Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. desember 2024, klokken 23:43Så den der - og jeg leser det som bortforklaringer.

Offentlige utgifter bare øker og øker..Det er bare å se rundt seg og se hva staten bruker penger på.

Selvfølgelig øker utgiftene. Med lønnsoppgjør på ~5% øker jo også lønnsutgiftene tilvarende. I tillegg har vi inflasjon på rundt 3% som gjør alle innkjøp dyrere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Men kan jo og si at en ikke kan måle sløseri med offentlig forbruk. Dersom det offentlige gir gratis barnehage, mens andre land ikke gjør det, så betyr ikke det at pengene er sløst vekk.

På samme måte kan det offentlige tilby tjenester andre land ikke gjør.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. desember 2024, klokken 00:24Men kan jo og si at en ikke kan måle sløseri med offentlig forbruk. Dersom det offentlige gir gratis barnehage, mens andre land ikke gjør det, så betyr ikke det at pengene er sløst vekk.

På samme måte kan det offentlige tilby tjenester andre land ikke gjør.

Vel - dersom man gir offentlige ytelser så må det jo skattes. Og dersom 20% av pengene forsvinner på veien og bruken av pengene også gir større inflasjon, høyere rente, høyere levekostnader for folk flest..
Så kan jo netto effekten for samfunnet bli dårligere, snarere enn bedre.

F.eks dersom jeg kan leve på NAV og i bunn og grunn ha et like greit liv som de som jobber fulltid - hvorfor skal jeg da jobbe fulltid? F.eks gir jeg blanke i om jeg kjører rundt i en Ferrari vs en VW - så da gidder jeg jo ikke arbeide mer for å ha råd til Ferrari. Eller hvorfor skal jeg jobbe fulltid når huset jeg har rekker helt greit - vil ikke ha større hus, hytte eller dyrere bil eller råd til å reise. First price mat fungerer like bra som dyre produkter osv.. Og dersom staten bare gir meg alt jeg trenger for å leve - gratis lege, gratis tannlege, gratis barnehage for barna, gratis ditt og datt..  Hvor finner man da motivasjonen for å arbeide og løfte samfunnet fremover? Og dersom man i tillegg ser at pengene som det offentlige har faktisk sløses bort - hvorfor skal jeg DA gidde å arbeide i det private å dytte mer penger inn på statens budsjetter? Da er det jo mye bedre å bare legge inn årene og flyte med NAV strømmen og ha det helt greit og heller tilbringe mer tid på å drive dank.......

I skrivende stund er vel den offentlige økonomien på MER 60% av BNP - og 20% av dette sløses bare bort.

Jeg er for en sterk velferdsstat - men den må IKKE bli for stor - og den må ikke begynne å gi ut penger på "kjekt å ha" tilbud. Vi kan heller ikke fortsette å forvalte skattepengene på en måte som gjør at 20% av dem forvitrer. Da undergraver man velferdsstaten.

Og dette grepet med kraftmarkedet og større integrering med EU mener jeg bidrar negativt for velferdsstaten idet det gir netto penger inn til statens budsjetter, hentet i stor grad fra egne innbyggere. Pengene burde isteden gått direkte til landets innbyggere uten å ta veien om offentlige budsjetter der 20% bare forsvinner i ingenting. 

arthur

Noe av problemet med slike sammenligninger er at man ikke sammenligner epler og epler, og når man insisterer på å benekte fakta så blir det vansklig å diskutere..
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på lørdag 07. desember 2024, klokken 11:00Noe av problemet med slike sammenligninger er at man ikke sammenligner epler og epler, og når man insisterer på å benekte fakta så blir det vansklig å diskutere..

Jepp. Sveits trekkes jo ofte frem som et eksempel til etterfølgelse, men ingen gidder da å nevne at om du vil ha barnehageplass må du påregne at det koster omkring 30-35.000,- per måned sammenlignet med 2000,- i Norge.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Kontekst har mye å si, verdier har også mye å si for vurderinger.

Det går fint å si at vi har det godt i Norge, men det betyr ikke at alle har det godt.

Spør du Bjørn Dæhlie, så er det ikke bra å være multimillionær i Norge, spør du Kjell Inge Røkke så er det ille å være milliardær. Spør du en gjennomsnittlig minstepensjonist på sykehjem så sier de ofte at de har det veldig bra. 🤷🏻

Spør du noen i denne tråden så skulle vi hatt mer eksportkabler og høyere strømpris, fordi det er solidarisk og all inntekt til strømprodusenter går tilbake til befolkningen.

Spør du andre så er det ikke bra å tyne både deler av befolkningen og store deler av næringslivet.

Valide meninger alle sammen, men forskjellige basert på kontekst og verdier. De kontekstene og verdiene er det lov å ha forskjellig syn på. Demokrati og ytringsfrihet kalles det ofte.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 07. desember 2024, klokken 15:47Spør du Bjørn Dæhlie, så er det ikke bra å være multimillionær i Norge, spør du Kjell Inge Røkke så er det ille å være milliardær. Spør du en gjennomsnittlig minstepensjonist på sykehjem så sier de ofte at de har det veldig bra. 🤷🏻

Ser den Counter... men de to i Sveits de er jo i tillegg patetiske når de sitter der oppå pengekista si å ruger på den som onkel Skrue gjorde i tegneserien ;D  håper det kommer nye regler om at de aldri får komme inn til Norge mer. De vil jo ikke dele med oss andre de der... patetisk

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:30
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 07. desember 2024, klokken 15:47Spør du Bjørn Dæhlie, så er det ikke bra å være multimillionær i Norge, spør du Kjell Inge Røkke så er det ille å være milliardær. Spør du en gjennomsnittlig minstepensjonist på sykehjem så sier de ofte at de har det veldig bra. 🤷🏻

. men  håper det kommer nye regler om at de aldri får komme inn til Norge mer. De vil jo ikke dele med oss andre de der... patetisk

Sjarmerende kommentar. Skal det også gjelde utlendinger med en formue over et visst beløp? Andre grupper du vil diskvalifisere for å besøke vårt land!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:41

. men  håper det kommer nye regler om at de aldri får komme inn til Norge mer. De vil jo ikke dele med oss andre de der... patetisk

Sjarmerende kommentar. Skal det også gjelde utlendinger med en formue over et visst beløp? Andre grupper du vil diskvalifisere for å besøke vårt land!
Her er jeg helt på høyde med @Arthur, dette var tynt og fælt!

Jeg må nesten spørre om hva du synes da om LO-leder Peggy Hansen sin kommentar til disse rikingene som dro til Sveits fordi de følte de tappet firmaene for penger som heller skulle vært brukt til å forsterke bedriftene og annen investering, men som nå ble tappet ut for å betale skatt, som de slipper i likhet med utlendinger.

Om du ikke husker Peggy sine ord, så får du en reminder her:

"De rikeste står i gjeld til vanlige folk. Det er payback-time. Nå skal vi ta de rike...!"

https://www.vg.no/nyheter/i/8QazxE/lo-lederen-naa-skal-vi-ta-de-rike

Resultatet av denne galskapen, er at der man trodde det skulle føre til mere skatteinntekter, så har det istedet ført til tapte skatteinntekter for Norge, bare formuesskatt på 250 millioner er gått tapt. Så kommer ev. annen inntektskatt i tillegg!

"Ifølge professor emeritus i skatterett ved Handelshøyskolen BI, Ole Gjems-Onstad, taper Norge nå cirka 250 millioner i formuesskatt på at de aller rikeste forlater landet."

https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-tall-viser-de-enorme-summene-som-er-gatt-tapt-til-sveits/s/5-95-816710

Intressant nok, så har Peggy selv millionlønn dekket av oss skattebetalere, og er gift med en av disse rikingene som hun mente det var "payback time" for. Snakk om å møte seg selv i svingdørra!

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/lo-lederen-har-millionlonn-pa-statens-regning-og-klager-pa-de-rikes-sutring/o/5-95-875369

https://www.kapital.no/inside/naeringsliv/2022/06/29/7888058/lo-leder-peggy-hessen-folsvik-gar-til-angrep-pa-sin-egen-ektemann?zephr_sso_ott=zOkpjO
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 07. desember 2024, klokken 18:01

Jeg må nesten spørre om hva du synes da om LO-leder Peggy Hansen sin kommentar til disse rikingene som dro til Sveits fordi de følte de tappet firmaene for penger som heller skulle vært brukt til å forsterke bedriftene og annen investering, men som nå ble tappet ut for å betale skatt, som de slipper i likhet med utlendinger.

"De rikeste står i gjeld til vanlige folk. Det er payback-time. Nå skal vi ta de rike...!"

Resultatet av denne galskapen, er at der man trodde det skulle føre til mere skatteinntekter, så har det istedet ført til tapte skatteinntekter for Norge, bare formuesskatt på 250 millioner er gått tapt. Så kommer ev. annen inntektskatt i tillegg!

"Ifølge professor emeritus i skatterett ved Handelshøyskolen BI, Ole Gjems-Onstad, taper Norge nå cirka 250 millioner i formuesskatt på at de aller rikeste forlater landet."

https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-tall-viser-de-enorme-summene-som-er-gatt-tapt-til-sveits/s/5-95-816710

Intressant nok, så har Peggy selv millionlønn dekket av oss skattebetalere, og er gift med en av disse rikingene som hun mente det var "payback time" for. Snakk om å møte seg selv i svingdørra!

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/lo-lederen-har-millionlonn-pa-statens-regning-og-klager-pa-de-rikes-sutring/o/5-95-875369

https://www.kapital.no/inside/naeringsliv/2022/06/29/7888058/lo-leder-peggy-hessen-folsvik-gar-til-angrep-pa-sin-egen-ektemann?zephr_sso_ott=zOkpjO
RJK hvis du støtter Røkke Dæhlie og co....? 

Du og jeg trenger ikke å være enige i alt heller :laugh:

Gazer75

Burde vere null problem å justere skattesystemet litt. Eg har lite til overs for høgresida i politikken, men at eigar(ane) må ta ut pengar frå bedrifta for å betale sin eigen formueskatt blir jo feil.

Juster skatten slik at personleg formue skil mellom det som ligg i ei bedrift og dei ein har personleg som hus og bil osv.
Kan sikkert også justere litt på skatt direkte på bedrifter for å dekke opp litt av eit eventuelt tap av skatteinntekter.

At det skal bli så veldig mange arbeidsplassar av å fjerne formueskatt har eg lita tru på. Det vil over tid berre auke skilnaden mellom dei rike og resten. Så om vi vil ha Amerikanske tilstandar så kan vi sikkert gå den vegen.

Men no er vil vel litt utanfor tema for denne tråden ;)
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 07. desember 2024, klokken 23:32
Sitat fra: RJK på lørdag 07. desember 2024, klokken 18:01

RJK hvis du støtter Røkke Dæhlie og co....?

Du og jeg trenger ikke å være enige i alt heller :laugh:
Har ingen problemer med at man skatter av faktiske inntekter, men av eiendeler som selskapet har, som de må ha for å produsere noe som skal selges? Nei, skatt av omsetning/overskudd, altså realiserte inntekter.

Man kan heller gjøre endel med alle fradragene som gis til selskaper og disses eiere, for som sagt å skattlegge faktisk inntekt. Ikke alt som føles som reelt, som det nå gis fradrag for. Ligger mye man kan ta tak i her, for å skatte faktisk inntekt, og ikke papirverdier type "tenk på et tall".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 07. desember 2024, klokken 23:46Burde vere null problem å justere skattesystemet litt. Eg har lite til overs for høgresida i politikken, men at eigar(ane) må ta ut pengar frå bedrifta for å betale sin eigen formueskatt blir jo feil.
He he det er ikke så svart hvitt - de har syyykt mye formue å ta de der. Det er ikke synd på de. Dette er lek med tall og spinn doktors fra den siden ønsker å få frem et bilde at det nytter ikke drive virksomhet her i Norge. Det er jo feil. Det går heeeeelt fint det.

Nei la de suringene i Sveits sitte der å ruge på penga sine, patetiske hele gjengen. Håper de aldri kommer tilbake til Norge. Det vil jo ikke dele noen ting med oss andre de der nede ;D  

Idiot

Tilbake til strømpriser. Siden det er søndag en liten gavepakke til alle dere som er i mot alt og synes DNV og rapporten bare er tull og tøys. Før dere som ikke vet hva dette er svelger det rått med hud og hår,  HUSK: Det er lov å være både skeptisk og kritisk. Selv kjenner jeg at jeg får problemer med ytringsfriheten av å se sånt. Dette panelet har jo faktisk 2 løsninger, både olje og kjernekraft.

arthur

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 07. desember 2024, klokken 23:46Burde vere null problem å justere skattesystemet litt. Eg har lite til overs for høgresida i politikken, men at eigar(ane) må ta ut pengar frå bedrifta for å betale sin eigen formueskatt blir jo feil.

Juster skatten slik at personleg formue skil mellom det som ligg i ei bedrift og dei ein har personleg som hus og bil osv.
Kan sikkert også justere litt på skatt direkte på bedrifter for å dekke opp litt av eit eventuelt tap av skatteinntekter.

Fjern formueskatten helt er veien å gå heller enn å prøve å skille mellom arbeidende kapital og "ikke" arbeidende kapital da det kun vil medføre enda mer, og flere, skattetilpasninger og overbetalte konsulenter/jurister som skal bistå med dette.
Poenget må være å likestille norske og utenlandske eiere, ikke som i dag hvor man forskjellsbehandler og ser konsekvensen av at mange flytter ut.

Å øke skatten noe på overskudd i bedriftene er helt uproblematisk etter mitt syn. Vårt problem i dag er at veksten (i arbeidsplasser) kommer i offentlig forvaltning og IKKE i private. Tror tallet på nye arbeidsplasser i næringslivet var 500 siste seks måneder totalt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA