Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: THE på ons 26. apr 2023, kl. 08:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 26. apr 2023, kl. 07:59Norge ligger tidsmessig bak flere andre land i Europa i å starte med havvind....men kanskje jeg missforstår din mening ref det du skrev og som jeg har kopiert inn under.

Kopi:

Dette er vel enda et godt eksempel på at regjeringen tenker bare delvis gjennom en sak før de iverksetter.
Mitt poeng her er at regjeringen foreslår en kjempeutbygging av vindkraft til havs, men uten å ha plan for hvordan dette skal finansieres, og hva energien skal brukes til. Det er ikke kommet fram opplysninger  om at det er gjort vurderinger av OM denne utbyggingen vil hjelpe på kraftbehovet i Norge eller i Europa mtp. at produksjon fra havvind i Nordsjøen vil sammenfalle i tid med produksjon fra vindkraft i resten av Europa, og allerede i dag er det perioder der det er overproduksjon av vindkraft som må dumpes ut på markedet til negativ pris, og i tillegg må turbiner stanses fordi det ikke er mulig å omsette energien.

Dette mener jeg er noe de bare delvis har tenkt gjennom. Det samme mener jeg om regjeringen sine skatteendringer som ble innført fra nyttår uten at noen vet hva som er grunnlag for beskatning og hvilke satser som skal brukes. Gjelder f.eks. "lakseskatten" og beskatning av inntekten som kraftkommuner har på omsetning av konsesjonskraften de får tildelt som kompensasjon for naturinngrep og båndlegging av areal.

Et annet eksempel er reduksjon av elbilinsentivene som ble innført helt uventet over natta uten at det tydelivs er gjort noen konsekvensutredning for påvirkning det vil ha på 2025-målet. Alle visste at det skulle innføres mva. på den delen av kjøpsummen som oversteg 600000,- kroner om de rødgrønne kom i regjering. Det som skjedde var at mva. grensa ble 500000,-, i tillegg kom vektavgift helt uventet, og i tillegg gikk regjeringen inn og endret 50% regelen for miljørabatt i bomringer.

Nå som "rikingene" flykter landet og tar med seg skatteinntektene fra norske kommuner så kommer det nye hasteendringer i skattesystemet som skal sørge for at staten klarer å karre til seg noen kroner mer fra de som skal flytte framover i tid. Skattesystemet legges stadig mer over til at det ikke er lønnsomt for norske eiere i norske selskap, og at de som skal satse i Norge må ha base utenlands. Dette tror jeg vil føre til at stadig mer norsk kapital flyttes ut av landet, og at den kapitalen som ellers ville blitt investert i norske bedrifter og næringsutvikling med tiden heller investeres utenlands.

Det er grerit å ha meninger om ting og tro på at man har rett! Personlig er det lite av hva du kommer med som vinner gjenklang hos meg. Bare en enkel ting som at det er et veldig behov for ny strøm og kraftigere nettforbindelser sier meg at det er viktigere å bygge ut raskt enn å fortsette å klø seg i hodet.

Med hensyn til elbiler så er det  ;D jo fortsatt veldig lønnsomt å kjøpe disse. Det ser en ikke minst ut fra salgsstatistikken!

Counterpointer

Sitat fra: geear på ons 26. apr 2023, kl. 08:36, men jeg tror mange har vanskelig for å ta innover seg summene vi snakker om i olja, og at det blir en mager trøst.
Summen vi snakker om foreløpig er vel ca 13 000 milliarder (i rent overskudd på bok) så det nytter ikke med bare en ting og fondet er jo laget for å gi oss buffer da oljen uansett vil stoppe en gang. Pga klima blir det tidligere enn beregnet maks.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på ons 26. apr 2023, kl. 08:27
Sitat fra: Counterpointer på tir 25. apr 2023, kl. 22:32Lurt å heve blikket litt innimellom og prøve å se et litt lengre stykke fremover. Vi bør ha mange ben å stå på
Ja, det er helt klart. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det ikke satses mere på strøm fra tidevann (Orbital Marine)
Jeg er veldig tilhenger av spredning av teknologier.

Men har vi kraftig nok tidevann da?

Golfstrømmen har ikke særlig fart når den kommer til Norge og tidevannsforsjellen i høyde vet ikke jeg om er stor nok.

Regner med du ikke tenkte aggregat i Saltstraumen 😳

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på ons 26. apr 2023, kl. 17:23
Sitat fra: Counterpointer på tir 25. apr 2023, kl. 22:32Lurt å heve blikket litt innimellom og prøve å se et litt lengre stykke fremover. Vi bør ha mange ben å stå på
Ja, det er helt klart. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det ikke satses mere på strøm fra tidevann (Orbital Marine)

Golfstrømmen har ikke særlig fart når den kommer til Norge og tidevannsforsjellen i høyde vet ikke jeg om er stor nok.

En må vel finne noen fjorder å låse av for å få kraft gjennom tidevann. I sør-Norge er det ikke så stor forskjell. I Egersund er det faktisk nesten ingen tidevann, sånn at folk bare kan kjøre båten rett inn i faste naust og binde båten fast i faste brygger :-)

Drar en lenger nordover så blir det jo mye mer tidevann, men ikke så mye som i England. Men jeg er jo skeptisk til påvirkningen det har på fisk og andre vesener i sjøen. Finnes vel og noen bølgekraftverk...vet ikke om det er mer fiskevennlig.

Forskjellene mellom det høyeste og laveste astronomiske tidevannet er
0,72 m i Oslo,
0,50 m ved Mandal,
1,80 m i Bergen,
2,65 m i Kristiansund,
3,82 m i Narvik,
2,68 m i Harstad og
3,97 m i Vadsø.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: THE på ons 26. apr 2023, kl. 08:47...Det som skjedde var at mva. grensa ble 500000,-, i tillegg kom vektavgift helt uventet, og i tillegg gikk regjeringen inn og endret 50% regelen for miljørabatt i bomringer.

Hva er det du mener er endret rundt rabatt for elbiler i bomringer?

THE

Tidligere var det et krav om at nullutslippskjøretøy skulle ha minimum 50% rabatt i bomringer. Dette ble endret av regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet slik at det nå er mulig å redusere bomrabatten for nullutslippskjøretøy til 30%. (https://www.nettavisen.no/okonomi/historisk-bompenge-smell-for-norske-bilister/s/5-95-690938)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vidar_S

Sitat fra: THE på tor 27. apr 2023, kl. 11:36Tidligere var det et krav om at nullutslippskjøretøy skulle ha minimum 50% rabatt i bomringer. Dette ble endret av regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet slik at det nå er mulig å redusere bomrabatten for nullutslippskjøretøy til 30%. (https://www.nettavisen.no/okonomi/historisk-bompenge-smell-for-norske-bilister/s/5-95-690938)

Ser google-søket mitt ikke gav helt korrekt info her isted ja. Men sånn for ordens skyld er det Stortinget som har vedtatt dette og ikke regjeringen som alene har bestemt (uten at det gjør saken så mye bedre).

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på tor 27. apr 2023, kl. 11:46
Sitat fra: THE på tor 27. apr 2023, kl. 11:36Tidligere var det et krav om at nullutslippskjøretøy skulle ha minimum 50% rabatt i bomringer. Dette ble endret av regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet slik at det nå er mulig å redusere bomrabatten for nullutslippskjøretøy til 30%. (https://www.nettavisen.no/okonomi/historisk-bompenge-smell-for-norske-bilister/s/5-95-690938)

Ser google-søket mitt ikke gav helt korrekt info her isted ja. Men sånn for ordens skyld er det Stortinget som har vedtatt dette og ikke regjeringen som alene har bestemt (uten at det gjør saken så mye bedre).

Regjeringen har flertall på Stortinget dersom en tar med støttepartiene - så sånn sett er det regjeringens politikk å redusere fordelene av elbil. Det har vært SP politikk hele veien og  fjerne alle fordeler til elbiler. Det er også SP sin politikk å gi mer penger til bøndene direkte samt indirekte ved å redusere fossil avgifter. Regjeringens overordnede politik ser ut til å gjøre omtrent alle like fattige og pengene de får inn skal de brenne bort til ingen nytte.  Jeg må si jeg er så skuffet over regjeringens evne til å levere noe fornuftig nesten uansett fagområde at jeg tror jeg er blitt immun mot å stemme venstresiden i Norsk politikk fremover. Det som styrer innpust og utpust fra regjeringen er nærmest hellig overbevisning og null fakta - og akkurat det har jeg aldri sett fra noen regjering uansett farge siden jeg fikk lov å stemme som 18 åring. Det får være dagens hjertesukk....

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 27. apr 2023, kl. 09:08
Sitat fra: Counterpointer på ons 26. apr 2023, kl. 17:23

En må vel finne noen fjorder å låse av for å få kraft gjennom tidevann. I sør-Norge er det ikke så stor forskjell. I Egersund er det faktisk nesten ingen tidevann, sånn at folk bare kan kjøre båten rett inn i faste naust og binde båten fast i faste brygger :-)

Drar en lenger nordover så blir det jo mye mer tidevann, men ikke så mye som i England. Men jeg er jo skeptisk til påvirkningen det har på fisk og andre vesener i sjøen. Finnes vel og noen bølgekraftverk...vet ikke om det er mer fiskevennlig.

Forskjellene mellom det høyeste og laveste astronomiske tidevannet er
0,72 m i Oslo,
0,50 m ved Mandal,
1,80 m i Bergen,
2,65 m i Kristiansund,
3,82 m i Narvik,
2,68 m i Harstad og
3,97 m i Vadsø.

Desverre ser tidevannet ut til å være best egnet der hvor behovet er minst. Men det forhindrer ikke at vi burde sjekke ut alle muligheter.

ToWalkOrDrive

De jobber vel med å forbedre overføringskapasiteten på strøm fra nord til sør, så akkurat det kan de nok fikse... og så vil nok strømprisen i nord økes neste år pga "nye metoder": https://www.nrk.no/nordland/nytt-system-kan-gi-25-prosent-dyrere-strom-i-nord-norge_-1.16378569
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 27. apr 2023, kl. 14:11De jobber vel med å forbedre overføringskapasiteten på strøm fra nord til sør, så akkurat det kan de nok fikse... og så vil nok strømprisen i nord økes neste år pga "nye metoder": https://www.nrk.no/nordland/nytt-system-kan-gi-25-prosent-dyrere-strom-i-nord-norge_-1.16378569
Det er jo veldig overraskende at de jobber intenst med å løse problemet med for billig strøm. Sånn kan vi jo ikke ha det!
Heldige oss at de passer på slike avvik.   :-X

THE

Sitat fra: Counterpointer på tor 27. apr 2023, kl. 18:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 27. apr 2023, kl. 14:11De jobber vel med å forbedre overføringskapasiteten på strøm fra nord til sør, så akkurat det kan de nok fikse... og så vil nok strømprisen i nord økes neste år pga "nye metoder": https://www.nrk.no/nordland/nytt-system-kan-gi-25-prosent-dyrere-strom-i-nord-norge_-1.16378569
Det er jo veldig overraskende at de jobber intenst med å løse problemet med for billig strøm. Sånn kan vi jo ikke ha det!
Heldige oss at de passer på slike avvik.  :-X
Ja, strømprisen må jo presses opp slik at det blir lønnsomt for utbyggerne å by på staten sine vindkraftlisenser. Når 15 mrd.i subsidier og en garantert strømpris på 66 øre/kWt ikke gjør det interessant å bygge ut, så sier det litt om hva staten mener vi bør betale for strømmen i åra framover. https://www.dn.no/energi/havvind/fornybar-norge/equinor/havvind-bransjen-vil-ha-hoyere-subsidier/2-1-1442221

Det spørs om ikke regjeringen får litt motbør fra forskjellige deler av samfunnet for den skylappbaserte havvindsatsingen sin framover også (https://e24.no/naeringsliv/i/zEQPAq/den-alternative-energikommisjonen-tror-ikke-paa-havvind-som-loesningen-for-kraftpolitikken).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på fre 28. apr 2023, kl. 15:41Fosen saken er i det blå igjen

https://www.vg.no/nyheter/i/APQMmr/full-skjaering-mellom-sametinget-og-regjeringen-om-fosen-utredning

Kan det ende med riving?

Nei, det kommer ikke til å skje. Å berge jorda må da være viktigere enn å berge en urnæring som ikke er bærekraftig. Det skal ikke så mye værskifte til før det ikke går å drive med rein lenger.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

hELgenen

Berge jorda? Du mener disse vindmøllene utgjør forskjellen?

Jeg tror regjeringen må gi det høyesterett sa de hadde rett på. Nemlig å kunne drive normal reindrift som før. Det kan bety at møllene må stå i perioder.

Regjeringen viser dessverre inkompetanse dersom det er rett det samene sier at tilbudet fra regjeringen allerede er avklart som utilstrekkelig i høyesterettsdommen.. Da blir det litt i samme feilspor som  easee tråkket ved å bare overse kravene og argumentere som om de ikke fantes. Regjeringen bør kanskje lese innholdet i dommen NØYE før de legger frem nye forslag.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA