Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Joda, det sammenfaller med forfall.Har nettopp mottatt penger fra ELvia på akkurat samme dag som strømregningen forfalt!

NB NB NB - ser at jeg må rette opp hva jeg skrev her for fikk utbetalt fra Elvia 17.12 mens regningen for forbruket ikke forfaller før 25.12. Med andre ord fikk jeg tilbake åtte dager før jeg må betale, men siden 25.12 er en helligdag så skjer vel ikke betalingen før 28.12., men siden det er en lørdag så kanskje ikke kontoen blir belastet før mandag 29.12., 12 dager ETTER at jeg fikk utbetalt kompensasjonen fra Elvia?

turfsurf

Så ett termisk batteri med fire ganger så stor varmekapasitet som vann? Interessant, med litt smart styring kan man få litt ut av dette.

https://www.tu.no/artikler/snart-kan-varmepumper-ogsa-lagre-varme-og-fordele-den-nar-det-trengs/564494
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 04. jan 2026, kl. 15:57Så ett termisk batteri med fire ganger så stor varmekapasitet som vann? Interessant, med litt smart styring kan man få litt ut av dette.

https://www.tu.no/artikler/snart-kan-varmepumper-ogsa-lagre-varme-og-fordele-den-nar-det-trengs/564494
Spørsmålet blir jo alltid hva det koster for en slik lagring?

Ideen er god og vi trenger slike løsninger.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søn 04. jan 2026, kl. 15:57Så ett termisk batteri med fire ganger så stor varmekapasitet som vann? Interessant, med litt smart styring kan man få litt ut av dette.

Merkelig artikkel. For det første, lagring kan vi gjøre rimelig i dag, med akkumulatortank som lagrer vann. Hva er fordelen med andre materialer, at det tar mindre plass? Til gjengjeld blir prisen mye høyere. Lagring av varme i vann er en utbredt og kommersialisert løsning, alle som f.eks har vedfyr eller flisfyringsanlegg har en slik løsning allerede.

For det andre, så påstås det:
–  En varmepumpe som går konstant er både dyrt, energisløsende og kan føre til overbelastning av strømnettet. Med de nye batteriene kombineres varmepumper med lagring og smart fordeling av varme, forteller Simonsen.

Bare tull. Det mest effektive for en varmepumpe er å gå jevnt og trutt på den frekvensen som kreves for å opprettholde temperaturen i huset. Med en gang man stopper den vil den måtte jobbe hardere ved ny oppstart, og det fører til lavere COP samt hyere belastning på strømnettet.

Penger er det heller ikke å spare. Norgespris sørger for at det er umulig å spare på strømkostnaden, og nettleien blir normalt lavest ved at man kjører på jevn og lav frekvens hele tiden fremfor i "skippertaksmodus".

Det påstås at effektiviteten er høyere ved å lagre i salthydratene. Men da trengs det også en ekstra varmeveksler, som ikke behøves når man lagrer varmen i vann. Det både senker effektiviteten og øker kostnaden. Ekstra pumpe behøves også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søn 04. jan 2026, kl. 17:11

Merkelig artikkel. For det første, lagring kan vi gjøre rimelig i dag, med akkumulatortank som lagrer vann. Hva er fordelen med andre materialer, at det tar mindre plass? Til gjengjeld blir prisen mye høyere. Lagring av varme i vann er en utbredt og kommersialisert løsning, alle som f.eks har vedfyr eller flisfyringsanlegg har en slik løsning allerede.

For det andre, så påstås det:
–  En varmepumpe som går konstant er både dyrt, energisløsende og kan føre til overbelastning av strømnettet. Med de nye batteriene kombineres varmepumper med lagring og smart fordeling av varme, forteller Simonsen.

Bare tull. Det mest effektive for en varmepumpe er å gå jevnt og trutt på den frekvensen som kreves for å opprettholde temperaturen i huset. Med en gang man stopper den vil den måtte jobbe hardere ved ny oppstart, og det fører til lavere COP samt hyere belastning på strømnettet.

Penger er det heller ikke å spare. Norgespris sørger for at det er umulig å spare på strømkostnaden, og nettleien blir normalt lavest ved at man kjører på jevn og lav frekvens hele tiden fremfor i "skippertaksmodus".

Det påstås at effektiviteten er høyere ved å lagre i salthydratene. Men da trengs det også en ekstra varmeveksler, som ikke behøves når man lagrer varmen i vann. Det både senker effektiviteten og øker kostnaden. Ekstra pumpe behøves også.
Forutsetter at du har vannbåren VP, de aller fleste har luft-luft.

Det du skriver om jevn drift av VP støtter jeg 100% i teorien men krever ett tilpasset system. Det koster en god del mer.

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på søn 04. jan 2026, kl. 18:35Forutsetter at du har vannbåren VP, de aller fleste har luft-luft.

Det du skriver om jevn drift av VP støtter jeg 100% i teorien men krever ett tilpasset system. Det koster en god del mer.

Krever vannbåren ja, men det er vel også denne prototypen for? Det er i hvert fall bilde av en enhet med vanntilkoblinger på toppen.

Jevn drift krever bare en varmepumpe med inverterdrift, og det har de aller fleste nå. Før i tiden var det on/off som var greia, men forhåpentligvis kjøper ikke mange slike lengre. Når vi byttet til inverterpumpe i 2022 sank vp-forbruket med 20-25%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

viviann

SitatStrømprisen blir skyhøy i hele landet deler av mandagen. Det gir store inntekter til produsentene som leverer i spotmarkedet. Inntekten kan bli på 600 millioner kroner i løpet av 24 timer.

SitatMandag lønner det seg å ha Norgespris for forbrukere og fastprisavtale for bedrifter. Klokken 17.30 stiger nemlig strømprisen til 2,96 kr/kWh, viser søndagens oversikt fra Nord Pool.

Fra: https://www.europower.no/kraftmarked/strompris-pa-3-kr-kwh-produsentene-tjener-600-millioner-kroner-pa-ett-dogn-mandag/2-1-1922772

Strømprisene ser ut til å øke ytterligere. Og vi er kun i begynnelsen av januar.

Radial

Herregud, glad jeg har Norgespris... Men bedriftene blør.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Bedriftene sender vel regningen til forbrukerne, altså oss.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på tir 06. jan 2026, kl. 22:38Bedriftene sender vel regningen til forbrukerne, altså oss.
Det funker bare til et viss punkt, og det er gjerne der bedriftens priser blir høyere enn hos konkurrentene som ikke produserer der strøm med mer blir alt for dyrt. Kundene går jo tross alt i de fleste sammenhenger til den som leverer til lavest pris, på så godt som identiske varer.

Bedriftene i de dyre strømområdene må altså enten ta deler eller all merkosten selv, eller selv velge å flytte fra sitt eget kjerneområder, og risikere å miste både gode, dyktige og trofaste ansatte, og kunder som synes lokal leverandør er viktig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Hvilke bedrifter rent konkret er det som lider mest under høye strømpriser, priser som gjør at de ikke kan konkurrere, og med hvem?

Svein_H

Sitat fra: arthur på ons 07. jan 2026, kl. 08:41Hvilke bedrifter rent konkret er det som lider mest under høye strømpriser, priser som gjør at de ikke kan konkurrere, og med hvem?

Det er bare å søke litt, så får du utallige artikler om bedrifter som går dukken pga strømprisene, eller fordi de ikke kan konkurrere med bedrifter i andre strømområder med lavere pris. Jeg gidder ikke bruke min tid på å gjennomføre søk og presentere resultater som du fint kan hente selv.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Jeg har sett en del påstander, men for å være ærlig så oppleves disse mere som en unnskyldning, enn en forklaring. Noen synes å tro at der strømåprisen, ikke lønnsutgoifter, som er den største utfordringen.

Og kanskje man kan se på oversikten over antall bedrifter som gikk konkurs de siste ti årene og se om man der finner noe mønster som kan forklares med strømprisene?

https://www.brreg.no/bruke-data-fra-bronnoysundregistrene/statistikk/statistikk-fra-konkursregisteret/

daktari

Hva med han luringen i Zero som tar seg lange dusjer og ikke bryr seg om co2-ekvivalentene? Men synes at andre skal skvise gjennom høyere pris? Minner om MDG-sjefen som utelukkende kjørte drosje rundt i Oslo.

"– Jeg lada elbilen og jeg dusja veldig lenge. Jeg ante ikke at vi hadde en anstrengt strømsituasjon, med veldig høy strømpris på Østlandet. Når ikke engang jeg tenker på det, så tror jeg kanskje det gjelder for flere, sier Stig Schjølset som daglig leder i miljøstiftelsen Zero."

Rules for thee but not for me

https://www.nrk.no/vestland/norgesprisavtalen_-78.000-nye-kunder-pa-fem-uker-1.17718907
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sier vel mere om Zero fyren enn realiteten at han ikke visste at det var høye strømpriser. Ellers er det jo åpenbart at norgespris er en dårlig løsning. Ikke grunnet sløsing, men grunnet manglende insentiv til å flytte strømforbruket.

Makspris er en bedre løsning, men det er og bare plaster på såret. Dette løses dessverre ikke før marginalprisingen fjernes, og det skjer jo ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA