Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

hemi

Nærmer seg valg igjen si, på tide å si alt man tror skaffer stemmer, men man har 0 planer om å levere

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fre 05. mai 2023, kl. 17:37Det er helt klart at selv om Ap tvilte seg frem til å støtte ACER er det H og Ap sammen som må ta ansvaret.

Nå går jo ....
Counter .... Mitt poeng er at Erna og &co styrte Norge og skulle selvfølgelig gjort en mye bedre jobb ned å analysere og risikovurdere situasjonen før de  ba Stortinget beslutte Acer i 2918. 

Stortinget fattet beslutning på den info de fikk fra regjeringen og den var veldig dårlig .....

Så jeg holder Erna som hovedansvarlig for at Stortinget stemte ja til Acer...

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 06. mai 2023, kl. 09:54
Sitat fra: Counterpointer på fre 05. mai 2023, kl. 17:37Det er helt klart at selv om Ap tvilte seg frem til å støtte ACER er det H og Ap sammen som må ta ansvaret.

Nå går jo ....
Counter .... Mitt poeng er at Erna og &co styrte Norge og skulle selvfølgelig gjort en mye bedre jobb ned å analysere og risikovurdere situasjonen før de  ba Stortinget beslutte Acer i 2918.

Stortinget fattet beslutning på den info de fikk fra regjeringen og den var veldig dårlig .....

Så jeg holder Erna som hovedansvarlig for at Stortinget stemte ja til Acer...
Enig med det at Erna har stort ansvar, men Jonas pushet Ap over streken med noen andre viktige medspillere som f.eks Bart-Eide

Radial

Dette er veldig enkelt, for hvert 4år har vi Stortingsvalg i Norge. Plutselig er FRP høyrefløyens største parti neste valg om folk er lei.

FRP er vel en av få som ihvertfall utad har innrømmet at de har stemt feil.
Relativt handlekrafige om de får nok inflydelse også...selv om statsrådene deres ble bytta ut ganske ofte sist🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på lør 06. mai 2023, kl. 23:22FRP er vel en av få som ihvertfall utad har innrømmet at de har stemt feil.

Radial :+1: ser den ja.

Kansje jeg husker feil men jeg mener da at politikere fra flere parter har sagt de angrer på både Acer og utenlandskabler. Det står det uansett respekt av, det å innrømme at man handlet feil som politiker, uansett parti.

Politikere på Stortinget er smarte uansett partitilhørighet, er min erfaring. 

Og det er lettere i ettertid å se seg i bakspeilet. Det gjelder alle.

Husker for eks. Borten Mo sa engang at han angrer på dette med utenlandskablene...han var minister da. Tøft å innrømme slikt. Se lenke og bilde.

https://www.dn.no/borten-moe-om-stromkablene-informasjonen-vi-fikk-da-beslutningen-ble-tatt-var-apenbart-feil/2-1-1269073

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 07. mai 2023, kl. 07:24Politikere på Stortinget er smarte uansett partitilhørighet, er min erfaring.

Vel - de har jo tradisjonelt vært ganske kloke mennesker. Men dette tror jeg faktisk har endret seg i takt med at oljeinntektene har strømmet til landet. Mange har nok fått en teskje i munnen og ikke helt klart å fange opp den virkeligheten som er der ute. AP er jo et parti som tradisjonelt har klart å speile hele landet og alle samfunnslag - men som nå fremstår mer som en sekt som hyller sin leder til tårer mens velgerne faller fra og bare rister på hodet.

Vestre vil jo prate ned både matpriser og kraftpriser. Dagens AP ledelse vil fjerne private helsetilbud mot bedre vitende ifølge en tidligere AP minister med "på kroppen kunnskap" om hvordan helsetjeneste i kommunenene fungerer.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2023/05/04/eks-ap-topp-knallhardt-ut-mot-store-kjenner-ikke-igjen-mitt-eget-parti/

LO lederen avviser enhver kritisk kommentar om lønnsoppgjøret og sabler ned virkeligheten der ute :

Sitat"Lønnsoppgjøret vil være et godt oppgjør uansett, renten påvirker ikke det"

Kilde : https://www.nettavisen.no/okonomi/lo-sjefen-advarer-feil-medisin/s/5-95-1079996

Det kan se ut som kunnskapen øker med selvtilliten der i gården.

Jeg synes vi hadde klokere mennesker i AP tidligere. Jeg synes man tidligere klarte å diskutere sakene og se dem fra ulike sider og så la man på et verdisyn og landet på en praktisk ok politikk der det var mulig å se en rød tråd mellom politiske vedtak og et ønsket mål. Nå går man inn i saker KUN med et verdisyn og klarer ikke på noen som helst måte å se sakene fra ulike ståsted.  Dermed virrer man rundt i sin egen virkelighet og klarer på ingen måte møte dagens utfordringer for folk flest på en god måte. Man prater om folk flest, men 4 av 5 velgere er ikke enige i AP lenger.

Videre er det for mye politisk spill om dagen. F.eks har AP hele tiden - fra dag 1 - forsøkt å gjøre grep som utsetter enhver endring i energipolitikken. De kom med en energikommisjon som ikke har lagt frem noen nye løsninger - og de satte ned en ny som skal konkludere etter valget mhp prisdannelsen. Dette er bevisst politisk spill for å hindre en opprivende diskusjon inn mot valget til høsten.   

Mulig vi kan trenge litt AI i politikken også...

Electric cars in Norway

SitatAP er jo et parti som tradisjonelt har klart å speile hele landet og alle samfunnslag - men som nå fremstår mer som en sekt som hyller sin leder til tårer mens velgerne faller fra og bare rister på hodet.
hELgenen  :+1: du gir et ganske så godt bilde på situasjonen ja.... men nå som Brenna&Vestre er på plass så blir det nok mye bedre....jeg liker de nye unge politikerne fra AP som ikke er hengt opp i alle gamle AP konfliktene som "sekten der" drar frem hver gang det er noe...

....tenker de to kan guide Jonas over på et bedre spor fremover...

Electric cars in Norway

SitatMulig vi kan trenge litt AI i politikken også...

hELgenen, næææ det tror jeg definitivt ikke  ;D

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 07. mai 2023, kl. 09:00

Herregud - definitivt ikke det.

mvh
HUgo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søn 07. mai 2023, kl. 08:53. Dagens AP ledelse vil fjerne private helsetilbud mot bedre vitende ifølge en tidligere AP minister med "på kroppen kunnskap" om hvordan helsetjeneste i kommunenene fungerer.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2023/05/04/eks-ap-topp-knallhardt-ut-mot-store-kjenner-ikke-igjen-mitt-eget-parti/
Her er vel du selv på gyngende grunn? Jeg har jobbet siste 20 år på Ahus og ser hvordan private helsetilbud skummer fløten og tar de lette problemstillingene mens de får massiv støtte fra det offentlige som tømmer sykehusbudsjettene og sykehusene står igjen med de tunge kroniske og dyre lidelsene som de private ikke bryr seg om. NHO topper som Bekkemellom har ikke noen legitimitet når hun snakker om havresekken de gjerne vil ha full tilgang til for kun sin egen bukk......

De er megastore internasjonale selskaper som driver å kjøper seg inn i både helse og sosial for å ta ut fortjeneste, det er ikke til fordel for pasientene.

Denne diskusjonen har ikke med strømpriser å gjøre men ligner på de internasjonale aktørene som har vindparker i Norge og kun suger fortjenesten ut mens de tenker null på hverken norsk energisikkerhet eller natur.

Vi burde hatt en bred allianse i norsk politikk nå som burde vært opptatt av hvordan vi skulle kommet oss ut av ACER, fått tilbake selvråderetten og heller kunne bidratt med «rimelig»  energi for eksport til Europa. I stedet for å ta inn ekstreme inntekter som kommer mest fra egen befolkning som så deles ut som almisser i en 40/60 fordeling.

To pris system med innenlands pris burde definitivt bli intenst vurdert og evaluert, men det gjør jo ingen. Hverken FrP eller noen andre..

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 07. mai 2023, kl. 10:08To pris system med innenlands pris burde definitivt bli intenst vurdert og evaluert, men det gjør jo ingen. Hverken FrP eller noen andre..
Nå er vel akkurat dette noe priskomiteen til regjeringen skal vurdere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatVi burde hatt en bred allianse i norsk politikk nå som burde vært opptatt av hvordan vi skulle kommet oss ut av ACER, fått tilbake selvråderetten og heller kunne bidratt med «rimelig»  energi for eksport til Europa. I stedet for å ta inn ekstreme inntekter som kommer mest fra egen befolkning som så deles ut som almisser i en 40/60 fordeling.
Counter..... helt enig :+1:

ToWalkOrDrive

Wow, ser at forbruksgjeld på de over 80 år har steget med over 10% siden juni i fjor. Alt, inkl. strøm, har nok vært for dyrt for mange gamle det siste året. Kan jo virke som at pensjonistene for første gang på mange år får det bedre etter årets lønnsforhandlinger og beregninger, samt et bedre revidert statsbudsjett (med valgsnop).
Må være forferdelig å være 80 år og ikke få endene til å møtes - må føles som et gigantisk nederlag.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 07. mai 2023, kl. 09:00

Hadde vært fornøyd om vi fikk litt av det bokstav nr. 2 står for...

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 07. mai 2023, kl. 16:34Wow, ser at forbruksgjeld på de over 80 år har steget med over 10% siden juni i fjor. Alt, inkl. strøm, har nok vært for dyrt for mange gamle det siste året. Kan jo virke som at pensjonistene for første gang på mange år får det bedre etter årets lønnsforhandlinger og beregninger, samt et bedre revidert statsbudsjett (med valgsnop).
Må være forferdelig å være 80 år og ikke få endene til å møtes - må føles som et gigantisk nederlag.
Man ser jo godt hvem som stort sett sliter, de yngste og de eldste. Men det var svært høy prosentsats for de eldste, de som burde vært gjeldfri nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Litt mere detaljer mht hvem, hva, når og hvor mye her:

https://www.gjeldsregisteret.com/blog/post/en-gruppe-star-for-nesten-halvparten-av-all-forbruksgjeld-veksten-fortsetter

Hvor stort er egentlig problemet mht gruppen over 80 år som har økt sin kredittkortgjeld? Tar de virkelig opp mer rentebærende gjeld på kredittkort fordi de ikke har andre løsninger på hvordan regninger skal betales?

Mener at jeg nylig så at husholdningenes innskudd i bankene IKKE hadde gått ned, og det har over flere år vært en betydelig økning i husholdningenes innskudd i bankene.

Joda, gjelden øker, men de underliggende verdiene har økt mer hvilket betyr at netto har vi" blitt rikere som privatpersoner/husholdninge og våre samlede verdier som samfunn øker jo med enorme beløp hver eneste dag fortsatt!

Det betyr IKKE at det ikke finnes personer i Norge som har det trangere økonomisk i dag enn i går!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA