
Sitat fra: hELgenen på søn 07. mai 2023, kl. 22:10De tør trolig ikke legge frem noe før valget fordi de er bekymret for at det skal slå negativt ut for regjeringspartiene. Så jeg tror de arbeider sent fordi de vil...
Nei, det tror ikke jeg. Det arbeides nok godt med dette. Jeg gleder meg til å se resultatet.

Regjeringen jobber seg fremover .... De har klart endel...enten noen mener det er for lite, for seint, eller passe...jeg mener vi alle må fortsette å stille krav til de som styrer for at det skal bli bedre...tror ikke Erna&co kunne gjort noe annerledes når jeg selv hørte hun si på tv at de ville gjort akkurat de samme grep som ap/sp regjeringen har kommet med.... Se her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/regjeringens-stromtiltak/id2900232/?expand=all-in-group-2900257

Og her om revidert...
https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2023/05/04/varsler-ny-strompakke-for-folk-med-darlig-rad/
Vel, Høyre har i lengre tid bedt om en pakke for bedriftene som sliter med strømkostnadene, men her har igjen AP lukket ørene og tatt på skylappene, og prøvde å vente seg ut av at de måtte gjøre noe, til de til slutt kom med en relativt dårlig pakke med alt for mye hindringer og forutsetninger.

Og noe tilsier meg at hytte-eierne ikke hadde blitt utelatt, da Høyre ikke har spesielt grunn til å utvise missunnelsestiltak (eller mangel på tiltak som er realiteten) mot hytte-eierne. Men hvordan strømstøtten til private hadde blitt, er det nok litt mere spørsmål om. Den hadde nok sett ganske lik ut, tror jeg.

Spørsmålet Erna svarte på, var vel mer rettet mot om de hadde behandler Acer og strømkostnads-styring anderledes, og her var svaret det du pekte på. Der er de dessverre ganske så samkjørte.
Bosted Oslo

hELgenen

Tror både Erna og Jonas tenker litt om Acer og EU. Om de tenker rett er en helt annen sak.
Det virker som de ikke helt forstår at fundamentet for vår velferd i Norge er bygget på to pillarer - nemlig Olje og billig elektrisitet. Nå står begge for fall. Og jeg tror man i Norge har fullstendig undervurdert forskjellen mellom å selge Olje og gass som råvare ut av landet - og å selge elektristet som råvare ut av landet. Dvs. å utveksle kraft innand i Norden har vært gull for alle parter. Men denne tettere knytningen til EU sitt felles kraftmarked har vist at vi er blitt ekstremt sårbare. Vann er ikke som gass og olje rett og slett.......

RJK

Enig i det meste du skriver her, Dog, den store forskjellen er jo at vi kan selge olje i Norge til en helt egen pris, om vi ville. Og så selge det dyrest mulig på det internasjonale markedet. Det gjør jo endel stater allerede.

Men med Acer og prisingen av strømmen til sluttkunde, så blir det jo alltid den dyreste prisen uansett, både hjemme og ute. Man får altså ikke differensiert slik det er nå. En annen sak er jo at Regjeringen kjemper hardt for å beholde makspris-.prinsippet i prisfastsettingen, tvert på tross av hva Norges befolkning ønsker.

Og jeg tror EU kommer til å steile og nekte oss, om vi prøver å prisdefinere oss slik at vi får en pris hjemme og en helt annen pris ute.

Det er nok langt større sjanse for at de store industrigigantene blir tvunget til å konkurrere om strøm med andre bedrifter, når de lange kontraktene skal reforhandles. Og Norge blir stående med skjegget i postkassa den dagen de får beskjed om at slik forskjellsbehandling ikke er akseptert.

Ser jo allerede nå at bedrifter blir CO2-skattet etter EU-snitt (eller er det norsk snitt?), selv om strømmen er så grønn som den kan få blitt, og CO2-komnpensasjonen som skal rette på det misforholdet, blir innskrenket år for år.

Nei, jeg er ganske så overbevisst om at denne regjeringen seiler med falske flagg overfor egen befolkning, og at de er i ferd med å sende AS Norge utenfor stupet, for de ser ikke sin egen dårskap her. Det er så historieløst, at det går knapt an å fatte.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 08. mai 2023, kl. 11:27Nei, jeg er ganske så overbevisst om at denne regjeringen seiler med falske flagg overfor egen befolkning, og at de er i ferd med å sende AS Norge utenfor stupet, for de ser ikke sin egen dårskap her. Det er så historieløst, at det går knapt an å fatte.

Jeg tror ikke de seiler under falskt flagg - jeg tror rett og slett man ikke forstår sitt eget beste.
Dagens nestledere i AP skal stå for fornyelse,men hva kan de egentlig og hva slags bakgrunn har de som skal gi grunn til optimisme?

Vestre har f.eks brukt 12 år på å skaffe seg en master. Det er ikke noen imponerende CV mannen kan vise til.
Se her :

https://www.regjeringen.no/no/dep/nfd/org/naringsminister-jan-christian-vestre/id2877270/

Han har aldri jobbet utenfor familieselskapet..

Og den andre nestlederen har heller aldri jobbet i det private og ei heller tatt seg tid til høyere utdannelse.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tonje_Brenna

Mitt ankepunkt mot AP er nettopp det at jeg synes ikke de har flinke nok folk i ledelsen. Og med flinke så mener jeg at de enten mangler folk med bred praktisk erfaring fra yrkesliv og/eller bred utdannelse. Hvilken del av befolkningen skal de egentlig representere? De færreste kan kjenne seg igjen i disse 2 nestlederene....

Selv om f.eks Vestre har en Master så tok det 12 år - det er mer ekstremt enn toppidrettsutøvre som konkurrerer mot verdenseliten i sin idrett bruker for å fullføre en høyere utdannelse. Det vitner om at man kanskje ikke har den gjennomføringsevnen man kunne håpe på at en politiker besitter. Og Brenna har aldri så vidt jeg kan se jobbet i det private næringsliv og kan ta med seg erfaring derfra. For uansett hvordan man vrir og vender på det - det er det private næringsliv som skal skaffe tilveie pengene som skal brukes av det offentlige. Og Vestre sin CV vitner heller ikke om en person som har måtte gå sine egne veier og arbeide for andre i det private...I bunn og grunn synes jeg begge disse 2 mangler bakgrunnen man burde ha som representat for arbeiderpartiet..

Jeg er redd AP med Støre i spissen har gjort seg en gedigen Bjørnetjeneste og er i ferd med implodere AP innenfra.
Og jeg frykter at AP ved å implodere seg selv - også drar meg seg Norge i dragsuget fordi jeg frykter at de ikke lenger vil være styringsdyktige......

RJK

Ved den uttalelsen om å seile under falskt flagg, så tenker jeg på at de sier en ting når de snakker til folket i Norge, type de vil jobbe for en bedre prissetting, men så går de ut i EU og kjemper for nettopp å beholde prissettingen slik den er i dag med makspris som prissetteren.

For de som skal selge strøm, så er det jo helt topp å gjøre dette, for vi har en svært lav kostnad for produksjonen. Altså gir makspris best mulig inntjening.

Men som vi vet, det er til stor skade for alle som produserer i Norge, og spesielt der energimengden og effekten til tider er høy. Og heller ikke for den vanlige befolkningen er dette til gunst.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på søn 07. mai 2023, kl. 18:06Litt mere detaljer mht hvem, hva, når og hvor mye her:

https://www.gjeldsregisteret.com/blog/post/en-gruppe-star-for-nesten-halvparten-av-all-forbruksgjeld-veksten-fortsetter

Hvor stort er egentlig problemet mht gruppen over 80 år som har økt sin kredittkortgjeld? Tar de virkelig opp mer rentebærende gjeld på kredittkort fordi de ikke har andre løsninger på hvordan regninger skal betales?

Mener at jeg nylig så at husholdningenes innskudd i bankene IKKE hadde gått ned, og det har over flere år vært en betydelig økning i husholdningenes innskudd i bankene.

Joda, gjelden øker, men de underliggende verdiene har økt mer hvilket betyr at netto har vi" blitt rikere som privatpersoner/husholdninge og våre samlede verdier som samfunn øker jo med enorme beløp hver eneste dag fortsatt!

Det betyr IKKE at det ikke finnes personer i Norge som har det trangere økonomisk i dag enn i går!

Igjen så blir det feil å summere opp formuen til alle personer og dele på antall, også kalt gjennomsnitt.
Ja, er du to personer som jobber i oljen og tjener 1,2 millioner hver i året så har disse pengene en tendens til å hope seg opp, slik at snittet av formue vil dras opp. Nå er det Klondike-stemning i oljebransjen.

Er du derimot 82 år med lav pensjon er situasjonen helt annerledes...eller kjøreskolesjåfør og enslig, for å ta et nylig eksempel fra media... En person med 5 millioner i formue, som økte formuen med en million siste år drar snittet mye mer opp enn en kjøreskolelærer som hadde enda 100.000 mindre enn i fjor. Dersom leiligheten til kjøreskolelæreren hadde økt fra 1,3 millioner til 1,35 millioner siste år betyr ikke det noe for hennes kontantstrøm. Er heller ikke gratis å refinansiere hvert halvår.

Blir litt som å si at jøders formue per person økte veldig mellom 1940 og 1946. Ja, for de som overlevde økte den nok, men for de som ikke gjorde det hjalp det veldig lite.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Dersom 80++ åringer økte sin kredittgjeld med 10%++ og denne er rentebærende bør riksmediene varsles slik at man kan undersøke nærmere og prøve å forstå hvorfor..

Mediene har jo skrevet en del om pensjonister og ungdom som sitter i sine gamle trekkfulle hus med pledd over seg, og spiser havregrøt og gråter over den knøttlille pensjonen/lavtlønnsjobben, og alt annet som har blitt dyrt. Nå har jo strømstøtten blitt litt bedre, sånn at en får støtte beregnet på timespris, og ikke snitt i måneden, sånn at en ikke får sånne strømregninger som vi fikk i desember. Får og håpe revidert statsbudsjett hjelper litt, men ser at studenter fremdeles får latterlig lite penger å rutte for i studiestøtte, og ofte får et skjevt utgangspunkt i livet med kredittkortgjeld og dårlige karakterer/kunnskap pga deltidsjobb på Shell...

Statistikken viste rentebærende, ja:
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatFår og håpe revidert statsbudsjett hjelper litt, men ser at studenter fremdeles får latterlig lite penger å rutte for i studiestøtte, og ofte får et skjevt utgangspunkt i livet med kredittkortgjeld og dårlige karakterer/kunnskap pga deltidsjobb på Shell
Walk... :+1: håper du har rett i det.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA